Sv: Tyska utbildningsskalan
På vilket sätt indikerar brister i ryttarnas grundutbildning (med avseende på bland annat sits) att utbildningsskalan inte följs?
Det brukar betonas att utbildningsskalan inte är en trappa utan om det handlar om sex kvalitéer som ryttaren skall locka fram i hästen.
För att kunna locka fram dem så måste ryttaren ha en mycket bra följsamhet, känsla för balans - och kunna koordinera olika kroppsdelar samtidigt ochhelt oberoende av varandra.
Har du inte en i det närmaste perfekt följsam sits - så har du inte en oberoende hand - och kan följaktligen inte inverka med handen utan att det påverkas sitsen.
Det är här det skiter sig oftast
Vidden av detta förstår man lättast om man har möjlighet att se olika skickliga ryttare rida samma häst.
Jag nämnde i en annan diskussion talesättet "Den skicklige förstör minst"
Man skulle kunna modifiera det till - "Den skicklige hindrar minst"
Du kan aldrig locka fram ens de första två kvalitéerna om du inte bokstavligt talat är ETT MED HÄSTEN
Nu har jag haft turen att få ställa min funderingar om ridning till några av de personer som anses ha världstatus.
de säger alla samma sak - It's all in the rider.
Egentligen borde man ha filmat balkenhols clinic på globen. För första gången han var här satt han ju upp på många av hästarna och demonstrerade och reaktionen i publiken var samfälligt OJ
Fanns det sådan kapacitet där.
Samma upplevelse kan man få på bruksproven när de tyska testryttarna sitter upp.
Men även på "hingsttågen" Då Dressyrhästarna visas av olika ryttare
Det som jag vänder mig MOT det svenska systemet är att så lite fokus läggs på ryttaren - man går tilldirekt på hästen.
Medan de i den statliga utbildningen i Tyskland och på SRS dunkar in ryttarens prestation - först sedan kan man börja tala om hästen.
Min tränare har utbildats till beridare på en statlig ridskola i Tyskland.
Hon har blivit trimmad i att alltid ha axlar och bäcken i rätt position utifrån varje rörelse. Detta är en stor del i ryttarens grundutbildning i Tyskland på den statliga beridar utbildningen, och på SRS.
Här i Sverige har jag aldrig hört någon tala om det. det är väl en av de "grejjer" man "hoppar över"
Skriver jag om det här - så blir jag hånad av somliga
jag börjar inte grina för det - det visar ju bara att man inte är så insatt