Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

Du menar att det kan bli ett större tryck av en längre traktarm:confused:Naturlagarna menar det. Både att tyyngdpunkten flyttas, och du känner till hävstångsrpincipen? vilket är en naturlag. jag gissar att detta handlar om isättningsfasen då hästar faktiskt landar på trakterna först. Det handlar inte bara om hu hästen ser ut i stallgången utan beslaget skall ju fungera under rörelse också

Men hela saken är ju att verkningen måste ske efter alla konstens regler.
Går inte detta.. ja då får man kanske sätta på en kil.
Detta är inte standardskoning utan en korrigering som måste göras.

De allra flesta hästarna skos med lite för korta traktarmar i förhållande till dess balans i samband med nyskoning o i verkningsintervallet.det är lite lokalt det där, i den delen av landet du bor så skor vissa hovisar med en för kort sko, dvs en storlek för liten

Det blir så när hästägare anser att tappskor beror på en dålig hovis- som för att slippa åka ut var vecka skor med litet eller 0 utlägg som konsekvens. Alla blir inte understuckna, men en hel del. ja det är rädsla för tappskor, men man kan också se vem som har skott - i dina trakter + norrut så har de tom dragit tillbaka skon så hårt att själva hoven blivit tvärtåig - och inte sällan såg man blödningar i lamellranden efter dessa hovisar. De såg så små och nätta ut men hade helt fel vinkel

många backar oxå tån bara längst ner vilket inte ofta leder till en bättre vinkel på sikt.jaha nu skrev vi dubbelt :D

( Nej vikten är för långt bak- varav man vill flytta bak skon.Ja här verkar det som du inte bekänner dig till det man får lära sig i blocken Tån blir överbelastad pga brytningen som sker på en för lång tå- sticker iväg framåt. Både isättningsfasen o överrullandet belastar hårt på de olika delarna.

Så du drar fel slutsatser pga av feltolkning

Belastningen på tån blir av vinkeln på hornrören, ju mer de lutar ju svagare blir de på de riktigt långa i tårna fungerar inte överrullningen.
Har jag fått lära mig av den hovslagare som då undervisade på blocken.
Sedan har vi faktiskt fler paramterar där djupa böjsenan är en. det är flera saker som påverkar

Man kan inte fixera sig vid en del på hoven som du gör.
Om hornrören börjar vika sig i tån så behöver de avlastas vilket görs med att kila upp den bak -tvärtom vad man kan tro. Och det ändrar ju vinkeln på dem också

Allt detta har jag skrivit längre bak i tråden

Vissa saker lär man sig själv när man skor - vissa saker kan man få vidimerat av de blockutbildade, men man måste också våga tänka om när man har fel.

Säger blockutbildningen att det är på något sätt - så får man nog tro på det.

Senast ändrad:

När jag skriver brytning... menar jag att hornrören ger med sig.

Det kan även ske om trakten är för hög i förhållande till tån.

Det är inte jag som tänker fel :cool:

Jag börjar bli yr i huvudet av var vikten är i en hov med understucken trakt. Men om nu vikten är i tån, varför trampar sådana hästar igenom MINDRE i kotan med en förlängd traktarm? Det tyder väl på att vikten innan är 'därbak', och att det pga för lite stöd för den hästen blir ett genomtramp, och när de får mer stöd (förlängd traktarm) så slutar de trampa igenom för vikten blir mer 'centrerad'?

(Fattade nån det där?).

Du får ursäkta Susan, men det jag kan ta som exempel när jag förklarar är ju mina. Funkar kasst ta ett exempel med 'jag läste/såg på en bild att'. Så här kommer ett 'mina'-exempel igen. Som varken nu eller tidigare är menat som ett 'så funkar alla hästar'. Däremot så funkar/funkade iaf den hästen.

Men han hade låg, lite understucken trakt, var 'standardskodd' innan. Då trampade han - av flera anledningar - igenom lite för mycket i kotan. När han fick förlängd traktarm (stödet slutar i nivå med ballarnas bakre kant/betydligt mer utstick än halva godsets bredd) så slutade han att trampa igenom. Och det gick under de dryga 1½ år han hade så inte hitta en enda uppkommen nackdel heller.

Även fram fick han ju mer utstick än 'standard'. Samma där, i nivå med ballarnas bakre kant. Även där syntes en positiv förändring, och inte märkbara nackdelar heller. Han blev dessutom mer framåtgripande och tog ut steget bättre efter förändringen. Och mindre genomtramp.

Jag kan inte tolka det annat än som att han innan hade vikten sas 'för långt bak' för att få tillräckligt stöd av skon, men när skon 'förlängdes' så fick han stöd så att vikten hamnade mer 'där den ska' på skon? Hängde du med?

Så kan man verkligen alltid säga att dessa hästar har vikten för långt fram, rent generellt? Hur kan då en förlängd traktarm ge 'effekten' beskriven ovan?

Det här fenomenet blir sällan på bak- eftersom det inte kan trampas av av annat än bakomvarande häst:grin: o iom att bakhoven har en brantare vinkel-lägre trakt.

Det har upplysts på senare år att dressyrhästar som samlas mer ska ha mer stöd bak för att ge lederna mer stabilitet eller för hästar som av ena eller andra orsaken behöver hjälp med att inte överböja lederna.
Susan
Om hornrören börjar vika sig i tån så behöver de avlastas vilket görs med att kila upp den bak -tvärtom vad man kan tro. Och det ändrar ju vinkeln på dem också
Det går inte att fixa till det med att klappa på en kilsula bara. Om de redan har böjt sig kan det bli värre- som med en för hög trakt- även om den inte ä'r det. Då måste de böjda hornrören korrigeras, lite på samma sätt som det inte går att få en sned trakt till att bli rak. den måste växa ut rätt.
Hornrören går ju liksom inte att bända tillbaka. Är de kassa så är de o man får ta från där de är raka så att inte mer böjer med sig mer.

Om inte.. så kan de få lättare belastningsfång- för att de står helt fel o får en stor brytning i lammellerna i tån.

Senast ändrad:

jag tycker du skall ta din funderingar med din förslagsvis blockutbildade hovis.

jag förstår deras förklaringar beroende på erfarenhet, men jag kan inte helt lätt förklara det i andra hand.
Men eftersom det är flera som säger samma sak så tror jag på det

Du är inte ensam ang att vara yr i huvudet för det är komplexa saker och svårt att tänka om - lite lättare för mig som kan få aha - ang erfarenhet. Men hos mig så väcker det som sagt följdfrågar - som tex vad är det som styr genomtrampet i kotan

Och jag kan då gissa flera saker - en är hur underlaget svarar - en längre traktarm hjälper underlaget att svara bättre, men det är 1 parameter av flera så därför ta det med en blockutbildad som har koll på alla parametrar

Jag tycket trådens utveckling är intressant - för den visar så tydligt att de slutsatser man drar beror på hur bred kunskap man har. har man inte tillgång till alla aspekter - så drar man fel slutsats.
Vilket händer oss alla - ingen föds med all kunskap. men man väljer själv om man vill ta till sig mera

Oavsett om man är hovis eller ej

jag var på en jätteintressant föreläsning med Roepstorff där han visade en höghastighetsfilm där man fick se hovens isättning - där den först landade på trakten och sedan sjönk tån ned - för att återigen vippa tillbaka på trakten -och denna insikt öppnade dörren til ytterligare ett landskap - för hur mycket trakt och tå sjunker ned i underlaget - det avgör en massa bla genomtram i kotan

Ju mer man lär sig - ju mer inser man att det finns att lära sig. det är ett helt hav av nya insikter där ute att dyka ned i, man får hela tiden ompröva sin världsbild.

jag tycker du också ska ta detta med en blockutbildad hovis som har tid och ork och intresse
Susan
Det går inte att fixa till det med att klappa på en kilsula bara. det kilsulan gör är att ge en bättre vinkling på hornrören. jag påminner om att både Coari och numemr 1 har skrivit om detta för flera år sedan i talibantrådarnaOm de redan har böjt sig kan det bli värre -Que :Confused: som med en för hög trakt- även om den inte är det. Då måste de böjda hornrören korrigeras, lite på samma sätt som det inte går att få en sned trakt till att bli rak. den måste växa ut rätt.
Jag vet inte om du är medveten om att jag pratar om tådelen - för i sådan fall så rekomenderar du att man skall hugga av hovbenet på mitten
Hornrören går ju liksom inte att bända tillbaka. Är de kassa så är de o man får ta från där de är raka så att inte mer böjer med sig mer. Igen så talar du om amputation, så Nej, om man ändrar balansen i hoven så kan man ändra riktning på hur hornrören växer ned. Står också tidigare i tråden

Om inte.. så kan de få lättare belastningsfång- för att de står helt fel o får en stor brytning i lammellerna i tån.

belastninsgfång är något annat och vad som är vad har Coari rett ut förut här på hästvvård

Senast ändrad:

Är det varför den har den brutna vinkeln i hovväggen, dvs att det har varit olika 'utväxtriktning' under resp över linjen, så har ju Constance förklarat att hästen fick en pinne rakt in i kronranden, och att det när ursprungsskadan växte ner blev så. Att det är därför den ser värre ut än den mörka hoven.

Eller menade du vad som 'hänt' efter omskoning?

jag tycker du skall ta din funderingar med din förslagsvis blockutbildade hovis.

Nu var det ju du som tyckte att vikten är långt fram, så då kan väl du förklara hur du menar? Att fråga hovis hjälper mig dessvärre inte i den här frågan, då det ju inte ansågs att vikten låg långt fram, utan tvärtom. Men ingen är gud, och genom att höra samtligas förklaringar ger ju mer kunskap om 'hela bilden'. Så du kan väl försöka förklara i alla fall. Jag är fullt medveten om att det blir, vad ska man säga, en 'icke-expertförklaring'.

Fråga en blockutbilad hovis kan jag visst det, men jag tror inte de generellt är sådär jätteroade att ägna några timmar åt att förklara åt en 'nyfiken bara för att'-hästägare. Dessvärre. Och vad gäller den aktuella hästen finns den ju inte mer, men där och då var jag (och är även i backspegeln) fullt nöjd med veterinärens och hovslagarnas förklaring varför förlängd traktarm skulle vara av godo för just den hästen. Men genom att höra förklaringar/teorier från andra, oavsett amatörer eller blockutb hovslagare, så får man se det dels från fler håll/infallsvinklar, och dels den dag jag igen står inför ett liknande 'fall', så kan jag ställa betydligt mer relevanta frågor.

För visst är det komplext. Visas ju även på din förklaring vad som sågs på höghastighetskamera, och även vad du sagt tidigare, att de landar med trakt först. Men 'de' är ju de flesta/de som följer normen/vad man ska säga. Inte alla. Vissa landar (tills man får ordning på det) med tån först. Rimligtvis borde ju dessa skoning vara annorlunda. Och sådant kan påverka varför en bild på en skoning inte ser ut som du, eller jag, eller någon annan, 'tycker' det borde. För ingen av oss har ju sett Cs häst röra sig t ex.

belastninsgfång är något annat och vad som är vad har Coari rett ut förut här på hästvvård

Du kan inte ändra på hur de redan böjda hornrören växer ner- de är som de är. Det är bara att se till att den övre biten/ den friska inte fallerar den med.

Jag skulle önska att ngn praktiserande hovis skulle hoppa in!

Tror jag inte skulle vara till varesig din eller andras fördel..

En 6:faldig värdsmästare slog så sent som i helgen i hjäl "myten" om att den rakaste sidan av hornrören är den mest belastade sidan,,;)

Du kan inte ändra på hur de redan böjda hornrören växer ner- de är som de är. Det är bara att se till att den övre biten/ den friska inte fallerar den med.

Hovleden är det centrala när det gäller att få balans i hoven. Den är hovens centrum och därför strävar man efter att placera skon centrerad över hovleden.

Jämför en bräda som balanserar i absolut jämvikt på ett finger med en sko placerad centrerad över hovleden. Om man tex flyttar brädan bakåt förflyttas givetvis vikten bakåt eller framåt om man flyttar brädan framåt.

Vad som glömts bort i denna tråd är att det är mer än överrullningsfasen som påverkar. Landningsfas och belastningsfas är också mkt viktigt att nämna.

Hur landar tex en häst om den har för långa tår kontra hur landar en häst med för höga trakter?

Jämför en bräda som balanserar i absolut jämvikt på ett finger med en sko placerad centrerad över hovleden. Om man tex flyttar brädan bakåt förflyttas givetvis vikten bakåt eller framåt om man flyttar brädan framåt.

Jag går lätt vilse i den här tråden så jag antar att min fråga kan vara heldum jfr med tidigare inlägg men jag har lite svårt att tänka ut detta.

Jag är med på vad du menar med gungbräda/hävstång/skon över hovleden.
Men sedan :confused:

Om då tån är för lång antar jag att skon flyttas framåt? I så fall förflyttas vikten framåt och då borde tån belastas mer och hästen landa på tån (eller hur man nu uttrycker det).

eller så stämmer det inte alls - mkt möjligt

Tror jag inte skulle vara till vare sig din eller andras fördel..

En 6:faldig värdsmästare slog så sent som i helgen i hjäl "myten" om att den rakaste sidan av hornrören är den mest belastade sidan,,;)

Ja men den myten har ju de som startat blockutbildningen slagit ihjäl för länge sedan, till de som gått blocken.

Det är mycket man får lära om.

Om man läser hoven och reagerar på hur den beter sig, så spelar det ju ingen roll vilken sida som är mest belastad om man ser till att rätta till det, men i vidare bemärkelse så kan sådan kunskap vara av avgörande betydelse

Senast ändrad:

Jag tycker det låter himla logiskt

KL

men hur hästen gör är ju också beroende på hur fort den går - är ngt jag tänkt på. Normal marschfart får man kanske lägga till, men det är en parantes

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att om man får hoven i balans så växer hornören ned som de ska. Då kan man ändra riktning på dem Om de inte är defekta i trakten.

För det som vf tfg referar till är ju också en sidovägg som viker sig och en som är rak - med bättre balans i sidled så mer symetrisk hovkapsel. Enligt min erfarenhet

Enligt den nyare teorin att det är den breda vikta vägen som bär vikt - så borde den breda vikta tån bära vikt och må bra av att kortas i förhållande till trakten?
Men å andra sidan skall trakten verkas ned - så ibland så står man som en åsna mellan två hötappar

jag lämnar över ordet känner jag :D För precis som du säger så är det många parametrar - och jag har inte gått blocken :o

Senast ändrad:

Om man tänker sig att fingret i mitt exempel motsvarar hovleden och brädan hoven så har man på en häst med för långa tår och understuckna trakter en obalans som innebär för mycket material framför "fingret" och för lite bakom.

För att skapa balans måste man korta av framför "fingret" och förlänga bakom. Man kortar med andra ord av tån och verkar tillbaka trakterna mot strålens bredaste punkt.

Räcker inte verkningsåtgärden till för att skapa balans får man komplettera med ett passande beslag vilket ytterligare kan hjälpa till med att förflytta vikten bakåt.

Jag inser att man måste göra det, tänkte mer på de som inte gör det utan bara slår på skon utan att kapa tån.

Tack för svaret, kul att lära sig ngt.

Om man tänker sig att fingret i mitt exempel motsvarar hovleden och brädan hoven så har man på en häst med för långa tår och understuckna trakter en obalans som innebär för mycket material framför "fingret" och för lite bakom.

För att skapa balans måste man korta av framför "fingret" och förlänga bakom. Man kortar med andra ord av tån och verkar tillbaka trakterna mot strålens bredaste punkt.

Räcker inte verkningsåtgärden till för att skapa balans får man komplettera med ett passande beslag vilket ytterligare kan hjälpa till med att förflytta vikten bakåt.
Som jag anser att jag har skrivit:grin: på ett ungefär.

Varför rättade du inte Susan som ska vara en utbildad hovis o som påstått det motsatta med fortbildade hovisar som referens?

Ganska grovt när man hänvisar till sin utbildning o påstår ngt helt felaktigt.

KL

Får man ställa en annan dum fråga då till dem som kan:confused: När en häst har olika höjd/storlek på hovarna har man sagt att det är den mindre (men ofta högre(?) hoven) som belastas mest, Stämmer inte det längre då? Ang det här med vikt vägg osv. Är det då den större (och ofta lägre(?) ) hoven som istället bär mer vikt?

Vi hade en diskussion om det nyligen några stycken nämligen, och någon sa just så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka