Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

Kan du ta flera bilder, närmare och rakt från sidan?

Nu tycker jag den ser ut att ha både långa tår och understuckna trakter. Har du haft samma hovslagare länge? Vad säger denna? Hur länge är det sedan hästen blev skodd?

Ja absolut. Jag ska försöka göra det i morgon.

Visst ser hon ut att ha ganska långa tår? Hon skoddes den 15/2, alltså 4 veckor sen idag. Den här hovslagaren har jag haft ett år nu tror jag. Innan dess var det lite olika. Men hennes hovar ser alltid långa ut. Det är nästan så jag tycker att de nästan är för långa när de är nyskodda. Men jag kan inget om hovar ( :o ) så jag har inte velat lägga mig i.

Hästen är lite lätt sabelbent båda fram, kan det ha något att göra med saken? Att hon behöver ha kortare tår? Det var veterinärerna som berättade det för mig när jag var inne på Ultuna.

Nä, jag tycker att hon borde ha kortare tår bara för att det är få hästar ser ut som din när de är välskodda (ta inte illa upp).
Fick du inga röngenplåtar på hovarna så att du kan visa hur mkt de behöver vinklas om?

Det ska bort en bra bit i tårna och trakterna måste också raspas ner, tårna kan man ta rätt brutalt om man vet var man har hovbenet men annars får man göra mindre förändringar under längre tid.
Enligt min hovis ska man inte sätta kilsulor på en häst med understuckna trakter utan istället raspa dem och lägga bak skorna så mkt man vågar. Har fungerat super på min. Ska se om jag kan få några bilder på henne och lägga in som jämförelse.

Jag måste hålla med om på tok för långa tår (och trakter, men tårna man reagerar på först). Bak ser bättre ut, men fram.. Skulle byta hovslagare faktiskt.. (har du lust får du PM:a om vem du har).

Nej inga röntgenplåtar. Det var för hälta på bakbenen vi var inne och det är i fram hon är sabelbent. Vet sa det bara sådär i förbifarten. Det är först nu som jag har börjat tänka på att hovarna kanske bör sko annorlunda i och med sabelbentheten.

Suck. Inte byta hovis igen :( Det här är den enda jag hittat som är rimlig i kostnaden, bor tillräckligt nära, kommer och slår på en tappsko inom 3 dar, som hästarna gillar, och som faktiskt dyker upp när man avtalat tid. Jag tror att det kanske kan räcka om jag påpekar för henne att jag vill ha kortare tår. Jag kan iaf prova... annars vet jag ärligt talat inte vem jag ska anlita :(

Hojta om du vill ha tips, fast det faller nog på det där med 'rimlig i kostnaden' kanske.

Men, du kan ju prova prata med hovis, men hovis borde sett det själv ju, att tårna borde kortats rejält. Men jag ska hålla tummarna, jag avskyr också att byta hovis =)

Äh, rimlig och rimlig, priset är väl egentligen sak samma.

Jag är bara så nöjd med den här och hästarna gillar henne med. Det är inte lätt att charma en kinkig fuxmärr till arab ;)

+ att araben har aldrig haft så fina "undersidor" (vad heter det :o) av hovarna som det här året med den här hovisen. Tidigare har hon ömmat om hon gått i hagen när det börjat frysa på och jag har varit tvungen att slå på hela (snö-)sulor ganska tidigt på henne jämfört med vanliga snösulor på de andra hästarna. Men förra året visade hon inga som helst tecken på att ömma så den här säsongen har hon bara gått med vanliga snösulor och inte ömmat, vilket hon annars gjort de senaste 4 åren.

Ah, tack :idea: Jag tänkte skriva det först men det såg så löjligt ut, som om jag pratade om skor (till människor) :p

Jag har tänkt lite och efter den här skoningen är fötterna fula. Men de har inte varit såhär fula tidigare, utan jag tror att det har blivit allt mer och mer för varje skoning om ni förstår vad jag menar. Undrar varför...

Låter fullt rimligt det kommit succesivt. Varför är ju på ett sätt enkelt, hovslagaren har aldrig rättat till problemet utan det har blivit värre och värre. Samtidigt är det ju väldigt svårt, och förvånande, att hovslagaren sas låtit det 'glida iväg'?

Absolut, jag förstår att det är hovis som inte gjort något åt det. Jag funderar mer som du skriver, varför hon har låtit det ske. Jag får helt enkelt prata med henne när hon kommer nästa gång.

Heter det understuckna? inte understrukna som jag har trott fram till nu? :angel:

För att återgå till trådens ursprung.

Om hästen har understuckna trakter, vad gör det? I hästens hovar/ben/kropp menar jag.
Och om de har långa tår?

:)

Fy så bedrövligt:eek:

Den vä. är nästan bananformad.

Sådär blir det när de först inte sänker tån, inte tar ngt i trakten o är av skolan att hovväggen ej får röras:crazy:

Om du inte rider kan du ta ut ngn annan hovis som verkar den o kanske har den barfota från i vår- om det funkar.

Det brukar ta väldigt lång tid att fixa det där med skor.

Säg inte sådär, nu mår jag ju ännu sämre :(

Tanken är ju att jag ska rida henne ett par gånger i veckan iaf, så skor behövs. Sen kan hon inte gå barfota för i fram ömmar hon och i bak slås det ut flisor.

Vad ska jag säga till hovis nästa gång? Korta tån, sänk trakten?

Det ska en god hovis veta!!

Du betalar ju för en undermålig tjänst.

Du behöver nog ta en annan. Kolla hovslagarregistret på vilka som är bra utbildade i dina trakter.

Ang hur lång tå - låg trakt påverkar så det blir ju påfrestningar både i hovet och benet (senor, leder etc). Någon av bukes hovslagare kan förklara mycket bättre. Men överrullningen blir fel, och det stressar och ger påfrestning på både hoven, lederna och senorna (ffa böjsenor). Har hon breddad lamellrand/lamellrandsblödningar btw, det är inte helt ovanligt att se ihop med så lång tå, just för det blir så fel med överrullningen. I extremfall kan det bli lamellseparation.

Ska man dra det till sin spets påverkar det ju hela kroppen och kan ge både ledinflammationer och ryggont osv.

Men tänk på dig själv, hur det blir om du t ex har för stora skor, högklackat osv. Allt det stör ju balansen och det naturliga rörelsemönster du har, och på samma sätt blir det ju för en häst när något blir alldeles för långt från hur det är tänkt.

KOllade du länken som redan lagts in btw, den här: http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=283&infogrp_id=9

Andra bilden där är ju väldigt likt din häst VF väl? Om inte annat är länken lite mer positiv än axels uttalande om svårt fixa med skor. Det kräver ju en duktig hovslagare absolut, men kolla länken så är det 4 månader från start till åtgärdat - med skor och hästen i arbete under hela perioden.

Det ska en god hovis veta!!

Du betalar ju för en undermålig tjänst.

Du behöver nog ta en annan. Kolla hovslagarregistret på vilka som är bra utbildade i dina trakter.

Constance har använt en utbildad hovslagare. Gör iofs det hela än mer förvånande, men Constance har såtillvida gjort vad hon kunnat genom att använda en utbildad hovslagare som är medlem i SHF.

Dock håller jag med dig som jag också sa tidigare, att hovslagaren har ju låtit det bli sådär, och jag tror inte det hjälper 'säga till' densamma, eftersom h*n borde sett det för länge sen, och åtgärdad. Men vill C inte byta om hon kan slippa kan hon ju prova säga till, men jag tycker också det bästa vore att byta hovslagare, pronto.

Den tiden eller resultatet kan man troligen inte räkna med när jobbet gjort av denne som har den mest gedigna utbildningen av dem alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka