Här är vi långt ifrån varandra tror jag. Diskussioner i all ära men att bestämma vad barnen ska klä sig i och inte klä sig i för att man gör bedömningen att det inte är vettigt val känns i min värld galet. Jag kan flera år senare tycka att min mamma agerade fel när hon ansåg att något jag ville eller gjorde då (harmlösa saker) var fel och hindrade mig för att det var emot vad hon tyckte. Att bestämma att vissa plagg inte är ookej skulle det nog krävas väldigt mycket för att jag skulle göra. Jag skulle såklart inte uppskatta om min dotter gick till skolan som barn i ett set från porrbutiken då det kan ge konsekvenser hon inte kan föreställaandramen att bära tighta jeans eller ett par trosor i obekäm modell är helt upp till henne, särskilt om hon så gärna vill ha dem och köper för egna pengar.Du kommer bli varse vad som är tjejjeans vad det lider - det är tajta opraktiska saker som man hittar på tjejavdelningen. Du såg ju bilden på en t-shirt från tjej resp killavdelningen som någon la in, så stor är skillnaden på tjej/killkläder. DET är problemet inte om ungen har rosa eller blått som bebis, det tråkiga kommer senare när man redan börjat cementera vilket kön ungen har. Min kompis dotter skulle inte ens prova ett par jeans från killavdelningen eftersom det just är från killavdelningen.
Ja, nånstans måste vi släppa taget. För mig är det när ungen gör vettiga val. Inte när grupptrycket säger att de borde göra si eller så och jag ruckar på vad jag tycker är rimligt.
Vi hade stringtrosedebatten hos oss. Jag tyckte det var vidrigt att mina 11-12 åringar ville ha såna och vägrade köpa. De köpte för egna pengar och jag sa att jag kommer slänga dom - vilket jag också gjorde. Idag så är mina döttrar vuxna och de är väldigt färgade av våra diskussioner på den tiden. De går sina egna vägar helt och hållet idag.
Värderingarna man strävar efter genom att lära barnen könsneutrala kläder tidigt tror jag inte alls kommer från att man förbjuder vissa plagg utan att man ger dem möjlighet att välja andra. Utöver det har vi en låååång resa mot ett mer neutralt inställt samhälle.