Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

Vi har idag en rätt stor bunt hovslagare som både beroende på brister i grundutbildningen men framförallt beroende på ointresse är på nivån - nu byter jag ut järnskon under hoven.

det som är intressant är att få fler hästägare än ni att förstå hur himla viktig en kompetent och intresserad hovis är.

På dessa punkter håller jag HELT med dig!

Men klart att du lärt något på vägen - det skrev jag redan från början - och vore det inte så mycket prestige och affekt i detta så skulle ni hålla det i minnet

men varför skall inte varje häst få den proffsiga behnadlingen som ni ger era hästar

Det är lätt att få intrycket av era svar att det inte behövs :devil: - inte om hovslagarproblem är så lätta att rätt strategi kan tas fram på ett internetforum

Vad ska man med hovis till? Varför har inte alla hästar en hovslagare som kan förklara vad som händer och varför, och som har en arsenal av plan B, C,D,E när plan A inte funkar

Det är en väldigt större fråga än några bukares egon

Att VAT var kompetent och värd att lyssna på insåg jag nog redan första gången jag lästa hans inlägg, och ffa att denne inte ger sig på och "tala om hur man minsan gör" visar ju på att denne är seriös -och inte en wannabe som behöver samla poäng här på buke. Okey

Tack - det är ett jätteproblem.

Veterinärerna startade vidareutbildningen - som är nerlagd för ingen vill gå kurserna :eek: Hovslagar förbundet är delat i två läger - där ena halvan vill, och den andra halvan tycker det är bra som det är

Kunderna måste trycka på

det är ett mycket större problem än - vem som kan mest här på buke

Hjälp mig få folk att fatta hur viktigt det är, att inte välja enkla lösningarm vare sig från hovisar eller bukare

please :crazy:

Fast vem har INTE sagt byt hovslagare, och hitta en skicklig, helst vidareutbildad (blockutbildad) hovslagare som kan hjälpa dig?

Men att 'bara' säga 'byt hovslagare det där är inte bra' hjälper ju föga, om inte hästägaren själv kan åtminstone få en översiktsbild över vad som är problemet (lång tå etc), och vad det riskerar att leda till.

Innan constance läste den här tråden var hon antagligen inte alls missnöjd med sin hovslagare. Utan glad över att hennes hästar fick en bra hovvård av en utbildad, SHF-ansluten hovslagare. Sen läste hon tråden, började fundera över om hennes häst kunde ha understuckna trakter och la ut bilder. Osv.

Men vem har INTE rekommenderat ett byte till en skickligare hovslagare? Vem har INTE sagt att det är bara en skicklig hovslagare som kan tala om hur hovarna ska korrigeras och hur lång tid det tar, för just Constance häst?

Du har ju läst något som ingen annan läst? Och är upprörd över att t ex jag och axel INTE gör - precis det vi GJORT?

Och kunderna måste trycka på - absolut. Och Constance kommer vara/bli en sån kund. Men för att bli det behövde hon få en större bild och mer motivering varför än 'bara' - byt hovslagare.

Förstår du verkligen inte det? Om jag slänger ut en bild på en skoning, som jag är nöjd med för jag inte kan/vet bättre, och så säger NN 'ser bedrövligt ut, byt hovis'. Så nej, jag byter inte hovis. Om NN däremot talar om att det ser inte bra ut, byt hovslagare, helst till en som bla bla. Det du kans e själv på bilderna är att hästens tå bla bla. Då kommer jag direkt fråga hur syns det, vad kan det bli för problem med det, och förresten kan problem Y bero på hovarna? Om NN då svarar att ja det riskerar att ge ditt problem, ett problem med lång tå är att överrullningen bla bla.

DÅ blir det ett helt annat läge. Dels för att jag själv kommer börja fundera, och t ex 'komma på' att hästen faktiskt varit mer snubblig senaste tiden. I första läget skulle jag nog reagera som C gjorde - att 'jag ska prata med min hovslagare'. När NN (mfl) sen förklarat att det kan du ju förvisso göra, men en skicklig hovslagare borde för länge sen pratat med DIG om varför hästens hovar ser ut som de gör osv, så DÄR skulle jag börja kolla efter vad det finns för andra hovslagare som verkar bra (rekommendation och utbildningsmässigt) i mitt område och börja se vilka av de som tar nya kunder. (Precis som C gjort/gör).

Ingenstans i ovanstående exempel har NN talar om för mig exakt hur man ska nå målet (kortare tå), eller hur lång tid det kommer ta för just min häst, däremot har jag fått lite likartade fall för att få ett hum. Ingenstans har NN sagt att problemet är enbart ett osv.

Men du lyckas göra den tolkningen. Och ena sekunden förklarar du att du är inte blockutbildad och dessutom pensionerad/icke aktiv så du är inte uppdaterad och därför ödmjuk, i nästa sekund förklarar du att alla andra har fel och cyklar. Vad nu felet är med att ge rkeommendationen att byta hovslagare och informera generellt om vad som är risken med exvis för lång tå..

DÄR skulle jag börja kolla efter vad det finns för andra hovslagare som verkar bra (rekommendation och utbildningsmässigt) i mitt område och börja se vilka av de som tar nya kunder.

Och tyvärr är det ju det där som kan vara jättesvårt, beroende på var man bor :crazy:! Det finns inte alltid en uppsjö riktigt bra hovslagare i närheten, som dessutom tar nya kunder. Så är det här till exempel. Därför kör jag mina hästar till en en riktigt bra hovslagare 6 mil hemifrån, men det är ju inte alltid man har möjlighet till det!

Det är svårt med att hitta ngn bra. Som flera har skrivit har de redan fullt upp.

Så var det redan på 80-talet. Helt hopplöst oxå om hästen bara fick en tappsko.

Jag har haft många. En del riktigt bra som tyvärr har slutat o en del av andra sorten. Det ser bra ut de första gångerna o sen vet jag inte om de blir ointresserade.
Hade faktiskt en på 90-talet som skodde min häst med understuckna trakter. Rabblade om att trakten skall vara hälften av tåns längd. Hästen såg efter 4 v ut att inte vara skodd på 4 månader:eek:
Det löstes dock med enbart bättre verkning, men tid tog det.

Det har hänt att jag tog av skorna på min stora då den vuxit ur skorna o stog illa på fötterna. Stog mkt bättre barfota, men kunde inte ridas annat än i ridhus- bättre än inget. Den hade fått mindre skor för att de rök ganska ofta, men den skoddes inte oftare för det:crazy:

Problemet är ju att det finns för få, att det är ett tungt arbete o att det krävs intresse.

Inte sällan kan man se ett signum för vem som skor- skor alla enligt samma princip.

Fler platser på utbildningarna!
Och... iom har fortbildningsblocken kan vara svårt att kunna göra genom vårt lands geografi- kunde man kanske göra mer genom att studera via nätet.

Nej och du fattar inte vad jag skriver heller, och kontrar därför med att vara otrevlig

Den helhet som en hovslagare ser pratar jag om dvs benets balans, och att det skall belastas i sin styvaste riktning

Det är ju det som är det viktigaste att ta hänsyn till, och som är orsaken till att det inte går att generalisera sina kunskaper som hästägare till att diskutera en skoning man ser på bild, man har inte sett hästen live och inte före och efter. och man lyssnar inte på anamnesen.
Hästen har haft problem länge - värre med denna nya dock tycker ägaren

Vidare missar man att hästägaren tycker att hästen är sabelbent -men ser nästan bockbent ut på bilderna här. det kan vara en ledtråd till avd som händer och varför och hur det bör åtgärdas. Liksom det som verkar ha hänt enligt hovarna.
Men här görs allsköns andra spekulationer - inte från denna häst - utan sina egna...

Axels tex gick att rätta till genom enbart verkning - och så tar hon för givet att när det inte fungerar beror det på dassig verkning. Likaså generaliserar Alexandra.

Visst påverkar en hästs biljardering ffa inåttåade hästar kan få stora problem.

Men att servera en sådan koppling helt tagen ur luften till en hästägare - det är att ha liten insikt i hovslageri. Det är att dra till med något som låter bra - för att verkar duktig

Men - detta är inte ett krig mellan personer -utan en kritik av att hänga upp sig vid en pusselbit i taget. Och skrika det är en björn på pusslet bara för att man ser lite päls.

Och ffa att tex svara ja på om en häst snubblar om den får långa tår är som att kasta 2/3 delar av pusslet i sjön - smart va om man vill se hela bilden hitta en balans i benet så det belastas i dess styvaste ritkning

Jag använder Coaris terminologi - men vad det handlar om är att kunna gå bekvämt och därmed hälsosamt.
Att få en blick för det kräver en utbildning och intresse och ffa att man glott på ett par tusen hästben

men vad är "ge bekvämt och hälsosamt" mot en understucken trakt :grin:

Era hätska reaktioner visar bara att ni inte fattat ett smack ang vad hovslageri handlar om i grunden.

Och ändå ger sig vissa på att leka experter över nätet. Det är ingen hästägare benhjälpt av

"Vissa" skrev jag så du behöver inte ta åt dig personligen - jag svarar dig bara som vapendragare åt annan

Senast ändrad:

Och tyvärr är det ju det där som kan vara jättesvårt, beroende på var man bor :crazy:! Det finns inte alltid en uppsjö riktigt bra hovslagare i närheten, som dessutom tar nya kunder. Så är det här till exempel. Därför kör jag mina hästar till en en riktigt bra hovslagare 6 mil hemifrån, men det är ju inte alltid man har möjlighet till det!

Ni är så skojiga i Skåne. Här är det fjorton mil till närmaste med blockutbildning :D

Jag har rekomenderat 1 till en av hästägarna i tråden - sedan är det upp till henne att flirta till sig denne. Där hon bor finns det minst 2 till

Sedan jag skulle aldrig gå på andra hästägares rekommendationer då de inte kan se den balans i benet som jag talar om, fråga veterinärer - de kan se mycket mera

och ffa måste ni uttrycka ert missnöje högt och ljudligt. Om nu hovisar inte vill vidareutbilda sig - så måste grundutbildningen göras om här i Sverige

I Danmark lär den vara på 4 år - varför tas det så lätt på den här?

Senast ändrad:

Svårt att förklara detta med "styvaste riktning" tex, som Coari beskriver det.

Men utan att man får till "det", så får man ett mycket större slitage på lederna än annars. (läs även pålagring)

Och utan detta så får man lättare inflammationer

Man får muskelspänningar i hästen - vilket ger en ond cirkel som kommer att ge problem vid lederna förr eller senare

En bra hovslagare är den billigaste hästförsäkringen - och bra är den som uppnår denna balans - och det är det som är problemet att se om det är så eller inte, kräver att man tittar och tittar och tittar.

Man måste öva upp sin blick, det måste vara ens yrke

Ett steg i rätt riktning är denna godkänning som hovslagare - anlita ingen annan - minst - vid problem - ta en blockis

Senast ändrad:

Visst påverkar en hästs biljardering ffa inåttåade hästar kan få stora problem.

Men att servera en sådan koppling helt tagen ur luften till en hästägare - det är att ha liten insikt i hovslageri. Det är att dra till med något som låter bra - för att verkar duktig

Suck, den där tån måste vara blå. Nu är ett erfarenhetsgrundat och kunskapsgrundat (du vet det är inte bara hovslagare som kan lära sig mer, söka kunskap och så vidare) svar. Baserat både på egen personlig erfarenhet, samt att ingående diskuterat biljardering i allmänhet och orsaker i synnerhet med hovslagare och veterinärer, i plural.

Och svaret var allmänt hållet, det var ett ja det kan det. Du tolkade det på något avigt vis till ett 'ja det är det'. Du måste försöka läsa utan att vrida saker, annars kommer du störa dig till förbannelse - helt i onödan.

Och ffa att tex svara ja på om en häst snubblar om den får långa tår är som att kasta 2/3 delar av pusslet i sjön - smart va om man vill se hela bilden hitta en balans i benet så det belastas i dess styvaste ritkning

Det du nu betecknar som 'smart' är hur man LÖSER ett problem. Det jag svarade på var OM ett problem KAN LEDA till ett visst symptom. Två väsenskilda saker. Snubbling kan bero på långa tår - eller en rad andra saker. Hur man LÖSER de långa tårna, dvs hur man ser till att de blir kortare och får en bättre vinkel, har jag inte uttalat mig om. Eftersom det hör till hur man löser problemet.

Du får ett svar på om ett problem kan ge ett visst symptom till att vara ett påstående om hur man ska lösa problemet. Återigen läser du eller snarare tolkar på ett sätt som saknar verklighetsförankring. Det i sig gör ingenting så - men det hjälper ju knappast TS?

Ja, det som är problemet. Nu är det hyfsat okej här om man 'bara' söker utbildad (blockutbildad/gesällbrev och godnatt typ..), men jag vet hur det var förr, både här och ffa där jag bodde förr. Där jag bodde förr fanns det då EN utbildad (övht..) inom 10 mils radie. Han tog inga nya kunder, av förståeliga skäl. Kvar var de självlärda/svarthovslagarna.

Sen är ju en annan svårighet att alla utbildade inte skor bra helt enkelt. Och det är jättesvårt som hästägare att avgöra om en hovslagare är bra eller ej om man inte har någon kunskap själv. Vilket man oftast inte får/skaffar sig riktigt förrän man stått där och insett att det inte var bra. Jag minns fortfarande vilket 'ljus' det gick upp för mig när jag insåg att det inte skulle vara hov utanför skon ens när det var dags att sko om.. :o Jag visste att 'man ska inte trångsko', och att det skulle vara lite utlägg. Så jag kollade ju noga att det var det - när det var nyskott. Men att det efter 2 v inte fann något utlägg utan var kant i kant, och efter 4 v hade växt över. Det reagerade jag inte på.

Sen, det här med hur bra veterinärer är på att se osv.. Det är nog många, men långt ifrån alla. Min arabvalack var ett år på Ultuna ett antal ggr. Först så fick han en pinne intrampad i hoven (in till strålbensbursan), sen hade han polyartrit (orsakad av erlichios visade det sig sen, men sak samma). Han träffade alltså inte bara Ultunas hovslagare utan även mycket, mycket hovkunnig veterinär. Flera, flera gånger, och stor del av tiden låg fokus just på hov.

INGEN sa någonting om skoningen, ingen alls. Inte ett enda litet pip. Inte ens i samband med hältutredningen (hältan satt i leder och inte hov men ändock). Dock så när han låg inne för spiktrampet osv blev han deras dåvarande hovslagares kelgris. Så vid ett tillfälle när jag var inne bad jag honom titta på skoningen och säga vad han tyckte. Anledningen var eg bara för att få bekräftat att den var bra sas, ingen hade ju sagt ngt innan.

Den var inte bra, som hovslagaren sa så absolut inte värsta sorten, och rätt prydligt. Problemet är att det inte är plant.. Och så visade han och förklarade osv.

Jag bytte hovslagare efter det, hade sån tur så en annan av klinikens hovslagare bodde i närheten och kunde ta ny kund.

Men observera att under ett antal besök under 6 månaders tid sa varken veterinär eller hovslagare pip om skoningen. Det krävdes att jag uttryckligen frågade om det.

Min vanliga klinik jag åker till numera, har ett par veterinärer som är ytterst noga inte bara kolla, utan heller inte drar sig för att tala om vad de tycker, helt oombedda. Mycket bra tycker jag.

Men, som 'glad amatör' är det extremt svårt att veta om en hovslagare gör ett bra jobb eller ej, så länge det inte är extrema avvikelser. Ofta är det också svårt att riktigt reagera på smygande förändringar om man just inte har så stor kunskap. Där borde man kunna sova gott genom att anlita utbildad hovslagare, men så är ju inte alltid fallet. Och byta hovslagare om de än finns - så kvarstår fortfarande problemet med att bedöma resultatet.

Men, som 'glad amatör' är det extremt svårt att veta om en hovslagare gör ett bra jobb eller ej, så länge det inte är extrema avvikelser. Ofta är det också svårt att riktigt reagera på smygande förändringar om man just inte har så stor kunskap. Där borde man kunna sova gott genom att anlita utbildad hovslagare, men så är ju inte alltid fallet. Och byta hovslagare om de än finns - så kvarstår fortfarande problemet med att bedöma resultatet.

Precis så är det ju! Har haft ett par stycken som jag inte var helt nöjd med, men hade ändå problem att VETA säkert om det var dåligt (om du förstår vad jag menar?). Det såg inte helt snyggt ut, enligt mig då, men jag kunde ju ändå inte bedöma om funktionen också var tokig. Och det ska man väl egentligen inte behöva kunna :crazy:?

Nej, och sen har vi nästa 'käcka' detalj. Att två hovslagare kan ha olika syn på hur en och samma häst ska skos.

Där anser jag att hästägarens erfarenhet och upplevelse ÄR av vikt, även om Susan nog inte riktigt håller med.

T ex när mitt fbl skoddes på kliniken. Så klinikens hovslagare hade sin syn på hur det skulle skos. Jag som ändå haft hästen i nästan 2 år och under denna tid i samråd med min ordinarie hovslagare kommit fram till viket sätt att sko som fungerade bäst för just den hästen, försökte protestera mot det klinikhovslagaren ville. Vilket jag inte fick minsta gehör för. För 'det här är det bästa för hästen'.

Vilket det inte var, och senare även visade sig. Jag hade naturligtvis prompt kunnat vägra låta klinikhovslagaren så mycket som peta på hästen (och hade gjort det om den iaf inte skulle tillbringa den närmsta tiden i box/minihage), men om man nu står med ett PROBLEM, byter hovslagare och hovslagaren tycker att 'såhär ska det vara'. Så samtidigt försvinner ju om man inte också lyssnar på djurägaren och iaf tar vad han/hon säger under övervägande, även allt detta som den gamla hovslagaren faktiskt fått till 'rätt'.

Det där märktes när jag bytte hovslagare. Jag, och min gamla hovis, visste ju erfarenhetsmässigt att den specifika individen behövde vad som sett rent generellt kändes som hialösa utlägg. Detta var inget varken jag eller hovis 'visste från början' såklart, men det hade vi lärt oss efter vägen. Min nya hovslagare var informerad av min gamla att 'du måste lägga ut mer än du tror', så vägen var banad. Ändå så de första 4 skoningarna gick åt för nya hovslagaren att lära sig precis HUR mycket han behövde lägga ut. Han trodde inte fullt ut på mig i början när jag sa 'mer', utan tyckte att 'nej, det här ÄR tillräckligt med utlägg, det här är mer än man brukar'.

4 v senare stod han där och konstaterade att 'ja, nä.. det behövdes mer ja..'. Idag frågar han MIG om han av någon anledning blir tveksam på om det är tillräckligt eller ej. Helt enkelt för att jag har/haft haft 1 -3 hästar att hålla reda på och komma ihåg. Och jag ser dem varje dag. Han ser dem - när allt fungerar - var fjärde vecka, och det är 1 - 3 av en hiskelig massa hästar. Inte lätt hålla i huvudet precis hur mycket utlägg Alex hästar nu behövde.

Det finns vissa saker jag inte är 110% nöjd med med min hovslagare, och som isolerat skulle kunna motivera och berättiga ett hovslagarebyte i en värld där jag var säker på att det blev bättre (dvs i utopia). Men dessa är inte tillräckliga för jag ska varken orka eller vilja riskera att få 'börja om' - och kanske med en hovslagare som varken initialt eller senare kommer vara öppen för det jag faktiskt VET om hur mina hästar fungerar bäst med..

Hovslagaren ÄR och förblir experten, men man kan inte helt ignorera att det dels tar ett tag att sko in sig på en ny häst, och olika hästar är olika känsliga för hur det blir den perioden, dels att djurägaren faktiskt HAR kunskap om sin egen häst, i större eller mindre omfattning. Och iaf bör lyssnas på. Vilket alla hovslagare tyvärr inte gör.

Och för att ingen ska misstolka, så nej en djurägare ska inte diktera villkoren, däremot ska djurägarens synpunkter/kommentarer/erfarenhet/kalla det vad man vill, tas med i beaktandet.

Vilket t ex veterinärer gör i större omfattning. Vad har djuret för normaltemp, hur brukar det visa/inte visa smärta, brukar det stå och vila så, hur känns hästen i arbetet etc. Detta bestämmer på inget vis diagnos eller behandling eller ens undersökningsval. Men det är en del av grunden för veterinärens beslut. Helt enkelt för djurägaren är den som ser hästen dagligen och känner dne bäst och alltså kan bidra med de pusselbitar som krävs för att bedömma vad man ska göra med en halvhängig häst som inte äter och har 38.2 i temp. Vilket är olika om hästen normalt är pigg som en spigg, alltid äter och har en normaltemp på 37,2 jmf med om det är en normalt ganska pipig häst, som lätt backar av maten och som har 38,0 i normaltemp..

Senast ändrad:

Tack - det är ett jätteproblem.

Veterinärerna startade vidareutbildningen - som är nerlagd för ingen vill gå kurserna :eek: Hovslagar förbundet är delat i två läger - där ena halvan vill, och den andra halvan tycker det är bra som det är

Var har du fått det här ifrån?? Den är i allra högsta grad levande och nästa fortbildningsexamen är redan om 3 veckor! Kolla på hovslagarFÖRENINGENS hemsida, där hittar du alla datum för vidare/fortbildningen!

Om jag får be och avbryta lite i "min" tråd ;)

Idag kom hovslagaren (en ny sådan, då min inte kunde komma i tid tills vi skulle på återbesök till kliniken igen).
Tog ett par före och efterbilder. Han hade inte utrustning att sätta på ringsko, så han lade tillbaka skon istället och så hoppas vi på att den stannar på.

Före:
hö.fram
DSC01128.jpg

vä.fram
DSC01128.jpg

hö.bak
DSC01128.jpg

vä.bak
DSC01132.jpg

Efter:
fram
DSC01135.jpg

vä.fram
DSC01136.jpg

undersida vä.fram
DSC01137.jpg

hö.bak
DSC01138.jpg

hö.bak
DSC01139.jpg

han är inte helt rak i benen heller..
DSC01140.jpg

En skåning som inte skor med sidokappor bak:angel:

Tycker att det såg bra ut både före o efter.
Lite svårt att se hur den står, men korta tår o inget understucket.

Det enda är väl att det inte är raspat i hornrörens längdriktning- om man ska klanka på ngt:o

Var har du fått det här ifrån?? Den är i allra högsta grad levande och nästa fortbildningsexamen är redan om 3 veckor! Kolla på hovslagarFÖRENINGENS hemsida, där hittar du alla datum för vidare/fortbildningen!

helt fel källa tydligen (alternativt gamla uppgifter, eller så hade det att göra med andra saker :angel:)

- I alla fall ingen är gladare än jag :bump:

INGEN sa någonting om skoningen, ingen alls. Inte ett enda litet pip. Inte ens i samband med hältutredningen
.................

Men observera att under ett antal besök under 6 månaders tid sa varken veterinär eller hovslagare pip om skoningen. Det krävdes att jag uttryckligen frågade om det.

Först ska jag säga att du skrivit en massa bra i detta ilägg. Ang det ovan - Få hästägare har distans till sitt hästeri, få är "proffsiga"
De har antingen dåligt självförtroende, och ibland har hästägare jättestora egon :angel: Säg fel sak till en sådan och du får ångra dig på livstid :D, för de kommer aldrig släppa dig :angel:.

Detta på fullt allvar - kritiserar du en sådan.... Eller ens antyder att ngt inte är optimalt perfekt

Alla människor har svårt att ta kritik i synnerhet hästägaren i gemen. Om veterinärer och hovslagare skulle säga allt det de ser, så skulle de får vara utbildade terapeuter för at hantera kundernas känslomässiga reaktioner och försvar. No kidding. och svaret på din undran har du ju skrivit själv i det jag suddade. Vem skulle de rekommendera istället för den du hade. det finns ju ännu inte en handfull att plocka nummer till

Håller med om det också, och också att man måste lyssna på hästägaren, man hör ofta HUR de pratar om de har en poäng. Där tycker jag man som hästägare på något sätt får komma upp till bevis innan de tar en på allvar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka