Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

ja du talar som du har förstånd till

För dig vore det ju alldeles underbart om jag skodde för sällan och inte vågade verka ordentligt - nu handlade det inte om det, för det finns annat under solen än det du har sett - och som du helt enkelt inte begriper för du har ingen blockutbildning

Hur mycket tyder du jag skall verka av kötthoven - undrar jag

men fortsätt du - du förstod uppenbart inte läkarliknelsen, i att ibland räcker inte vanlig hovvård - det behövs helt andra grejer - som inte finns på en distriktmottagning

Senast ändrad:

utfirån utsidan ser det ut som det finns material att ta bort, men ingen av oss har lyft på hoven

Sedan ger bilderna olika intryck beroende på om du står på rätt plats eller inte

Något verkar ju ha hänt för ca 4 månader sedan

att diskutera med dig är som att diskutera med någon som bor i Säffle - aldrig har varit utanför Säffle, men som gladeligen berättar hur det ser ut i Barcelona (givetvis likadant som i säffle)

jag har inget emot vare sig dig eller Alex men ni låter som globetrotters, och i just dett afallet har ni kanske varit mer i landskapet än de flesta

men ingen av er är expert på hovproblem, fast du tror att det räcker med din erfarenhet och vad din hovis sagt till dig för att bli expert

lev salig i den tron du

Senast ändrad:

Hej hopp mitt i alla inlägg :D

Jag har en fråga. Nu har jag ju inte lagt in bilder på min häst, men kan göra det lite senare idag. Brukar man tårikta bak eller är det vanligast fram?
Jag tänkte att eftersom hästen nu har behandlats för infl. i båda framknäna och båda bakkotorna kan det kanske vara en idé att tårikta? han har ganska stora hovar. Jag har ju märkt att även andra här har svårt att få sina hovslagare att förstå att man vill göra en förbättring. Min hovslagare har väldigt bra rykte häromkring och alla pratar om att han skor så bra, men han har aldrig nämnt att något borde göras vid de långa tårna och dessa trakterna?? Är det vanligt att hovslagare bra kommer ut och skor om och inte bryr sig mer om det sen??
Nu har jag inte fått tag i min vanliga hovslagare så på måndag kommer det en som jag inte använt innan, men som en bekant använder, så vi får hoppas att han gör det bra.

Ska jag lyfta på hoven och ta kort? :)

Intressant det där om 4 månader sen, jag ska tänka på saken och se om jag kan komma ihåg något speciellt då.

Något verkar ju ha hänt för ca 4 månader sedan

Förresten, hur kan du se det? Vad är det du ser? :)

Vad kan ha hänt?

Sen undrar jag en sak, om hästen har långa tår kan det leda till att den snubblar mycket? Gäller inte min häst utan en bekants häst.

Ja de kan bli snubbliga av det, just för överrullningen och själva rörelsemönstret blir knepigare.

att diskutera med dig är som att diskutera med någon som bor i Säffle - aldrig har varit utanför Säffle, men som gladeligen berättar hur det ser ut i Barcelona (givetvis likadant som i säffle)

jag har inget emot vare sig dig eller Alex men ni låter som globetrotters, och i just dett afallet har ni kanske varit mer i landskapet än de flesta

men ingen av er är expert på hovproblem, fast du tror att det räcker med din erfarenhet och vad din hovis sagt till dig för att bli expert

lev salig i den tron du

Du ska ha kred för att du orkar diskutera. :bow:

Sen håller jag väl kanske inte med dig i allt. ;)

Och vissa (läs, flera) i denna tråden, MY GOD!!!! (ingen nämnd, ingen glömd!!)
TÄNK igenom det ni skriver, inte bara en gång... :crazy:

Självutnämnd expert eller ej är ju en tolkningsfråga och upp till var och en att tycka vad h*n vill om. Däremot är det lite fascinerande att du mer eller mindre glatt sågar andras erfarenheter i ämnet, oavsett om de är ringa eller ej, med motivering att 'ni inte kan någonting'.

Jag tror dock TS är utmärkt kapabel att själv bedöma och värdera - och sålla - bland svaren i tråden.

Om du tittar på hovarna så kan du se att de är i två olika delar och form. Brytningen är ungefär i mitten på hoven. Ovan den nya hoven som vuxit ner från kronranden med en helt ny vinkel hur den skulle kunna vara och som den själv vill åt dock är den vita hoven gränsfall tycker jag på ev blivande björnhov/klubbfot om man inte ser upp (sök för info), den nedre delen är den gamla hoven och dess felaktiga vinkel.

Så för runt halvåret sedan för jag tror inte de växer så fort så skedde en förändring. Det kan ha varit ett kraftigt foderbyte, en annan slags verkning eller tom ett fånganfall. Har din häst krångelmage?

Jag är nyfiken på vad din hovslagare har för förklaring till att din häst ser ut som den gör om hovarna vilket jag personligen tycker är helt förj...gt illa och totalt onödigt. Vem som bär yttersta ansvaret är en annan diskussion.

Men hovarna skulle absolut inte behöva se ut som de gör, det finns så vitt jag kan se ingen som helst tendens till försök att förbättra vinklarna och formen på hoven. Att i ett tidigt stadie försökt att korta upp tån utifrån och förlängt trakthörnen och lagt ut skona hade hjälpt mycket i rehabiliteringen.

Att din häst står under sig med vikten på tån för att avlasta dels bakbenen men även där står den i ögonblicket med vikten på tån och nästan kotar över, men ofta för att avlasta trycket i trakten som blir för stort pga felaktig verkning och tillväxt, troligen så är trakterna på väg inåt mot sulan och ligger så helt fel tyngpunktsmässigt att hästen inte kan stå normalt och ev. så är strålen hårt ansatt också.

Men vad mer som verkligen är att se upp med är sprickan efter pinnen och den långa tån. Om hoven får fortsätta att vara lång och om inte belastningen åtgärdas så kommer du att troligen få en regäl stor och bred spricka som delar sig pga felbalestningen när den kommer ner, det ser tyvärr även ut som om kronranden fått en permanent skada som gör att du alltid kommer att få dras med sprickan eftersom det är delat ända uppifrån så är kronranden ej intakt och kan därför inte ge en hel hov utan allt nytt växer ner med spricka och desto viktigare blir då hovvården för att inte skada hästen än mer.

Nog måste det väl finnan nån som kan och vill hjälpa hästen att få friska hovar.

Okej, jag inser att jag borde byta hovis... Men hur gör jag? Hur säger man åt den man har att man tycker h*n utfört ett dåligt jobb? H*n som är så snäll och har verkat oerhört duktig... :(

Man kanske inte behöver byta?:idea:
Man frågar och säger att , hörrödu, jag tycker inte att allt står rätt till, pekar lite och säger att SÅHÄR lästejagpånätet vad tycker DU om det?:D
SÅ, antingen tar han informationen, bearbetar och ger dig ett svar, eller nada. Testa.:laugh:

När det kommer till hästarna väl och ve och något är så uppenbart galet så har jag svårt att vara smidig.

Med tanke på grovheten så tror jag ju inte att det finns vare sig intresse eller kunskap hos hovisen gällande din häst så hur snäll den än må vara så skulle jag antingen låta bli att sätta upp en ny tid, eller tala om att jag måste ha någon som kan rehabilitera hästens hovar och ta risken att få en sur hovis utlägg om att det minsann inte går att göra nåt åt dem.

Vet ju inte var du bor men de flesta har ju hemsidor, jag skulle ta och skicka lite bilder till alla i området och fråga om de vill och kan hjälpa dig och fråga vad de skulle göra för åtgärder och utifrån det sedan bestämma mig för vem som fick uppdraget.

Har du hästvänner med många olika hovslagare så åk runt och kika på hovarna, finns inget bättre sätt om man behöver en bra hovis. Att ta en hovis utifrån referenser är ju väldigt svårt som du själv förstår då kunskapen hos ägarna varierar stort och de ofta förlitar sig på att just deras hovis är bäst hur illa hovarna än ser ut för att ägarna inte vet bättre.

Personligen så tycker jag att jag som hästägare har det yttersta ansvaret att antingen själv fixa eller se till att skaffa fram folk som verkligen vet och vill men för att kunna det så måste man läsa på allt man kommer över.

Visst ska man föra en dialog med sin hovis, men alla kan ju tyvärr inte det, hovis för att de vet bäst hur illa det än är, och ägarna för att de inte har tillräckligt med kunskap för att kunna tala om vad som är fel och vad som behöver åtgärdas och varför man tycker som man gör.

Sen så tycker inte jag att man skall behöva tala om för en utbildad yrkesman vad de ska göra, med min erfarenhet så är inte utbilningens lära så illa som det sen blir i verkligheten. Det handlar om intresse, antingen så har de det eller allt som oftast tyvärr inte.

Jag tycker att du ska byta hovis och se till att börja sko på "rätt sätt" innan det är för sent..
Jag köpte min häst för 1 år sedan och hennes hovar var dåligt underhållna. Hon har hela tiden varit lång i tårna, och min hovis la på en gång märke till det. I och med att han nämnde det så trodde jag att det var lugnt, att han skulle försöka göra nånting åt det. Visst förstår jag att det tar tiiid att korrigera hovar, men jag tyckte att det aldrig syntes att hon var nyskodd.

Det var först för drygt en månad sen som både jag och de andra i stallet började reagera på hur hennes hovar såg ut! Väldigt långa tår och understuckna trakter... Jag kontaktade genast en ny hovslagare som kom ut ganska omgående. Han tyckte att hon verkligen var felskodd, men att vi upptäckt det i tid :) Så nu har vi börjat våran långa resa mot bra hovar :)

Tack alla för att ni skriver vad ni tycker jag ska göra.

En annan fundering som slog mig nu i kväll. Biljardering, kan det ha något att göra med pållas problem med fötterna? Emellanåt så biljarderar hon väldigt mkt, tänk catwalk, men jag har aldrig dragit några paralleller till något annat. Men emelannåt gör hon det, ibland inte alls.

Emellanåt tycker jag hon är lite "trång" mellan frambenen, marktrång tror jag är det ordet jag söker. Har det med det hela att göra.

Det kanske är dags för besök av massör/ET i samband med nyskoning...

Många sidor, och så här på morgonen kommer jag inte riktigt ihåg allt som skrivits här. Din hästs hovar ser verkligen inte kul ut :(. Vad har du för klinik(er) i närheten? Kan du åka till deras klinikhovslagare och få hjälp några gånger? Kanske de sedan kan rekommendera en hovslagare åt dig?

Jag hade försökt ta referenser på andra hovisar och bytt till nån som verkar kompetent, den gamla hade jag helt enkelt struntat i att ta kontakt med igen.

Självutnämnd expert eller ej är ju en tolkningsfråga och upp till var och en att tycka vad h*n vill om. Däremot är det lite fascinerande att du mer eller mindre glatt sågar andras erfarenheter i ämnet, oavsett om de är ringa eller ej, med motivering att 'ni inte kan någonting'.

Men du läser ju inte - jag bara påpekar att med för liten kunskap så tror man att man kan och begriper mer än man kan..

JU mer man lär sig ju mer inser man hur komplicerat det är

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka