Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såna här inlägg i vareviga tråd- Vad kan det vara för fel?ja jag tänkte på det när jag loggade ut.
Tänkte också på att det är negativt att berömma någon överhuvudtaget här.
I KFIB beundran stryker man varandra medhårs, och bekräftar varandra
I klubben för ömsesidig repsekt kan man tycka olika men ändå beundra andras kompetens
Jag gillar kompeteneta människor - även om de har fel ibland
jag vet att vi har samma syn på detta.
det som är lite absurt i Sverige tycker jag att denna del kallas lite abstrakt "Centrerad ridning" - när det är ren och skär grundutbidlning av ryttaren
Hästen skall alltså röra sig fritt och ohämmad av sin ryttare, och hästen skall vara avslappnad både fysiskt och mentalt. Musklerna måste tillåtas att arbeta utan att på något sätt hindras av sadel, ryttarens sits, eller hjälper.
Hästen skall utnyttja sin kropp till fullo, men utan ansträngning. Det ska tydligt se lätt och avslappnat ut, och hästens uppsyn skall vara förnöjd, lugn och koncentrerad.
Tecken på losgelassenheit dvs. att hästen är totalt avspänd är även en ”swinging back,” att hästen frustar av välmående, och munnen hålls stängd, men inte orörlig. Losgelassenheit anses ha uppnåtts när hästen i alla tre gångarter sträcker huvud och hals framåt – nedåt. Denna losgelassenheit förloras omedelbart om hästen blir störd av smärta, av ryttaren, eller brister i underlaget.
You can see when it comes in the rhythm, in the swinging over the back, in the relaxation. If you are a calm rider and you can sit properly so you are not interfering with the horse, your hand is still so you do not hit him in the mouth, your leg is still so you are not accidentally jabbing him with the spur, and the horses enjoy their work, they will relax.
Det brukar betonas att utbildningsskalan inte är en trappa utan om det handlar om sex kvalitéer som ryttaren skall locka fram i hästen.
Har du inte en i det närmaste perfekt följsam sits - så har du inte en oberoende hand - och kan följaktligen inte inverka med handen utan att det påverkas sitsen.
Det är här det skiter sig oftast
Vidden av detta förstår man lättast om man har möjlighet att se olika skickliga ryttare rida samma häst.
Jag nämnde i en annan diskussion talesättet "Den skicklige förstör minst"
Man skulle kunna modifiera det till - "Den skicklige hindrar minst"
Du kan aldrig locka fram ens de första två kvalitéerna om du inte bokstavligt talat är ETT MED HÄSTEN
Det som jag vänder mig MOT det svenska systemet är att så lite fokus läggs på ryttaren - man går tilldirekt på hästen.
Medan de i den statliga utbildningen i Tyskland och på SRS dunkar in ryttarens prestation - först sedan kan man börja tala om hästen.
(I min idealvärld borde alla som ville börja rida dessutom först ägna sig åt balett minst ett par år för att verkligen bli smidiga och få god kroppshållning och -kännedom. )
Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan.
Det vi pratar om här är ju hur ryttaren utbildas. Och jag håller ju med om att många tränare missar ryttaren och varför. Är inte lika optimistisk beträffande elevernas inställning som fio.
Har hört rätt ofta tex "henne kan kan inte rida för hon håller på med samma hela tiden man kommer aldrig framåt" osv.
Men utbidlnignstegen för häst o ryttare kan inte sammanfalla, då skulle som du säger nybörjare utbilda hästarna.
mer till Yrla.
Du tyckte ngnstans i rollkurstråden att detta med ansiktsuttryck var fånigt.
I artikeln i länken så nämns det att "The horse shall appear content"
Nu kan du engelska - men om nån ev inte skulle kunna - så betyder det ju att hästen skall verka NÖJD
Balkenhol använder nästan samma uttryck. Han säger Shine content.
Hur man ser på om en häst är nöjd beskrivs såhär...
av en annan tysk beridare Stationerad i USA. (Dock i min översättning )
Jag tycker ju inte att det kryllar av hästar som går sådär direkt.
Om jag skall beskriva hur det ser ut rörelsemässigt så skulla jag säga att det är som om hsäten sätter sig i en mjuk soffa - men reser sig som från en trampolin.
Lite udda beskrivet.
Elever brukar beskriva det som om det plötsligt blir en fri och otvungen rörelse
Såhär säger ju länken angående losgelasseneheit
Ja, det här med ansiktsuttrycket är intressant, men just fånigt tror jag bestämt inte att jag skrev.
Jag tolkar lösgjordhetens som så att den ska vara grunden för arbetet. Den ska finnas där innan dagens träning påbörjas och ska kunna lockas fram när helst ryttaren vill pausa i träningen. Lösgjordheten är en beredvillighet att spänna muskler och slappna av.
"Hästen är nöjd och belåten och psykiskt avslappnad" (som det står i Ridhandboken). Men själva muskelbyggandet har jag svårt att förstå hur det hos någon - människa som häst - kan ske under total avslappning, det måste ju till ett visst mått av positiv stress för att kunna prestera. Så det arbetet har jag svårt att förstå hur det skulle kunna ske utan ansträngning som beridaren skriver.
Att lösgjordheten hela tiden ska finnas där tolkar jag alltså som att närhelst ryttaren så vill under ridpasset ska hästen vara beredd att sänka halsen framåt och neråt om ryttaren erbjuder stödet där.
För mej är hästens uttryckoch ansiktsuttryck inte samma sak, det kan synas i ansiktet, och på kroppen att hästen anstränger sej,
genom att den är varm och blodårdror mm syns tydligare, men uttrycket kan ändå vara positivt och engagerat, dvs hela utsrålningen med rörelser, öronspel mm.
et vi pratar om här är ju hur ryttaren utbildas. Och jag håller ju med om att många tränare missar ryttaren och varför. Är inte lika optimistisk beträffande elevernas inställning som fio.
Har hört rätt ofta tex "henne kan kan inte rida för hon håller på med samma hela tiden man kommer aldrig framåt" osv.
Men arbete består av många olika delar där en del är som du skriver ren muskelbyggnad, en del stretcha, för att öka rörligheten ytterligare, osv och om man som människa eller häst TAR I så syns det som ett annat uttryck i ansiktet än arbete där man inte gör det lika mycket. En GP-häst arbetar mkt samlat och med hög anspänning, (inte spänning) och kan inte se helt fridfull ut i ansiktet.
För mej är hästens uttryckoch ansiktsuttryck inte samma sak, det kan synas i ansiktet, och på kroppen att hästen anstränger sej,
genom att den är varm och blodårdror mm syns tydligare, men uttrycket kan ändå vara positivt och engagerat, dvs hela utsrålningen med rörelser, öronspel mm.
Jag tror att det inte riktigt stämmer här för utbildningsskalanJag tolkar hursomhelst utbildningsskalan mer som själva grunden för hur HÄSTEN ska utbildas, det vill säga det förutsätts att en outbildad ryttare inte sätter sig på en outbildad häst. En inriden häst betraktas ju enligt teorin som klar med grunden i utbildningsskalan även om man måste återgå till i synnerhet lösgjordheten (fortfarande enligt teorin). Sitsen förutsätts ryttaren ha någorlunda i ryggmärgen för att kunna ge sig in på utbildningsskalan
Exakt så uppfattar jag också det! Motsatsen till lösgjordhet är spänning, inte anspänning. Och anspänningen hur hög som helst utan att lösgjordheten går förlorad (t ex över ett högt hinder). Hästen kan inte hoppa ordentligt utan spänningar men måste ta i som sjutton.
* kl *
Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan. [/QUOTE
Det är väll här svårigheten kommer- dels för att tränaren först måste lära eleven sits och sitshjälper vikt, bollsäte mm- kordination av hjälpgivning - rörelsernas hjälper och sen slutligen korrigeringsridning med utbildningsskalan som en röd tråd.
Om nu eleverna kunde aceptera en lång period av longerad sitsträning utan tyglar skulle tränarens uppgift vara enklare men nu vill alla skaffa sig häst först och kunskap sen.
Du det ligger en poäng i det där, jag tror att många tränare kanske följer utbildningsskalan rakt av utan att fatta att ryttaren inte har den grundkunskapen som krävs för att klara av det och tränaren har inte den grundkunskapen att lära ut en korrekt sits och inverkan.
Angående sitsträning så är det ju väldigt mkt på modet nu och det skall sitstränas hit och dit vilket är väl bra.
Det krävs rätt mkt att kunna se exakt vad ryttaren gör för fel och kan inte tränaren se det och korrigera sitsen i den vanliga träningen förstår inte jag varför det hux flux skall ordna upp sig för att dom hamnar på en lina
Det krävs rätt mkt att kunna se exakt vad ryttaren gör för fel och kan inte tränaren se det och korrigera sitsen i den vanliga träningen förstår inte jag varför det hux flux skall ordna upp sig för att dom hamnar på en lina
Men då kanske "hon" inte kan lära ut grunderna på ett korrekt sätt för när dom kan det så kommer man framåt vare sig man vill eller inte Märker man inte det då är det något fel på elevens inställning