Jag tror, observera tror (pga att jag inte känner att jag fick riktig klarhet i det under besöket) att krämen ska göra blygdläpparna mjukare och smidigare så att de liksom inte hamnar i kläm. Hittills har det gått mindre bra, minst sagt. Krämen gör snarare så att de liksom ”åker ut” enklare och därför hamnar i kläm ännu mer. Inte så skönt, alls.
Jag har en mycket liten del av ena läppen som kan hamna utanför vid enstaka tillfällen. När det hänt kan fet kräm dämpa det röda och irriterade (som gör att det området tenderar att lägga sig ute fortsatt). Så det kan bidra till att dels bryta förloppet, dels dämpa smärtan. Om jag kombinerar med att "vika in" och gör det till natten plus gärna en dag när jag kan gå hemma utan byxor/i lösa kläder. Har numera lärt mig att vika in så fort jag känner minsta tecken och kan då ofta hindra att irritationen utvecklas.
Kan det vara sådan användning som läkaren tänker sig? Tveksam om det löser något långsiktigt för den som har större problem som är konstanta. För mig är ju nyckeln att den kommer tillbaka till att hålla sig inne själv så som den mestadels gör. Eftersom jag vet hur ont den lilla tillfälliga fläcken gör så lider jag med dig.