underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

V

vickis-pajala

mina två äldre barn får ju underhålls stöd då jag och pappan till flickorna inte längre bor ihop.

summan ligger på 2343 kr för två barn

men det vi ständigt diskuterar jag och mitt ex hur dessa pengar ska disponeras alltså vad dom ska räcka till

mitt ex menar på att jag ska för dessa pengar betala umgänges resorna (men även kläder skor skidor nya cyklar mm, då det inte finns umgängesresor) från luleå till stockholm med flyg

ex:et menar även på att jag som boförälder ska lägga lika mycket pengar alltså 2343 kr på barnen

nu är det dags att köpa cyklar till flickorna och jag har ju go lust att ringa exet och be honom betala in hälften av priset på cyklarna
men då kommer diskutionen upp gällande underhålls stödet

det inte nu exet räknar med är att flickorna behöver kläder till skolstarten då dom även skjutit på höjden

så då frågar jag er här på buke hur gör ni gällande allt detta :confused:

Sv: underhålls stöd vad ska pengarna räcka till ?

Finns det inte skrivet någonstans vad det är tänkt att de pengarns ska räcka till?

På konsumentverkets sidan finns det i alla fall en tabell som räknar ut vad barn kostar, kanske den kan vara till hjälp.

Men barnen lär väl kosta dig den summan i boendekostnad och mat om inte annat?

Tagit från försäkringskassans hemsida:

Underhållsbidrag är det belopp en förälder som inte bor tillsammans med sitt barn ska bidra med till barnets försörjning.

Jag hittar inget om resekostnaderna men vet själv att min mamma och mina halvsyskons pappa delar på resorna...nu kör de bil så de kör varannan gång.

Jag tror att du också ska lägga samma summa på barnen.. den stora summan ska sen gå till deras försörjning.
Alltså boende, mat, kläder m.m.

När min lillebror ville ha en moppe ringde mamma och bad pappan lägga till hälften och det gjorde han...Så de delar när de e såna större saker.

Tänk även på att om barnen är hos sin pappa minst 5 dygn får han göra avdrag på underhållsbidraget han betalar till dig...

När den av er som betalar underhållsbidrag för barnet har barnet hos sig medför det kostnader för mat med mera, samtidigt som boföräldern i vanliga fall får något minskade kostnader.

Om du haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller under en kalendermånad minst sex hela dygn kan du enligt föräldrabalken få göra avdrag på underhållet för detta. Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader.
Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör räknas som helt dygn.

jag har nu varit i kontak med mitt ex gällande dessa cyklar och han menar på att han betalar underhåll så det pengarna jag får ska räcka till cyklar och även höstens klädinköp

tackar vi televerket för :D

exet surrade om någon norm som försäkringskassan har och i denna norm ska det stå vart pengarna ska gå till :confused:

Hej.
Den där diskussionen har min man haft med sitt ex eftersson ett av barnen bor hos oss på heltid. Min man ringde försäkringskassan för att reda ut saken när hand ex påstod att vi skulle betala cyklar hemma hos henne mm. Försäkringskassan svarade så här: Underhållet ska tecka nödvändiga kostnader så som skolmaterial inkl nödvändiga gympa kläder, kläder coh annat som är nödväändigt för barnets välbefinnande. Inte fritidsutrustning eller resor. Hocky saker , resor , cyklar, m.m ingår alltså inte då det inte är nödvändiga saker. //mvh Anna:)

Hej.
Den där diskussionen har min man haft med sitt ex eftersson ett av barnen bor hos oss på heltid. Min man ringde försäkringskassan för att reda ut saken när hand ex påstod att vi skulle betala cyklar hemma hos henne mm. Försäkringskassan svarade så här: Underhållet ska tecka nödvändiga kostnader så som skolmaterial inkl nödvändiga gympa kläder, kläder coh annat som är nödväändigt för barnets välbefinnande. Inte fritidsutrustning eller resor. Hocky saker , resor , cyklar, m.m ingår alltså inte då det inte är nödvändiga saker. //mvh Anna:)

men då är ju frågan vem betalde cyklarna i slutändan :confused:

stämmer mycket bra :D

Då är det enkla svaret till karlsloken att du lägger lika mycket pengar på barnen, minst.
Om han inte är nöjd med det kan du hänvisa honom till försäkringskassan. Det är ju liksom lag på underhåll.
Vart vill han komma med att försöka kontrollera vad du gör med pengarna? Tror han att han betalar för mycket? :confused:

Men jösses.. Två barn kostar definitivt mer än 4686kr (om han menar att du ska lägga lika mycket som han) i månaden. Är han medveten om detta? Påpeka att barn behöver ett varmt hem och bo i, kläder och mat osv. Cyklar och ponnyer och annan fritidssysselsättning är inte lika viktigt, men det kostar det också. Du betalar cyklarna eftersom det är dig barnen bor hos. Du kan trots allt inte tvinga honom att betala något utöver hans underhåll. Det enda som kan tvinga honom att göra det är hans kärlek eller skuldkänslor. Men att be snällt och förklara brukar räcka långt om du inte hetsar upp dig. Förklara snällt och tålmodigt var underhållsbidraget tar vägen och se om ni kan lösa det tillsammans.

/Revo.

Förresten så finns det begagnade cyklar som också är fräscha, det duger bra till barn som ändå växer ur dem. :)

Ursäkta, självklart. Vad ligger ett barnbidrag på nuförtiden? Tycker fortfarande det är TS som ska betala cyklarna egentligen. Detta borde inte ens vara en diskussion om båda föräldrarna skulle älska och satsa på sina barn :confused:

Barnbidrag för barn nr. 1 är 1050 kr och för barn nr. 2 1050 kr plus flerbarnstillägg om 100 kr.

Ursäkta, självklart. Vad ligger ett barnbidrag på nuförtiden? Tycker fortfarande det är TS som ska betala cyklarna egentligen. Detta borde inte ens vara en diskussion om båda föräldrarna skulle älska och satsa på sina barn :confused:

stämmer mycket bra jag betalar cyklarna och även kläderna, mig som mamma gör det ju inget jag satsar det gärna på mina barn
MEN jag är så himmla less på att ständigt och jämt diskutera hur pengarna ska användas.

först tillverkar man barn och sattsar av gemnesam eknomi på barnvagnar och kläder och när men nu något år senare skiljer sig så är man ovänner gällande både barn och pengar

jag tror personligen INTE en mamma blir rik på barnbidrag och underhålls stöd

finns det ingen ute på forumet som har ett underbart ex som gladerligen delar pengar både till cyklar och annat smått och gott som kan låna ut dett ex till mig.
det är ingen nackdel heller om han råkar se bra ut heller :o

Min mamma hade samma diskussion med min pappa när jag och min bror var mindre. Det slutade med att hon ringde försäkringskassan för att fråga. Det svar hon fick då var att underhållsstödet skulle räcka till boende, mat, skolmaterial, kläder och liknande. Utöver detta skulle föräldrarna komma överens angående fritidsaktiviteter och material till dessa, och denns kostnaden skulle delas. Glasögon, mediciner och liknande skulle också delas.

Men det är ju svårt att tvinga någon mamma har alltid själv stått för allt som inte underhållsstöd och barnbidrag täckt.

Gör en enkel budget och vsa upp vad töserna kostar.
Mat
Hygienartiklar
Lördagsgodis
Trosor
Strumpor
Tröjor
Byxor
Långfillsingar
Vinterjackor
Vinterskor
Täckbyxor
Sommarskor
Sommarjackor
Gympaskor
Gympakläder
Skidor
Skridskor
Badkläder
Biobiljetter
osv ...
Jag tror inte att 2200 kr räcker så långt per unge, eller, jag vet att det inte gör det.

Jag bara känner hur lyckligt lottad jag är när det gäller min yngsta dotters pappa vad det gäller underhåll mm.
Han bor i England och vi fick underhållet fastställt via domstolen där -och när domstolen fastställde summan så meddelade dotters pappa att han inte var nöjd utan höjde det självmant med 100 pund !!!
Han betalar nu 300 pund i månaden PLUS att han köper kläder och hjälper till med cyklar osv.

Till skillnad mot äldsta dotterns pappa som vägrade folkbokföra dottern här för att han inte ville betala underhåll och på så vis lyckades dra ut på det flera månader innan Skatteverket gjort klart sin utredning.
Han anser sedan att han inte ens behöver köpa presenter vid födelsedgr och jul för det ska underhållet gå till ....

Tala om skilda världar !

Glöm inte försäkringar, barnen är väl försäkrade?

"Apropå".

Jag har mina barn varannan vecka. Vi har varsitt barnbidrag och delar i möjligaste mån på kostnader för kläder etc.

Om jag skulle ha barnen på heltid, och få både underhållsstöd + två barnbidrag skulle jag ha betydligt bättre ekonomi! Mina kostnader skulle inte öka avsevärt, visst äter barnen här även de veckor som de nu inte bor hos mig, och jag får utgift för en fritidsplats till, men i övrigt är kostnaderna i princip de samma.

Så, inte menat som påhopp och absolut inte riktat till TS personligen, men jag kan ibland tycka att ensamföräldrar gnäller lite väl mycket :crazy:.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :) Min man har tre barn sedan ett...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Mirtai
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
25 522
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse