Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

på före så har du lyckats kopiera samma bild tre ggr - lätt hänt

Sedan ser det inte ut som om den nya har slagit så mycket på de nya skorna.

det ser jag många här på min ort - som formar hoven efter skon

Det är en sak som vilken lekman själv kan titta på - hur mycket riktar hovisen skon, det är sällan den passar direkt ur asken, och var och hur slår denna på skon. det avslöjar mycket

Slår den ihop eller isär, eller formar den varje sida var för sig. Hur mycket tid av skoningen läggs på tillpassning av skon:cool:

och ffa tittar den ens framifrån - och hur den belastar dvs i rörelse:crazy:

Om den inte tittar framifrån och hur den rör sig då kollar den helt enkelt inte att benet blir belastat i sin styvaste riktning, och om den då inte heller formar om skorna - så kallas det "påspikare" dvs de spikar på en sko och sysslar inte med hovlageri

Senast ändrad:

Igår var hovis här och fixade till fötterna.

V.f. (står med benet lite framför sig). Broddar.

H.f.

Tyvärr suddig. Lutar sig till vänster.

Kommentarer?

Fick igår kväll tips om att sko med bakåtvänd sko för att hästen ska kunna nöta tån själv samt ge mer stöd åt leder m.m.

Annars om man vill att hästen ska nöta tån själv så kan man ju sko utan tåkappa.
Min har blivit skodd utan tåkappor i flera år nu, med en sko som sitter lite längre bak, för att hon ska nöta så mycket som möjligt själv.

Det funkar kanske på din lätta mindre häst- att den inte är raspad till en rät linje i tån- från sidan sett, utan är raspad endast längst ner- har en kant- ej raspas uppifrån o ner.

Vad är nu planen?
Hur ofta ska den skos?

Om du tittar på länken på s.1 skoddes den om med 4v-intervaller- för att få ordning på det.

Blir konfunderad över när hovisar gör ojämna o ganska låga sömtag- inget som de bör sträva efter. Tar hästen av sig skorna då brukar följden bli, om man inte kan slå på den snabbt- att den flisar sönder hoven mkt lättare. Nu har din arab troligen bra... just arabfötter:bow:

Ja hon har väldigt bra fötter, har haft 1 tappsko på de snart fem åren jag haft henne :)

Vi har ev. sagt 5 veckor nu, men hovis kommer igen om 3 veckor och ska verka mina andra hästar och då ska vi titta hur mkt de har växt för att se när vi ska boka in en ny tid. Men jag vill ha 4-5 veckors intervall.
Planen är att hålla tån kort, och försöka få trakten att växa ut igen.

Pålla är iaf jättenöjd med sina nya fötter. Igår kväll när hon varit inne i stallet och ätit sin kvällsmat så sprang hon ut i hagen, på lätta fötter, ni vet arab ;) Sen sprang hon så några vändor i hagen innan hon kom tillbaka till grinden med långa raska, smidiga, och lätta steg. Det har hon inte gjort på flera veckor. Hon såg riktigt nöjd och tillfreds ut.
I morse kom hon och mötte mig vid grinden, travandes. Det är inte speciellt ofta som hon springer självmant i hagen. Hon verkar mkt smidigare, och verkar må bättre.

Tack för tipset!

Men varför har man tåkappa? Det är väl egentligen bra om (alla) hästar nöter tårna själv så mycket som den behöver?

Annars om man vill att hästen ska nöta tån själv så kan man ju sko utan tåkappa.
Min har blivit skodd utan tåkappor i flera år nu, med en sko som sitter lite längre bak, för att hon ska nöta så mycket som möjligt själv.

Kört samma här, förutom att skon inte placerats längre bak. Den lilla herrn sliter sina tår själv ändå när han gräver. Fbl så tog jag helt enkelt raspen och tog några tag bara.

I båda fallen blev resultatet korta tår hela skoperioden. I båda fallen trivdes hästarna bättre med det, trots att vi hade kort skoperiod och tårna ingalunda blev långa innan heller.

Fick igår kväll tips om att sko med bakåtvänd sko för att hästen ska kunna nöta tån själv samt ge mer stöd åt leder m.m.

Nyfiken vad hovis sa ang hur det såg ut/varför det blivit så?

Ang bakvänd sko så kan jag inte uttala mig, men däremot ge mer stöd åt leder-delen. Om man vill ge mer stöd så kan man sko med förlängd traktarm helt enkelt. Mindre att trampa på än med ringsko eller bakvänd sko, men ökad traktunderstöd. Frågan är ju dock lite varför det behövs extra stöd?

Enda erf jag har är att fbl fick förlängd traktarm bak. Han var överambitiös helt enkelt, petade in bakbenen alldeles för långt under sig, fast han inte riktigt orkade bära hela vägen ur det. När musklerna inte orkade så fick lederna ta smällen. Han var u.a. och fräsch både i arbete och på lina, men hade mycket små böjreaktioner bb som han inte hade vid köp. När vet kikat ett tag konstaterade hon ovanstående, och han fick förlängd traktarm bak. Dels för att hindra honom från att stoppa in bak lika toklångt, och dels för att fördela belastningen och ge ökat stöd. Fungerade prima (fast hans fegmatte lät honom ha samma skoning året ut, jag tog inte bort det, såg ingen anledning).

Fram hade han ju ringskor, men med rejält traktunderstöd. Skokanten gick ända ut till ytterkant av ballarna helt enkelt om du fattar?

Skomässigt ser det bättre ut nu, men perfekt är ju en bit kvar till. Men Rom byggdes inte på en dag, och därför nyfiken på vad hovis 'sa kring det hela', och planen framåt? Har ni kortat intervallet t ex? *nyfiken*

Tack för bilder och uppdatering förresten, satt i förmiddags och undrade hur 'det gått' =)

Tillägg: Kan förstå hon känner sig 'som ny', och kul att höra att du såg sådan skillnad så fort! =)

Ja hon har väldigt bra fötter, har haft 1 tappsko på de snart fem åren jag haft henne
Det var inte så jag menade med tappskor.
Tappskor är såna som först börjar o glappa.. o sen åker av efter många många veckor.

en tappsko är en som klivs av o det ser jag som ofrånkomligt om hästen är rörlig- i synnerhet unghästar.
Om den då är dåligt utlagd är risken förstås liten, men den behöver att ha att "växa i".
Många ser på att få tappskor= bra hovis. så behöver det inte alls vara, utan att hästägare vill ha den mer trångskodd för att inte få tappskor helt enkelt- som då kan leda till understuckna trakter- för att den inte har ngt traktstöd efter några veckor. Inte hovisens fel alla gånger.

att vända skon bak och fram är ett lätt sätt för den som inte har en svets att göra en ringsko.
det fingerar lite som en kil och hindrar hästen båda att sjunka ned i underlaget och att att trampa igenom för mycket

Men detta att slita tån :confused: en öppen tå underlättar ju överullningen, men det påverkar ju inte vinkeln

så igen har man itne definierat detta med att ha kortare tå - är det framifrån eller underifrån som avses :angel:

Ang det jag skrev tidigare - så verkar denna ha riktat skorna mer - men jag säger verkar jag vet inte - den har lagt ut skorna rejält i alla fall - och snuttat in ändarna som min gamla chef kallar det

Idag har hon vandrat omkring i hagen, det är spår nästan överallt. Detta trots det äckliga snöslasket som kommit :) Det är så skönt att hon verkar må bättre!

Vi ska köra 4-5 v mellan skoningarna. Allt beroende på hur de ser ut, typ. Jag vill helst köra 4-5 veckor men hovis ville hellre ta 6 v intervaller, men där sa jag faktiskt att jag hellre vill ha ut henne oftare (kostar mer pengar för mig) än att fötterna blir långa.
Så planen är att hålla tårna korta och låta trakterna växa till sig. Sen vet jag inte mer :o Det var så mkt info och jag var så spänd så jag glömde nog hälften av vad hon sa :p

Du skrev att fbl hade ringskor med rejält traktunderstöd, hur ser de ut? Är det att bakre delen av "ringen" låg så långt bak under ballarna?
Skor med förlängd traktarm, visst är det att bakre delarna av en vanlig sko är längre? Finns det såna skor färdiga eller tar man en storlek större och gör skon "smalare men längre"?

Hovis förstod faktiskt inte riktigt varför det hade blivit så. Om jag kommer ihåg rätt så sa hon att de hade växt "fruktansvärt mycket" på de här fem veckorna, mer än de gjort tidigare. Hon höll med om att de såg förskräckliga ut, att de (iaf h.f.) nästan såg fångaktiga ut, men hon hade inte sett något tidigare i hoven som kunde tyda på fång, förutom lamellerna (se nedan). Men det att det var lite svårt att se på h.f. i och med hennes ärr efter pinnen mitt på hoven.

I och för sig har hon något breddade lamellränder i alla hovarna (tror jag :o). Men det har hon haft sedan den här hovis började för ett år sen, och då trodde jag att det berodde på att den förra hovslagare inte dök upp och jag inte fick tag i någon annan så då hade hon gått för länge (ca 11-12 veckor) och då var fötterna förskräckliga :crazy: Det kanske är därför jag inte reagerat på Cs fötter nu förrän jag öppnade den här tråden.

Jag får i ärlighetens namn säga att jag inte tittat så noga under fötterna när hovis verkat. Jag har litat på att hon har kunnat göra sitt jobb :o Men nu igår såg jag att lamellerna var breddade, lite mer eller mindre beroende på hov. Men absolut värst var (om jag minns rätt) h.f. och ev v.b. Och det antar jag beror på långa tår :(

How to do? Byta hovis fortfarande?

Nu hade inte min häst udnerstuckna trakter annat än det som visats på en bild på buke av den som unghäst - och diagnosen har altså satts av axel...

Men jag har i alla fall diskuterat bla understuckna trakter och de allra flesta är ense om att en förläng traktarm ofta gör det ännu värre - den fungerar som en hävarm och trycker undan trakten än mer ändå

Det är spången mellan traktarmarna som "gör det"

Jaha. Smart.

Hm. jag trodde det bara fanns en variant av "kortare tå" :p Vad är skillnaden mellan kortare tå framifrån eller underifrån? Vad är pållas fötter? Kan du visa bilder på kortare tå framifrån och underifrån? :)

Ang det jag skrev tidigare - så verkar denna ha riktat skorna mer - men jag säger verkar jag vet inte - den har lagt ut skorna rejält i alla fall - och snuttat in ändarna som min gamla chef kallar det

Är det bra eller dåligt? :p

Okej, så antingen bakåtvända skor eller ringskor?

Förresten, bör pålla ha såna skor på alla fyra? Räknas alla fyra som understuckna trakter och/eller långa tår?

det är den vita hoven som har mest breddadelameller tror jag

är det blod eller är de bara breddade, om itne blod beror det på att väggen viker sig fram - det gör den för att balansen i hoven är fel

detta har med var tyngdpunkten i hoven är lagd - och med får långa traktarmar så flyttas vikten bakåt

det är så många "parametrar" ( variabler som påverkar varandra) som man måste ta hänsyn till så därför kan bukeråden bli katastrofala för inget av dem ser till att rätta till balansen i hoven = benet så att väggarna blir starka och håller och inte viker sig

Ett sätt är att raspa hornet i tån jäms med hovkapseln och inte hur din nuvarnade hovis har gjort.
jag kaninte förklara varför för jag har itne förstått Coaris vresiga förklaring - och jag gissar den var vresig för att han inte kunde förklar själv - (önskar dig lycka till föresten mr C, ifall du har tid att läsa här)

Allt handlar om tyngdpunkten vid skoning

kort tå är egentligen en kort tå i förhållande till trakten - det andra borde heta att man backar tån dvs flyttar bak överullningen genom att flytta tillbaka skon = flyttar tyngdpunkten framåt

och egentligen så handlar det om förhållande till kronben och kotbens lutning vilket är den gamla markören för att hitta balans - som jag tolkar en förenklad förklaring för detta att hitta balans i hoven så att hela benet belastas rakt och inte vrickar sig i lederna på lekmannaspråk

skall försöka fumla i paint

Senast ändrad:

Jo det är den vita framhoven jag menar som har mest breddade lameller. Inget blod dock!

Jo absolut, jag förstår att det kan bli heltokigt. Det här är mer för att jag själv vill lära mig mer och kunna diskutera med hovslagaren :) Jag skulle aldrig våga påstå att jag kan mer än hovslagaren!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka