Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jahopp, dags för mig att rösta för att vara säker på att inte missa DL. Och det finns ju i vanlig ordning väääldigt mycket att gå på...
Jag tror jag hängde med i diskussionen om ängeln igår. Det jag funderar på är varför Q men även hemlig gör så stor sak av att ängeln är ensam? Jag menar, att det skulle vara svårt för ängeln att vara säker på en annan god så den kunde skydda denne. Det är väl lika svårt för ängeln att vara säker på en annan gods roll även om det finns fler goda specialroller
I min mening är det väl sällan som ängeln har någon som den kan vara säker på är god (såtillvida den inte fått en sia) innan den lyckats skydda någon och käket uteblir? Detta lär ju inte påverkas av hur många andra specialroller som finns.
I min mening är ängelns uppgift, som @Mirtai sa, beroende på teoriande, gissningar och tur snarare än att den skyddar någon den skulle kunna vara säker på är god. Så jag tänker att Q (och @hemlig men det var Q som skrev ut det hela resonemanget som jag blev fundersam på, därför fokuserar jag på Q) kanske försöker verka mer grävande än vad hon egentligen är genom att ta upp en i min mening icke-fråga och göra en stor grej av att ängeln inte kan vara säker när den är just ensam specialroll?
Jag vill helst inte lägga en OT-röst, så detta var det bästa jag kunde komma på.
Idahoe röstar på quarter4ever
Kanske har möjlighet att kolla in lite snabbt senare under dagen men vågar inte chansa på det
Jag håller nog med @glömmerallt och @Mirtai mfl. i fråga om ängeln. Men - ängelns taktik beror ju på vem som fått rollen och hur denne tänker.
De som skulle kunna vinna på att skrämma upp goda (ängel likväl som bybor) är ju ulvarna som kanske hoppas att ängeln inte ska våga skydda någon annan än sig själv. Jag säger inte att det är fel - eller rätt - att den gör det, men jag hoppas att ängeln spelar efter eget huvud och inte låter sig påverkas för mycket av tyckande i tråden då det skulle kunna vara ulvar som hoppas kunna skrämma oss.
Den andra stora diskussionen gäller regeln om att skriva hela användarnamnet i sin röst. Jag har inte varit med på ett tag så vet inte om det har varit problem pga detta tidigare - men oavsett så ser jag inte det som ett jättestort problem (om man inte har en ulv-allierad mobiltelefon att spela från, men det är en annan femma... )
Hemlig är först ut med att påpeka att ängeln kan få svårt i denna leken med tanke på rollistan. Q hakar på teorin och utvecklar den när glömmerallt frågar hemlig om den. Hemlig håller med Q. GA och Q pratar vidare tills de förstår (men inte håller med?) varandra.
Det enda jag lyckas komma fram till är att de inblandade spelarna kan vara ulvar eller goda - oavsett vilken sida i diskussionen de står på - så inte mycket hjälp i ulvletandet för mig just nu.
Men, eftersom inget annat heller sticker ut som ulvigt och jag vill lägga min röst nu för att vara säker på att inte glömma bort tiden så får det ändå bli såhär:
Blacksmithfarm röstar på hemlig
För att hon var först ut att påpeka att ängeln kan få svårt i denna leken. Kan det vara så att lyan vill skrämma upp ängeln?
väldigt bekymrad över att så många verkar tycka att det är bekymmersamt att inte få skriva Q när de vill rösta på mig
Liksom tvungen att notera att det för varför bara ta upp mig i den regeldiskussionen?
Jag menar vi har ju tex BSF och GA i leken också. Blacksmithfarm är faktiskt längre än quarter4ever och glömmerallt är nästan lika långt
Ovanstående inte skrivet som en allvarlig teori, men ja..... noterat....
Jag är för trött för det här tror jag vad menar du att den gör indriekt? Hittar bybor? Ja så blir det väl om den lyckas skydda någon annan( med tanke på rollistan ska det ju mycket till om ulvarna skulle börja käka varandra). Men det har jag inte sagt något om?
Fast den behöver ju inte vara säker för att skydda någon, så jag fattar inte riktigt vad det har med saken att göra?
+ @hemlig
Slutligen har Q, GA och hemlig diskuterat ängelns möjligheter att hitta goda (om jag fattat rätt, lite lätt övertrött). Som jag förstår det menar Q pch hemlig att ängeln kommer ha svårt att hitta nån annan än sig själv att skydda, eftersom ulvarna ju låtsas vara bybor så alla andra vill se ut som bybor förutom ängeln. Enda sättet att få veta en roll relativt säkert vore då om ängeln skyddar någon och det inte blir nåt käk. GA verkar vara mer av tanken att skydda den som ängeln tror ska bli käk, än av tanken att skydda sig själv eftersom det är den enda roll man är säker på. Lite mer no risk no gain
Jag kan förstå båda sidorna, men tänker också att ängeln ju har en liten poäng i att "safea" och skydda sig själv, för utan ängel blir ju goda sidan väldigt svag och ulvarna garanteras käk. Samtidigt kanske ängeln är till mindre hjälp om den konstant skyddar sig själv?
Nu vill jag inte försvara Q, då jag inte är säker på hennes roll och jag har inte lyst att hjälpa lyan.
Min tanke är att om någon är spion kan dom jo lista fram vem som är ängeln med spioninfo och då ge ledtrådar till ängel/andra goda special roller, och därvid kan man hitta varandra. Nu är alla (förutom lyan) typ Clueless om varandra, och det gör det svårare.
Men jag har ingen aning om folks roller än, för lite att gå på än så länge, men tycker @Idahoe har några goda resonemang, iomed man i vanliga leker inte heller känner till varandra på goda sidan
Jag ser jo att även jag ligger pyrt till med mitt enkla namn
Får väl byta till loonietoonsmoonsloons
Nej, det har ju inte det i allafall inte så krångligt att folk (LL framför allt) inte fattar vem som det syftas på.Sedan har vi ju denna noja över stavning.... vad jag vill minas så har det väl aldrig varit något större problem
Jag kan förstå båda sidorna, men tänker också att ängeln ju har en liten poäng i att "safea" och skydda sig själv, för utan ängel blir ju goda sidan väldigt svag och ulvarna garanteras käk. Samtidigt kanske ängeln är till mindre hjälp om den konstant skyddar sig själv?
Nu vill jag inte försvara Q, då jag inte är säker på hennes roll och jag har inte lyst att hjälpa lyan.
Min tanke är att om någon är spion kan dom jo lista fram vem som är ängeln med spioninfo och då ge ledtrådar till ängel/andra goda special roller, och därvid kan man hitta varandra. Nu är alla (förutom lyan) typ Clueless om varandra, och det gör det svårare.
Men jag har ingen aning om folks roller än, för lite att gå på än så länge, men tycker @Idahoe har några goda resonemang, iomed man i vanliga leker inte heller känner till varandra på goda sidan
Har en lite fundering om dom som diskuterar ängeln antingen vill hinta att dom är goda eller om det är nån några ulvar som vill skrämma ängeln att bara skydda sig själv men vad hjälper det ulvarna ? dom vet ju lika mycket som oss om vem som är vem förutom då att dom vet av varandra
Varför skulle det vara ulvigt av ängeln att skydda sig själv?tycker att @Idahoe uppmanar till ängeln att skydda sig själv = ulv
då jag ska till jobbet och inte vill missa DL så lägger jag min röst nu hoppas att jag ska kunna gå in och kolla om det är lugnt på jobbet innan DL.
Sookie röstar på Idahoe
Fattar inte? Tycker Ida resonerar om att ängeln är en viktig roll (viktigaste, i denna lek) men också att den kanske är till mindre hjälp om den skyddar sig själv hela tiden.tycker att @Idahoe uppmanar till ängeln att skydda sig själv = ulv
då jag ska till jobbet och inte vill missa DL så lägger jag min röst nu hoppas att jag ska kunna gå in och kolla om det är lugnt på jobbet innan DL.
Sookie röstar på Idahoe
Va? Menar du om det inte blir käk alls den natten?Dock så kan ju faktiskt ängeln hitta en annan god OM den skyddar någon annan som inte blir käk
Dvs OM ulvarna inte luras genom att antingen inte käka alls?
Här pratar @glömmerallt om hur ängeln inte har en chans att hitta nån annan god än sig själv
Ja, jag tycker det har blivit väldigt mycket så senaste åren att det förlitas på infon som finns i leken (från specialroller), och mindre "grävande teoriande" som förr. Jag resonerar också som dig och noterade att nyare spelare resonerar annorlunda.Allmän fråga
Är det ovanligt med lekar utan spion/ mycket info som snurrar runt, nu på slutet? Jag har ju varit borta länge så jag har inte koll på det. Jag tänker om det är deltagare som inte är vana att leka lekar där många sitter med extra info så resonerar en kanske helt annorlunda än jag som lärde mig leka när de flesta var vanliga bybor utan möjlighet till extraifo.
Jag började fundera åt det hållet när @Mirtai och @Blacksmithfarm verkade tycka liknande som mig, de började ju också leka för väldigt länge sedan till skillnad mot t.ex. @quarter4ever ( jämförelsevis alltså, jag antar att Q inte räknas som nybörjare längre )
Men hur tänker ni att ängeln ska hitta det tänkta käket? Det är ju inte så ulvarna brukar följa nån mall.
Tycker också ängeln ska spela efter eget huvud. Fattar dock inte varför den skulle bli skrämd av diskussionen? Det är ju knappast något avgörande läge i leken nu, så även om man som ängel alltid nojar över att skydda fel så måste det ju vara en ovanligt harig ängel om den blir uppskrämd av diskussionen som varit.De som skulle kunna vinna på att skrämma upp goda (ängel likväl som bybor) är ju ulvarna som kanske hoppas att ängeln inte ska våga skydda någon annan än sig själv. Jag säger inte att det är fel - eller rätt - att den gör det, men jag hoppas att ängeln spelar efter eget huvud och inte låter sig påverkas för mycket av tyckande i tråden då det skulle kunna vara ulvar som hoppas kunna skrämma oss.
Ja, jag tycker det har blivit väldigt mycket så senaste åren att det förlitas på infon som finns i leken (från specialroller), och mindre "grävande teoriande" som förr. Jag resonerar också som dig och noterade att nyare spelare resonerar annorlunda.
Det var också lite tanken med den här leken @glömmerallt att det inte ska finnas så mkt info, utan alla ska få fundera/klura själva.