Sv: Understuckna trakter
Så du drar fel slutsatser pga av feltolkning
Belastningen på tån blir av vinkeln på hornrören, ju mer de lutar ju svagare blir de på de riktigt långa i tårna fungerar inte överrullningen.
Har jag fått lära mig av den hovslagare som då undervisade på blocken.
Sedan har vi faktiskt fler paramterar där djupa böjsenan är en. det är flera saker som påverkar
Man kan inte fixera sig vid en del på hoven som du gör.
Om hornrören börjar vika sig i tån så behöver de avlastas vilket görs med att kila upp den bak -tvärtom vad man kan tro. Och det ändrar ju vinkeln på dem också
Allt detta har jag skrivit längre bak i tråden
Vissa saker lär man sig själv när man skor - vissa saker kan man få vidimerat av de blockutbildade, men man måste också våga tänka om när man har fel.
Säger blockutbildningen att det är på något sätt - så får man nog tro på det.
Du menar att det kan bli ett större tryck av en längre traktarmNaturlagarna menar det. Både att tyyngdpunkten flyttas, och du känner till hävstångsrpincipen? vilket är en naturlag. jag gissar att detta handlar om isättningsfasen då hästar faktiskt landar på trakterna först. Det handlar inte bara om hu hästen ser ut i stallgången utan beslaget skall ju fungera under rörelse också
Men hela saken är ju att verkningen måste ske efter alla konstens regler.
Går inte detta.. ja då får man kanske sätta på en kil.
Detta är inte standardskoning utan en korrigering som måste göras.
De allra flesta hästarna skos med lite för korta traktarmar i förhållande till dess balans i samband med nyskoning o i verkningsintervallet.det är lite lokalt det där, i den delen av landet du bor så skor vissa hovisar med en för kort sko, dvs en storlek för liten
Det blir så när hästägare anser att tappskor beror på en dålig hovis- som för att slippa åka ut var vecka skor med litet eller 0 utlägg som konsekvens. Alla blir inte understuckna, men en hel del. ja det är rädsla för tappskor, men man kan också se vem som har skott - i dina trakter + norrut så har de tom dragit tillbaka skon så hårt att själva hoven blivit tvärtåig - och inte sällan såg man blödningar i lamellranden efter dessa hovisar. De såg så små och nätta ut men hade helt fel vinkel
många backar oxå tån bara längst ner vilket inte ofta leder till en bättre vinkel på sikt.jaha nu skrev vi dubbelt
( Nej vikten är för långt bak- varav man vill flytta bak skon.Ja här verkar det som du inte bekänner dig till det man får lära sig i blocken Tån blir överbelastad pga brytningen som sker på en för lång tå- sticker iväg framåt. Både isättningsfasen o överrullandet belastar hårt på de olika delarna.
Så du drar fel slutsatser pga av feltolkning
Belastningen på tån blir av vinkeln på hornrören, ju mer de lutar ju svagare blir de på de riktigt långa i tårna fungerar inte överrullningen.
Har jag fått lära mig av den hovslagare som då undervisade på blocken.
Sedan har vi faktiskt fler paramterar där djupa böjsenan är en. det är flera saker som påverkar
Man kan inte fixera sig vid en del på hoven som du gör.
Om hornrören börjar vika sig i tån så behöver de avlastas vilket görs med att kila upp den bak -tvärtom vad man kan tro. Och det ändrar ju vinkeln på dem också
Allt detta har jag skrivit längre bak i tråden
Vissa saker lär man sig själv när man skor - vissa saker kan man få vidimerat av de blockutbildade, men man måste också våga tänka om när man har fel.
Säger blockutbildningen att det är på något sätt - så får man nog tro på det.
Senast ändrad: