Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tyska utbildningsskalan

Men om varje 45-min. lektion har 10-12 ryttare, blir det inte många min per skalle.
Man kan kanske ha 2 eller i bästa fall 3 longörer samtidigt-vem ska betala dessa?

Men du begreppen gäller fortfarande inte sitsen utan hur hästen ska arbeta och det förutsätter visserligen en hel del i sitsen, men det står inte i dessa kriterier. Alltså gäller de hästen.

Det är utbildningen men även varje ridtillfälle på sätt och vis, fast då till det hästen uppnått. Man kan inte samla en varje gång som bara ännu uppnått att arbeta i balans fram mot handen. :idea:

Men sen ska tränaren hjälpa ryttaren att nå dit och där kommer sitsen in.

Men om nu ryttaren kan inverka och redan fått sin ryttar.utb så handlar det mera om hästen och då utbild.skalan- att kunna ge hästen de bästa förutsättningar till arbete och naturligtvis ta hänsyn till hur hästens utb och styrka till samling.

Men om nu ryttaren kan inverka och redan fått sin ryttar.utb så handlar det mera om hästen och då utbild.skalan- att kunna ge hästen de bästa förutsättningar till arbete och naturligtvis ta hänsyn till hur hästens utb och styrka till samling.

Absolut, men här handlar det lite sammanblandat om båda delarna, vilket gör det förvirrat, håller med Yrla om det. Kanske som mimus skrev också är därför det blir missförstånd och problem:crazy:

Men om varje 45-min. lektion har 10-12 ryttare, blir det inte många min per skalle.
Man kan kanske ha 2 eller i bästa fall 3 longörer samtidigt-vem ska betala dessa?

Det ligger på ridskolans syn på grundutb av ryttare och oxå att kunna motivera till att just betala detta.
Kanske ska just en attitydsförändring till ridskolans huvuduppgift att sätta grunden i ryttaren för att den ska kunna köpa egen häst som sen kan få en tränares hjälp.

Allt kritiseras på tränarnivå men jag tycker att lite av ansvaret och kanske anledningen just till kritiken skall ges till ridskolan för att ryttar.utb går fel till en början.

Det ligger på ridskolans syn på grundutb av ryttare och oxå att kunna motivera till att just betala detta.
Kanske ska just en attitydsförändring till ridskolans huvuduppgift att sätta grunden i ryttaren för att den ska kunna köpa egen häst som sen kan få en tränares hjälp.

Allt kritiseras på tränarnivå men jag tycker att lite av ansvaret och kanske anledningen just till kritiken skall ges till ridskolan för att ryttar.utb går fel till en början.

Medn det är också alldeles för lättvindigt att skaffa egen häst idag jämfört med i urtiden när jag växte upp. Man kan hoppa över t o m grunden på ridskola och skaffa häst. Det är en helt annan "marknad" idag på alla sätt än för bara 20-25 år sen. Blir ridskolan för dyr skaffar man häst och ställer hos grannen det är billigare.....Eller blir medryttare för det är roligare. Så många har inte ens grunden på ridskolan.

Om vi nu pratar alla ryttare och grunder.

KAn man få det ena utan det andra?

Jag har läst era inlägg och ser att ni diskuterat hästens utbildningsskala kontra ryttarens inverkan. Några hävdar att ni bara vill diskutera hästens utbildningsskala och att man inte ska röra till det genom att diskutera ryttaren. (Om jag läst rätt?)

Då vill jag fråga:
kan man uppnå och gå alla sju stegen om man inte har en sits som kan åstadkomma de olika sakerna? Kan vem som helst ta en häst genom de olika stegen?

(Alla är nog överens om att det är hit man strävar, jag frågar därför; kan man få det ena utan det andra?).

Jag håller också med om att sitsen är på tapeten just nu. Det tycker jag är jättespännande och intressant, och jag tror vi kommer att få se många diskussioner i ridsport-Sverige framöver. Några kommer att hävda avslappning, några kommer att hävda spänst osv osv. Sitsteori har jag faktiskt inte märkt så mkt av i Sverige förut, jag tkr det är jättekul att det börjar diskusiteras som Tiger i Puh säger. Det ska bli intressant att höra hur folk själva "tror" de rider. Att höra dem formulera i ord hur de tkr deras sitsar är uppbyggda. De mest gudabenådade ryttarna rider ju så mkt på känsla att jag tror det kan bli riktigt roligt att höra dem resonera kring sitsen!

Vi hade rel ofta sitsträning på lina i min vuxengrupp på ridskolan. Men vad skulle man med den till när inte instruktören kunde nåt om sits? :o

Nu fattar jag inte alls vad du menar?? Menar du spänningar som en spänd dressyrhäst?? En hopphäst som är spänd hoppar nämligen inte särskilt bra.

Om du tittar på inlägget igen står det faktiskt inte som du citerar utan: "Hästen kan inte hoppa ordentligt om den har spänningar men måste ta i som sjutton för att komma över."

(Jag såg felet när jag läste igenom men du hann tydligen kapa det innan det åtgärdades. :D )

Medn det är också alldeles för lättvindigt att skaffa egen häst idag jämfört med i urtiden när jag växte upp. Man kan hoppa över t o m grunden på ridskola och skaffa häst. Det är en helt annan "marknad" idag på alla sätt än för bara 20-25 år sen. Blir ridskolan för dyr skaffar man häst och ställer hos grannen det är billigare.....Eller blir medryttare för det är roligare. Så många har inte ens grunden på ridskolan.

Om vi nu pratar alla ryttare och grunder.

Moment 22 ?

Ska de då skapa en tränare med ridinstruktörens grundridningslära ?

Hur når man de ryttare som nu skaffat sig häst utan ridskola ?

Men om nu balans - följsamhet och inverkan med säte kan läras in på lina och samtidigt teoretiskt inlärn av hjäpgivning mm så skulle det vara mer värt pengarna för lektioner.
Sen kunna få en praktisk övn på en redan utbild häst så skulle det bli en röd tråd som nu utbildn.skalan är men den är till hästen och utbildn.stegen till ryttaren.

Jo visst men det räcker ju inte att göra det en lektion av 10 för att uppnå det där vilket folk verkar tro

Om du tittar på inlägget igen står det faktiskt inte som du citerar utan: "Hästen kan inte hoppa ordentligt om den har spänningar men måste ta i som sjutton för att komma över."

(Jag såg felet när jag läste igenom men du hann tydligen kapa det innan det åtgärdades. :D )

Nä men det stod ju så när jag citerade och det var ju det jag svarade på, Inte visste jag att du skulle dit och ändra heller ;)

Jo visst men det räcker ju inte att göra det en lektion av 10 för att uppnå det där vilket folk verkar tro

Men det inser du nog med din erfarenhet att att man nu ska lära sig att inverka med sätet inte räcker men en lektion.....eller har jag skrivit en lektion någonstans :confused:

Sv: KAn man få det ena utan det andra?

Jag har läst era inlägg och ser att ni diskuterat hästens utbildningsskala kontra ryttarens inverkan. Några hävdar att ni bara vill diskutera hästens utbildningsskala och att man inte ska röra till det genom att diskutera ryttaren. (Om jag läst rätt?)

Då vill jag fråga:
kan man uppnå och gå alla sju stegen om man inte har en sits som kan åstadkomma de olika sakerna? Kan vem som helst ta en häst genom de olika stegen?

(Alla är nog överens om att det är hit man strävar, jag frågar därför; kan man få det ena utan det andra?).

Jag håller också med om att sitsen är på tapeten just nu. Det tycker jag är jättespännande och intressant, och jag tror vi kommer att få se många diskussioner i ridsport-Sverige framöver. Några kommer att hävda avslappning, några kommer att hävda spänst osv osv. Sitsteori har jag faktiskt inte märkt så mkt av i Sverige förut, jag tkr det är jättekul att det börjar diskusiteras som Tiger i Puh säger. Det ska bli intressant att höra hur folk själva "tror" de rider. Att höra dem formulera i ord hur de tkr deras sitsar är uppbyggda. De mest gudabenådade ryttarna rider ju så mkt på känsla att jag tror det kan bli riktigt roligt att höra dem resonera kring sitsen!

jag tycker svaret är Nej om jag måste välja ett ja eller nej rakt av.
man kan nog dock komma en bra bit på vägen med en medioker sits -eftersom det är godtyckligt och ej fokus på sitsen på det sättet idag. Och hästar är snälla djur.

sen ang. sitsträning och den debatten så tycker jag som bla. dressyr_majen varit inne på att det inte är så enkelt som att börja gapa och skrika att det är tränarna som är okompetenta. Det ligger en massa i att dagens ryttare inte är intresserade av så grundläggande tid som det tar att verkligen börja från grunden. man tar genvägar och snabbar sig fram. Det är inte alltid lätt ens för den mest kompetenta tränare att då hävda och åter hävda, sitsen först -det är en marknad som allt annat, att få elever, och man styrs av trender och efterfrågan.´

sen får man samtidigt fråga sig om man kan KRÄVA att alla är helt och hundra inställda på att bli så otroliga ryttare att de vill lägga ner allt fokus på sitsen. så är det helt enkelt inte som jag ser det. många ska aldrig tävla höga klasser, utan är nöjda med att utveckla sig och hästen lite rent allmänt, eller att mest rida för sitt höga nöjes skull. då blir det nog så att man vill täcka mer allmänt - snabbare framåt med det allmänna och godtyckliga okejet - ridmässigt.

OM det ska ske ett fokus på sits sits och grund grund, så måste det ju dock komma från en unison tränargrupp - styrda av ett förbund som sätter ramarna. Det är väl där den tyska skolan kanske som jag ser den varit mer strikt och kompromisslös om vi pratar RYTTARUTBILDNING, i det att de håller sig mer till ramarna och inte släpper dessa.

dock vet jag inte hur det ser ut på vanliga tyska ridskolor, om det är riktigt så strikt som på beridar/elev nivå. skulle tro att det trots allt är ganska naturligt om man undervisar på "allmän" nivå - att man lägger kraven mer utifrån det allmänna.
precis som en lärare i en grundskola accepterar att inte alla elever ska bli nobelpristagare - så anpassar man sig nog efter de fakto.

cause - and -effect.
det finns ingen enkelriktad linje där det ena är en ensam påföljd av det andra.

Men det inser du nog med din erfarenhet att att man nu ska lära sig att inverka med sätet inte räcker men en lektion.....eller har jag skrivit en lektion någonstans :confused:

Tänkte på flashligt när jag citerade dig men naturligtvis var det ett svar på frågan inte att du hade skrivit det

Det är ju det jag menar eftersom tränarna /ridskolan eller vad det nu är lägger in en sitsträning per 10 lektioner och tror att det skall hjälpa.

Senast ändrad:

* kl *

Hmmm...ordning i klassen :p Va kul ni har då !!

yrla

Jag tror att det inte riktigt stämmer här för utbildningsskalan
Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling
ska innfinna sig vid varje ridtillfälle. Det är bara graden av samling som kan skilja sig beroende på hur hästens styrka, muskler el då utbildning.
Har egentligen inte med hur långt hästen är utbildad utan mer ett ridsätt som andvänds när man utbildar för att främja hästens bästa möjliga sätt att andvända sin kropp.

Absolut, självklart ska hela skalan vara ständigt närvarande, så uppfattar jag också det. Däremot ligger tonvikten på olika saker vid olika stadier i hästens utbildning, som jag förstår det. (Grunden är de tre första, vidareutbildningen är de tre senare i alla fall i dressyren.)
(Att jag skrev sådär om hästens grundutbildning var för att ställa det i kontrast till ryttarens grundutbildning.)

Det är väll här svårigheten kommer- dels för att tränaren först måste lära eleven sits och sitshjälper vikt, bollsäte mm- kordination av hjälpgivning - rörelsernas hjälper och sen slutligen korrigeringsridning med utbildningsskalan som en röd tråd.

Om nu eleverna kunde aceptera en lång period av longerad sitsträning utan tyglar skulle tränarens uppgift vara enklare men nu vill alla skaffa sig häst först och kunskap sen.

Ja, precis! (Även om jag inte vet vad bollsäte är... :confused: ). Och kanske också, eftersom tränaren kommer in försent är det så många fel som redan hunnit bli befästa hos ryttaren att de blir desto svårare att jobba bort.

jag vet att vi har samma syn på detta. :)

det som är lite absurt i Sverige tycker jag att denna del kallas lite abstrakt "Centrerad ridning" - när det är ren och skär grundutbidlning av ryttaren :confused:

:bow:

visst är det sjukt!!! :confused:

Gör en koppling till Jackos tråd.. snacka om att i så fall får korrigeringsrida sin dåliga sits (icke optimal för att kunna inverka på hästen med kropp, mer än tygel - skänkel)

Korrigeringsrida mina svagheter och hästens kanske man alltid får brottas med, men det är kanske skillnad i inställningen?

Svarar på en del

Ja, men inte bara locka fram väl. De finns ju inte där naturligt eftersom hästar inte bär på något naturligt. Vi ska hjälpa hästen att anpassa sig till det onaturliga.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra. Men gör ett nytt försök.
En skicklig ryttare kan ju locka fram optimal presatation i en häst
och det har den ju naturligt. Det kan ju hästarna göra i hagen

Däremot har den inte naturligt att göra det och samtidigt bära. Det har ju med styrka att göra

Jag tolkar hur som helst utbildningsskalan mer som själva grunden för hur HÄSTEN ska utbildas,

Nja mer hur den skall ridas.

Det är ju inte så att man lär hästen de tre första stegen och så går den där.... Det är ju något som man strävar efter varje pass, och ibland går det bättre och ibland går det sämre. För oss som inte är beridare :D

det vill säga det förutsätts att en outbildad ryttare inte sätter sig på en outbildad häst.

Det ser jag hela tiden. Och ännu oftare ryttare som inte klarar av att rida den utbildade hästen.
Varför skulle man annars ta lektioner :D

En inriden häst betraktas ju enligt teorin som klar med grunden i utbildningsskalan även om man måste återgå till i synnerhet lösgjordheten

Nej - en inriden häst är i princip styrbar och kan start och stopp.
Det innebär itne att den har styrka att gå med de tre första kvaliteterna.
Och det är exakt detta som Hela föreläsningsturnen handlade om. Att Dressyrryttare hoppar över att stärka hästen i en unghästform - utan istället halar in tygeln och kör på.

Sitsen förutsätts ryttaren ha någorlunda i ryggmärgen för att kunna ge sig in på utbildningsskalan.

Ja men uppenbarligen har vi inte det.

Men inte kan väl samtliga i hela det svenska systemet lastas för detta? :confused: Det finns ju både rötägg och mindre lämpade även i det tyska systemet. Precis som att det finns lysande undantag även i Sverige.

Ja pratar ju om ett fel i systemet inte i personer - det var andra som gjorde

Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan. :o

Sitsen är ju förutsättningen för att rida hästen enligt utbidlningsskalan.
Utan sits så kan du inte locka fram kvaliteterna.
Man kallar det lösgjord och kontakt Jobba över ryggen etc.
men det är inte korrekt.

Om inte annat kan man se det på den helt annorlunda bedömningan av många ekipage beroende på om det är en svensk dommarkår eller en internationell.

Intressant att se hur hästarna bedöms i Flyinge - och sedan i globen.
Särskilt intressant med ett och annat kontroversiellt fall som får skäll av tyskarna och beröm i globen.....

Senast ändrad:

Om jag får lägga mej i tror jag det blir missförstånd faktiskt, för allt hänger ihop självklart och det blir lite teoretiskt hårklyveri hur man beskriver.

Naturligtvis kan man säga att det gäller ridningen eftersom den styr hästen. Hästen kan inte nå någon av kvalitéerna utan ridningen, är vi nog överens om.

Men som det är uttryckt handlar det om att ryttaren får HÄSTEN dit, och då krävs bra ridning, så det går liksom runt....tror vi är överens i stora hela där.

Sen måste jag bli trist igen :crazy:
För min alldeles privata egna del blir den här kommentaren ett exempel på något:

Intressant att se hur hästarna bedöms i Flyinge - och sedan i globen.
Särskilt intressant med ett och annat kontroversiellt fall som får skäll av tyskarna och beröm i globen.....

Varför ta med det? Vad kan andra kommentera på det? Antingen vet man vad du pratar om och kan hemlighetsfullt fälla nån klipsk och insatt kommentar, gärna lite spefull sådär. med :angel: efter.

Vad är det om inte en kommunikation inom en klubb för inbördes beundran?

Såna som du inte vill ha.:confused: Du vill ha klubb för ömsesidig respekt:confused:

Vet man INTE vad du pratar om så blir kommentaren obegriplig och skapar en känsla av att inte hänga med och inte fatta nåt här på dressyr. (även om man råkar veta det och tycker annorlunda blir det negativ effekt - om man bryr sig att svara)

Jag har inget egentligen att invända mot ditt övriga inlägg, som sagt, och du skriver självklart vad du vill. Men jag vill göra dej uppmärksam på att du kan motverka de syften du säger att du har ang diskussionerna, tidigare i tråden.:D

Antingen skulle jag föredra att du skrev rakt ut vem, var, hur o varför eller (eftersom det förmodligen skulle bryta mot forumreglerna :cool: ) tar det i pm till likasinnade.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Och här kommer en helt onödig kommentar, i från en som sällan skriver sådana.

Beröm i globen var en överdrift.

Sorry B_A_L.

Ja det kan du ha rätt i.

Det jag reagerade på var kanske att den spänning som fanns menade man att den skulle ge sig....

Medan ett annat sätt att se på det är att den spänning som visades berodde på att hästen inte reds/rids losgelassen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar