Det handlar inte om att det är jobbigt att leta i flera avdelningar. Jag tog exemplet för att visa på att bara för att det blir lättare för dig så är det inte automatiskt bra för alla, men problemet är inte det, utan att människor mördas för att de handlar på "fel" avdelning. I proportion till det tycker jag det är rimligt att leta lösningar på problemet, även om det kräver omställningar i butikslayout och hur vi handlar.Och som sagt var, jag tror inte att det kommer komma 'fler' storlekar bara för att man kräver könsneutral märkning av kläder. Bara att det blir en himla blandning istället.
Som jag läser det så tycker någon att det är jobbigt att leta äver flera avdelningar för att hitta något som passar. Alltså skall alla behöva göra det?
Det finns inget system som blir bra för alla. Oavsett vad man väljer att kalla sig.
Och igen; det är inget fel på att köna varor där det uppfyller en reell funktion (tex fysiska skillnader) men det blir ett problem när företag använder köning av varor för att tjäna mer pengar. Oavsett om det har med billigare material eller faktiskt höjt pris att göra.
Jag hatar min kropp. Den är dum och ful och hittar på saker alldelles själv som jag inte tycker om att den gör. Det hade varit så mycket enklare och bättre om jag fötts med manliga attribut. Och man kan knappast kalla mig kvinnlig i övrigt heller. Men jag handlar på damavdelningen för att där finns det en chans att jag kommer i kläderna.
Och "vad man väljer att kalla sig" har inget med saken att göra. Transpersoner, som du åsyftar, väljer inte att vara trans. Och det är enormt många fler människor än transpersoner som inte vill eller kan passa in i stereotyperna, och också får skit för det.
Det blir ett problem när företag använder köning för att tjäna mer pengar, men ännu mer ett problem när det resulterar i en ond spiral där varken män eller kvinnor eller ickebinära kan hitta kläder som passar, och de som inte passar riskerar allt från döden, till hemlöshet, till glåpord, till att bli utkörd ur affären.
Det hade inte varit särskilt mycket enklare och bättre för dig om du fötts med manliga attribut och ändå velat eller behövt handla på damavdelningen. Se konsekvenserna ovan.
Som sagt: Det handlar inte om att ta bort kläder som passar dig och andra kvinnor. Det handlar om att se till att det finns kläder för alla och att ingen riskerar att dö eller fara illa på grund av att de inte passar in i normen. Jag diskuterar gärna lösningar på detta, men att inte se bortom sin egen näsa (bokstavligen) vad gäller att handla kläder, och därmed hålla fast vid indelningar som bidrar till att människor far illa för att en själv tycker det är lättare att i hitta i butiken då, det känns för mig oproportionerligt.
Vi måste lösa det här på något sätt. Att fortsätta som vi gör fungerar inte. Människor dör.