Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

just och ditt fullblod fick förlängda traktarmar bak för att bromsa steglängden och hade inget med understuckna trakter att göra

Alla åtgärder påverkar hästkroppen och alla åtgärder som handlar om balansering ger en vinst och 1 minus

och allt detta ska en hovis veta, men kan en lekman omöjligt kunna och därför går det inte att generalisera sian erfarenheter hästägare emellan

Vet du nackdelarna med att bromsa steglängden - vilken effekt det får på övriga hästkroppen?

i ditt fall så gjordes nog bedömningen att nackdelarna vägdes upp av fördelarna

Men detta hade istället kunnat åtgärdas med bättre ridning - och då slippa nackdelarna och få ännu mera fördelar ;) Men detta är inte Dressyforumet

Senast ändrad:

just och ditt fullblod fick förlängda traktarmar bak för att bromsa steglängden och hade inget med understuckna trakter att göra

Alla åtgärder påverkar hästkroppen och alla åtgärder som handlar om balansering ger en vinst och 1 minus

och allt detta ska en hovis veta, men kan en lekman omöjligt kunna och därför går det inte att generalisera sian erfarenheter hästägare emellan

Vet du nackdelarna med att bromsa steglängden - vilken effekt det får på övriga hästkroppen?

Men detta hade istället kunnat åtgärdas med bättre ridning - och då slippa nackdelarna och få ännu mera fördelar ;) Men detta är inte Dressyforumet
Fast skrev hon att steglängden skulle bromsas:confused:

det är väl snarare en hjälp för att inte trampa igenom kotorna för mkt. fullblod brukar som bekant ha både långa o inte sällan veka kotor.

Ju mer utbildad hästen är blir genomtrampet än större- varav långa traktarmar/ ringskor kan vara en stor hjälp.

Så dressyr sätter mer press på bakbenslederna o är i behov av större support.

Jaha. Smart.

Hm. jag trodde det bara fanns en variant av "kortare tå" :p Vad är skillnaden mellan kortare tå framifrån eller underifrån? Vad är pållas fötter? Kan du visa bilder på kortare tå framifrån och underifrån? :)

En kortare tå framifrån underlättar överrullningen

En kortare tå underifrån gör både det och förändrar (oftast förbättrar) balansen i hoven, men har du en understucken trakt har du fler saker att ta hänsyn till

Här bara visat korta tån dvs under - och backa tån dvs raspa hovvägen och jag har visat i hela längdriktningen - din hovis har bara raspat långt ned

verkatnjpg.jpg

Tänk så här. hela hoven växer ned lika mycket - men eftersom det rör sig baktill så nöts det baktill, men det kommer inte nötas framtill och därför kommer hovens vinkel förändras under skoperioden eftersom tån blir längre och längre i förhållande till trakten. En "gammalskodd" häst är sålunda för lång i tån (oftast)

En barfotahäst kan också slita så - eller så kan den slita jämnt eller så kan den slita tvärtom

Har man en häst som växer mycket måste man sko ofta och "hålla efter" tån så den inte blir för lång i förhållande till trakten - vilket kan göra att man kommer i en ond cirkel så hoven blir deformerad

Ju mer hästen växer - ju mer material att jobba med - och ju lättare att rätta till saker

men det finns hästar som inte växer så mycket, och så har vi olika konstruktioner på fötterna - även om man tycker från utsidan att det ser ut som där måste man verka i tån så kan det visa sig att nja väggen i tån är redan i nivå med sulan - och väggen inte så tjock så det finns inte så mycket material att jobba med

Regel nummer 1 som en hovis får lära sig - döm inte ut en kollegas jobb - för man vet inte hur det sett ut tidigare och hur mycket material som fanns att jobba med.

Lättare för lekmän att såga längs fotknölarna. Och de behöver ju heller aldrig riskera att själva behöva rätta till det :o

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av Susan
Ang det jag skrev tidigare - så verkar denna ha riktat skorna mer - men jag säger verkar jag vet inte - den har lagt ut skorna rejält i alla fall - och snuttat in ändarna som min gamla chef kallar det

Är det bra eller dåligt? :p

Om vi börjar här

Eftersom så många hovlagare bara byter sko - och inte riktar den nya utan bara spikar på och raspar av det som hamnar utanför så fick vi inte raspa före vi slog på skon när vi lärde oss

När man riktiar=formar skon är det viktigt att man formar den så att sömhålen i skon prickar exakt vita linjen - det är där man kan/ska/får spika - det är viktigt för hovens kvalitet

http://www.orkelljungahembygdsforening.se/hastar/hoven.jpg

Och placeringen av skon är viktig för hela hästen :idea:

När man slagit i spikarna så kan inegn se om de är rätt placerade -men man kan så hur mycekt det är raspat -därför sa man så förr -och så skor din hovis - dvs raspar efter att denne slagit på skon

Numera ska man raspa först - lite beror det på att då kan man raspa hela hovväggen (förr trodde man det var dåligt att ta bort det glansiga lagret -numera vet man att man kan ändra hornrörens riktning mycket bättre om man gör så dvs raspar hela vägen upp)

Sedan skall man enligt svensk standraskoning forma skon efter vita linjen - (en delhästar har tjock vägg i tån den kan man backa av - andra har alika tunn runt om)

Sedan på hovens bredaste del skall man börja lägga ut skon jämnt hela vägen bak så att det baktill är halva beslagets bredd extra utanför skon

de flesta som riktar skor dåligt - ser man att det inte börjar läggs ut tillräckligt långt framifrån och skon genar och sticker istället ut rakt bakåt.
det jag skrev om att "snutta in ändarna" handlar om att följa hovväggens form.
kan var trixigt på vintern då broddhålen lätt kan bli deformerade då, men då får man helt enkelt rikta skon med brodden i

återkommer

edit

på teckningen i länken är sålunda skon felriktad - de har inte börjat lägga ut skon tillräckligt långt fram - dvs vid hovens bredaste punkt - tyvärr riktar många skor enligt bilden och får söndertryckta trakter och för långa tår av den anledningen dvs att trakten är obefintlig dvs tån SER lång ut - men det finns inget att verka (men det är ett annat problem)

du skor väl inga andras hästar än dina egna?

storleken på söm man väljer beror på hur den häst man skor, ser ut.

Du skrev att fbl hade ringskor med rejält traktunderstöd, hur ser de ut? Är det att bakre delen av "ringen" låg så långt bak under ballarna?
Skor med förlängd traktarm, visst är det att bakre delarna av en vanlig sko är längre? Finns det såna skor färdiga eller tar man en storlek större och gör skon "smalare men längre"?

Ser ut som vanligt, men precis som du säker så att skon är tillräckligt lång. Ofta ser man hästar där skon slutar 'där hoven slutar' eller hur man ska säga. Är et en häst med understucken/liggande/låg trakt och du ser dessa hästar från sidan, och drar ett streck ner från ballarna, så kan det vara X cm/mm mellan skons bakre kant, och strecket ner. Genom att då se till att skon går längre bak, så blir det mer stöd för trakterna etc.

Samma sak bak med längre traktarm. I fbl fall gick det utmärkt att ta en storlek större sko och slå ihop mer bara, utan att passformen blev helt muppig. Annars hade hovis provat en storlek större men av annan skotillverkare, och om det heller inte hade gått utan att få muppig passform hade han helt enkelt smidit skor. Nu behövdes inte det.

Ringskorna tillverkade ju hovis och då anpassade han ju dem. (Han smidde inte hela skon från grunden dock, grunden var en 'fabrikstillverkad' sko som han riktade till och sen smidde spång på).

Fbl var väldigt behändig då han hade runda fina hovar fram, och mer avlånga bak. Dvs han är hyfsat överrensstämmande med 'mallhästen' (till skillnad från Lillen som har betydligt mer runda bakhovar än tillverkarna 'tycker' hästar har)

Svarar på lite annat med.

Ang ringsko och understucken trakt, så jag har haft ringskor på 2. Den ena hade finfina trakter innan, men där vi fick problem med trakterna just när vi skodde med ringsko. Dock uppvägde övriga fördelar nackdelarna. Den andra hade understuckna som vi aldrig lyckades få helt bra dock, men där det blev markant bättre med ringskor. Båda fick sina ringskor av ungefärligen samma anledning, och båda trivdes excellent med dem.

Om sko med ringsko på din är bästa eller ens en bra väg att gå kan jag för lite för att uttala mig om. Dessutom är jag lite fel person även rent generellt - jag gillar ringskor skarpt (förutom priset), just iom att jag haft så bra erfarenheter av det... (Så en viss ponny kommer åka på ringskor om hans knasiga on/off hälta varken tänker ge sig eller bli värre så vi kan pinpointa den)

Och varför skall man inte rikta skon i traktdelen?
Hur skall den då kunna följa hoven?

Nej, det hade inte kunnat åtgärdas med bättre ridning, eftersom hästen rörde sig så (för överambitiöst) även i hagen/på lina etc. Nu var det inte ett problem, men för att det inte skulle bli något av de där pyttereaktionerna så valde matte (= jag) att ta det säkra före det osäkra. Kan jag hjälpa så gärna liksom.

Fullt insatt i nackdelsriskerna, herrn i fråga fick inga som helst negativa bieffekter av det dock.

Sen, jag skrev ingenstans att han fick det pga understuckna trakter (även om personen som startade tråden fått rek om ringsko just därför), jag svarade inte heller i meningen korrigera understucken trakt. Utan bara på hur ge mer stöd 'bakåt'. Att det finns andra sätt än bakvänd sko. T ex förlängd traktarm eller ringsko. Men att huvudfrågan är ju varför man vill ge mer stöd. Läste du inte den delen? =)

Eftersom så många hovlagare bara byter sko - och inte riktar den nya utan bara spikar på och raspar av det som hamnar utanför så fick vi inte raspa före vi slog på skon när vi lärde oss

Ursäkta men nu måste jag fråga; Vad i hela friden har du sett för skopåspikare klåpa sig? Menar du på fullt allvar att de flesta hovslagare (utbildade) inte riktar skon? Jag har då aldrig någonsin mött någon. Om ni lärde er det på 1800-kallt så är det tack och lov glömt och förträngt nu. (Att spika på först och raspa sen)

När man slagit i spikarna så kan inegn se om de är rätt placerade -men man kan så hur mycekt det är raspat -därför sa man så förr -och så skor din hovis - dvs raspar efter att denne slagit på skon

Magstarkt påstående..

Lite spinoff kanske, men det här med låga sömtag. Min L skos med rätt låga sömtag. Med flit. Han har ju en förkärlek för att trampa av sig sina pjuck. Innan monstersnön kom var det en avtrampad sko per skoperiod, och då var skon helt förvriden, dvs rejäla krafter. Hovarna brukar hålla fascinerande nog hålla, han har enormt bra kvalitet. Men just för att det är sådana krafter när han trampar av, så har hovis tillsvidare valt att sömma lägre för att om han drar sönder hovarna så blir det mindre 'skada', och finns att sömma i högre upp. Känns logiskt för mig så, den förklaringen, men det kanske den inte är?

Hästen har nu när djupa snön gett mer tappskor, så har det när det varit tätt med tappskor trasats sönder lite nertill, på nåt ställe, men då gått att sömma högre.

Hur mkt de drar sönder beror ju även på hur man sömmar. När de är nyskodda och rätt sömmade, brukar det knappt innebära ngn skada alls på hoven, - sömmen ställer sig liksom bara, går bara rakt ur och sliter inte sönder så mycket. Men det beror också på hovkvaliteten och hur hästen trampar av sig. att välja att sömma långt ner är väl inga problem om det passar just den individen, fast ofta sitter ju skon i allmänhet sämre på det sättet. I de fall jag pratar om har det handlat om rätt spruckna hovar och lika fanken så läggs sömmarna lågt ner och mitt i sprickorna. Fasansfullt jobb att bevittna.

Jag skulle väl snarare försöka komma till botten med VARFÖR hästen trampar av sig, än att helt enkelt bara "acceptera" att den trampar av sig, och börja sömma lägre.

Fast varför han trampar av sig är inget 'mysterium'. Han är 4 år, mkt livlig, och kör rejält mkt brall och bus - och har dessutom sulor och ordentliga utlägg. Det är snarare förvånande att han 'bara' dragit av sig 1 per skoperiod och inte flera stycken.. Där räknar ju både jag och hovis med att problemet kommer att försvinna när han lärt sig ha lite mer koll på sina fötter/blivit äldre. Enda tveksamheten kring det är att han ALDRIG får ett enda sår, trots brodd, dvs han tycks inte ha generellt dålig koll på benen eller vara obalanserad så?

Nu i vinter haglade tappskorna ett tag, sjukt många. Tog ett tag innan jag räknade ut varför, men när det kom så mkt snö, så de slutade att använda 'hela hagen', utan gick upp gångar. Smala gångar, knappt jag kan ställa mina fötter i bredd i dem. Sen körde han galopp i dem, och då blev/blir det otroligt trångt mellan hovarna, och påtrampet är ett faktum, och skon ryker. När jag kommit på det började jag muta dem att stanna nere på det upptrampade vid maten genom att lägg ut träd. Problemet uppstår annars i princip varje fodring - de är uppe i skogen, de ser 'maten komma' - och han sätter full fart 'neråt' - i gångarna. I förra veckan glömde jag servera nytt träd, i samband med att det töade fram uppe i skogen i andra änden. Och de började använda gångarna. Två dagar senare kom tappskon (just nu har jag stängt av hagen så de får gå i liten hage, för skorna ska få sitta på).

Nu sista tappskorna (sen hovis började sömma lågt) så har skon inte alls varit lika brutalt tillböjd. Dvs de trampas som du säger av lättare (iom låga sömtagen?). Samtidigt så sålänge de inte ökar i omfattning så borde ju det vara positvt? Hovarna blir inte mer eller mindre trasade, ibland ryker liten bit på något ställe, men generellt fascinerande hållbarhet, men påfrestningen på senor osv borde vara mindre när skon ryker med bara liten 'böj' på skon, än när den var helt förvriden?

Men började undra omd et fanns andra nackdelar med att sömma lågt, just när det kom upp. Men då verkar det ju som det är okej fortsätta med det tills vidare då. (Nu sist sömmade hovis med fyra söm på insidan, efter att ha vägt för och nackdelar mot varandra ett tag. Får se vad det gör)

Ja att då sömma med fyra söm för att unvika tappsko verkar inte riktigt logiskt, om man samtidigt ska sömma lägre ner, ifall den trampar av sig. Ju fler söm desto mer riv blir det ju. Ingen söm i hela världen står emot ett tramp : )

Trampar han av sig lika volymer på alla benen?

Även om den är 4 år och livlig är ju inte det alltid hela förklaringen, man måste ju se till hur hästen rör sig, VAD den gör när den trampar av sig (är det bakfoten som kliver på framfoten, eller är det en framfot som kliver av den andra framfoten)? man kan göra rätt mycket för att undvika tramp, utan att bara behöva ge upp och acceptera att "den är livlig så den trampar av sig". Av fasade kanter tex, och att man riktar skon så att utläggen/traktarmarna följer hovformen, är ett exempel. Riktade på det sättet, samt boots ovanpå, räcker en lång väg ofta.

Hur böjd skon blir handlar ju om vart hästen trampar när den trampar av sig. Om den trampar bara på ena sidan av skon, eller är mera jämnt på trakterna med bakfoten osv.

Senast ändrad:

Han trampar bara av sig fram, men lika ofta VF som HF.

Han har redan avfasade kanter, boots och utläggen formade efter hoven. Vi har av nöden tvingats dra in utläggen med, men det eliminerar det inte helt, och är ju inte en långsiktig lösning (det gjorde bara en kort period när han körde VM i tappskor där ett tag, var typ 4 skor på 1½ vecka eller liknande hysteriskt dålig statistik).

Han trampar alltid av sig på insidan. Mest troligt (är ju svårt säga säkert) genom påtramp med motstående framhov. Skon är alltid böjd i inre traktarm, omfattningen (hur böjd alltså) kan som sagt variera, varit mindre nu och 'bara' böjt yttre biten, medan tidigare har hela innersidan av skon varit vriden. En mycket dålig mobilbild jag mms:ade till hovis en gång när han undrade om jag ev kunde prova slå på den själv kanske.. (Jag vet inte varför det blev ett konstigt 'streck' i mitten när jag laddade över den till datorn) Men såhär eller värre har de sett ut tidigare, innan hovis började sömma lägre. (sulan där var en lädersula, som blivit dyngsur och sen torkat, därför den ser väldigt vågig ut om ngn undrar

Det är insidan som är böjd.

http://img718.imageshack.us/img718/1623/img02201.jpg

Den sista nu, den såg jag delvis när den rök. Det var när de börjat använda gångarna igen, de var uppe i skogskanten (andra änden av hagen), jag kom med maten och han satte av i full galopp genom gången. Trampade igenom snön nu och då och det var rent allmänt väldigt obalanserat och 'okontrollerat', och jag försökte lönlöst ptrooa, då jag var rädd han skulle bryta benen av sig. Halvvägs ner, i samma 'sväng' jag tidigare hittat tappskor när han tappat innan, såg jag hur han 'knixade till' ett språng strax efter att ha bytt galopp i svängen (såg honom framifrån så kan inte säga om det blev ett byte eller om han korsade, är lite si och så med det annars i hagen). När han kom ner till grinden var en sko borta, och den låg däruppe precis i svängen när jag gick och kollade.

Så, hovis har inte mkt mer förslag att komma med. Inte jag heller tyvärr, förutom då som nu gjorts att hindra honom från att gå i gångarna och att kunna galoppera upp någon fart. Bocka och skutta runt är ju lite värre, men det är mest kring maten han gör det nu i lilla hagen. Hur man ska få bort det där 'sista', dvs den standardtappsko/skoperiod han hela tiden hade innan snön kom, det har jag tyvärr inga ideer om. Utom att sko trängre, men det är ju inget varken jag eller hovis tycker är bra. Tyvärr växer hans hovar som ogräs, och han behöver ha ganska rejäla utlägg, speciellt nu när hovarna trasats lite och behöver återfå sin normala form. Skippa sulorna har vi diskuterat att prova till våren, om det hjälper. Men det återstår ju då och se om det fungerar bra utan sulor. (Antagligen/förhoppningsvis dock).

Tips mottages tacksamt om det finns mer att göra, vi har som sagt slut på ideer just annat än hoppas han växer till sig och det upphör då. Finns förresten ingen röd tråd i när han tappar. Det kan vara när som helst mellan 1 dag efter skoning till dagen innan omskoning, varierar stort. (Han går på 4 v intervall)

Låter som ni tänkt på det mesta, och då får man nog göra som ni är inne på dvs hoppas att det minskar med tiden, det lär det göra i och med att snön försvinner. min egen hovslagare vittnade om förra veckan att h*n och kollegorna haft en rekord vecka med tappskor, det var i samband med att snön packade ihop sig rejält inför smält, blev glaserad och packsnö som började smälta under. blev ngn sorts skohorn effekt när de klev i djupsnön, dvs skorna bara rök rakt av så fort de kom bort från upptrampad yta.

min egen har inte haft tappsko på minst 8 månader, men drog av sig TVÅ framskor samma vecka, bägge tillfällen hade de varit ute i djupsnön av "misstag" (lastbil som åkte förbi och tjöt, samt lös grannhäst som kutade runt vår gårdsplan).

Samma här nämnde hovis, när han var här igår och slog på tappskon. Att senaste veckan hade varit helt hysterisk, med massvis med tappskor, inkl på hästar som annars 'aldrig tappade skor'. Och även här har det töat och blivit tung hoptryckt snö, som är djup med, med skare som bara nästan/ibland bär. Helt vidrigt. Så jag längtar tills den är borta.. (Det gör nog hästarna med, det kan inte vara kul för dem). Och tills det är bättre får de finna sig i liten hage, både ur tappskoperspektiv och vricka benen av sig-perspektiv.

Märkt själv btw att snön nu när den töar blir väldigt konstigt sugande? Vet inte om/hur mkt roll det spelar för tappskor så, men såfort det blir minsta snö fasttrampad under stövlarna t ex, så fäster det enormt mot snön under, och jag har på plan plogad mark (dvs utan att pulsat i snö ens) klivit ur stövlarna två ggr och fått 'rycka loss' dem'. Aldrig någonsin varit med om det förr, men är som den packade snön under stöveln och snön på marken verkligen klistrar ihop. Om hästarna också drabbas av det kan det ju göra de inte hinner undan med en framhov i tid och får påtramp från bak etc, och ett allmänt mer obalanserat rörelsemönster? (Även om jag inte tror det påverkade just Ls tappsko den här ggn ivf)

så många - betyder så många - det betyder inte de flesta.
det är ett känt stort problem

Att ingen kan se utifårn huruvida man spikar i vita linjen eller inte vad är det magstarka i det?

Lite spinoff kanske, men det här med låga sömtag. Min L skos med rätt låga sömtag. Med flit. Han har ju en förkärlek för att trampa av sig sina pjuck. Innan monstersnön kom var det en avtrampad sko per skoperiod, och då var skon helt förvriden, dvs rejäla krafter. Hovarna brukar hålla fascinerande nog hålla, han har enormt bra kvalitet. Men just för att det är sådana krafter när han trampar av, så har hovis tillsvidare valt att sömma lägre för att om han drar sönder hovarna så blir det mindre 'skada', och finns att sömma i högre upp. Känns logiskt för mig så, den förklaringen, men det kanske den inte är?

Hästen har nu när djupa snön gett mer tappskor, så har det när det varit tätt med tappskor trasats sönder lite nertill, på nåt ställe, men då gått att sömma högre.

Ovan som du skriver är precis den orsak som min Mäster (jag har fler än Hådén, Hådén skodde ju inte längre då)) tyckte den raka sömraden inte var optimal.

Just för att om de sitter på rad och man nitar för bra så kommer ju hela väggen med

Men nu åter till ämnet för min del iaf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka