Sv: Understuckna trakter
Och tyvärr är det ju det där som kan vara jättesvårt, beroende på var man bor
! Det finns inte alltid en uppsjö riktigt bra hovslagare i närheten, som dessutom tar nya kunder. Så är det här till exempel. Därför kör jag mina hästar till en en
riktigt bra hovslagare 6 mil hemifrån, men det är ju inte alltid man har möjlighet till det!
Ja, det som är problemet. Nu är det hyfsat okej här om man 'bara' söker utbildad (blockutbildad/gesällbrev och godnatt typ..), men jag vet hur det var förr, både här och ffa där jag bodde förr. Där jag bodde förr fanns det då EN utbildad (övht..) inom 10 mils radie. Han tog inga nya kunder, av förståeliga skäl. Kvar var de självlärda/svarthovslagarna.
Sen är ju en annan svårighet att alla utbildade inte skor bra helt enkelt. Och det är jättesvårt som hästägare att avgöra om en hovslagare är bra eller ej om man inte har någon kunskap själv. Vilket man oftast inte får/skaffar sig riktigt förrän man stått där och insett att det inte var bra. Jag minns fortfarande vilket 'ljus' det gick upp för mig när jag insåg att det inte skulle vara hov utanför skon ens när det var dags att sko om..
Jag visste att 'man ska inte trångsko', och att det skulle vara lite utlägg. Så jag kollade ju noga att det var det - när det var nyskott. Men att det efter 2 v inte fann något utlägg utan var kant i kant, och efter 4 v hade växt över. Det reagerade jag inte på.
Sen, det här med hur bra veterinärer är på att se osv.. Det är nog många, men långt ifrån alla. Min arabvalack var ett år på Ultuna ett antal ggr. Först så fick han en pinne intrampad i hoven (in till strålbensbursan), sen hade han polyartrit (orsakad av erlichios visade det sig sen, men sak samma). Han träffade alltså inte bara Ultunas hovslagare utan även mycket, mycket hovkunnig veterinär. Flera, flera gånger, och stor del av tiden låg fokus just på hov.
INGEN sa någonting om skoningen, ingen alls. Inte ett enda litet pip. Inte ens i samband med hältutredningen (hältan satt i leder och inte hov men ändock). Dock så när han låg inne för spiktrampet osv blev han deras dåvarande hovslagares kelgris. Så vid ett tillfälle när jag var inne bad jag honom titta på skoningen och säga vad han tyckte. Anledningen var eg bara för att få bekräftat att den var bra sas, ingen hade ju sagt ngt innan.
Den var inte bra, som hovslagaren sa så absolut inte värsta sorten, och rätt prydligt. Problemet är att det inte är plant.. Och så visade han och förklarade osv.
Jag bytte hovslagare efter det, hade sån tur så en annan av klinikens hovslagare bodde i närheten och kunde ta ny kund.
Men observera att under ett antal besök under 6 månaders tid sa varken veterinär eller hovslagare pip om skoningen. Det krävdes att jag uttryckligen frågade om det.
Min vanliga klinik jag åker till numera, har ett par veterinärer som är ytterst noga inte bara kolla, utan heller inte drar sig för att tala om vad de tycker, helt oombedda. Mycket bra tycker jag.
Men, som 'glad amatör' är det extremt svårt att veta om en hovslagare gör ett bra jobb eller ej, så länge det inte är extrema avvikelser. Ofta är det också svårt att riktigt reagera på smygande förändringar om man just inte har så stor kunskap. Där borde man kunna sova gott genom att anlita utbildad hovslagare, men så är ju inte alltid fallet. Och byta hovslagare om de än finns - så kvarstår fortfarande problemet med att bedöma resultatet.