Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

Det kan det absolut göra, tyvärr.

hur i hela friden kan du få för dig att svara såhär :confused:

Givetvis är det upp till var och en att bedöma huruvida din kompetens är en inbillad eller inte, men hallå :eek:

Om Axel bor i säffle så diskuterar du från en annan planet

Hej hopp mitt i alla inlägg :D

Jag har en fråga. Nu har jag ju inte lagt in bilder på min häst, men kan göra det lite senare idag. Brukar man tårikta bak eller är det vanligast fram?
Jag tänkte att eftersom hästen nu har behandlats för infl. i båda framknäna och båda bakkotorna kan det kanske vara en idé att tårikta? han har ganska stora hovar. Jag har ju märkt att även andra här har svårt att få sina hovslagare att förstå att man vill göra en förbättring. Min hovslagare har väldigt bra rykte häromkring och alla pratar om att han skor så bra, men han har aldrig nämnt att något borde göras vid de långa tårna och dessa trakterna?? Är det vanligt att hovslagare bra kommer ut och skor om och inte bryr sig mer om det sen??
Nu har jag inte fått tag i min vanliga hovslagare så på måndag kommer det en som jag inte använt innan, men som en bekant använder, så vi får hoppas att han gör det bra.

Det finns folk som kan allt bättre än mig här

Men tå ritkar gör man fram oftast. det jag ser nackdelen med bukeexperterna är att de tar enskilda delar - de har inget hum om om helheten, och ffa har de ingen blick, vilket tar åratal att bugga upp

de är som de diskuterar väggskivor och ytterpanel - och har glömt bygga grunden på huset

de flesta låter dem hållas -för att frågor inte går att svara rakt på - men detta blir hel galet ibland

Tå riktar för man för att underlätta överrullningen, alla hästar borde ha bara överrullning, bakbenet lyftsa annolunda än fram då hasen böjs på ett annat sätt än knäet

A och O i en skoning är balansen i hoven-benet- hästen, det andra är ising on the cake.

Vissa hovisar utan blocken ahr en bra känlsa blick för detta utan utbildning. Tyvärr är många inte intresserade av mer än att byta skor och ta betalt

OCH jag måste starkt ifrågasätta hästägares bedömning om vad som är en bra hovis Hur ska de kunna det - då det tar år att lära sig se om hov-ben-häst är i balans

Vad de kan bedöma är om hovis kommer i tid, om den kommer när den ska, om skorna sitter kvar... Och det är den lilla delen i jobbet - den stora är att skapa hästhälsa på sikt, och den märks ju liksom inte

Klinikerna borde ha koll på vilka hovisar som är bra - vilkas jobb aldrig hamnar hos kliniken, eller vilkas jobb syns som en del i en förbättring

För att bedöma en hovslagares eller vem som helst kompetens är det ju bra att ställa frågor ang jobbet. Kan denne förklara hur och varför, tala om vilken plan den har. Är den trevlig? Eller tycker den kunden skall vara kåt glad och tacksam för att denne rör deras häst

Låter den som en världsmästare (varningslampa illröd) eller är den mer ödmjuk och ärlig och säger typ vi provar såhär.
Men det skall ju vara ett genomtänkt försök, man måste ju ha en plan förankrad i medicinsk kunskap

Det finns jättefå tilrläckligt bra hovslagare. Vi är så dåliga att det skapats en extra utbildning för att vi inte skall ställa till med mer elände än vi gör :eek:

Men vi är så djävla ointresserade att "vi" inte går den, det enda vi gör är att bråka och byta ordförande i vår förening :eek:

Så djävla illa är det - det enda sättet för er hästägare att få bättre kompetens till era hästar är att kräva blockutbildade hovslagare

( jag är sjukpensionär sedan länge - därför är jag inte blockutbildad - de fanns inte ens "på min tid". Jag är däremot intresserad och kan bolla med de som har utbildning :idea:. men som sagt jag skor inte längre)

Nu vet jag inte vad du reagerade på? Men biljarderingen kan utan minsta tvekan ha att göra med hur hästen ser ut i fötterna. Eller invänder du mot det? I så fall går du tvärt emot all annan expertis.

Sen kan biljarderingen bero på det + annat, eller bara annat (dvs om hästen får finfina hovar och vinklar så kommer den ändå att biljardera). Det går ju inte att säga varken bu eller bä om utefter bilderna så. Det finns hästar som ser ut som skräp i vinklar och fötter och inte biljarderar, det finns de som är inåttåade och därför biljarderar, och så finns det de som är korrekta för ögat i både hovar och benställning men ändå biljarderar.

Så, förutom att du tycks vara förtjust i Säffle av ngn anledning, så förstår jag faktiskt inte alls vad du menade med ditt chockerade utspel?

Förresten, hur kan du se det? Vad är det du ser? :)

Vad kan ha hänt?

Sen undrar jag en sak, om hästen har långa tår kan det leda till att den snubblar mycket? Gäller inte min häst utan en bekants häst.

ang ditt förr inlägg

nja man vill se hur det ser ut under skon och när man har tagit en skiva - så det låter dig inte göras - först då kan man se var det kan verkas. Så att skriva verka där - är meningslöst

det kan vara så att din hovis är ny - inte vet hur mycket den törs ta i tån i kombo med att den inte riktar skor så bra, men det kan också vara en hel mängd andra faktorer.

Min häst som Axel hojtar om har diagnosen understuckna trakter av buke expertisen - i själva verket har den en inte optimal hovkonstruktion, och rörde sig illa beroende på sin ryggdefekt och sådant kan också påverka

Det som sållar agnarna från vetet - är att den seriösa är mest intresserad av VARFÖR BLEV DET SÅHÄR. jag det kan vara oskicklig hovslagare, men det kan vi inte se bara på dina bilder. Det kan ligga en massa mer bakom som är grekiska för "Experterna"

Ingen seriös vill säga något förrän den sett hästen. Jag som hovis kan rabbla upp en del parametrar för en annan hovis och den kan göra sig en bild därifrån, men det är Grekiska för er andra

Om jag säger hur jag ser det jag ser - så kommer bara bukeexpertisen ta det och slänga sig med i nästa hovtråd för att framstå som kompetenta

Det finns ett citat

Lite kunskap är en fara
drick djupt ur källan - eller låt den vara :o

Långa tår snubbel ja, ont i ryggen snubbel ja, för lång sadel snubbel ja ( du ser det går inte att ställa diagnos på buke :D )

Du ska ha kred för att du orkar diskutera. :bow:

Sen håller jag väl kanske inte med dig i allt. ;)

Och vissa (läs, flera) i denna tråden, MY GOD!!!! (ingen nämnd, ingen glömd!!)
TÄNK igenom det ni skriver, inte bara en gång... :crazy:

tack :laugh:

- jag känner mig som en idiot som överhuvudtaget går i diskussion med vissa

Men om man tänker på de två hästar som tråden handlar om - så inte får de det bättre av att gå från ngt som inte fungerar till amtörernas huggsexa :o

Ska jag lyfta på hoven och ta kort? :)
Nej för det man vill se är hur mycket det finns att verka, och det måste man ta av skon och börja bearbeta hoven för.

det är så mycket annat man vill se också för att göra en vettig bedömning om vad som hänt och varför - innan man uttalar sig

Pma mig var du bor - i vissa delar av landet har jag koll på kollegor, med lite tur så kanske jag kan hänvisa - eller ring din närmaste klinik

Senast ändrad:

KL

Nu hängde jag aldrig med ang Susans häst. Men understuckna trakter är väl understuckna trakter oavsett vad som orsakat dessa? En understucken trakt är väl inte mer rätt för det är anledning A jmf med anledning B.

Helt perfekt kan man ju aldrig få alla hästar, men en understucken trakt är ju inte en 'feldiagnos' (Jag anser inte det är en diagnos alls, men för att använda susans terminologi) bara för att den beror på X och inte Y, eller inte går att korrigeras.

Däremot kan det vara fel att påstå att den understuckna trakten beror på X, för det kan bero på olika anledningar. Men den är och förblir ju understucken, även om vad som bör/måste/kan göras för att korrigera det beror på grundorsaken.

Axel hittar på lika bra om mina hästars hovar som om era fånghästar så vad h*n säger får man ta med en nypa salt

Min hade understuckna trakter som ett resultat av flera problem - den har det inte längre.
Men du vet somliga behov av att misskreditera... Eller fantisera vad som händer hemma hos andra, eller vad som nu pågår
Inget att fästa sig vid

Vi är helt överens om att man löser problemet genom att identifiera rätt orsak - om det inte är så enkelt att det bara handlar om kackig skoning: men det kan inte vi avgöra utifrån dessa bilder

Inte kan vi heller definierar orsaken utan att ha sett hästen live och före och efter en skoning

och det kan axel inte göra heller - hur hett h*n än önskar att det är kackigheter överallt utom hemma hos henom

Vissa hästar har inte optimala fötter i sin konstruktion - de behöver hjälp som inte distriktsläkaren kan fixa med sin ordinarie utrustning
dvs sjukbeslag eller andra grejer.

Nu är det annorlunda men på min tid hade "ingen" ässja i bilen tex, och vissa behöver mer än standardsko (ning)

Senast ändrad:

Däremot kan det vara fel att påstå att den understuckna trakten beror på X, för det kan bero på olika anledningar. Men den är och förblir ju understucken, även om vad som bör/måste/kan göras för att korrigera det beror på grundorsaken.

presajsly :bow:

Och faktiskt så är inte det största problemet trakten utan ett större problem - men så långt har inte Axel kommit utanför Säffle

Och därför så drar Axel de slutsatser som Axel gör.

och varför jag lägger mig i -varje häst behöver en hovis som ser till helheten den är inte behjälpt av gissningar här

för det kan aldrig bli annat än spekulationer

Senast ändrad:

Menar du att gemene hovis är skicklig på att se små felställning eller annat fel på hästen- som en vet?
Här har vi uppenbart en hovis som inte KAN se till helheten. Om det inte går att ordna så rekommenderar en god hovis till klinik där både expertis på helheten- hästens fysik o klinikhovisen som då har en bra uppfattning om vad som bör göras.

För att inte få nötning på den verkade trakten som blir av kilsulor kommer de från kliniken med fastsvetsade klackar istället- om nu hästen är så låg bak.
Metall nöter inte likadant. Det optimala är förstås att det går att verka till balans.
Stora tunga hästar är det svårare på.

Ja inte 17 hjälper det att göra övriga hästen frisk o sen inte fixa till hovarna. Hönan eller ägget. Därför ska vet o hovis samarbeta- som de gör på klinik. Vissa Vet. även med Kirop.

Skulle aldrig anlita en hovis som ansåg sig vara medicinskt utbildad på övriga hästkroppen.
Har sett nyutbildade ej tidigare hästvana påstå sig se hur de rör sig i trav, för att i nästa stund inte kunna se om den har en mkt mindre framhov
Gamla erfarna karlar brukar kunna en hel del.

Senast ändrad:

Menar du att gemene hovis är skicklig på att se små felställning eller annat fel på hästen- som en vet?

En skicklig hovis SKA se skillnad bättre än gemene vet

fråga din kompis Coari

eller det kanske är det du gör mellan svaren :o

Däremot är jag med om bristen på helhetssyn - det krävs ett brett perspektiv.
jag har en massa kompetenser runt min egen häst tex. jag har nog fler än de flesta

Senast ändrad:

jag läste en artikel i en hovslagartidning - har glömt vilken - den påpekade att en bra intresserad hovis måste träna upp sitt öga på ett helt annat sätt än en veterinär.
Och gav som exempel att man först går och tittar på den verkade hoven - sedan går man till städet och skall hålla allt i minnet och forma om skon - hur var det nu det såg ut var skall jag slå på skon så att den när jag går tillbaka till hästen passar?

Det handlar väldigt mycket om "känsla" för mekanik och rörelse om det skall räcka med en vanlig hovis, men vid problem där den vanliga hovisen inte räcker till - så behövs en stor teoretisk bas för att dra rätt slutsatser när det självklara inte fungerar

Tänk så här; Bukeexpertisen här har sin egen erfarenhet, har man inte ens häst som jobb så maxar vi med 10 hästs erfarenhet

Hovisen har 2000 häst ca

Och den vidareutbildade säkert flera hundratusen då den fått sin kunskap baserat på en massa modern forskning

Igen är vi där

hästägare- hovis- expert

leka expert kan alla - men då outar man bara sin oerfarenhet

Vi som har sett tillräckligt många hästar vet att vi ännu inte sett allt under solen. Bla det första man får med sig i bagaget som nybakad hovis är - döm inte ut ngn häst: och döm inte ut en kollegas jobb - då du inte vet hur det såg ut innan:devil:

snacka skit om kollegor är lätt :cool:

Senast ändrad:

Nu har jag ledsnat lite..

Susan:

Var/när har jag, jag citerar dig 'lekt expert' osv? Du har nu gång på gång häcklat mig och axel, och uppenbarligen finner du nöje i det. Men det börjar bli tröttsamt.

Det jag skrivit i tråden är hästen har på tok för långa tår, och trakter. Att hovis borde ha 'pratat' om det, dvs själv sett och tagit upp med hästäg att hästen har långa tår etc. Och att det är förvånande att hovslagaren låtit det glida iväg så. Samt vad som kan bli problemet med för lång tå.

Sen gav jag ett exempel som motvikt/pepp till TS efter axels domedagsprofetia, på att det kan gå att korrigera med hästen i ridning och på relativt kort tid, dvs alla fall behöver inte vara så svåra och ta så lång tid som axels ex. Att jag inte tror på att 'säga till' hovslagaren att korta tår osv, för hovslagaren har inte ens kommenterat att hästen avviker från vad man vill se, eller motiverat varför.
Jag har sen konstaterat att det är omöjligt att säga om det skulle ta lång/kort tid osv att fixa C.s häst fötter, och det kan vara en skicklig hovslagare som sett hästen IRL svara på.

Sen har jag svarat på frågor om avlastning och biljardering att det kan bero på si eller så, men att det inte alls behöver vara fallet vad gäller Cs häst. ATt de kan bli snubbliga av lång tå, att de kan biljardera beroende på hur de är verkade/skodda.

Så, nu undrar jag, exakt var anser du jag har utgett mig för att vara expertis eller uttalat mig tvärsäkert? Påvisa det, eller sluta snacka skit helt enkelt.

För att inte få nötning på den verkade trakten som blir av kilsulor kommer de från kliniken med fastsvetsade klackar istället- om nu hästen är så låg bak.
Metall nöter inte likadant.

Det där är en ganska grov förenkling som inte stämmer!

Jag skulle vilja påsta att om en kilsula nöter trakt mer än en svetsad traktkil är det en fråga om materialval.
Med en kilsula av dålig kvalitet nöter trakten hål i sulan vilket i sin tur skapar mer friktion vilket i sin tur nöter trakt men med en sula av bättre kvalitet uppstår inte detta fenomen.

Det finns däremot en annan sak som är av yttersta vikt för att undvika att man efter ett tag står med en häst med lika dåliga vinklar som när man började förutom att den nu står dåligt trots att den är kilad.

Den åtgärd jag pratar om är mycket viktigt för att undvika att trakten kollapsar totalt vid kilning oavsett om man väljer att kila med sula eller svetsning. Tvärtom anser jag att man får en bättre effekt med en kilsula i kombination med detta viktiga komplement än med en svetsad traktkil.

Min fråga är alltså vad man bör göra för att undvika en total kollaps i samband med kilning?

( Tips: använd sökfunktionen axel då jag skrivit om det i en annan tråd ;))

Jovisst kan det handla om materialval, men även om vilken typ av häst o dennes hornkvalité.

Det jag opponerar mig emot är att verkningen är A o 0 för att det ska bli bättre. Kilsulan är ett komplement o målet ska vara att det inte ska behövas.
Här låter det som att det bara är att klappa på en eller flera kilsulor- klart:crazy:

Tack för svar förresten:bow:. hittade faktiskt inte ngt bra inlägg via sökfunktionen

KL
Jag har inte sagt att det inte går, men att det KAN vara jäkligt svårt- att man är beredd på det.

Tack för svar förresten:bow:. hittade faktiskt inte ngt bra inlägg via sökfunktionen
Och det är så rådgivning går till här på buke - man skriver det man läst sig till... :o Eller hört av en riktig hovis :devil:

hejja - jippie :banana:

NOT!

KL

(där fick även Alexandra svar på sitt inlägg)

Hovar är komplicerat - det är därför en hovslagarutbilning är lång i Danmark lär den vara flera år

Det räcker inte att slänga sig med saker som man hört eller läst, framför allt kan det få frågeställare att tro att de fått en enkel lösning, på ett komplicerat problem :crazy:

Tyvärr är det så att många hästar inte har tillräcklig kompetens på sina hovar. det kostar ja - men det är en bra investering att få någon som kan hjälpa hästen och minimera påfrestningen av sporten

Hur billigt vill man ha = hur mycket skador vill man ha

Senast ändrad:

Jag undrar mest hur många gånger man kan säga samma sak, och försöka få det att låta som något som är tvärtemot vad andra sagt. Fast man i själva verket inte säger något som inte sagts förut, inklusive av de andra, utom att man gör det med ungefär 10 gånger fler ord.

Till och med axel har sagt att det är en skicklig hovslagare som irl ser hästen som kan ge svaren på hur svårt/lätt, och hur lång tid det tar etc. (Ej ordagrant citerat).

Jag vet inte vilken öm tå jag råkat klampa på, men reaktion blev det, tyvärr helt obegriplig.

Dessutom struntar du glatt i de inlägg som kräver svar från dig, jag väntar fortfarande? (Inlägg #127)

Och det är här som det behövs blocken och den teorin som behövs för att förstå varför det blir som det blir - och varför de vanliga åtgärderna inte räcker på en del hästar.

Min häst behöver tex hjälp med en ringsko och de moderna plasterna. Jag har jobbat i Solvallas smedja så jag kan göra en sådan själv - bara någon lånar ut sin svets.:o

Men de flesta hovisar som är verksamma ute i landet har inte de resurser som behövs för att göra mer än en distriktläkare. Och som sagt det handlar om intresse också

Så jag puffar än en gång - ta en blockutbildad vid minsta problem

Nu skall jag sluta agitera :D

Senast ändrad:

Jovisst kan det handla om materialval, men även om vilken typ av häst o dennes hornkvalité.

Det jag opponerar mig emot är att verkningen är A o 0 för att det ska bli bättre. Kilsulan är ett komplement o målet ska vara att det inte ska behövas.
Här låter det som att det bara är att klappa på en eller flera kilsulor- klart:crazy:

KL
Jag har inte sagt att det inte går, men att det KAN vara jäkligt svårt- att man är beredd på det.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1008425
På sida två svarar både jag och Coari.

Med mitt tidigare inlägg ville jag säga att det finns många parametrar att ta hänsyn till och att en beslagsåtgärd kan skapa vissa negativa effekter som man måste ta hänsyn till för att kunna uppnå önskat resultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka