Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

Ang det du skrev om riktning

Sedan så om man tittar på denna bild så ser det ut som om hovisen har riktat skorna så de går ut från vidaste punkten - men att de är längre baktill än halva godsets bredd. Om jag inte ser fel så ser man tom broddhålet. Så utifrån svensk standardskoning så är traktarmen lång bakåt

Vidare så ser det ut som du har snowgrips.

Dessa "äter horn". De har så hög granulation ( grovkorighet) så de slipar ned trakten,(hoven kommer "se" extra lång i tån ut eftersom trakten är lägre) o
Dessa snösulor rör sig även längre fram, de ser gammelskodda ut fort. En del kunde bara gå 4 veckor på dessa snösulor (det finns bättre på marknaden nu)

man vill inte ha långa traktarmar på en understucken
och det jag tänker är att brodden hindrar traktarmen att bli en hävstång dvs hästen tar mark längre fram på skon valet mellan 2 och 4, och om de 2 inte sjunker i underlaget så flyttas vikten bakåt - avlastar tån - så om man vill det beror nog på helheten. Sedan om det skulle vara asahårt så blri ju trakt broddarna som en kil,klack, och hur det påverkar beror på resten av hästen - är en kil till fördel eller nackel för balansen i hoven?
Vad menar du?
Orsaken till att den blir det beror ju bl.a just på avsaknad i att ha sko att växa i. Att den har skotts för sällan, dålig verkning o för de förhållandena- för korta skor.
Sen håller jag inte med om att trakten nöts så mkt. Den trycks ihop på en lågtraktad häst. titta på de fina linjerna så är avståndet längre i tån än där bak.

Sen är det av vikt att den inte heller är långtåad bak- om man vill att skorna ska ha större förutsättningar att sitta kvar.

Ang. snösulor så har mina hovisar ända sen tidigt 80-tal kapat dessa- täcker bara drygt halva sulan, just för att det inte ska nöta på trakten. De funkar lika bra ändå.

Har sett stora hästar gå med kil på ena framhoven i åratal- tills de bytt hovis som har LÖST problemet istället för att bara kunna bota symptomet.

Vad menar du?
Orsaken till att den blir det beror ju bl.a just på avsaknad i att ha sko att växa i. Att den har skotts för sällan, dålig verkning o för de förhållandena- för korta skor.
varför tar du för givet att det handlar om det för alla - bara för att det var så på din? Som jag skrev tidigare så har alla unghästar understucken trakt en period då de föds med en hov som är som en kon - dvs markytan är mindre än kronranden. det finns så många saker som påverkar hoven annat än dassig hovslagare. Även om det ligger närmast till hands att skylla på denne.
Du gillar ju Coari - läs vad han skriver. Ofta sitter problemet ngn annanstans än i hoven

Sen håller jag inte med om att trakten nöts så mkt. Visst nöts den mer än den del av hoven så är fixerad (sitter fast) av söm. Den rör sig ju/slipas mot underlaget. Och har underlaget hög granulitet så... Den trycks ihop på en lågtraktad häst. trodde jag också förut - tills jag kollat upp med expertisen. En lågtraktad häst har vikten i tån, så det är inte så enkelt att den trycks ihop mertitta på de fina linjerna så är avståndet längre i tån än där bak. Que :confused:

Ang. snösulor så har mina hovisar ända sen tidigt 80-tal kapat dessa- täcker bara drygt halva sulan, just för att det inte ska nöta på trakten. De funkar lika bra ändå. så har jag också löst det

Har sett stora hästar gå med kil på ena framhoven i åratal- tills de bytt hovis som har LÖST problemet istället för att bara kunna bota symptomet.

En kil är till för att skapa balans i hoven - inte för att lösa problem på sikt.

Och om den har det på ena hoven - så nej - då hamnar vi på Coaris inlägg igen. problemet sitter ngn annanstans än i hoven. och def inte i hovslagaren, även om det är poppis att ge den skulden. Jag tvivlar starkt på att en hovis kan ändra hur hästen belastar sina olika framben.

Mikael Westerberg har också skrivit om det - titta i Ridsports arkiv

Senast ändrad:

Om jag inte ser fel så ser man tom broddhålet. Så utifrån svensk standardskoning så är traktarmen lång bakåt

Fast om man ser rätt, dvs det är broddhålet (vilket jag håller med att det ser ut som) man ser, så är ju inte broddhålen placerade 'som standard', då de inte brukar vara så långt bak på traktarmen som det där (dvs allra ytterst)

Jag kan försöka fota underifrån så får ni se hur broddhålen sitter. Men jag håller med, de sitter tätt i fram och ganska långt bak i bak.
Sen är det 5 sömhål som sitter ganska långt fram jämfört med vad mina hästar skotts med tidigare, så det är inte de "vanliga" skorna som sitter på.

Om nu hästen har blivit understucken på en eller båda fötterna av ngn form av skada bör det förebyggas- om inte annat gå att ordna sen hästen blivit frisk.

Traktbroddens placering är av ringa vikt eftersom en vettig hästägare skruvar ur brodden när de inte behövs.

Broddhålen kan ju vara ditborrade i efterhand, var mer till Susan att det ju inte riktigt går att bedöma hur långt bak traktarmen går bara genom att konstatera att brodhålen syns iom att broddhålen inte sitter standardplacerade.

Att broddhållen sitter 'utanför hoven' eller hur man ska säga, att man ser igenom dem, påverkar inte dock. Däremot vet jag inte hur en placering såpass långt bak på skoarmen påverkar, eller ens om det gör det.

Vad gäller längden eller ej på traktarmen, så jag är för partisk för att svara då jag vill se rejält stöd även i trakterna, dvs att skon går ut till bakre kanten av ballarna, under förutsättning det fungerar på hästen då. Så mina ögon har vant sig vid det som norm och tycker allt annat är för kort. Vilket det inte behöver vara.

Fast om man ser rätt, dvs det är broddhålet (vilket jag håller med att det ser ut som) man ser, så är ju inte broddhålen placerade 'som standard', då de inte brukar vara så långt bak på traktarmen som det där (dvs allra ytterst)

Nej och här tycker standard är "fel" för på de flesta hästar är det just där som man behöver böja när man riktar traktarmarna

Senast ändrad:

Ja jag räknade också till 5 nitar - tänkte det måste vara en gammal söm som gått av. Alltså gissar vi att det är en travsko.

Tänkte just på att det var så som Hådén ville ha brodd hålen baktill - men framtill skulle man sätta dem så brett isär som möjligt. Man måste se till att broddnyckeln inte stördes av första sömhålet bara

Senast ändrad:

Broddhålen kan ju vara ditborrade i efterhand, Det är de alltid - Håden hade stans och gängtapp i pelarborrmaskin. Annars tar olika firmor emot skor för stans och gängningvar mer till Susan att det ju inte riktigt går att bedöma hur långt bak traktarmen går bara genom att konstatera att brodhålen syns iom att broddhålen inte sitter standardplacerade.
jo om det sitter placerat så och det är bakom hoven så är det väldigt mycket gods(= millimiterar) bakåt

Att broddhållen sitter 'utanför hoven' eller hur man ska säga, att man ser igenom dem, påverkar inte dock. Däremot vet jag inte hur en placering såpass långt bak på skoarmen påverkar, eller ens om det gör det. Allt påverkar - tänk att trakten landar först den kommer att landa på broddhålen och snabbt vända över - självklart påverkar detta

Vad gäller längden eller ej på traktarmen, så jag är för partisk för att svara då jag vill se rejält stöd även i trakterna, dvs att skon går ut till bakre kanten av ballarna, under förutsättning det fungerar på hästen då. Självklart skall man inte sko med en för liten sko - men enligt fysikens lagar så påverkar skolängden, å andra sidan så kan en kotled behöva stöd. Så man kan inte vara partiskSå mina ögon har vant sig vid det som norm och tycker allt annat är för kort. Vilket det inte behöver vara.

Inget skall ju vara ett självändamål - bara för att det ser bra ut - frågan är hur det påverkar helheten

Senast ändrad:

Om nu hästen har blivit understucken på en eller båda fötterna av ngn form av skada bör det förebyggas- om inte annat gå att ordna sen hästen blivit frisk.

Traktbroddens placering är av ringa vikt eftersom en vettig hästägare skruvar ur brodden när de inte behövs.

Tänk så lätt det vore om alla hästägare är perfekta- nu ser verkligheten annorlunda ut - och en hovis får anpassa sig till verkligheten, som den är - inte hur man vill den ska vara

Påminner om "standarskoning" att mängden gods (material av skon) som skall vara bakåt är halva beslagets bredd - syns hela broddhålen så är det nästan hela beslagets bredd

Man kan välja att rikta skon annorlunda men då skall det vara med ett syfte - inte att någon tycker det "skall vara så".

För som jag skrev tidigare det som ger 1 plus - ger ofta 1 minus någon annanstans. Förlängda traktarmar ger fördelar och nackdelar. På en understucken kan det trycka dem mer under tex. och inget jag hört någon hovis rekomendera.
Och dessutom flyttas tyngdpunkten - och då interfere (stör) man huvudsyftet med skoning att skapa ett ben i balans :grin: och tyngdpunkten centralt i skon, så häsetn belastar benet i dess styvaste riktning (dvs ej "vrickar" någonstans)

Så egentligen handlar skoning om matematik - hur samlar vi mest plus utifrån den enskilda individens förutsättningar

och som jag tjatar om - det är så MÅNGA olika parametrar (variabler som påverkar varandra likt algebra så 1 minus kan bli x3 ihop med an annan faktor)

Senast ändrad:

Menade ditborrade i efterhand av hovslagaren t ex. Eller lite beroende på var skorna är köpta av försäljningsstället/återförsäljaren. Ibland blir det utmärkt, ibland blir placeringen lite.. udda.

Väldigt mycket gods bakåt när det handlar om en häst med understucken trakt tycker jag det blir knepigt att säga att strikt X eller Y mm är, kan man verkligen generelisera så hårt? X mm utstick från där hoven slutar ligga an mot skon så att säga kan ju för en häst innebära utstick som är i nivå med ballarnas bakre kant, och för en annan med mer liggande trakt kan det vara 1 cm kvar tills att det är i nivå med ballarnas bakre kant. Dvs samma utstick efter hoven slutar ligga an, men helt olika understöd ändå? Oavsett vad som står i kriterierna för standardskoning, för de är framtagna efter/för standardhov väl?

Broddmässigt har jag inte märkt någon negativ effekt när brodd suttit sas 'utanför där hoven slutar ligga emot', dvs när man kan 'se igenom' broddhålet. Om det är ren slump att just de individer som haft det inte reagerat negativt eller ej är ju dock omöjligt att säga.

Tillägg: Givetvis anser jag inte att det, där jag menade jag är partisk och inte vill uttala mig, ska vara utlägg tills i kant med ballarnas bakre kant för att det 'ser fint ut'. Men hitills har samtliga av mina trivts bäst så, och alltså är mitt öga vant med att det 'ska' se ut så (iom att det ska det för mina hästar), och reagerar automatiskt när det inte gör det. Dock är inte alla individer lika, och därför jag känner att jag inte bör säga varken bu eller bä i saken utom när det gäller mina egna, där jag provat både och och sett skillnaden.

Senast ändrad:

För som jag skrev tidigare det som ger 1 plus - ger ofta 1 minus någon annanstans. Förlängda traktarmar ger fördelar och nackdelar. På en understucken kan det trycka dem mer under tex. och inget jag hört någon hovis rekomendera.
Och dessutom flyttas tyngdpunkten - och då interfere (stör) man huvudsyftet med skoning att skapa ett ben i balans och tyngdpunkten centralt i skon, så häsetn belastar benet i dess styvaste riktning (dvs ej "vrickar" någonstans)
Men en understucken hov står sällan i balans o kan då få hjälp att inte hamna än mer i bakvikt.

Återigen kan man inte åtgärda en understucken trakt med att bara sätta på den en lång sko o lämna de långa för sneda trakterna. De är ju låga fast de är långa.

Ang brodd är tåbroddens placering viktigare- att de sitter vid första sömhålet istället för tätt som de flesta färdigborrade- för överrullningen.
en del hovisar avråder från tåbrodd då de tåriktat för en bättre sådan.

Senast ändrad:

Men en understucken hov står sällan i balans o kan då få hjälp att inte hamna än mer i bakvikt. ( fast vikten var ju långt fram i en hov som hade en sådan balans. dvs vikten är mer i tån.)

Återigen kan man inte åtgärda en understucken trakt med att bara sätta på den en lång sko o lämna de långa för sneda trakterna. De är ju låga fast de är långa.

Nej det har väl ingen sagt?

Senast ändrad:

Du skrev att de kunde bli mer understuckna av längre traktärmar.
Täta skoperioder är av stor vikt- att tån aldrig får sticka iväg framåt..igen.

fast här är skillnaden på vetenskapligt tänkande - och privat erfarenhet

angående just den paramterrn - hur längden på skon påverkar tyngdpunkten så kan givetvis generalisera för det är en naturlag "Nr1" här på buke hade ju teknisk utbildning från Chalmers och visade dessa fenomen

Sedan så är det inte den enda saken /parametern) som skall tas i beaktande - men en naturlag är en naturlag

Senast ändrad:

hela vidareutbildningen av blocken handlar ju om att anspassa sig till mekaniska principer

Du skrev att de kunde bli mer understuckna av längre traktärmar.Ja för att längden på traktarmarna fungera som en hävarm har jag fått förklarat för mig av de blockutbildade
Täta skoperioder är av stor vikt- att tån aldrig får sticka iväg framåt..igen.

Ja om det är det som har orsakat det så - givetvis

Men hela diskussionen med dig angående detta känns meningslöst för du misstolkar var tyngpdunkten i hoven är - och tänker därför helt fel. och verkar så fixerad på det som hände din. det finns en massa olika variabler.

Det är därför man inte blir hovslagare utan utbildning, och erfarenhet för ibland går det att hålla efter tån - finns inget att verka får man ändra balansen med en kil, men du utgår så strikt från ditt eget scenario - verkar som du inte förstår att det kan finnas andra scenarior :confused:

Blockutbildningen behövs för att dra rätt slutsats av vilken åtgärd som kommer att hjälpa hästen. Man behöver förstå mekaniska lagar. Sedan behövs en analytisk förmåga att dra rätt slutsats för varje individ

Givetvis kommer inte böjda hornrör räta ut sig av sig själv - även sådant har Nr1 visat en massa bilder på.och jag förstår inte ens vad det är vi diskuterar.

KL
det enda jag säger är att det går inte att generalisera erfarnheter från enstaka hästar till alla. Då skulle man kunna bli hovslagare på en kortare kurs.

och så är väl inte fallet - eftersom vidareutbildningen startats

Senast ändrad:

Du menar att det kan bli ett större tryck av en längre traktarm:confused:

Men hela saken är ju att verkningen måste ske efter alla konstens regler.
Går inte detta.. ja då får man kanske sätta på en kil.
Detta är inte standardskoning utan en korrigering som måste göras.

De allra flesta hästarna skos med lite för korta traktarmar i förhållande till dess balans i samband med nyskoning o i verkningsintervallet.

Det blir så när hästägare anser att tappskor beror på en dålig hovis- som för att slippa åka ut var vecka skor med litet eller 0 utlägg som konsekvens. Alla blir inte understuckna, men en hel del.

många backar oxå tån bara längst ner vilket inte ofta leder till en bättre vinkel på sikt.

(
fast vikten var ju långt fram i en hov som hade en sådan balans. dvs vikten är mer i tån.)
Nej vikten är för långt bak- varav man vill flytta bak skon. Tån blir överbelastad pga brytningen som sker på en för lång tå- sticker iväg framåt. Både isättningsfasen o överrullandet belastar hårt på de olika delarna.
Det är ju därför som man har tagit fram alla natural balance, rollermotionskor.

Tån behöver inte bli lång o trakten understucken om man ser tendenserna i tid.

Kl
Ser många såna här hästar som dessutom blir platta i sulan, men de funkar iallafall år ut o år in på en ganska hög nivå. Konstigt, men naturen är förunderlig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka