Det är du inte ensam om att tycka.Då är det något lurt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är du inte ensam om att tycka.Då är det något lurt.
Efter skatt?varför byter hon inte arbetsplats? Det är ju generellt sån brist på syrror att man vid byte av plats kan få upp lönen. Min mamma är syrra också och hon får ut 35' (dock är hon chef nu värt att tillägga men det är samma utbildning i botten och lika lång erfarenhet)
Jag tycker att 30 k plus OB låter rimligt!!!
Jag stör mig inte på min lön, visst vore det fint med mer, men mer för sakens skull än pga behov.Du kanske också har för låg lön?
Jag tycker att vårdpersonal har alldeles för låg lön för det jobb de gör! Även om uskor inte har akademisk examen är deras insatser extremt värdefulla!
Med högre lön hade nog statusen på yrket höjts rejält och de duktiga hade stannat, plus att det hade gått att rekrytera mer duktigt och ambitiöst folk! Dessutom hade då tex de äldre fått betydligt högre kvalitet på vården och inte minst mkt högre kontinuitet och trygghet!
Som läget är nu tjänar våra säljare i klädbutik betydligt mer än en uska, dessutom har de 100% OB på helger medan uskornas OB är ett skämt rent ut sagt. Jag tycker inte att det är vettigt faktiskt.
Nej, före.
Fråga inte mig. Hon har jobbat på samma arbetsplats sedan hon var nyutexad, förövrigt...
Hon borde ha satt krav eller bytt arbetsplats
Ser samma sak inom mitt (eller är ju inte färdig utbildad) yrke. Lärare som har sämre lön efter 10+ års erfarenhet med lägre lön än vad jag kommer få som ny ex.
Hade en diskussion för nån månad sedan med en lärare som skulle lämna yrket för att jobba med annat delvis pga lönen (25' innan skatt) och hen blev helt ställd när jag frågade varför hen inte hade sökt sig till andra skolor. Alla skolor i kommunen plus de närliggande saknar behöriga lärare på minst en tjänst. Sätt krav för bövelen.
Får ut 35000; menar du efter skatt?Efter skatt?varför byter hon inte arbetsplats? Det är ju generellt sån brist på syrror att man vid byte av plats kan få upp lönen. Min mamma är syrra också och hon får ut 35' (dock är hon chef nu värt att tillägga men det är samma utbildning i botten och lika lång erfarenhet)
Min mamma som är sjuksköterska med 35+ års erfarenhet har inte ens det... Hon har runt 22 000 kr.
Ingångslönen är på 25 000:- för en sjuksköterska så det låter konstigt med 22 000:-
Kanske är det ett missförstånd och det är 22 efter skatt?
Allmänt svar:
Jag håller med om att det ska löna sig med utbildning, men samtidigt är det många jobb där själva jobbet borde vara "kvalificerande" för en bättre lön tex uskor, syrror odyl.
För mig handlar det nog om jobb som är samhällsviktiga på ett plan att de är oumbärliga. Där tycker jag ovanstående yrken faller in.
Jag vet, det säger flera i omgivningen. Men har man bara haft 1 arbetsgivare på 37 år blir det väl därefterIngångslönen är på 25 000:- för en sjuksköterska så det låter konstigt med 22 000:-
Vilka jobb tycker du man kan klara sig utan då? Alla jobb är ju nödvändiga för någon, annars skulle man ju inte vara beredd att anställa och betala någon för att utföra dem. Exempelvis kanske jag tycker det är helt onödigt med stylister till modemagasin, men uppenbarligen finns det andra som tycker det är väl värt pengarna, annars skulle det ju inte finnas såna jobb.
Men jobbar hon heltid?Jag vet, det säger flera i omgivningen. Men har man bara haft 1 arbetsgivare på 37 år blir det väl därefter
Och ja, det är 22 före skatt![]()
Men jobbar hon heltid?
Sen tror jag att man måste byta jobb lite då och då för att få en rejäl löneökning om man vill ha det eller få rejält större ansvar.
Jag tycker att det är skillnad på "oumbärliga" jobb dvs sånt som samhället inte klarar sig utan, och jobb som det iofs finns efterfrågan på men som inte är samhällsviktiga på det sättet. Sen är det ju en svår gränsdragning tex kultur, den anser jag också är oumbärlig för ett samhälle, om än kanske inte konkret livsviktig här och nu som vården. Vet inte hur jag ska förklara det bättre, men hoppas att du förstår!
Summan är ändå att just vård, omsorg och skola tex. där tycker jag att lönerna rent generellt borde vara högre än de är nu!