Sv: Understuckna trakter
Han trampar bara av sig fram, men lika ofta VF som HF.
Han har redan avfasade kanter, boots och utläggen formade efter hoven. Vi har av nöden tvingats dra in utläggen med, men det eliminerar det inte helt, och är ju inte en långsiktig lösning (det gjorde bara en kort period när han körde VM i tappskor där ett tag, var typ 4 skor på 1½ vecka eller liknande hysteriskt dålig statistik).
Han trampar alltid av sig på insidan. Mest troligt (är ju svårt säga säkert) genom påtramp med motstående framhov. Skon är alltid böjd i inre traktarm, omfattningen (hur böjd alltså) kan som sagt variera, varit mindre nu och 'bara' böjt yttre biten, medan tidigare har hela innersidan av skon varit vriden. En mycket dålig mobilbild jag mms:ade till hovis en gång när han undrade om jag ev kunde prova slå på den själv kanske.. (Jag vet inte varför det blev ett konstigt 'streck' i mitten när jag laddade över den till datorn) Men såhär eller värre har de sett ut tidigare, innan hovis började sömma lägre. (sulan där var en lädersula, som blivit dyngsur och sen torkat, därför den ser väldigt vågig ut om ngn undrar
Det är insidan som är böjd.
http://img718.imageshack.us/img718/1623/img02201.jpg
Den sista nu, den såg jag delvis när den rök. Det var när de börjat använda gångarna igen, de var uppe i skogskanten (andra änden av hagen), jag kom med maten och han satte av i full galopp genom gången. Trampade igenom snön nu och då och det var rent allmänt väldigt obalanserat och 'okontrollerat', och jag försökte lönlöst ptrooa, då jag var rädd han skulle bryta benen av sig. Halvvägs ner, i samma 'sväng' jag tidigare hittat tappskor när han tappat innan, såg jag hur han 'knixade till' ett språng strax efter att ha bytt galopp i svängen (såg honom framifrån så kan inte säga om det blev ett byte eller om han korsade, är lite si och så med det annars i hagen). När han kom ner till grinden var en sko borta, och den låg däruppe precis i svängen när jag gick och kollade.
Så, hovis har inte mkt mer förslag att komma med. Inte jag heller tyvärr, förutom då som nu gjorts att hindra honom från att gå i gångarna och att kunna galoppera upp någon fart. Bocka och skutta runt är ju lite värre, men det är mest kring maten han gör det nu i lilla hagen. Hur man ska få bort det där 'sista', dvs den standardtappsko/skoperiod han hela tiden hade innan snön kom, det har jag tyvärr inga ideer om. Utom att sko trängre, men det är ju inget varken jag eller hovis tycker är bra. Tyvärr växer hans hovar som ogräs, och han behöver ha ganska rejäla utlägg, speciellt nu när hovarna trasats lite och behöver återfå sin normala form. Skippa sulorna har vi diskuterat att prova till våren, om det hjälper. Men det återstår ju då och se om det fungerar bra utan sulor. (Antagligen/förhoppningsvis dock).
Tips mottages tacksamt om det finns mer att göra, vi har som sagt slut på ideer just annat än hoppas han växer till sig och det upphör då. Finns förresten ingen röd tråd i när han tappar. Det kan vara när som helst mellan 1 dag efter skoning till dagen innan omskoning, varierar stort. (Han går på 4 v intervall)