Sv: Understuckna trakter
Hej hopp mitt i alla inlägg
Jag har en fråga. Nu har jag ju inte lagt in bilder på min häst, men kan göra det lite senare idag. Brukar man tårikta bak eller är det vanligast fram?
Jag tänkte att eftersom hästen nu har behandlats för infl. i båda framknäna och båda bakkotorna kan det kanske vara en idé att tårikta? han har ganska stora hovar. Jag har ju märkt att även andra här har svårt att få sina hovslagare att förstå att man vill göra en förbättring. Min hovslagare har väldigt bra rykte häromkring och alla pratar om att han skor så bra, men han har aldrig nämnt att något borde göras vid de långa tårna och dessa trakterna?? Är det vanligt att hovslagare bra kommer ut och skor om och inte bryr sig mer om det sen??
Nu har jag inte fått tag i min vanliga hovslagare så på måndag kommer det en som jag inte använt innan, men som en bekant använder, så vi får hoppas att han gör det bra.
Det finns folk som kan allt bättre än mig här
Men tå ritkar gör man fram oftast. det jag ser nackdelen med bukeexperterna är att de tar enskilda delar - de har inget hum om om helheten, och ffa har de ingen blick, vilket tar åratal att bugga upp
de är som de diskuterar väggskivor och ytterpanel - och har glömt bygga grunden på huset
de flesta låter dem hållas -för att frågor inte går att svara rakt på - men detta blir hel galet ibland
Tå riktar för man för att underlätta överrullningen, alla hästar borde ha bara överrullning, bakbenet lyftsa annolunda än fram då hasen böjs på ett annat sätt än knäet
A och O i en skoning är balansen i hoven-benet- hästen, det andra är ising on the cake.
Vissa hovisar utan blocken ahr en bra känlsa blick för detta utan utbildning. Tyvärr är många inte intresserade av mer än att byta skor och ta betalt
OCH
jag måste starkt ifrågasätta hästägares bedömning om vad som är en bra hovis Hur ska de kunna det - då det tar år att lära sig se om hov-ben-häst är i balans
Vad de kan bedöma är om hovis kommer i tid, om den kommer när den ska, om skorna sitter kvar... Och det är den lilla delen i jobbet - den stora är att skapa hästhälsa på sikt, och den märks ju liksom inte
Klinikerna borde ha koll på vilka hovisar som är bra - vilkas jobb aldrig hamnar hos kliniken, eller vilkas jobb syns som en del i en förbättring
För att bedöma en hovslagares eller vem som helst kompetens är det ju bra att ställa frågor ang jobbet. Kan denne förklara hur och varför, tala om vilken plan den har. Är den trevlig? Eller tycker den kunden skall vara kåt glad och tacksam för att denne rör deras häst
Låter den som en världsmästare (
varningslampa illröd) eller är den mer ödmjuk och
ärlig och säger typ vi provar såhär.
Men det skall ju vara ett genomtänkt försök, man måste ju ha en plan förankrad i medicinsk kunskap
Det finns jättefå tilrläckligt bra hovslagare. Vi är så dåliga att det skapats en extra utbildning för att vi inte skall ställa till med mer elände än vi gör
Men vi är så djävla ointresserade att "vi" inte går den, det enda vi gör är att bråka och byta ordförande i vår förening
Så djävla illa är det - det enda sättet för er hästägare att få bättre kompetens till era hästar är att kräva blockutbildade hovslagare
( jag är sjukpensionär sedan länge - därför är jag inte blockutbildad - de fanns inte ens "på min tid". Jag är däremot intresserad och kan bolla med de som har utbildning
. men som sagt jag skor inte längre)