Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tyska utbildningsskalan

Hur gör du för att vara så smart jämt :D

Ja orden är desamma - men det ser väldigt olika ut i praktiken tycker jag.

Och det tolkar jag som att man lägger olika betyelse i orden.

Lette skrev redan 1980 i sin bok "Dressyr" om utbidlningsksalan.

men vinsten med de engelska sidorna är att den också beskriver hur de olika kvaliteterna ser ut, resp inte ser ut.

Klart man förstår ett begrepp bättre om man läser tre A4 om det, än om man läser en kvarts....

Sedan måste man ju uppleva också

Anledningen till min "förvirring" är att det påståtts ganska frenetiskt att den tyska skulle vara något alldeles speciellt och fantastiskt.
Men....då är de alldeles lika då....den tyska och den svenska....:smirk:

Jag vet inte vad det skulle vara för skillnad förutom att gräset kanske ses som grönare på andra sidan. ;)

Förordet till de svenska ridhandböckerna är i alla fall undertecknade av både det tyska och det svenska ridsportförbundet och talar om att verken bygger på gamla tyska dokument för den klassiska ridkonstens principer.

Jag tror faktistk att man bytt litteratur som en direkt följd av den undersökning jag nämnde tidigare.

Där bokstavstränarna lade helt olika betydlese i standardbegrepp
Man har insett att den röda tråden inte är gemensam

Genom de olika utländska tränarna som är här blir man ju mer uppmärksam på bristerna och försöker blir bättre.

Det är ju både sunt och hedervärt tycker jag

Hur menar du då? På vilket vis följs den inte i Sverige? Vad används istället i Sverige? :confused:

Som jag förstår är ridhandböckerna både i sin tyska och svenska form tänkta som standardverk som ska garantera enhetligheten i utbildningssystemet så att utbildningsskalan gäller på alla nivåer. En slags kvalitetssäkring av den klassiska ridlärans principer för både ryttare, instruktörer och domare (till gagn för hästarna).

Det är ju bara att ge sig ut på vilken tävlingsplats eller privat ridhus som helst för att konstatera att den inte följs.

Istället används något som innebär att "hoppa över hälften och gör det ändå" system bland dom flesta tränarna.

Du kan ju inte missat alla debatter som förts om det i media, brist på grundridning, sits mm. ?

Tja det gröna gräset brukar ju referera till den sida man inte är på.

jag säger det jag säger utifrån - att jag är omskolad från Svenska bokstavstränare - till de som arbetat efter denna skala en mycket längre tid.

det var ingen lätt omskolning kan jag säga

smartast igen

Yrla.

Nu pratas det bara om sits sits sits.

Just för att vi påpekats bristerna i vår sits

Varför var Balkenhol på Globen för att prata om just sits?

Varför är Eckhart Meyners där?

Bara för att vi byter litteratur så ändras inte vår ridning i ett nafs.

Senast ändrad:

Det är ju bara att ge sig ut på vilken tävlingsplats eller privat ridhus som helst för att konstatera att den inte följs.

Istället används något som innebär att "hoppa över hälften och gör det ändå" system bland dom flesta tränarna.

Du kan ju inte missat alla debatter som förts om det i media, brist på grundridning, sits mm. ?

Ja, det är ju något som jag ser även hemma i vårt ridhus, och reagerar på varje gång. Men jag tror det handlar både om utbildningen kanske men även att tränarna faktiskt åtminstone delvis lever på sina elever och eleverna vill inte sitta och traggla grunder.:crazy:
De vill rida krumelurer för då känner de sig mer avancerade än om de får sitta och jobba med sin sits varje vecka.
Så man ser hela tiden elever (för två av tränarna och de som många föredrar:angel: ) sitta på sniskan med uppdragna knän och rida skolor, försöka byten, mm, och det fungerar inte så bra men det är ju hästen det är fel på, då, när man hör deras diskussion. De tär svårt att hålla tyst ibland...

Det är samma med hopptränare. Hästar som stannar tex och tränaren säger allt utom det som det handalr om (enligt mej) att ryttaren inte är i sån balans att hästen har lust att hoppa och riskera benen:crazy: Vet av egen erfarenhet eftersom jag för länge sen själv fick inse och lära om.:crazy:

I alla fall där jag bor finns ju mängder av tränare och de konkurrerar om elever självklart och det pratas om vem som är bra eller inte. Så vill man ha privateleverna kanske man måste hålla kunderna nöjda:crazy:

Var du där?

Varför var Balkenhol på Globen för att prata om just sits
Varför hade han då med sig en som använde den så dåligt?

de svenska unga tjejerna både satt o inverkade mkt bättre.

Men visst behövs det mer sitsträning, men då måste vi oxå spänna in hästarna i större utsträckning.:crazy:

Jag har nog inte tillräcklig kunskap eller insikt för att uttala mig om i vilken utsträckning domare, instruktörer och tränare följer utbildningsskalan (även om bedömningskriterierna för dressyr över MSV A anger att den borde följas...). :crazy:

Men - fortfarande alldeles godtyckligt utifrån vad jag ser omkring mig – kan jag ana brister i den teoretiska förståelsen när det handlar om 1. stödet på bettet/i handen och 2. eftergiften i nacken.

Ridhandböckerna betonar ständigt att handen aldrig får verka bakåt för att åstadkomma stöd och att eftergiften i nacken kommer från hästen själv och aldrig någonsin från en bakåtsträvande hand som kräver det. Men det verkar många ha missat och tänker istället tvärtom - alltså kvittot på att allt ridningen är framgångsrik (förtroendefullt stöd och eftergift i nacken) har blivit ett självändamål ("hästen ska bocka på nacken"). Men gäller det verkligen alla? :confused:

Och huruvida det är tränarna som ska lastas eller ryttarna själva (som ju också har ansvar att lära sig) - det vet jag inte. (Men det finns ju namnkunniga tränare som kritiserar unghästchampionaten därför att de premierar annat än hästens utbildning och välbefinnande.)

Men jag tror det handlar både om utbildningen kanske men även att tränarna faktiskt åtminstone delvis lever på sina elever och eleverna vill inte sitta och traggla grunder.:crazy:
De vill rida krumelurer för då känner de sig mer avancerade än om de får sitta och jobba med sin sits varje vecka.

I alla fall där jag bor finns ju mängder av tränare och de konkurrerar om elever självklart och det pratas om vem som är bra eller inte. Så vill man ha privateleverna kanske man måste hålla kunderna nöjda:crazy:

:bow: Detta tror jag är den viktigaste orsaken till felaktigheter. Konkurrensen mellan tränare (de måste ju också livnära sig och bekosta sin utbildning). Samt ryttare som inte uppmuntras att göra sitt eget och hästens grundjobb ordentligt, att det liksom ska ta oerhört lång tid.

smartast igen

Yrla.

Nu pratas det bara om sits sits sits.

Just för att vi påpekats bristerna i vår sits

Varför var Balkenhol på Globen för att prata om just sits?

Varför är Eckhart Meyners där?

Bara för att vi byter litteratur så ändras inte vår ridning i ett nafs.

På vilket sätt indikerar brister i ryttarnas grundutbildning (med avseende på bland annat sits) att utbildningsskalan inte följs? :confused:

Tja det gröna gräset brukar ju referera till den sida man inte är på.

jag säger det jag säger utifrån - att jag är omskolad från Svenska bokstavstränare - till de som arbetat efter denna skala en mycket längre tid.

det var ingen lätt omskolning kan jag säga

Såvida gräset inte är detsamma. :D

Menar du att inga svenska tränare följer utbildningsskalan eller att endast ett fåtal gör det?

Jag tycker det är orättvist att dra alla bokstavstränare över en kam. Det finns ju varianser, avvarter och extremfall på alla områden i samhället. Och tränare är ju precis som hästar individer, det är svårt att undvika att personligheten lägger sin touch på arbetet. Dessutom är det väl också upp till den enskilde ryttaren att ta ansvar för sin egen utbildning (t ex teori, målsättningar, principer) och inte lägga över allt på tränarna? :confused:

Beträffande att det svenska är dåligt och det tyska är bra: Jag tycker också det verkar vanligt att ryttare och tränare har varit i Tyskland längre perioder och praktiserat. Till och med vanligare än motsatsen (att de inte har varit där).

Jag har nog inte tillräcklig kunskap eller insikt för att uttala mig om i vilken utsträckning domare, instruktörer och tränare följer utbildningsskalan (även om bedömningskriterierna för dressyr över MSV A anger att den borde följas...). :crazy:

Men - fortfarande alldeles godtyckligt utifrån vad jag ser omkring mig – kan jag ana brister i den teoretiska förståelsen när det handlar om 1. stödet på bettet/i handen och 2. eftergiften i nacken.

Ridhandböckerna betonar ständigt att handen aldrig får verka bakåt för att åstadkomma stöd och att eftergiften i nacken kommer från hästen själv och aldrig någonsin från en bakåtsträvande hand som kräver det. Men det verkar många ha missat och tänker istället tvärtom - alltså kvittot på att allt ridningen är framgångsrik (förtroendefullt stöd och eftergift i nacken) har blivit ett självändamål ("hästen ska bocka på nacken"). Men gäller det verkligen alla? :confused:

Och huruvida det är tränarna som ska lastas eller ryttarna själva (som ju också har ansvar att lära sig) - det vet jag inte. (Men det finns ju namnkunniga tränare som kritiserar unghästchampionaten därför att de premierar annat än hästens utbildning och välbefinnande.)

JAG TYCKER och nu måste jag även först tillägga för att inte bli jagad av jantelagskavalleriet att även jag uppvisar samma brister men skillnaden ligger lite i att jag och många med mig givetvis hela tiden är medveten om dom vilket inte alla är med syfte på vad du skriver om stöd,eftergift och bakåttänkande tygeltag. Det finns ju dom som kan ta händerna bakåt 20cm för mkt utan att ens vara medvetna om det

En stor del ligger naturligtvis hos tränarna anser jag för att man kan inte lära ut något man inte har fattat själv för att det man då ser är inte vad det borde vara. Exempel: En tränare (B)rider med alldeles för kort och indragen hals och nacke men påstår sig själv vara helt medveten om att hästen skall vara lätt i handen , eleverna rider likadant och tränaren tycker det är ganska OK hur det ser ut.

Jag tycker det ser vedervärdigt ut både när tränaren rider och dess elever, hästen är alldeles för låst i hela överlinjen, går i undertempo och i stort sett förböjd i halsen med den mesta kontakten på inner.

Halvhalterna tas med fördel på innertygeln och med böjd hals :confused:

Pratar man med tränaren om hur hästen skall gå är denna fullt medveten om och håller med om hur det SKALL se ut. Men ändå....
Självklart är inte ALLA tränare så, men alldeles för många.

Sen finns det även elever som helt enkelt inte har någon känsla eller förståelse oavsett vilken tränare dom än kommer till.

Samma tränare och/ eller tränare i samma kaliber som jag vet kritiserar som du säger unghäst championaten för vad som egentligen premieras men jag tycker det är en sak för var och en som visar upp sin unghäst för egentligen är det en uppvisning och show och flash och har inte egentligen så mkt med hästens utbildning att göra och det får man vara medveten om när man deltar i dom där eventen. Det är en gångartstävling och inte någon utbildningstävling.

JAg vet tex B.T han är ju en stor kritiker av dagens dressyr och vad som premieras, hans tänk är väldigt bra anser jag men när han visar upp i sina videos horribla exemplar på vad som han anser är "rätt" så vete fan alltså :crazy:

Det är det här med att verkligen kunna se när det är bra och när det inte är bra och kunna känna igen det som är så svårt. Jag tror att dom svenska tränarna helt enkelt ser för lite hästar och för lite bra ridning till vardags för att verkligen kunna se skillnaden på hur det skall vara.

:bow: Detta tror jag är den viktigaste orsaken till felaktigheter. Konkurrensen mellan tränare (de måste ju också livnära sig och bekosta sin utbildning). Samt ryttare som inte uppmuntras att göra sitt eget och hästens grundjobb ordentligt, att det liksom ska ta oerhört lång tid.

Men det är som att skjuta sig själv i foten som tränare, jag har inte träffat på någon som inte blivit glad för att verkligen "få lära sig från grunden" (eller nja en och annan kanske) jag har bara hört positiva ÄNTLIGEN för dom som lyckats hitta en sådan tränare. Dom elever som inte vill traggla grunder eller egentligen vill lära sig rida på riktigt, dom byter tränare iallafall sen när det vankas en ny "modetränare" som är på tapeten och sen igen och igen och igen.... Det finns en del ryttare på min hemmaplan som typ tränat för allt och alla och enbart stannar hos den som bara säger bra hela tiden, men dom lär sig ju inget heller och det är inte heller deras syfte. Personligen skulle jag kastat ut en sådan elev och jag vet faktiskt att det har hänt att några av tränarna har gjort just det, även dom som lever på det.

Eleverna är ju faktiskt tränarens ansikte utåt och om fler tänkte så hade vi inte haft det här problemet. Jag kan ändå inte föreställa mig att det kan handla om så många som inte vill lära sig rida på riktigt att det skulle få tränarnas ekonomi att rasera.

Senast ändrad:

JAG TYCKER och nu måste jag även först tillägga för att inte bli jagad av jantelagskavalleriet att även jag uppvisar samma brister men skillnaden ligger lite i att jag och många med mig givetvis hela tiden är medveten om dom vilket inte alla är med syfte på vad du skriver om stöd,eftergift och bakåttänkande tygeltag. Det finns ju dom som kan ta händerna bakåt 20cm för mkt utan att ens vara medvetna om det

Jag ställer det utom allt tvivel att du ser och kan mer än mig (så någon jantelag kommer nog inte rännande). :D

Men jag ställer mig lite frågande till om det går att avancera framgångsrikt till de absoluta toppskikten utan att under vägen bli medveten en såpass bakåtsträvande hand och behöva jobba bort "olaten".

En stor del ligger naturligtvis hos tränarna anser jag för att man kan inte lära ut något man inte har fattat själv för att det man då ser är inte vad det borde vara. Exempel: En tränare (B)rider med alldeles för kort och indragen hals och nacke men påstår sig själv vara helt medveten om att hästen skall vara lätt i handen , eleverna rider likadant och tränaren tycker det är ganska OK hur det ser ut.

Jag tycker det ser vedervärdigt ut både när tränaren rider och dess elever, hästen är alldeles för låst i hela överlinjen, går i undertempo och i stort sett förböjd i halsen med den mesta kontakten på inner.

Halvhalterna tas med fördel på innertygeln och med böjd hals :confused:

Pratar man med tränaren om hur hästen skall gå är denna fullt medveten om och håller med om hur det SKALL se ut. Men ändå....
Självklart är inte ALLA tränare så, men alldeles för många.

Sen finns det även elever som helt enkelt inte har någon känsla eller förståelse oavsett vilken tränare dom än kommer till.

Samma tränare och/ eller tränare i samma kaliber som jag vet kritiserar som du säger unghäst championaten för vad som egentligen premieras men jag tycker det är en sak för var och en som visar upp sin unghäst för egentligen är det en uppvisning och show och flash och har inte egentligen så mkt med hästens utbildning att göra och det får man vara medveten om när man deltar i dom där eventen. Det är en gångartstävling och inte någon utbildningstävling.

JAg vet tex B.T han är ju en stor kritiker av dagens dressyr och vad som premieras, hans tänk är väldigt bra anser jag men när han visar upp i sina videos horribla exemplar på vad som han anser är "rätt" så vete fan alltså :crazy:

Ja, BT var en av dem jag tänkte på. Men eftersom jag inte har sett filmerna du talar om (och kanske ändå inte skulle kunna se vad som var fel… ) har jag svårt att säga något om just det. Tycker också det är svårt att säga eller bedöma för hårt utan att ta del av hans egna kommenterar om skillnaden. Det kan ju vara mycket tillfälligheter, och det går ju sällan att mata eleverna med all kunskap på en gång (alltså vissa brister får tolereras på vägen).

Att det sedan generellt sett i många (de flesta?) fall inte stämmer på pricken idealet ur skolboken ser jag mer som ett bevis för hur svårt det faktiskt är i praktiken och att det i princip aldrig går att nå dit - ingen har väl hittills uppnått 100% i en GP-dressyr?

Det är det här med att verkligen kunna se när det är bra och när det inte är bra och kunna känna igen det som är så svårt. Jag tror att dom svenska tränarna helt enkelt ser för lite hästar och för lite bra ridning till vardags för att verkligen kunna se skillnaden på hur det skall vara.

Ändå är det ju så att de svenska ryttarna (merparten av dem i alla fall) är utlämnade just åt dessa tränare om de ska träna kontinuerligt. Så hur ska det lösas i praktiken? Vad ska man göra istället? Är det bättre att vara utan tränare? :crazy:

Jag tror det finns många guldkorn bland de svenska bokstavstränarna bara att det kräver lite mer ansträngning att hitta dem.

Håller med om både det Fio och Yrla säger här... Har också en bild av att många tränare jag tränat för "hoppar över" ryttarens sits och inverkan och försöker få till det oavsett, fokuset läggs ändå på hur hästen ska gå, som om det är hästen som är oberoende av ryttaren och att det finns ett visst register av hjälper att ta till så funkar det - även om hjälper och sits EJ är som de ska.

Vad man gör åt problemet? Ja inte hjälper det att förkasta hela sveriges tränarkår och säga att "värdelöst, funkar inte - vi går till den tyska" punkt slut. Snarare är det väl så att den debatt som nu börjar komma in mer och mer, är vad som behövs. Men som Susan skriver - det är ju inte gjort på en kafferast, att man inte hoppar över eller ruckar på principer gällande utbildningsstegen av häst likväl som ryttare.

som ryttare så förlorar ju ALLA på att hoppa över sånt som sitsen, som ju är stommen till allt.
Nu vet jag ju med mig att jag aldrig haft en optimal sits, men likväl har jag tränat för flera tränare som inte lagt ner ngn värst tid på att ens antyda om att rätta till den. Nuv. tränaren är utbildad i tyskland, och hon är Hitler gällande detta. För henne jobbar man inte på resten om inte grunden sitter helt enkelt. Som elev reagerar jag nu i efterskott på, när jag ser skillnaden på fokus och medvetenhet runt det hela, varför jag lagt pengar på tränare som aldrig sagt flaska om sånt. Det är ju beklagligt - men som någon annan sa: för att man ska kunna bättras så måste man ju vara medveten om förbättringsområdena, och det kan man inte vara om ingen, som kan mer än en själv (tränaren) tar upp dem. DÄR har vi problemet som jag ser det, och det är det som måste till för att en förändring skall ske i sverige och man inte behöver hoppa över till ett annat land eller leta efter grönare gräs runt hörnet.

På vilket sätt indikerar brister i ryttarnas grundutbildning (med avseende på bland annat sits) att utbildningsskalan inte följs? :confused:

Det brukar betonas att utbildningsskalan inte är en trappa utan om det handlar om sex kvalitéer som ryttaren skall locka fram i hästen.

För att kunna locka fram dem så måste ryttaren ha en mycket bra följsamhet, känsla för balans - och kunna koordinera olika kroppsdelar samtidigt ochhelt oberoende av varandra.

Har du inte en i det närmaste perfekt följsam sits - så har du inte en oberoende hand - och kan följaktligen inte inverka med handen utan att det påverkas sitsen.
:o
Det är här det skiter sig oftast

Vidden av detta förstår man lättast om man har möjlighet att se olika skickliga ryttare rida samma häst.

Jag nämnde i en annan diskussion talesättet "Den skicklige förstör minst"

Man skulle kunna modifiera det till - "Den skicklige hindrar minst"

Du kan aldrig locka fram ens de första två kvalitéerna om du inte bokstavligt talat är ETT MED HÄSTEN

Nu har jag haft turen att få ställa min funderingar om ridning till några av de personer som anses ha världstatus.

de säger alla samma sak - It's all in the rider.

Egentligen borde man ha filmat balkenhols clinic på globen. För första gången han var här satt han ju upp på många av hästarna och demonstrerade och reaktionen i publiken var samfälligt OJ :o Fanns det sådan kapacitet där.:o :o :o

Samma upplevelse kan man få på bruksproven när de tyska testryttarna sitter upp.

Men även på "hingsttågen" Då Dressyrhästarna visas av olika ryttare

Det som jag vänder mig MOT det svenska systemet är att så lite fokus läggs på ryttaren - man går tilldirekt på hästen.

Medan de i den statliga utbildningen i Tyskland och på SRS dunkar in ryttarens prestation - först sedan kan man börja tala om hästen.

Min tränare har utbildats till beridare på en statlig ridskola i Tyskland.

Hon har blivit trimmad i att alltid ha axlar och bäcken i rätt position utifrån varje rörelse. Detta är en stor del i ryttarens grundutbildning i Tyskland på den statliga beridar utbildningen, och på SRS.

Här i Sverige har jag aldrig hört någon tala om det. det är väl en av de "grejjer" man "hoppar över"

Skriver jag om det här - så blir jag hånad av somliga

jag börjar inte grina för det - det visar ju bara att man inte är så insatt

Senast ändrad:

Det som jag vänder mig MOT det svenska systemet är att så lite fokus läggs på ryttaren - man går tilldirekt på hästen.

Medan de i den statliga utbildningen i Tyskland och på SRS dunkar in ryttarens prestation - först sedan kan man börja tala om hästen.

Min tränare har utbildats till beridare på en statlig ridskola i Tyskland.

Hon har blivit trimmad i att alltid ha axlar och bäcken i rätt position utifrån varje rörelse. Detta är en stor del i ryttarens grundutbildning i Tyskland på den statliga beridar utbildningen, och på SRS.

Här i Sverige har jag aldrig hört någon tala om det. det är väl en av de "grejjer" man "hoppar över"

Det håller jag med om! - se tidigare inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar