Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn
Du skrev det jag precis tänkte. Ger man inga pengar till sitt barn så blir livet snart inte så roligt. För att då få pengar får de skriva in sig på AF och då ställs lite krav. Då måste de ta tag i sitt liv.
Nope, jag tycker att du och Inte Ung har helt fel båda två.
Alla drivs inte av pengar, det finns inte alls någonting som säger att en ungdom utan just pengar automatiskt börjar jobba. Ngn modern tanke om att alla unga är giriga? Om hon bara hänger hemma och ligger i sängen behöver hon inga pengar lite oavsett så hon kan inte drivas av dem. Vissa behöver ngt att göra inte ngt att spendera, pengarna kommer av jobbet som är en aktivitet eller så jobbar man för att man svälter annars (men hon är ju försörjd så hon behöver inte pengar).
Av att gå hemma och släpa ett halvår kan man drabbas av depression och värdelöshetskänslor snarare än komma ur dem.
Jag begriper inte ens vad alla här pratar om. Det finns mängder av trådar om unga män och kvinnor som drar hemma, inte hjälper till, inte gör någonting och är i 20+ årsåldern. Dessa kom uppenbarligen inte över det av sig själva efter ett halvår av "vara 19". Ska man släppa sitt barn helt och bara hoppas att det reder ut sig självt.
(Tänk på trådar om ung man i 25 årsåldern som bara sitter hemma och spelar dataspel och inte hjälper till alls, antar att de också var 19 en gång. Känns jobbigt att vänta tills paniken och det dåliga självförtroendet inom ungdomen har odlats i 5 år och bara kan dämpas av dataspel.)
Om jag går till mig själv så kan jag säga direkt att ett halvår hemma utan att föräldrarna ens brydde sig om att hjälpa mig till arbetsförmedlingen skulle gjort mig hemskt deprimerad och oförmögen att göra någonting. (nu hände aldrig det, jag åkte till en annan stad och pluggade.)
Jag kan inte begripa att ni är så irriterade på ts för att hon faktiskt oroar sig över (men inte älskar) en 19 åring som knappt ens pratar med henne. 19 åringarna i er släkt kanske blir jättebra av att curlas och ligga i sängen hela dagarna. Men andra blir deprimerade, ledsna, sega, förlorar självförtroende, förlorar energi och blir knäckta. Hos dem föder aktivitet aktivitet, någonting att göra väcker upp, ansvar (om så bara över disken) föder självförtroende.
Varför lita iskallt till att hon hör till den här robusta självständiga första kategorin som reser sig och inte ur den andra som inte kommer att göra det utan hjälp. Känns lite kyligt.
Men visst jag håller med, det är pappans problem inte ts.
Så i slutänden blir väl min kommentar likadan som alla andras men av annan orsak. Pappan vill inte göra ngt, du kan inte tvinga honom. Han kanske dessutom vet ngt du inte vet om flickan och därmed vet att han gör rätt (eller så vet han det inte). Så flytta inte ihop och kommentera det inte, tjat kan skapa spänningar som gör att ingenting händer. (Men jag vet att min faster aldrig skulle släppt det om det var ett barn i släkten.)