Sv: Understuckna trakter
kl
Pålla är öm i båda fram
När jag ska kratsa brevid strålen så säger hon att det gör ont. Hon skoddes om för snart två veckor sen men hon var lite öm innan det, vilket jag påpekade för hovis men när hovis väl tagit av skon så reagerade pålla inget. Men nu reagerar så ganska mycket för att vara henne
Och så ömmar hon när vi rider i skritt på asfalt, inte lika mycket på "mjuk" skogsväg, men ändå känns det som att det är något.
Jag har bestämt mig för att byta hovis. Min kompis, tillika ägare till hästen som bor i mitt stall, anser att vi måste göra det för hästens skull. Eller ja, för alla hästarnas skull
I fredags tog jag och min kompis och granskade alla fyra hästarnas fötter och ingen såg egentligen vacker ut
Shettisen har långa tår, främst på fram. Bak är ganska ok. Men jag är ändå lite orolig för hennes fötter i och med att hon hade fång för ganska precis ett år sedan. Jag tycker inte hennes lameller är så fina som de borde kunna vara.
2-åriga halvblodet har långa tår, främst i fram. H.f. är även ganska mkt utfluten på insidan om man jämför med utsidan. Samt att det ser lite konstigt ut vid lamellerna i samma hov. Början till separation där med?
Travaren har väldigt långa tår. Han snubblar och kliver gärna av sig framskorna och flisar då sönder sig totalt på ett par dagar så det inte går att spika i några söm. Enligt denna hovslagare är han skodd som "travare" normalt är, dvs ganska smala och avlånga. Den förra hovslagaren påpekade det med och försökte göra de lite mer runda och det gjorde (tror vi) att hästen snubblade mindre. Nu med den här hovslagaren som inte verkar bry sig om hur formen på hovarna bör vara, utan bara formar skon till hur hovformen ser ut för dagen, så har hästen börjat snubbla mer igen.
Araben och travaren har väldigt djupa hovar, sådär så att det är djupt ner till sulan alldeles brevid strålen, framförallt framhovarna.
Araben, travaren och 2-åringen har väldigt fula strålar. De bara flisar sig och lossnar så det blir "hålor" som gör att det blir små strålrötor som hovis sedan skär bort, men troligen inte tillräckligt bra eftersom de fortsätter skiva sig. Araben har alltid haft problem med rötor (hovröta och strålröta) och det vet hovslagaren så jag tycker att hon borde vara extra noga?
Araben har även problem med röta i vita linjen (? lamellranden?), främst h.f. och v.b. så hovis får skära rent ganska mycket och sedan lägga dit tjärdrev (heter det så?) innan hon slår dit skon. Men det här har hovslagaren gjort iaf det senaste halvåret. Borde det inte ha gett med sig vid det här laget?
Kan problem med röta ha att göra med något annat, typ att magen inte fungerar okej? Jag tänkte att mugg kan ju bero på att magen inte är okej. Araben har också problem med mugg till och från.
Suck, nästa gång ska jag skaffa guldfisk...