Röstlista DL1 21.30

12.51 Idahoe röstar på quarter4ever
17:08 Blacksmithfarm röstar på hemlig
17.28 quarter4ever röstar på Niyama

quarter4ever: I
hemlig: I
Niyama: 1

Idahoe tar upp diskussionen om ängeln i sin teori mot Q. Den baseras på att Q skulle verka framstå som grävande genom att lyfta en sådan sak.

Jag tycker i så fall flera borde bli misstänkta för samma sak, och att det känns typiskt Q att lyfta allt som går att lyfta

Jahopp, dags för mig att rösta för att vara säker på att inte missa DL. Och det finns ju i vanlig ordning väääldigt mycket att gå på... ;)

Jag tror jag hängde med i diskussionen om ängeln igår. Det jag funderar på är varför Q men även hemlig gör så stor sak av att ängeln är ensam? Jag menar, att det skulle vara svårt för ängeln att vara säker på en annan god så den kunde skydda denne. Det är väl lika svårt för ängeln att vara säker på en annan gods roll även om det finns fler goda specialroller :confused:
I min mening är det väl sällan som ängeln har någon som den kan vara säker på är god (såtillvida den inte fått en sia) innan den lyckats skydda någon och käket uteblir? Detta lär ju inte påverkas av hur många andra specialroller som finns.
I min mening är ängelns uppgift, som @Mirtai sa, beroende på teoriande, gissningar och tur snarare än att den skyddar någon den skulle kunna vara säker på är god. Så jag tänker att Q (och @hemlig men det var Q som skrev ut det hela resonemanget som jag blev fundersam på, därför fokuserar jag på Q) kanske försöker verka mer grävande än vad hon egentligen är genom att ta upp en i min mening icke-fråga och göra en stor grej av att ängeln inte kan vara säker när den är just ensam specialroll?
Jag vill helst inte lägga en OT-röst, så detta var det bästa jag kunde komma på.

Idahoe röstar på quarter4ever

Kanske har möjlighet att kolla in lite snabbt senare under dagen men vågar inte chansa på det

Sedan kommer BSF och för fram teorin att lyan försöker skrämma ängeln till att bara våga skydda sig själv.

Enligt teorin skulle då @hemlig och @quarter4ever vara i lyan tillsammans och försöka skrämma ängeln så den inte vågar skydda någon annan än sig själv.

Jag tycker det känns som en väldigt långsökt teori, även om det är dl1. jag har svårt att se att ängeln skulle vara så lättskrämd

Jag håller nog med @glömmerallt och @Mirtai mfl. i fråga om ängeln. Men - ängelns taktik beror ju på vem som fått rollen och hur denne tänker.

De som skulle kunna vinna på att skrämma upp goda (ängel likväl som bybor) är ju ulvarna som kanske hoppas att ängeln inte ska våga skydda någon annan än sig själv. Jag säger inte att det är fel - eller rätt - att den gör det, men jag hoppas att ängeln spelar efter eget huvud och inte låter sig påverkas för mycket av tyckande i tråden då det skulle kunna vara ulvar som hoppas kunna skrämma oss.

Den andra stora diskussionen gäller regeln om att skriva hela användarnamnet i sin röst. Jag har inte varit med på ett tag så vet inte om det har varit problem pga detta tidigare - men oavsett så ser jag inte det som ett jättestort problem (om man inte har en ulv-allierad mobiltelefon att spela från, men det är en annan femma... :p)

Hemlig är först ut med att påpeka att ängeln kan få svårt i denna leken med tanke på rollistan. Q hakar på teorin och utvecklar den när glömmerallt frågar hemlig om den. Hemlig håller med Q. GA och Q pratar vidare tills de förstår (men inte håller med?) varandra.

Det enda jag lyckas komma fram till är att de inblandade spelarna kan vara ulvar eller goda - oavsett vilken sida i diskussionen de står på - så inte mycket hjälp i ulvletandet för mig just nu.:banghead:

Men, eftersom inget annat heller sticker ut som ulvigt och jag vill lägga min röst nu för att vara säker på att inte glömma bort tiden så får det ändå bli såhär:

Blacksmithfarm röstar på hemlig

För att hon var först ut att påpeka att ängeln kan få svårt i denna leken. Kan det vara så att lyan vill skrämma upp ängeln?

Så, Mirtai röstar på Blacksmithfarm

väldigt bekymrad över att så många verkar tycka att det är bekymmersamt att inte få skriva Q när de vill rösta på mig :crazy::idea::confused:
Liksom tvungen att notera att det :meh: för varför bara ta upp mig i den regeldiskussionen?

Jag menar vi har ju tex BSF och GA i leken också. Blacksmithfarm är faktiskt längre än quarter4ever och glömmerallt är nästan lika långt :p:D

Ovanstående inte skrivet som en allvarlig teori, men ja..... noterat....:cool:

Q är snabb på att på peka att det finns fler med krångliga namn än hon...

Jag är för trött för det här tror jag vad menar du att den gör indriekt? Hittar bybor? Ja så blir det väl om den lyckas skydda någon annan( med tanke på rollistan ska det ju mycket till om ulvarna skulle börja käka varandra). Men det har jag inte sagt något om?

Fast den behöver ju inte vara säker för att skydda någon, så jag fattar inte riktigt vad det har med saken att göra?

+ @hemlig

Här pratar @glömmerallt om hur ängeln inte har en chans att hitta nån annan god än sig själv

Slutligen har Q, GA och hemlig diskuterat ängelns möjligheter att hitta goda (om jag fattat rätt, lite lätt övertrött). Som jag förstår det menar Q pch hemlig att ängeln kommer ha svårt att hitta nån annan än sig själv att skydda, eftersom ulvarna ju låtsas vara bybor så alla andra vill se ut som bybor förutom ängeln. Enda sättet att få veta en roll relativt säkert vore då om ängeln skyddar någon och det inte blir nåt käk. GA verkar vara mer av tanken att skydda den som ängeln tror ska bli käk, än av tanken att skydda sig själv eftersom det är den enda roll man är säker på. Lite mer no risk no gain :p
Jag kan förstå båda sidorna, men tänker också att ängeln ju har en liten poäng i att "safea" och skydda sig själv, för utan ängel blir ju goda sidan väldigt svag och ulvarna garanteras käk. Samtidigt kanske ängeln är till mindre hjälp om den konstant skyddar sig själv?

@Idahoe hakar på Ängel hetsen

Nu vill jag inte försvara Q, då jag inte är säker på hennes roll och jag har inte lyst att hjälpa lyan.

Min tanke är att om någon är spion kan dom jo lista fram vem som är ängeln med spioninfo och då ge ledtrådar till ängel/andra goda special roller, och därvid kan man hitta varandra. Nu är alla (förutom lyan) typ Clueless om varandra, och det gör det svårare.

Men jag har ingen aning om folks roller än, för lite att gå på än så länge, men tycker @Idahoe har några goda resonemang, iomed man i vanliga leker inte heller känner till varandra på goda sidan ;)

Även @Loons diskuterar ängeln även att ingen vet nått om någon

Har en lite fundering om dom som diskuterar ängeln antingen vill hinta att dom är goda eller om det är nån några ulvar som vill skrämma ängeln att bara skydda sig själv men vad hjälper det ulvarna ? dom vet ju lika mycket som oss om vem som är vem förutom då att dom vet av varandra:nailbiting:

Sedan har vi ju denna noja över stavning.... vad jag vill minas så har det väl aldrig varit något större problem ... :angel::laugh:

Kan ju bara konstatera att ulvlekarna är som vanligt man vänder på allt och konstaerar att man inte vet ett dyft om något. :banghead::arghh:

ja det är väl det jag klurar på just nu...:crazy::banghead::arghh::nailbiting:

Röstlista DL1 21.30

12.51 Idahoe röstar på quarter4ever
17.28 quarter4ever röstar på Niyama
18:41 Mirtai röstar på Blacksmithfarm

quarter4ever: I
hemlig: I
Niyama: I
Blacksmithfarm: I

Jag kan förstå båda sidorna, men tänker också att ängeln ju har en liten poäng i att "safea" och skydda sig själv, för utan ängel blir ju goda sidan väldigt svag och ulvarna garanteras käk. Samtidigt kanske ängeln är till mindre hjälp om den konstant skyddar sig själv?

tycker att @Idahoe uppmanar till ängeln att skydda sig själv = ulv

då jag ska till jobbet och inte vill missa DL så lägger jag min röst nu hoppas att jag ska kunna gå in och kolla om det är lugnt på jobbet innan DL.

Sookie röstar på Idahoe

Nu vill jag inte försvara Q, då jag inte är säker på hennes roll och jag har inte lyst att hjälpa lyan.

Min tanke är att om någon är spion kan dom jo lista fram vem som är ängeln med spioninfo och då ge ledtrådar till ängel/andra goda special roller, och därvid kan man hitta varandra. Nu är alla (förutom lyan) typ Clueless om varandra, och det gör det svårare.

Men jag har ingen aning om folks roller än, för lite att gå på än så länge, men tycker @Idahoe har några goda resonemang, iomed man i vanliga leker inte heller känner till varandra på goda sidan ;)

Det går åt bägge håll kan jag tycka. Om det är för uppenbart vilka som hittat vilka och de klassiska spion/siare/ängel finns så är ju risken större att ulvarna käkar någon av de med viktig roll.

Har en lite fundering om dom som diskuterar ängeln antingen vill hinta att dom är goda eller om det är nån några ulvar som vill skrämma ängeln att bara skydda sig själv men vad hjälper det ulvarna ? dom vet ju lika mycket som oss om vem som är vem förutom då att dom vet av varandra:nailbiting:

Skrämma ängeln att bara skydda sig själv? Jag tycker det är ett märkligt resonemang. Lika märkligt som rösten på Idahoe för att hon uppmanar ängeln att skydda sig själv.

cirkus röstar på Sookie

då jag ska till jobbet och inte vill missa DL så lägger jag min röst nu hoppas att jag ska kunna gå in och kolla om det är lugnt på jobbet innan DL.

Sookie röstar på Idahoe
Varför skulle det vara ulvigt av ängeln att skydda sig själv?

Sookie röstar på Idahoe
Fattar inte? Tycker Ida resonerar om att ängeln är en viktig roll (viktigaste, i denna lek) men också att den kanske är till mindre hjälp om den skyddar sig själv hela tiden.

Dock så kan ju faktiskt ängeln hitta en annan god OM den skyddar någon annan som inte blir käk
Dvs OM ulvarna inte luras genom att antingen inte käka alls?
Va? Menar du om det inte blir käk alls den natten?
Varför skulle ulvarna inte käka alls? Visst, om de missar att skicka in men knappast för att luras, hur skulle det funka? Det skulle väl bara funka om ängeln skyddar en ulv, och det kan ju ulvarna omöjligt veta.

Här pratar @glömmerallt om hur ängeln inte har en chans att hitta nån annan god än sig själv

Nej det gör jag inte du måste missförstått diskussionen. Om jag ska förenkla det så skrev Q typ att om ängeln hittar någon är det troligtvis en bybo och jag sa att jag höll med, ( vi sa det dock med mycket fler och krångligare ord samtidigt som vi diskuterade annat(där vi inte höll med varandra) så inte konstigt om du hade svårt att hänga med :)). Vi förklarade väl båda varför vi var av den åsikten med.

När det gäller din teori så tror jag inte ängeldiskussionen säger särskilt mycket om folks roller utan det beror nog mer på att det inte funnits så mycket så folk vänder liksom på stenar och greppar halmstrån för att överhuvudtaget ha något att pladdra om.

Allmän fråga
Är det ovanligt med lekar utan spion/ mycket info som snurrar runt, nu på slutet? Jag har ju varit borta länge så jag har inte koll på det. Jag tänker om det är deltagare som inte är vana att leka lekar där många sitter med extra info så resonerar en kanske helt annorlunda än jag som lärde mig leka när de flesta var vanliga bybor utan möjlighet till extraifo.

Jag började fundera åt det hållet när @Mirtai och @Blacksmithfarm verkade tycka liknande som mig, de började ju också leka för väldigt länge sedan till skillnad mot t.ex. @quarter4ever ( jämförelsevis alltså, jag antar att Q inte räknas som nybörjare längre :D )

Allmän fråga
Är det ovanligt med lekar utan spion/ mycket info som snurrar runt, nu på slutet? Jag har ju varit borta länge så jag har inte koll på det. Jag tänker om det är deltagare som inte är vana att leka lekar där många sitter med extra info så resonerar en kanske helt annorlunda än jag som lärde mig leka när de flesta var vanliga bybor utan möjlighet till extraifo.

Jag började fundera åt det hållet när @Mirtai och @Blacksmithfarm verkade tycka liknande som mig, de började ju också leka för väldigt länge sedan till skillnad mot t.ex. @quarter4ever ( jämförelsevis alltså, jag antar att Q inte räknas som nybörjare längre :D )
Ja, jag tycker det har blivit väldigt mycket så senaste åren att det förlitas på infon som finns i leken (från specialroller), och mindre "grävande teoriande" som förr. Jag resonerar också som dig och noterade att nyare spelare resonerar annorlunda.

Röstlista DL1 21:30

12:51 Idahoe röstar på quarter4ever
17:28 quarter4ever röstar på Niyama
18:41 Mirtai röstar på Blacksmithfarm
19:10 Sookie röstar på Idahoe
19:17 cirkus röstar på Sookie

quarter4ever: 1
hemlig: 1
Niyama: 1
Blacksmithfarm: 1
Idahoe: 1
Sookie: 1

Men hur tänker ni att ängeln ska hitta det tänkta käket? Det är ju inte så ulvarna brukar följa nån mall.

Alltså det blir ju lite gissningslek av det hela men jag tänker att ängel baserar sitt val på analyser av vad som skrivits eller vad jag nu ska kalla det . Teorier om vem som kan tänkas bli käk.Som med många övriga specialroller liksom, Siaren ska välja sia, brevbäraren ska dela ut paket osv. Jag tänker att grunden är densamma även om olika roller letar efter olika saker.

De som skulle kunna vinna på att skrämma upp goda (ängel likväl som bybor) är ju ulvarna som kanske hoppas att ängeln inte ska våga skydda någon annan än sig själv. Jag säger inte att det är fel - eller rätt - att den gör det, men jag hoppas att ängeln spelar efter eget huvud och inte låter sig påverkas för mycket av tyckande i tråden då det skulle kunna vara ulvar som hoppas kunna skrämma oss.
Tycker också ängeln ska spela efter eget huvud. Fattar dock inte varför den skulle bli skrämd av diskussionen? Det är ju knappast något avgörande läge i leken nu, så även om man som ängel alltid nojar över att skydda fel så måste det ju vara en ovanligt harig ängel om den blir uppskrämd av diskussionen som varit.

Ja, jag tycker det har blivit väldigt mycket så senaste åren att det förlitas på infon som finns i leken (från specialroller), och mindre "grävande teoriande" som förr. Jag resonerar också som dig och noterade att nyare spelare resonerar annorlunda.

Det var också lite tanken med den här leken @glömmerallt att det inte ska finnas så mkt info, utan alla ska få fundera/klura själva. :)

hemlig röstar på glömmerallt för att hon tycker det är konstigt att jag tycker ängeln har det svårt att hitta nån annan god att skydda.
Edit: ändrat mitt namn då telefonen gjorde nån egen ändring

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 506
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar