Alltså ... en färg är en färg. Min son har en garderob med olika färger. Det största problemet jag ser med att klä honom i "tjejkläder" är att oerhört många av de kläderna helt enkelt inte verkar bekväma. Det är rysch och pysch och kläderna är t o m ofta mindre (och nu snackar vi strl 80/86/92cl). Det gör det problematiskt för mig att klä mitt barn i "tjejkläder" då det ärligt talat ofta verkar mer obekvämt och prio ett är ju förstås att han ska kunna röra sig obehindrat. Bild för att illustrera:
(Samma storlek, samma märke. Titta t ex på "tjejplagget"s ärmar. Turligt nog är min son en så lång och smal typ att han inte störs av den mer slimmade modellen.)
Barnets kläder påverkar hur det blir bemött av sin omgivning. Tyvärr är det så. För att ge min son så många möjligheter som möjligt har jag/vi därför valt att variera vad han har på sig. På så sätt blir han både "pojkigare" och "flickigare" bemött, vilket jag tror är bra för hans utveckling. Ibland är det ärligt talat jobbigt, just för att jag vet med mig att vissa människor blir aktivt ilskna över att se ett barn som är "fel" könskodat. Ändå är det min fasta övertygelse om att det är bra att ge alternativ.
Problemet som jag ser det med att säga "man kan ju vänta tills han vill det själv" är att man då signalerar att det krävs ett aktivt val för att klä sig i kläder som är "fel" könskodade. Med andra ord kodar man ju kläderna åt barnet själv - för du visar ju att det finns en slags status quo i kläder och att de kläderna är status quo är "rätt" könskodade (för de kommer automatiskt, utan att man behöver specifikt be om dem).
Nu blev det en liten wall of text här och jag ber om ursäkt ifall TS tycker att det gick OT. Kläder är ett ämne som engagerar mig, just i och med att det ändå är en hel del som har intressanta åsikter gällande oss som väljer att klä våra barn i olika sorters kläder. Och nej, jag tycker inte att det är något fel på att klä en tjej i rosa eller en kille i blått. Eller vice versa. Men man kan ju fundera på varför man väljer det ena eller det andra och man behöver kanske inte välja samma varje gång.