Sv: Understuckna trakter
Man kan bara gissa observera det, men utifrån vad du skriver att den alltid har varit lång så tror jag
Din hovis följer plan A
dvs hålla efter tån
Om man tittar på din hov så ser man två rätt distinkta riktningsförändringar på hornrören, jag har dragit ut det främre strecket så att det syns hur hoven skulle ha sett ut utan raspning
Och nej denna har nog inte alltid haft understuckna trakter även om den alltid varit lång i tån, är en gissning som jag gör. När man skall titta på hur hoven svara på verkningen skall man alltid titta på det nya som växer ut - och ja i tån är det brantare men inte i trakten
Jag tolkar det som att din hovis lyckas ändra hornrören i tådelen men inte får med sig dem i trakten. beroende på hur hoven ändrar form gissar jag att den nu sticker åt sidorna - och att det är därför som den är riktad som den är.
Men påpekar att det är en gissning. jag har inte alla fakta och därför undviker man att gissa, men eftersom du nu är intresserad sså är min agenda att vidga cirklarna i tänkandet
Om man då gör som VAT och andra kunniga föreslår; att man verkar ned den till strålens bredaste punkt, kommer den att se ut så här på en höft ungefär, och den kommer då att se lång ut i tån trots att den är nyverkad
Regel nummer 2 som hovis är att ändra ingenting för fort, då blir hästen halt.
Men det finns vissa som anser att detta är ända sättet att verka ned så mycket, och på vissa hovar blir det då en dramatisk förändring
Att ha en sådan balans i hoven för med sig en hel del andra nackdelar att hantera. Alla mjukdelar kommer att påverkas i hoven senorna och musklerna på frambenets baksida kommer att påverkas för att inte tala om belastningen i lederna i benet
Denna lutning på hornrören kommer också öka belastningen på väggen i tån,enligt det Coari Och Nr1 skrivit om att jämföra hornrören med sugrör belastas de rakt uppifrån är de rätt starka men ju mer de lutar..
Och hornrören i tån är ju redan ansträngda
- vidare kommer det att öka dragningen i djupa böjsenan som drar i hovbenet som kommer öka påfrestningen på lamellerna som ju är breddade
Här kan en kil mildra ovanstående så ändringen inte blir så drastisk, men som VAT också påpekat den kan behöva sulplast för att avlasta väggen.
Nu skriver jag kan och inte ska för de som läser slarvigt
Nu skall jag visst åka och hämta någon vid bussen - men det jag vill visa är att det är komplext och en sammanlagd bedömning av vad som behövs göras för just din häst måste göras på plats utifrån alla parametrar, framförallt måste man se hur den rör sig - hur den belastar sitt ben - hur den beter sig i kotleden - var dennes bästa balans är
- det är många många saker att ta hänsyn till, och ffa hoven är ingen träkloss, som man kan forma lite som man vill enligt förut fastställda regler (som vissa barfotaverkare också verkar tro)
Det har gjorts forskning på att 1 mm förändring i verkning i hoven påverkar bogbladet med 2 cm.
Varje hovis vet att ändra med försiktighet - ibland behöver man vara drastisk , men då måste man också kompensera på andra sätt, för man får inte glömma helheten för detajerna
det är lätt att detta missas här
Jag skriver det jag skriver för att att du och andra hästägare skall förstå hur viktigt just det är som inte syns så lätt - dvs att få hästen att belasta sina leder korrekt
För om man verkar ned trakten - och samtidigt verkar hornrören som man "ska"
så kommer hoven att se ut såhär
Och kommer då för ögat se relativt trevlig ut - men nackdelarna kommer att finnas där ändå, alla minus med denna verkning kommer att kvarstå
Som sagt - jag vill bara belysa att det är komplext
Välj en hovslagare som kan förklara vad och varför - även om det kostar
det är det garanterat värt
och det är min agenda - det är komplext en massa saker att ta hänsyn till som def inte är lätt för en lekman att se, och som måste ses live och i rörelse
det är förmodligen därför som hovisar så gott som aldrig svarar på sådana här trådar