underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Sv: underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Snacka om att tolka in mycket i det jag skriver :grin:.

Återigen: JAG skulle ha det bättre! Jag ANTAR att fler skulle det?!?

(har "ni" som har barn på heltid räknat ekonomiskt på hur det skulle vara utan underhåll samt bara hälften av barnbidraget...?)

Varför i hela friden måste tonen vara så otrevlig?

Men du säger ju att de gnäller för mycket. Det tolkar jag som att de har det bättre än de själva anser?

Men du säger ju att de gnäller för mycket. Det tolkar jag som att de har det bättre än de själva anser?

Jag har flera bekanta som är ensamstående och gnäller. Om de prioriterade annorlunda och gjorde BUDGET skulle de inse att de inte har det så pjåkigt.

Detta gäller såklart inte alla! Men ofta är det (i min bekantskapskrets iaf) de som KAN göra något åt sin situation som gnäller värst. De som verkligen har det förjävligt tiger och kämpar på.

För mig skulle det bli stor skillnad ekonomiskt om vi delade lika tid på barnen och jag då alltså inte fick underhåll eller barnbidrag (eller ja, halva barnbidraget).

Mitt hus kostar mig lika mycket oavsett om jag har barnen på heltid eller halvtid. Försäkringar kostar lika mycket. "Statusprylar" som cyklar, dator, internet, serietidningar osv kostar lika mycket även om de bara är här halva tiden.

Jag tror inte vi skulle ha det så mycket svårare ekonomiskt om barnet bodde hos oss heltid heller. De dyraste sakerna har han bara ett exemplar av (tex cykeln, dyra vinteroverallen och snowracern) och det åker mellan hemmen om han önskar så. Men i övrigt är det nog dubbla uppsättningar som gäller, kan ju inte släpa hit och dit hur mkt som helst. Jackor, cykelhjälmar, gummistövlar osv har han inte bara 1 av utan hemma hos mamma finns nog en hel del i förråd o garderober också.

Det lilla han petar i sig nu (återkommer med nya siffror/åsikter när han är tonåring :D) lagar jag extra till middag ändå, det känns inte som att jag tänker att jag ska laga extra mycket eller handla extra mkt de veckorna S bor hos oss. Häller väl i lite extra pasta i pannan... En hel del mat äts ju på förskolan, både mellanmål och luncher. S är 5 år.

Vi köpte en lägenhet i höstas, och han ska ju ha sitt rum så det fick bli den större och dyrare så pappa fick det extrarum han behöver för att jobba hemma också.

Min ekonomi skulle skilja sig om jag hade barnen totalt själv mot som nu att de är hos sin pappa varannan helg. Anledningen till det är ju att jag inte kunde jobba de helgerna.

Det här är ju toppen.
Jag har just lärt mig att det är i princip gratis att ha barn.
Ju fler barn som kan bo hos en så ofta som möjligt, desto billigare blir det. :idea:

Det här är ju toppen.
Ju fler barn som kan bo hos en så ofta som möjligt, desto billigare blir det. :idea:

Japp, och precis därför är det många föräldrar som bråkar om var barnen ska bo, för pengarnas skull... sorgligt men sant.

Det här är ju toppen.

Billigare? Lägre utgifter totalt om man slår ihop båda hushållens (inblandade i min situation) utgifter kanske. Men nog inte billigare för vårt hushåll, fast något sånt skrev jag inte heller vad jag kan se.

Billigare? Lägre utgifter totalt om man slår ihop båda hushållens (inblandade i min situation) utgifter kanske. Men nog inte billigare för vårt hushåll, fast något sånt skrev jag inte heller vad jag kan se.

Andra har påstått det.

Nu vet jag ju inte hur det "ska" vara men sambon som har en dotter betalar underhållsbidrag till mamman eftersom dottern bor där. När hon behöver kläder osv ber mamman oss att köpa när dottern är här eller så ringer vi helt enkelt och frågar vad som behövs i klädväg när vi är köpsugna. Jag tror att det blir ganska jämt fördelat där också, mamman betalar nog lite mer på den delen. Finns ju inte en chans att dom pengarna ska räcka till boende, mat, kläder och allt annat. Resorna blir automatiskt att vi delar på då vi kör ungefär lika många resor var.

Nu har vi ju också "kostnader" pga sambons dotter i och med större lägenhet för att hon ska kunna ha eget rum osv osv, men hon spenderar ändå mindre tid hos oss och vi har större möjligheter att jobba mer etc för att få ekonomin att gå ihop så jag tycker att det känns helt rimligt.

Jo, men rent ekonomiskt så är det faktiskt liten skillnad, åtminstone så länge som barnen är små. Det beror såklart på hur man lever också. Vi har nog relativt sett ett väldigt litet mat/kläd/leksakskonto överhuvudtaget, både vad gäller oss vuxna och barnen.

Däremot är det en stor skillnad i ansvarstagande och bundenhet, det säger jag inget om!

Ni har valt att ha dubbla boenden för barnen. Det blir två boendeytor, dubbla möbler etc sånt som bla underhållet ska gå till. Båda står för sin del. Om du eller den andre föräldern endast hade ett helgumgänge, och ej behövde betala för större bostadsyta i det egna hemmet, utan istället bidrog till att betala ytan i barnets bostad skulle det så klart bli skillnad. Men nu har ni ju valt att lyxa till det för er eller för barnet(en), det kostar ju mer.

Detta är ett lite känsligt ämne eftersom mina barns pappa aldrig bidrar med en enda krona mer än det försäkringskassan tvingar honom att betala. Jag har alltid barnen. Får stå för kostnader för ridning, glasögon, dyra mediciner, dyr specialmat pga allergi mot födoämnen, fritidsavgifter. Och då tjänar pappan dubbelt så mycket som jag gör. Jag lägger gärna pengar på mina barn men ibland blir jag så förbannad på såna egoistiska skitstövlar. Om barnen ibland frågar om pappa kan handla ngt till dem svarar han det får mamma köpa hon får jättemycket pengar av pappa. Om ahn är psykopat Ja, om det var fel man att få barn med Ja. Behövde bara kräka ur mig lite.

Har du barnen varannan vecka så har du i regel många av de fasta utgifterna likväl, de är lika höga som om du skulle ha haft barnen jämt. Oavsett vad du har i lön.

Jag är inte en gnällig ensamförälder!

Jag har haft barn både med varannan vecka och med permanent boende hos mig.

Cyklar, läger, musiklektioner, dator, mobil, musikinstrument, mat, alla kläderna, att alltid välja mellan att ha barnet med på sådant som restaurangbesök och resor eller avstå (men jag vill gärna uppnå en viss miniminivå för barnet där, av allmänbildningsskäl och nu står jag ensam för den nivån) överskrider sammantaget vida vad jag får i underhåll.

Förra året, tex, så kostade sonens då nya dator och hans del av semestern sammanlagt mer än jag fick i underhåll på hela året. Resten bekostade alltså jag. (I vårt fall har exet inga fasta utgifter för barnet utöver underhållet.)

Och periodvis har tröttheten som ensam ansvarig kostat lite, faktiskt. Lätta men dyrare matlösningar, tex.

I mitt fall är det enklare att betala själv än tjafsa med exet, och jag gnäller inte, tvärtom är jag lite stolt och glad att jag klarar av det, men underhållet täcker inte upp för sonens del av livet i en rätt normal medelklassfamilj. Inte på långa vägar.

Enda sättet jag kan se att det skulle vara en hyfsad affär att ha barnet alltid och då få underhåll, skulle vara om man levde på absolut billigaste möjliga vis. Och det bör väl inte vara en allmän rekommendation?

Är det att "lyxa till det", att barnet får vara hos båda sina föräldrar lika mycket? :eek:

*kl*

Jag får inte heller ett öre mer än vad försäkringskassan betalar mig. Tyvärr. Eftersom jag ju har dottern 365 dagar om året och hon faktiskt kostar mer än 1273 kronor i månaden, eller då om man dubblar det 2546 (kan det bli så? tidigt på morgonen). Vi klarar av det eftersom jag numera har en sambo som verkligen ställer upp för oss MEN jag tycker det är sjukt orättvist att han kunde bränna upp alla MINA saker, alla HENNES saker, lämna oss hemlösa (iofs sitter han inne för det många år framöver), försökte mörda hennes mamma och han tycker att han gör sitt med de pengarna. Som för övrigt försäkringskassan betalar, inte han. Men jag har fått kämpa som ett djur med att bygga upp ett nytt hem till oss och försöka återställa hennes saker någotsånär med sjukpeng på min deltidstjänst och det känns inte rättvist. Och pengarna är inte allt heller. Han har fullständigt förstört hennes liv.
Han försökte mörda hennes mamma. Göra henne föräldralös. Brände upp alla hennes saker. Tagit ifrån henne hennes pappa. Osv...
Men han förstår inte varför vi inte har kontakt med honom mer, han har ju lovat flera gånger i brev att inte göra om det!!:eek:

Mitt och hennes liv är mer värt än så. Så egentligen är inte pengarna det stora här, även om jag kan tycka att han bara sitter där och inte gör ett piss. Jag skrev i god tid före hennes födelsedag och skrev att om han ville ge henne något så kanske han kunde be sina föräldrar att köpa något för jag känner att jag inte längre har råd att köpa presenter från honom oxå (eller lust) men det kunde han ju INTE. Innan skrev han att han ville skicka pengar till henne för de tjänar ju en liten summa därinne så om han fick min adress (skyddad id så han kan bara nå oss via skatteverket) så skulle han skicka pengar. Då skrev jag om födelsedagspresenten (givetvis utan vår adress, den får han aldrig! )och DÅ fanns det ingen möjlighet till pengar....Märkligt...:angel:
Jaja, liksom nån annan i tråden ville jag bara spy av mig lite. Jag tycker han skulle få betala skadestånd till henne för allt han släpat henne genom. Hon mår fortfarande dåligt och jag får ta allting för han sitter därinne och lever i la-la land där han är oskyldig som ett lamm....*arg*

Är det att "lyxa till det", att barnet får vara hos båda sina föräldrar lika mycket? :eek:

Tja, lyxa till och lycka till. Men vissa föräldrar kan inte enas om var barnet ska bo och delar på tiden 50/50. På så sätt ser de till sina egna behov mest anser jag:angel:. De får sitt behov av att vara med barnet uppfyllt samtidigt som de får tillbaka lite av sitt egna "fria" liv då de ej har barnet. Så de lyxar till det för sig själva. Samtidigt som barnet måste få alla de materiella tingen i dubbel uppsättning. Tycker inte att varannan veckas lösning är bra för barn. Men det finns även de barn som slits mellan båda sina föräldrar och som vill bo med båda och då måste det ju vara ok så länge barnet inte visar tecken på att må dåligt. Så är det med min sambos barn som absolut vill bo 50/50 och är mycket noggrann med att det delas lika.

*kl*

Han har fullständigt förstört hennes liv.
Han försökte mörda hennes mamma. Göra henne föräldralös. Brände upp alla hennes saker. Tagit ifrån henne hennes pappa. Osv...
Men han förstår inte varför vi inte har kontakt med honom mer, han har ju lovat flera gånger i brev att inte göra om det!!:eek:

Känner med dig. Du ska vara glad att ni sluppit undan honom. Pappan till mina barn har också drabbat oss. Han var dock lite mer slipad så vi har inte kommit undan vår djävul.

Tja, lyxa till och lycka till. Men vissa föräldrar kan inte enas om var barnet ska bo och delar på tiden 50/50. På så sätt ser de till sina egna behov mest anser jag:angel:. De får sitt behov av att vara med barnet uppfyllt samtidigt som de får tillbaka lite av sitt egna "fria" liv då de ej har barnet. Så de lyxar till det för sig själva. Samtidigt som barnet måste få alla de materiella tingen i dubbel uppsättning. Tycker inte att varannan veckas lösning är bra för barn. Men det finns även de barn som slits mellan båda sina föräldrar och som vill bo med båda och då måste det ju vara ok så länge barnet inte visar tecken på att må dåligt. Så är det med min sambos barn som absolut vill bo 50/50 och är mycket noggrann med att det delas lika.

På dig låter det som om barn skulle fara illa av att träffa sina föräldrar lika mycket?!

50/50 behöver dessutom inte innebära varannan veckas boende heller. :angel:

Jag är väldigt glad för det. Samtidigt så säger jag ju aldrig något ont om honom till min dotter, det är ju hennes pappa och hon ska själv få ta ställning när hon blir äldre, men det är svårt att förklara i samklang med vad hon vet att han gjort (hällt bensin och gjort så det brann och att jag var i huset då) och att vi har skyddad identitet.
Min önskan är ju att min sambo skulle få adoptera min dotter men det kommer hennes biologiska far aldrig gå med på. Nånsin. För då skulle han förlora allt grepp om mig. Men det är min dröm, att bara vara av med honom fullständigt. Men än så länge så får han väl gräma sig att jag är hemsk nog att våga ansöka om underhåll från försäkringskassan. (Jag är ju enl honom ute efter pengar bara. Jo VISST! Därför jag har fått betala av alla våra lån osv ensam.)

I vissa (extrema) fall kan nog barn lida av det och kanske har den som skrivit inläggen varit i en sån sits?
Vanliga normala föräldrar vill ju vad som är bäst för barnen, men det finns ju tyvärr vissa (både mammor och pappor) som har helt andra agendan. Exempelvis kontroll, manipulering, incest och dylikt.

Men det tillhör givetvis inte normen. Hade jag fått som jag velat (och jag trodde han ville det också) hade jag och mitt ex delat vårdnaden av dottern enligt våra jobbscheman, när jag fortfarande trodde han var en normal människa. Men det blev ju inte så direkt.
Däremot tycker jag ofta jag hör argumentet att 'Jo, men h*n får ju underhåll så h*n får stå för alla nya kläder, skolresor, glasögon, fritidsintressen osv. Det är ju det jag betalar för' och så träffar de barnet kanske varannan helg max för de tycker det är för dyrt att ha dem hos sig så de äter mat osv mer än 4 dagar per månad. Den andra föräldern då, som har barnet 26 dagar i månaden? Barn är inte gratis att ha, hur underbara de än är.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :) Min man har tre barn sedan ett...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Mirtai
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
25 522
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?