Det kanske bara är jag, men jag upplever verkligen inte att de flesta dammodellerna är utformade för att ge utrymme för bröst och rumpa (till exempel) utan att framhäva dem. Tröjorna är formsydda och korta för att accentuera midjan och brösten, byxorna saknar ofta fickor och är, liknande ovan, smala i midja och runda över röven, höga i skrevet.Jag tror inte att en indelning som är praktisk för folk som vill hitta byxor som passar dem alltså breda över höfterna för kvinnor och rakare för män sprider negativa könsroller. Det är människor som sprider de normerna genom att se kvinnor som inkompetenta fnittrande våp och män som känslokalla skarpladdade pistoler. Det problemet börjar man inte ens lösa genom att göra livet till ett helvete för folk när de ska köpa kläder. Det problemet löses på helt andra sätt, bla genom att börja uppfostra flickor till kompetenta människor och detsamma med pojkar istället för att redan då de är 1 dag gamla pressa in dem i en destruktiv könsroll.
Hur i hela fridens dagar skulle en klädaffär där inget märks efter den grova indelningen kön ens kunna locka folk. Jag får panik redan idag av att gå in i en sådan butik eftersom det inte går att hitta något i dem bara tanken på att tvingas leta igenom saker som är gjorda för någon som inte ens är i närheten av min kroppstyp (fett på rompan och bröst) skulle göra det till en totalt omöjlig uppgift.
Varför är det så farligt att erkänna de skillnader som faktiskt finns mellan män och kvinnor istället för att slåss mot dem? Det jag ser är att folk mest suckar när man diskuterar sådant här eftersom man på det här sättet slår undan relevansen för att kämpa mot normer och värderingar som är rejält destruktiva iom att det så enkelt går att peka på strider som är förlorade redan från början eftersom kvinnor generellt lägger på sig fett på rumpan och män på magen, liksom att kvinnor har bröst medan män generellt inte har det (om de inte är rejält feta)
Det finns mer än bara uppdelningen som är problematiskt med dammodellerna.