underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Sv: underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Tja, lyxa till och lycka till. Men vissa föräldrar kan inte enas om var barnet ska bo och delar på tiden 50/50. På så sätt ser de till sina egna behov mest anser jag:angel:. De får sitt behov av att vara med barnet uppfyllt samtidigt som de får tillbaka lite av sitt egna "fria" liv då de ej har barnet. Så de lyxar till det för sig själva. Samtidigt som barnet måste få alla de materiella tingen i dubbel uppsättning. Tycker inte att varannan veckas lösning är bra för barn. Men det finns även de barn som slits mellan båda sina föräldrar och som vill bo med båda och då måste det ju vara ok så länge barnet inte visar tecken på att må dåligt. Så är det med min sambos barn som absolut vill bo 50/50 och är mycket noggrann med att det delas lika.

Så det är bättre för BARNEN att de träffar sin mamma/pappa 2 dagar av 14 och är besökare där?

Dessutom går det utmärkt att dela upp tiden så det inte är hela veckor utan på många olika sätt.

Och, en sak till. Vaddå lyx att få vara själv? Lyx för mig är att jag får ha mina barn så pass mycket som jag får! Om det är lyx att vara utan barnen förstår jag inte varför man skaffade barn öht. Och om det är lyx, varför ska då den ena föräldern annars få all lyx och den andra ingen?

Helt obegriplig inställning måste jag säga.

ALL uppdelning måste utgå från barnens bästa och föräldrarnas möjligheter.

Escodobe, Madick.
Menar inte att barnen mår dåligt av att träffa båda sina föräldrar lika mycket. Menar att det inte alltid mår bra av att ha två hem. Små barn som på dagis inte kommer ihåg om det var hos mamma eller pappa de skulle vara inatt osv. Vet att min åsikt skapar starka känslor. Det fungerar säkert för vissa barn men jag vet att det inte fungerar för andra. Har sett två barn på under tre år (olika familjer) som skiftat mellan mamma och pappa flera gånger i veckan. Bodde själv varannan vecka hos mina föräldrar, tyckte detta var jobbigt och när jag valde att bo hos pappa blev det mycket bättre. Det jobbiga var att ha två bostäder och ingen av dem blev den trygga hempunkten jag behövde. Men om det fungerar kan det ju vara bättre för barnet att ha båda sina föräldrar lika mycket, menade inte att det alltid är dåligt för barnen. Min sambos dotter bor ju som sagt 50/50 och det fungerar bra för henne nu. I början hade hon anpassningssvåigheter de första dagarna både hos oss och hos mamma efter skiftet. Grät på kvällarna och kunde inte somna. Min sambo och mamman har varit skilda väldigt länge innan detta och jag och min sambo har bott ihop länge innan hon började bo 50/50 så det berodde inte på det. Men nu fungerar det mycket bättre och flickan verkar vara nöjd och må bra. Så detta är det bästa för henne. Men det bästa vore ju en fungerande och lycklig familj utan skilsmässor. Men när det sker tycker jag att man ska vara lyhörd för barnets behov. Har ofta hört mammor och pappor som säget men jag klarar inte att vara utan mitt barn så länge, det är ju barnets behov som ska tillgodoses inte förälderns. Och när 50/50 boende fungerar så är det ju ett privilegium för barnet att ha båda sina föräldrar, så klart.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har som rutin att varje morgon gå igenom vad som kommer hända så barnen vet redan på morgonen (ofta även kvällen innan) vem som hämtar, om det är några aktiviteter och var de ska sova. Det trodde jag i min enfald att alla gjorde...

men det vi ständigt diskuterar jag och mitt ex hur dessa pengar ska disponeras alltså vad dom ska räcka till

mitt ex menar på att jag ska för dessa pengar betala umgänges resorna (men även kläder skor skidor nya cyklar mm, då det inte finns umgängesresor) från luleå till stockholm med flyg

Pengarna ska räcka till vardagliga saker mat, boende och kläder. Umgängesresorna ska ni dela på men boende föräldern är bara skyldig att betala om denne har ekonomisk möjlighet till detta. Cycklar, skidor, resor etc ska ni dela på men om det går att kräva att den andre betalar vet jag inte, jag tror inte det. Lite snett blir det ju om den ene föräldern köper en jättedyr cyckel eller resa och kräver den andre föräldern på halva kostnaden men den andre föräldern inte har råd utan hadde valt en billigare cyckel. Men rent principiellt går det att kräva halva kostnaden.

Man ska sträva efter att barnet ska ha samma standard hos båda föräldrarna och då får den som tjänar mer bidra med mer.

Men allt det där köper man väl inte varje månad?

Min yngsta son bodde hos mig på heltid i 2 år. Jag fick underhåll och barnbidrag, runt 2300 varje månad för honom. Han var visserligen under 2 år och kostade inte så mycket mer än ett par hundra i månaden.
Jag köpte vagnar och bilbarnstolar och allt som var utöver det vanliga. Skulle inte komma på tanken att be pappan betala mer.
Barn behöver inte kosta så mycket.

Nu bor sonen med sin pappa 1-3 dagar varje vecka. Jag behåller barnbidraget och får 500 i underhåll. Jag köper fortfarande alla kläder.

Tycker också att det gnälls lite för mycket. För ett barn får man runt 1200 + barnbidrag på 1050. Det är inte så mycket man behöver lägga till själv då. Ett barn behöver inte kosta flera tusen i månaden.
Mina gör det inte i alla fall.

Vad jag har förstått ska underhållet gå till boendekostnader och el också, utöver det där andra.
Om det är så vet jag inte, men om jag ska räkna för mig....
Hyra 4000
El 1200
så blir det 1000 kr i hyra för Elin
300 kr i el för Elin
100 kr i barnförsäkring för Elin
300 kr i blöjor för Elin
500 kr i barnomsorg för Elin
100 kr för välling för Elin
vilket blir 2300 kr i månaden för Elin.
Elin äter dock vanlig mat också, och inte lite heller trots sina 2 år.
1273+1273+1060=3606

Nu har jag inte räknat med kläder och skor till en växande tvååring för jag har en snäll kompis som ger mig sina barns urvuxna kläder... Om jag inte hade fått det av henne så hade ju det tillkommit och det är INTE billigt.

Elin är i behov av en typ växasäng, en byrå till sina kläder ( som börjar bli rätt stora och itne får plats där de är:D och även en hylla till sitt rum..... Jag har inte råd att fixa det nu, jag är en fattig gnällig ensamstående förälder som får 1273 av dotterns pappa via försäkringskassan varje månad. Dottern bor hos mig alla dagar om året. Jag har köpt vagn, spjälis, ja rubbet som man behöver till ett barn. Pappan betalar ju inte heller 1273 kr till försäkringskassan, för om jag inte minns fel nu så är deras tak 1000 kr och pappans inkomst medelmåttig så jag gissar på att han inte ens betalar 1000 kr.....

Det är skitjobbigt när man är i en fattig fas i ens liv, men det är inte ens hälften så jobbigt som att veta att pappan kommer så lätt undan. Han har inget umgänge med henne alls, han har själv valt det så, men när det kommer igång och hon blir några år äldre.... räcker det verkligen med 1000 kr från hans sida i månaden för att försörja halva sitt barn?

Det finns inget tak på 1000 kr hos FK och som de räknar så är det helt vansinnigt.De tar den som ska betala underhålls inkomst före skatt,drar av 100 000 för eget leverne sen är det en viss procent beroende på hur många barn det gäller delat på 12.Vilket kan innebära att den som ska betala underhåll mycket väl får betala fullt underhåll.Vilket iofs inte är fel men jag anser att det är vansinnigt att de överhuvuftaget får börja en beräkning på en inkomst före skatt,eftersom det faktiskt är pengar man inte har.

Vad gäller för övrigt så anser jag att nya datorer,resor och annat icke livsnödvändigt inte är en självklarhet att den underhållsskyldige är med och betalar för den kanske inte har ekonomi för det av olika skäl.Det finns massor med barn i det här landet som har föräldrar(båda) som lever på existensminimum och de har inte råd med vare sig läger,datorer,ridskola,hockey eller andra saker.Det är inte saker ett barn måste ha,alltså inte en självklarhet att det ska betalas för av båda föräldrarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :) Min man har tre barn sedan ett...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Mirtai
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
25 522
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25