underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Sv: underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Jag tror inte cyklar, fritidsintressen osv räknas in i normen, det är nog "lyx" utöver det barn beräknas kosta per månad.

Hur fan kan man eg gnälla över kostnad som flyg t/r för två barn då och då? Helt makalöst. Jag hade gladeligen tagit lån på en miljon om det så kostat det för att få träffa mitt/mina barn.

Såhär har det sett ut hos oss:

- Bror har mamma fått underhåll men inget mer, inte ett grattiskort på hans födelsedag - ingenting. (vi har olika pappor)

- Mor har fått underhåll för mig + att de flesta stora utgifter har dom delat eller pappa betalat helt. Enda gången dom bråkat har varit kring glasögon/linser som ni alla vet kostar multum (pappa hade på den tiden en ragata till sambo med 4 egna barn som åt upp min pappas inkomst :devil: där även de barnen skulle ha glasögon/linser = jag fick helt plötsligt gå "blind" en period :devil: ) Jag har iofs aldrig fått en ny cykel eller utövat dyra hobbies. När jag red på ridskolan behövde vi bara betala halva avgifterna då min mamma var ridlärare. Jag har aldrig haft märkeskläder utan ofta ärvt/loppis/andra hand...

- Min mamma har haft fullt upp att få underhåll och barnbidrag att räcka till mat och boende.

- Jag har aldrig fått fullt barn/studie-bidrag, fick som mest 500 kr mån ända tills jag flyttade hemifrån.

- Pappa betalade allt när jag var hos honom även fast han som jag förstår det har kunnat be om sänkning av FK. Även när jag i perioder bodde varannan vecka betalade han ändå fullt underhåll + lät hela barnbidraget tillfalla min mamma (mamma stod dock för månadspeng åt mig).

- Pappa fortsatte betala underhåll även efter jag fyllt 18 även när FK drog sig ur. Min bror fick mamma ansöka om förlängt underhåll.

- Min pappa har haft dubbelt så mkt som mamma i inkomst större delen av mitt liv och därav antar jag det kommit naturligt att han lagt mer pengar. Efter sin förmåga.

- En ensamstående förälder borde eg få fan så mkt mer... det är ett himla jobb man gör som ensamstående med ett eller flera barn!

lite mer fakta:
- mamma, bror och jag har aldrig rest utanför länet pga ekonomin. Pappa har kunnat hitta på lite mindre semestrar med mig. Har aldrig åkt på skolresor eller utomlands pga ekonomi.

(gissa vem som vill ut och resa och ta igen allt? :rofl: )

Vart lite ego - sorry.

Men jag tycker, älskar man sina barn gör man allt för dom, om ens barn blir lyckligt över ny cykel, skolresa, ridläger, fotbollsläger - whatever - försöker man ju oavsett om man har boendet ge sitt barn det? och vill man träffa sitt barn hittar man ngt sätt att få barnen att komma till en? (Han borde betala deras resor om han så måste råna en bank på kuppen!)

Senast ändrad:

Är det vanligast att man har extraförsäkring på barnen, utöver hemförsäkringen? Tecknade precis min gravidförsäkring och såg då reklam om denna och att de räcker ända tills "barnet" är 25 år!

Jag bara känner hur lyckligt lottad jag är när det gäller min yngsta dotters pappa vad det gäller underhåll mm.
Han bor i England och vi fick underhållet fastställt via domstolen där -och när domstolen fastställde summan så meddelade dotters pappa att han inte var nöjd utan höjde det självmant med 100 pund !!!
Han betalar nu 300 pund i månaden PLUS att han köper kläder och hjälper till med cyklar osv.

hur mycket är 300 pund i svenska kronor :confused:

Separat försäkring för barn. Genom facket eller utanför facket. Jag har en jävla tur att min pappa tecknade på mig via facket (mamma hade inte råd). Annars hade jag suttit i skiten nu som långtidssjukskriven.

TECKNA ALLTID ALLTID SJUK/olycks/liv på era barn!!!!
Tex Trygg Hansa kostar drygt 200 kr/mån om man tar högsta på allt + tilläggsförsäkring! (kom dock ihåg att kolla inför varje årsförnyelse och höja annars är dom smarta och skriver ner villkoren...)

Är det vanligast att man har extraförsäkring på barnen, utöver hemförsäkringen? Tecknade precis min gravidförsäkring och såg då reklam om denna och att de räcker ända tills "barnet" är 25 år!

Absolut, olycksfallsförsäkring! Precis som du själv bör ha.

glömde: ring direkt efter du kommit hem från BB och teckna den riktiga barnförsäkringen. Så den hinner gå igenom innan ev smågrejer uppkommer... man får snabbt massa undantag... Man kan tex få nej om barnet hamnar på neontalavd eller om dom får infektion under förlossning osv. vet sååå många som haft ett helvete för att dom tecknat försäkring senare i livet. (jag själv till ex :angel: )

Men täcker inte gravidförsäkringen upp den första tiden?
Nu blev jag så stressad (har glömt hela tiden, är i vecka 27 och tecknade inte förrän idag) att jag tog gratisvarianten bara, Folksam. De hade ganska mkt i den, tex livförsäkring för pappa som inte de andra hade i sin gratisversion. Ska i lugn och ro gå igenom alla grejer och se om jag vill teckna den som kostar extra. Min sambo blir helt matt bara jag nämner ordet försäkring :D så jag får bestämma hur vi gör med barnförsäkringen också tror jag.

Ursäkta trådkapet TS. Bara på tal om, så mkt att tänka på nu när man ska ha barn!

Ursäkta trådkapet TS. Bara på tal om, så mkt att tänka på nu när man ska ha barn!

det gör inget :D det är mycket och tänka på när man skaffar barn och det blir änn värre när men skiljer sig :crazy:

// vickis som tittar på cyklar åt sina busungar

"Apropå".

Jag har mina barn varannan vecka. Vi har varsitt barnbidrag och delar i möjligaste mån på kostnader för kläder etc.

Om jag skulle ha barnen på heltid, och få både underhållsstöd + två barnbidrag skulle jag ha betydligt bättre ekonomi! Mina kostnader skulle inte öka avsevärt, visst äter barnen här även de veckor som de nu inte bor hos mig, och jag får utgift för en fritidsplats till, men i övrigt är kostnaderna i princip de samma.

Så, inte menat som påhopp och absolut inte riktat till TS personligen, men jag kan ibland tycka att ensamföräldrar gnäller lite väl mycket :crazy:.

Men sen beror det också på hur mycket den ensamstående föräldrar får i lön. Jag tycker inte alls att dom gnäller för mycket.:)

Mvh

// vickis som tittar på cyklar åt sina busungar

S mamma och pappa köpte en ny fin cykel till honom i måndags, blev 500kr var. De åkte alla tre och köpte den tillsammans (har delad vårdnad) medans jag var och tränade vattengympa. Skönt när bonusfamilj-röran fungerar så bra som för oss! Vi skulle montera den men gick storbet för det följde inte ens med instruktioner. :crazy:

Men sen beror det också på hur mycket den ensamstående föräldrar får i lön. Jag tycker inte alls att dom gnäller för mycket.:)

Mvh

Det jag menar är att man måste ställa det i relation till alternativet! Har du barnen varannan vecka så har du i regel många av de fasta utgifterna likväl, de är lika höga som om du skulle ha haft barnen jämt. Oavsett vad du har i lön.

"Apropå".

Jag har mina barn varannan vecka. Vi har varsitt barnbidrag och delar i möjligaste mån på kostnader för kläder etc.

Om jag skulle ha barnen på heltid, och få både underhållsstöd + två barnbidrag skulle jag ha betydligt bättre ekonomi! Mina kostnader skulle inte öka avsevärt, visst äter barnen här även de veckor som de nu inte bor hos mig, och jag får utgift för en fritidsplats till, men i övrigt är kostnaderna i princip de samma.

Så, inte menat som påhopp och absolut inte riktat till TS personligen, men jag kan ibland tycka att ensamföräldrar gnäller lite väl mycket :crazy:.

Jag har nog lite svårt att tänka mig att man har samma kostnader oavsett om barnet/en bor hos en eller inte.
Barn förbrukar väl också?
Jag tror att det är lätt att glömma : alla bäckar små blir till en stor å.
Jag tror faktiskt inte att ensamföräldrar gnäller för gnällandets skull, jag tror att de beklagar sig över sådant de anser är jobbigt.
Som du skriver. Du har inte dina barn på heltid, så du är inte i den situationen.

Jo, men rent ekonomiskt så är det faktiskt liten skillnad, åtminstone så länge som barnen är små. Det beror såklart på hur man lever också. Vi har nog relativt sett ett väldigt litet mat/kläd/leksakskonto överhuvudtaget, både vad gäller oss vuxna och barnen.

Däremot är det en stor skillnad i ansvarstagande och bundenhet, det säger jag inget om!

Jo, men rent ekonomiskt så är det faktiskt liten skillnad, åtminstone så länge som barnen är små. Det beror såklart på hur man lever också. Vi har nog relativt sett ett väldigt litet mat/kläd/leksakskonto överhuvudtaget, både vad gäller oss vuxna och barnen.

Däremot är det en stor skillnad i ansvarstagande och bundenhet, det säger jag inget om!

Jag kan tycka att det är märkligt att du så tvärsäkert kan uttala dig om det som inte är i den situationen. Och anse att de som ÄR i den situationen, alltså de som borde veta, bara gnäller. För mig är det solklart att det går mer pengar då man är två än då man är en, och mer pengar då man är tre än då man är två. Så fort man ska göra någonting.
Varför ens anklaga ensamföräldrar för att gnälla, då du inte går i deras skor? Det kan jag reta mig på, att alla människor anser sig ha nån jäkla rätt att sätta sig till doms över andra, och anse deras upplevelser osanna, "de är bara gnälliga". :crazy:
Och nej, för jag ser att ditt resonemang drar dit. Det behöver inte betyda att de är slösaktiga.

Jag menar absolut inte att de är slösaktiga :eek:.

Det jag menar är att JAG (du kan ju egentligen inte veta ett enda dugg om min situation...) skulle klara mig bättre EKONOMISKT om jag hade barnen hela tiden. För mig är ekvationen ganska enkel, jag säger inte att det är det för andra! Däremot kan jag föreställa mig att jag inte är den enda på hela jorden som har det så...

Jag har levt med egna barn och andras barn i olika plastkonstellationer sedan 1997 och har ganska många erfarenheter att falla tillbaka på.

Jag vet inte ett smack om din situation.
Det enda jag vet är att du har dina barn på halvtid, och att du anser att ensamma föräldrar som har sina barn på heltid gnäller för mycket kring det ekonomiska. Du befinner dig inte där, men du vet precis hur det skulle vara, och kan därför säga att de bara gnäller utan substans.

du vet precis hur det skulle vara

Snacka om att tolka in mycket i det jag skriver :grin:.

Återigen: JAG skulle ha det bättre! Jag ANTAR att fler skulle det?!?

(har "ni" som har barn på heltid räknat ekonomiskt på hur det skulle vara utan underhåll samt bara hälften av barnbidraget...?)

Varför i hela friden måste tonen vara så otrevlig?

För mig skulle det bli stor skillnad ekonomiskt om vi delade lika tid på barnen och jag då alltså inte fick underhåll eller barnbidrag (eller ja, halva barnbidraget).

Mitt hus kostar mig lika mycket oavsett om jag har barnen på heltid eller halvtid. Försäkringar kostar lika mycket. "Statusprylar" som cyklar, dator, internet, serietidningar osv kostar lika mycket även om de bara är här halva tiden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :) Min man har tre barn sedan ett...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Mirtai
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
25 522
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25