Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men du begreppen gäller fortfarande inte sitsen utan hur hästen ska arbeta och det förutsätter visserligen en hel del i sitsen, men det står inte i dessa kriterier. Alltså gäller de hästen.
Det är utbildningen men även varje ridtillfälle på sätt och vis, fast då till det hästen uppnått. Man kan inte samla en varje gång som bara ännu uppnått att arbeta i balans fram mot handen.
Men sen ska tränaren hjälpa ryttaren att nå dit och där kommer sitsen in.
Men om nu ryttaren kan inverka och redan fått sin ryttar.utb så handlar det mera om hästen och då utbild.skalan- att kunna ge hästen de bästa förutsättningar till arbete och naturligtvis ta hänsyn till hur hästens utb och styrka till samling.
Men om varje 45-min. lektion har 10-12 ryttare, blir det inte många min per skalle.
Man kan kanske ha 2 eller i bästa fall 3 longörer samtidigt-vem ska betala dessa?
Det ligger på ridskolans syn på grundutb av ryttare och oxå att kunna motivera till att just betala detta.
Kanske ska just en attitydsförändring till ridskolans huvuduppgift att sätta grunden i ryttaren för att den ska kunna köpa egen häst som sen kan få en tränares hjälp.
Allt kritiseras på tränarnivå men jag tycker att lite av ansvaret och kanske anledningen just till kritiken skall ges till ridskolan för att ryttar.utb går fel till en början.
Nu fattar jag inte alls vad du menar?? Menar du spänningar som en spänd dressyrhäst?? En hopphäst som är spänd hoppar nämligen inte särskilt bra.
Medn det är också alldeles för lättvindigt att skaffa egen häst idag jämfört med i urtiden när jag växte upp. Man kan hoppa över t o m grunden på ridskola och skaffa häst. Det är en helt annan "marknad" idag på alla sätt än för bara 20-25 år sen. Blir ridskolan för dyr skaffar man häst och ställer hos grannen det är billigare.....Eller blir medryttare för det är roligare. Så många har inte ens grunden på ridskolan.
Om vi nu pratar alla ryttare och grunder.
Men om nu balans - följsamhet och inverkan med säte kan läras in på lina och samtidigt teoretiskt inlärn av hjäpgivning mm så skulle det vara mer värt pengarna för lektioner.
Sen kunna få en praktisk övn på en redan utbild häst så skulle det bli en röd tråd som nu utbildn.skalan är men den är till hästen och utbildn.stegen till ryttaren.
Om du tittar på inlägget igen står det faktiskt inte som du citerar utan: "Hästen kan inte hoppa ordentligt om den har spänningar men måste ta i som sjutton för att komma över."
(Jag såg felet när jag läste igenom men du hann tydligen kapa det innan det åtgärdades. )
Jo visst men det räcker ju inte att göra det en lektion av 10 för att uppnå det där vilket folk verkar tro
Jag har läst era inlägg och ser att ni diskuterat hästens utbildningsskala kontra ryttarens inverkan. Några hävdar att ni bara vill diskutera hästens utbildningsskala och att man inte ska röra till det genom att diskutera ryttaren. (Om jag läst rätt?)
Då vill jag fråga:
kan man uppnå och gå alla sju stegen om man inte har en sits som kan åstadkomma de olika sakerna? Kan vem som helst ta en häst genom de olika stegen?
(Alla är nog överens om att det är hit man strävar, jag frågar därför; kan man få det ena utan det andra?).
Jag håller också med om att sitsen är på tapeten just nu. Det tycker jag är jättespännande och intressant, och jag tror vi kommer att få se många diskussioner i ridsport-Sverige framöver. Några kommer att hävda avslappning, några kommer att hävda spänst osv osv. Sitsteori har jag faktiskt inte märkt så mkt av i Sverige förut, jag tkr det är jättekul att det börjar diskusiteras som Tiger i Puh säger. Det ska bli intressant att höra hur folk själva "tror" de rider. Att höra dem formulera i ord hur de tkr deras sitsar är uppbyggda. De mest gudabenådade ryttarna rider ju så mkt på känsla att jag tror det kan bli riktigt roligt att höra dem resonera kring sitsen!
Men det inser du nog med din erfarenhet att att man nu ska lära sig att inverka med sätet inte räcker men en lektion.....eller har jag skrivit en lektion någonstans
* kl *
Hmmm...ordning i klassen Va kul ni har då !!
yrla
Jag tror att det inte riktigt stämmer här för utbildningsskalan
Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling
ska innfinna sig vid varje ridtillfälle. Det är bara graden av samling som kan skilja sig beroende på hur hästens styrka, muskler el då utbildning.
Har egentligen inte med hur långt hästen är utbildad utan mer ett ridsätt som andvänds när man utbildar för att främja hästens bästa möjliga sätt att andvända sin kropp.
Det är väll här svårigheten kommer- dels för att tränaren först måste lära eleven sits och sitshjälper vikt, bollsäte mm- kordination av hjälpgivning - rörelsernas hjälper och sen slutligen korrigeringsridning med utbildningsskalan som en röd tråd.
Om nu eleverna kunde aceptera en lång period av longerad sitsträning utan tyglar skulle tränarens uppgift vara enklare men nu vill alla skaffa sig häst först och kunskap sen.
jag vet att vi har samma syn på detta.
det som är lite absurt i Sverige tycker jag att denna del kallas lite abstrakt "Centrerad ridning" - när det är ren och skär grundutbidlning av ryttaren
Ja, men inte bara locka fram väl. De finns ju inte där naturligt eftersom hästar inte bär på något naturligt. Vi ska hjälpa hästen att anpassa sig till det onaturliga.
Jag tolkar hur som helst utbildningsskalan mer som själva grunden för hur HÄSTEN ska utbildas,
det vill säga det förutsätts att en outbildad ryttare inte sätter sig på en outbildad häst.
En inriden häst betraktas ju enligt teorin som klar med grunden i utbildningsskalan även om man måste återgå till i synnerhet lösgjordheten
Sitsen förutsätts ryttaren ha någorlunda i ryggmärgen för att kunna ge sig in på utbildningsskalan.
Men inte kan väl samtliga i hela det svenska systemet lastas för detta? Det finns ju både rötägg och mindre lämpade även i det tyska systemet. Precis som att det finns lysande undantag även i Sverige.
Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan.
Intressant att se hur hästarna bedöms i Flyinge - och sedan i globen.
Särskilt intressant med ett och annat kontroversiellt fall som får skäll av tyskarna och beröm i globen.....