ultraljud-könsbestämning

Du kommer bli varse vad som är tjejjeans vad det lider - det är tajta opraktiska saker som man hittar på tjejavdelningen. Du såg ju bilden på en t-shirt från tjej resp killavdelningen som någon la in, så stor är skillnaden på tjej/killkläder. DET är problemet inte om ungen har rosa eller blått som bebis, det tråkiga kommer senare när man redan börjat cementera vilket kön ungen har. Min kompis dotter skulle inte ens prova ett par jeans från killavdelningen eftersom det just är från killavdelningen.

Ja, nånstans måste vi släppa taget. För mig är det när ungen gör vettiga val. Inte när grupptrycket säger att de borde göra si eller så och jag ruckar på vad jag tycker är rimligt.
Vi hade stringtrosedebatten hos oss. Jag tyckte det var vidrigt att mina 11-12 åringar ville ha såna och vägrade köpa. De köpte för egna pengar och jag sa att jag kommer slänga dom - vilket jag också gjorde. Idag så är mina döttrar vuxna och de är väldigt färgade av våra diskussioner på den tiden. De går sina egna vägar helt och hållet idag.
Här är vi långt ifrån varandra tror jag. Diskussioner i all ära men att bestämma vad barnen ska klä sig i och inte klä sig i för att man gör bedömningen att det inte är vettigt val känns i min värld galet. Jag kan flera år senare tycka att min mamma agerade fel när hon ansåg att något jag ville eller gjorde då (harmlösa saker) var fel och hindrade mig för att det var emot vad hon tyckte. Att bestämma att vissa plagg inte är ookej skulle det nog krävas väldigt mycket för att jag skulle göra. Jag skulle såklart inte uppskatta om min dotter gick till skolan som barn i ett set från porrbutiken då det kan ge konsekvenser hon inte kan föreställaandramen att bära tighta jeans eller ett par trosor i obekäm modell är helt upp till henne, särskilt om hon så gärna vill ha dem och köper för egna pengar.

Värderingarna man strävar efter genom att lära barnen könsneutrala kläder tidigt tror jag inte alls kommer från att man förbjuder vissa plagg utan att man ger dem möjlighet att välja andra. Utöver det har vi en låååång resa mot ett mer neutralt inställt samhälle.

Här är vi långt ifrån varandra tror jag. Diskussioner i all ära men att bestämma vad barnen ska klä sig i och inte klä sig i för att man gör bedömningen att det inte är vettigt val känns i min värld galet. Jag kan flera år senare tycka att min mamma agerade fel när hon ansåg att något jag ville eller gjorde då (harmlösa saker) var fel och hindrade mig för att det var emot vad hon tyckte. Att bestämma att vissa plagg inte är ookej skulle det nog krävas väldigt mycket för att jag skulle göra. Jag skulle såklart inte uppskatta om min dotter gick till skolan som barn i ett set från porrbutiken då det kan ge konsekvenser hon inte kan föreställaandramen att bära tighta jeans eller ett par trosor i obekäm modell är helt upp till henne, särskilt om hon så gärna vill ha dem och köper för egna pengar.

Värderingarna man strävar efter genom att lära barnen könsneutrala kläder tidigt tror jag inte alls kommer från att man förbjuder vissa plagg utan att man ger dem möjlighet att välja andra. Utöver det har vi en låååång resa mot ett mer neutralt inställt samhälle.

Fast tycker du verkligen att det är okej att 11-12 åriga tjejer har stringtrosor och BH fast de inte har några tuttar?
Det tycker inte jag. Det tycker inte de heller i perspektiv.

När de sedan köpte stövlar som var så jävla tunna och kalla att bäst passat i Milano och inte i svenskt klimat lät jag helt bero, deras problem om de ville lägga sina pengar på dom. De gjorde aldrig om det.

Jag har fått en massa kläder och även då det du antagligen kallar för tjejjeans. Tycker dom sitter jättebra på pojkarna. Tighta jeans som inte behöver något skärp för att inte åka ner.
Jag tycker dom har perfekt passform. Det står H&M i dom och har lite blommor broderade på bakfickorna.

Vettiga val är det samma som att dom väljer det du skulle ha valt?

Jag hade aldrig kunnat slänga något som mina barn köpt för sina egna pengar (så länge det inte är olagligt förstås).

När dom fyllt 18 så kan man ju snarare bara komma med råd än faktiska regler.

Jag diskuterar barn som är 11 år!
Jag tycker inte att stringtrosor ÄR ett vettigt val nånsing för en så ung tjej.

Jag la mig inte i på detaljnivå varenda kläd de ville ha, men om det var fullkomligt opraktiska saker så diskuterades det innan inköp. Till exempel de extremt tunna vinterstövlarna som jag tyckte var värdelösa fick de köpa - de frös som fan den vintern och började använda fjolårets varma skor istället.

Fast tycker du verkligen att det är okej att 11-12 åriga tjejer har stringtrosor och BH fast de inte har några tuttar?
Det tycker inte jag. Det tycker inte de heller i perspektiv.

När de sedan köpte stövlar som var så jävla tunna och kalla att bäst passat i Milano och inte i svenskt klimat lät jag helt bero, deras problem om de ville lägga sina pengar på dom. De gjorde aldrig om det.
Okej och okej, det är inget jag lagt vikt vid. Det är inget plagg som syns så jag gör bedömningen att det är deras bekymmer om de vill bära det. Däremot hade jag nog själv inte köpt det utan det hade de fått göra själva.

Jag diskuterar barn som är 11 år!
Jag tycker inte att stringtrosor ÄR ett vettigt val nånsing för en så ung tjej.

Jag la mig inte i på detaljnivå varenda kläd de ville ha, men om det var fullkomligt opraktiska saker så diskuterades det innan inköp. Till exempel de extremt tunna vinterstövlarna som jag tyckte var värdelösa fick de köpa - de frös som fan den vintern och började använda fjolårets varma skor istället.
Varför skulle en bh vara olämplig?

Det där med stringtrosor är svårt. Jag skulle inte heller vilja att min dotter använde stringtrosor.

Men att jag skulle slänga något som hon köpt för sina egna pengar är enligt mig inte rätt heller.

Det där med stringtrosor är svårt. Jag skulle inte heller vilja att min dotter använde stringtrosor.

Men att jag skulle slänga något som hon köpt för sina egna pengar är enligt mig inte rätt heller.
"Mamma du är så pinsam! Det är så olämpligt att ha den där tröjan/trosan/byxan i din ålder! Jag kastar den om du köper den!"

Ja, lite så tänker jag nog. Jag önskar inte beteendet av mina nära och vill heller inte utsätta dem för det. Går naturligtvis inte att praktisera i alla situationer men väldigt många. Jag själv använde gärna stringtrosor då men insåg efter kort tid att det var rätt obekvämt :p jag är idag både osminkad, onoppad och ganska hårig :p var in på en herrbutik och köpte jeans för att få tag på kvalitet för en tid sedan. Det svåra var att få dem över rumpan, passformen är rätt udda, men absolut bästa jeansen jag haft hittills.

Kommer ihåg när jag började använda string när jag var 12 med motiveringen att istället för att ha massa tyg som åker in i rumpan under ridpasset kan jag lika gärna ha lite tyg som sitter där från början. String är fortfarande den absolut skönaste trosmodellen enligt mig men jag tycker det är förskräckligt fult.

Ang bh så började brösten växa så smått redan i fyran och gjorde så förbaskat ont. När mamma väl fattade att jag behövde en bra bh och sportbh för att slippa ha ont trots att dom ännu var små så hade jag lidit mig igenom många träningspass.

Varför skulle man som 11- 12 åring inte vara kapabel att själv välja sina underkläder?

En BH utan att det finns några tuttar är inte okej.

Så bara man använder sina egna pengar är det frikort menar du? Så är det inte för mig. Jag har slängt cigaretter och sprit också som de köpt för egna pengar. Jag gör ingen skillnad på saker som är nej.

Kommer ihåg när jag började använda string när jag var 12 med motiveringen att istället för att ha massa tyg som åker in i rumpan under ridpasset kan jag lika gärna ha lite tyg som sitter där från början. String är fortfarande den absolut skönaste trosmodellen enligt mig men jag tycker det är förskräckligt fult.

Ang bh så började brösten växa så smått redan i fyran och gjorde så förbaskat ont. När mamma väl fattade att jag behövde en bra bh och sportbh för att slippa ha ont trots att dom ännu var små så hade jag lidit mig igenom många träningspass.

Varför skulle man som 11- 12 åring inte vara kapabel att själv välja sina underkläder?

När mina var 10-12 såg de precis likadana ut som när de var 8. Och jag tycker inte att det är lämpligt med stringtrosor och BH på en som är ett barn i kroppen. En 10-12 åring är extremt påverkad av "alla andra" och jag tycker inte att "alla andra" alltid är det vettigaste för en i den åldern.

"Mamma du är så pinsam! Det är så olämpligt att ha den där tröjan/trosan/byxan i din ålder! Jag kastar den om du köper den!"

Ja, lite så tänker jag nog. Jag önskar inte beteendet av mina nära och vill heller inte utsätta dem för det. Går naturligtvis inte att praktisera i alla situationer men väldigt många. Jag själv använde gärna stringtrosor då men insåg efter kort tid att det var rätt obekvämt :p jag är idag både osminkad, onoppad och ganska hårig :p var in på en herrbutik och köpte jeans för att få tag på kvalitet för en tid sedan. Det svåra var att få dem över rumpan, passformen är rätt udda, men absolut bästa jeansen jag haft hittills.

Okej. Vi ser olika på detta med att vara den vuxna tror jag.
Om mina ungar haft synpunkter på min kläder (eller annat) har jag tagit den diskussionen lika mkt som åt anrda hållet. Men att bara lägga mig platt och låta ungarna regera har inte hänt

Okej. Vi ser olika på detta med att vara den vuxna tror jag.
Om mina ungar haft synpunkter på min kläder (eller annat) har jag tagit den diskussionen lika mkt som åt anrda hållet. Men att bara lägga mig platt och låta ungarna regera har inte hänt
Det har nog mer med att göra att jag tänker att jag inte vill lära mina barn att det är ett okej beteende att kasta andras saker och jag tänker därför att det är dumt att då göra det med mitt barns prylar. Diskussionen är naturligtvis välkommen åt båda håll men det ska betydligt mer till än ett par string och en BH innan jag reagerar med förbud. Däremot kan man uttrycka missnöje osv.

När mina var 10-12 såg de precis likadana ut som när de var 8. Och jag tycker inte att det är lämpligt med stringtrosor och BH på en som är ett barn i kroppen. En 10-12 åring är extremt påverkad av "alla andra" och jag tycker inte att "alla andra" alltid är det vettigaste för en i den åldern.

Håller helt och hållet med om att "alla andra" är ett dåligt argument men jag tolkade dig först som att det var åldern och inte argumenten som ställde till det för att använda string/bh. Jag ville bara belysa att med vettiga argument så kommer nog mina barn att "komma undan" med mycket precis som jag har gjort och jag tror att det är det förhållningssättet från mina föräldrar som format mig till den jag är och är nöjd med att vara.

En BH utan att det finns några tuttar är inte okej.

Så bara man använder sina egna pengar är det frikort menar du? Så är det inte för mig. Jag har slängt cigaretter och sprit också som de köpt för egna pengar. Jag gör ingen skillnad på saker som är nej.
Vi var några stycken som var tidigt utvecklade och använde BH i min klass. Tror det var i fyran.

Skulle aldrig kunna säga till min tjej att nej du får inte använda BH för du har inga bröst. Tycker faktiskt det är lite elakt.

Speciellt i den åldern. Det är ju jättekänsligt.

Jag hade nog löst det som min kompis mamma gjorde (min kompis hade inga bröst). Mamman tog sin dotter till H&M (eller någon sådan affär) och så valde dom ut tillsammans en söt liten topp.
Alla var nöjda och glada. Jag ser faktiskt inte att en BH ställer till något problem. Det kommer ju de flesta kvinnor behöva. För mig är det ett nyttoplagg.

Att komma med värsta porriga BHn är ju däremot en lite annan sak.

För mig är nog inte stringtrosor ett riktigt så laddat föremål.

Däremot är det enorm skillnad på ett par stringtrosor och ett paket cigaretter.
Kan inte alls se hur man kan jämföra dom två sakerna. Cigaretterna kan ju ta livet av en medan stringtrosor bara är ett klädesplagg.

Sen vill jag förtydliga att jag tycker INTE att stringtrosor är ett lämpligt klädesplagg för en 11-åring. Däremot är det inte riktigt lika laddat för mig.

Om man tycker som Melisen då, att det är den bekvämaste modellen? Är det olämpligt att som 11-12 åring välja det bekvämaste alternativet?

Jag började med string av samma anledning som Melisen, och tycker precis som henne att det är den bekvämaste modellen.

Något jag stör mig så fruktansvärt på är de som klär sina barn i traditionella pojke-blått och flicka-rosa från dess att ungen sett dagens ljus för att sedan hävda att "ja men vill han ha en klänning när han är större så får han ju det!". "Jaaa men klart att hon får en bil när hon är 13 om hon frågar efter det!"

1. VARFÖR i hela helvete ska flickan behöva fråga efter en bil men inte pojken? Varför ska pojken behöva uttrycka sin önskan om en klänning men inte flickan?

2. Klart som korvspad att din unge inte får välja själv, som du så fint uttrycker det. För du har tvingat in ditt barn i en könsroll från dag ett! Det finns inga fria val.

Dessutom, hur kan en veta vilket kön ens barn har? En kan se könsorganet men det stämmer ju inte alltid med vilket kön barnet har.

Jag förstår verkligen inte att det är jag som anses "genusexperimentera" men mitt barn, när jag ger hen tillgång till hela världen.

Men varför tror du att 11årigen ens vill testa string från början?

Det har ju redan tagits upp en anledning vilket jag också gav som anledning? Jag ville det iaf av samma anledning som nämndes tidigare; att istället för att ha trosor som åker in mellan skinkorna hela tiden så kunde jag lika gärna ha ett par trosor som är skapta så från början. Mindre tyg, bekvämare.

Det har ju redan tagits upp en anledning vilket jag också gav som anledning? Jag ville det iaf av samma anledning som nämndes tidigare; att istället för att ha trosor som åker in mellan skinkorna hela tiden så kunde jag lika gärna ha ett par trosor som är skapta så från början. Mindre tyg, bekvämare.
Fast frågan är snarare hur du som 11 åring ens visste att det fanns trosor med mindre tyg, för jag har svårt att tro att du började klippa sönder dina trosor för att sedan upptäcka att det fanns stringtrosor i så små storlekar.

Vi var några stycken som var tidigt utvecklade och använde BH i min klass. Tror det var i fyran.
Problemet är att det är väldigt svårt att hitta en bra BH i den storleken.. Jag har en dotter som är tidigt utvecklad och det har inneburit en hel del letande för att hitta Bh som sitter bra och faktiskt gör nytta istället för att vara en tyg bit som hänger mellan kläderna och kroppen. Nu är hon snart 13 och har dragit iväg och växt både på längden och fyllt i kroppen så nu finns det en hel del sport BH i storlekar som passar och det är oftast där det behövs riktigt bra stöd för att det inte ska göra ont tex vid idrott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 242
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar