Tyg av bambu genomgår en viskosprocess med kemikalier precis som annan viskos(rayon, modal, tencel, lyocell mfl) gör. Skillnaden är att man använder just bambu som råvara i stället för annan träråvara. Vilka kemikalier som används beror lite på, lyocell har väl lyckats plocka bort en av de värsta från processen. Nån har lyckats ta fram ett slutet system som i princip nollar utsläppen, men jag minns tyvärr inte vem eller i vilken skala. Det finns väl hyggliga källor som pekar på att viss regnskogsskövling har förekommit för att odla trä till viskostyger. Kemikalierna är riktigt gräsliga och skadar både miljö och människorna som arbetar med framställningen.
Viskosprocessen är riktigt hård, cellulosa omvandlas mha kemikalierna till en massa som påminner om honung(/kåda/sirap dyl) i konsistensen för att kunna spinnas till tråd. Mycket av bambuns beryktade egenskaper är snarare greenwashing än nåt annat. Det är en viskos bland andra viskoser, varken mer eller mindre. Viskos är otroligt behagligt att ha på sig imho, lätt, svalt, andas osv. Liksom andra naturliga fibrer är det nedbrytbart.
Du
@strawberrysylt är väl en fena på secondhand om jag inte minns fel
snackar vi kläder hade jag nog tänkt secondhand i första hand, därefter (noga vald)ull om du vill köpa nytt. Viskos(/bambu) före bomull.
(Förlåt för novell, jag älskar viskos
)