Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tyska utbildningsskalan

jag vet att vi har samma syn på detta. :)

det som är lite absurt i Sverige tycker jag att denna del kallas lite abstrakt "Centrerad ridning" - när det är ren och skär grundutbidlning av ryttaren :confused:
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

ja jag tänkte på det när jag loggade ut.

Tänkte också på att det är negativt att berömma någon överhuvudtaget här.:o


I KFIB beundran stryker man varandra medhårs, och bekräftar varandra

I klubben för ömsesidig repsekt kan man tycka olika men ändå beundra andras kompetens

Jag gillar kompeteneta människor - även om de har fel ibland:devil:
;)
:rofl: :rofl: :rofl:
Såna här inlägg i vareviga tråd- Vad kan det vara för fel?:idea:
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

jag vet att vi har samma syn på detta. :)

det som är lite absurt i Sverige tycker jag att denna del kallas lite abstrakt "Centrerad ridning" - när det är ren och skär grundutbidlning av ryttaren :confused:

Du det där var ju intressant, för det har jag inte tänkt på på det sättet, men så är det ju faktiskt... en helt egen skola för att rida "normal" grundridning faktiskt..... har ju kompletterat med en CR tränare förra året, till den andra, och flera ggr konstaterat hur mycket det bidrog till att jag red bättre - för den andra.

sant sant. Håller med Susan idag! :rofl:
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

mer till Yrla.

Du tyckte ngnstans i rollkurstråden att detta med ansiktsuttryck var fånigt.

I artikeln i länken så nämns det att "The horse shall appear content"
Nu kan du engelska - men om nån ev inte skulle kunna - så betyder det ju att hästen skall verka NÖJD

Balkenhol använder nästan samma uttryck. Han säger Shine content.
Hur man ser på om en häst är nöjd beskrivs såhär...
av en annan tysk beridare Stationerad i USA. (Dock i min översättning )

Hästen skall alltså röra sig fritt och ohämmad av sin ryttare, och hästen skall vara avslappnad både fysiskt och mentalt. Musklerna måste tillåtas att arbeta utan att på något sätt hindras av sadel, ryttarens sits, eller hjälper.
Hästen skall utnyttja sin kropp till fullo, men utan ansträngning. Det ska tydligt se lätt och avslappnat ut, och hästens uppsyn skall vara förnöjd, lugn och koncentrerad.
Tecken på losgelassenheit dvs. att hästen är totalt avspänd är även en ”swinging back,” att hästen frustar av välmående, och munnen hålls stängd, men inte orörlig. Losgelassenheit anses ha uppnåtts när hästen i alla tre gångarter sträcker huvud och hals framåt – nedåt. Denna losgelassenheit förloras omedelbart om hästen blir störd av smärta, av ryttaren, eller brister i underlaget.

Jag tycker ju inte att det kryllar av hästar som går sådär direkt.

Om jag skall beskriva hur det ser ut rörelsemässigt så skulla jag säga att det är som om hsäten sätter sig i en mjuk soffa - men reser sig som från en trampolin.

Lite udda beskrivet.

Elever brukar beskriva det som om det plötsligt blir en fri och otvungen rörelse


Såhär säger ju länken angående losgelasseneheit

You can see when it comes in the rhythm, in the swinging over the back, in the relaxation. If you are a calm rider and you can sit properly so you are not interfering with the horse, your hand is still so you do not hit him in the mouth, your leg is still so you are not accidentally jabbing him with the spur, and the horses enjoy their work, they will relax.
 
Senast ändrad:
Sv: Tyska utbildningsskalan

Det du skriver ovan i de långa inläggen, känns verkligen inte främmande. Och det är väl ingen hemlighet att det är just det alla vill uppnå.

Beträffande testryttarna på bruks, så är jag benägen att hålla med, det är ibland skrämmande vilken förändring en unghäst kan uppnå, men en kompetent ryttare på ryggen.

Det är många som reagerar på det, fast alla är inte användare på buke.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

Det brukar betonas att utbildningsskalan inte är en trappa utan om det handlar om sex kvalitéer som ryttaren skall locka fram i hästen.

Ja, men inte bara locka fram väl. De finns ju inte där naturligt eftersom hästar inte bär på något naturligt. Vi ska hjälpa hästen att anpassa sig till det onaturliga.

Jag tolkar hursomhelst utbildningsskalan mer som själva grunden för hur HÄSTEN ska utbildas, det vill säga det förutsätts att en outbildad ryttare inte sätter sig på en outbildad häst. En inriden häst betraktas ju enligt teorin som klar med grunden i utbildningsskalan även om man måste återgå till i synnerhet lösgjordheten (fortfarande enligt teorin). Sitsen förutsätts ryttaren ha någorlunda i ryggmärgen för att kunna ge sig in på utbildningsskalan.


Har du inte en i det närmaste perfekt följsam sits - så har du inte en oberoende hand - och kan följaktligen inte inverka med handen utan att det påverkas sitsen.
:o
Det är här det skiter sig oftast

Vidden av detta förstår man lättast om man har möjlighet att se olika skickliga ryttare rida samma häst.

Jag nämnde i en annan diskussion talesättet "Den skicklige förstör minst"

Man skulle kunna modifiera det till - "Den skicklige hindrar minst"

Du kan aldrig locka fram ens de första två kvalitéerna om du inte bokstavligt talat är ETT MED HÄSTEN

Ja, det håller jag med om. Samtidigt är det ett ideal att förhålla sig till, och så länge vi inte helt och hållet kan öva in detta avsuttet (vilket jag egentligen anser att man borde göra). Men fortfarande rider ju de flesta ändå. Trots att det är en omöjlighet för de flesta som rider för nöjes skull på en lägre nivå att helt och totalt bli ett med hästen. Vi kan förhålla oss till det, sträva mot det och närma oss det alla utifrån våra olika förutsättningar, men helt och hållet det vete tusan.

Det som jag vänder mig MOT det svenska systemet är att så lite fokus läggs på ryttaren - man går tilldirekt på hästen.

Men inte kan väl samtliga i hela det svenska systemet lastas för detta? :confused: Det finns ju både rötägg och mindre lämpade även i det tyska systemet. Precis som att det finns lysande undantag även i Sverige. (Numera är ju de två systemen dessutom officiellt likadana.)

Medan de i den statliga utbildningen i Tyskland och på SRS dunkar in ryttarens prestation - först sedan kan man börja tala om hästen.

Det bästa jag läst någonsin – eller i alla fall på länge – i tränarväg var om hopptränaren som använde en enhjuling i undervisningen av sina ryttare. Heja! Egentligen borde det ingå ett halvår av sådan träning innan det alls kommer på fråga att ens bli longerad. (I min idealvärld borde alla som ville börja rida dessutom först ägna sig åt balett minst ett par år för att verkligen bli smidiga och få god kroppshållning och -kännedom. :D )

Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan. :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tyska utbildningsskalan

(I min idealvärld borde alla som ville börja rida dessutom först ägna sig åt balett minst ett par år för att verkligen bli smidiga och få god kroppshållning och -kännedom. :D )

Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan. :o

:rofl: Bara malinsky får rida här då:idea:

Men jag håller med dej.:bow: i allt.
Utbildningsstegens kriterier handlar om hästen:idea: Så har jag fått lära mej, nu minns jag t om med den tyska beridaren som höll träningar för 20 år sen, som pratade om det.:idea: Fast på tyska:crazy: hade nästan glömt henne.

Det vi pratar om här är ju hur ryttaren utbildas. Och jag håller ju med om att många tränare missar ryttaren och varför. Är inte lika optimistisk beträffande elevernas inställning som fio. :crazy:
Har hört rätt ofta tex "henne kan kan inte rida för hon håller på med samma hela tiden man kommer aldrig framåt" osv.

Men utbidlnignstegen för häst o ryttare kan inte sammanfalla, då skulle som du säger nybörjare utbilda hästarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tyska utbildningsskalan

Det vi pratar om här är ju hur ryttaren utbildas. Och jag håller ju med om att många tränare missar ryttaren och varför. Är inte lika optimistisk beträffande elevernas inställning som fio. :crazy:
Har hört rätt ofta tex "henne kan kan inte rida för hon håller på med samma hela tiden man kommer aldrig framåt" osv.

Men utbidlnignstegen för häst o ryttare kan inte sammanfalla, då skulle som du säger nybörjare utbilda hästarna.

Håller med....
är det här det skär sig i runt vad vi diskuterar?
Tror kanske att Susan - du utgår från ett ngt mer utopiskt utgångsläge där alla är oerhört avancerade. Medans andra nånstans utgår från läget att de är betydligt "vanligare" ryttare - med hästar. Och nej - det betyder inte samma sak i min värld som elementär dumsmurf land, fast det är klart att det är om vi jämför med utopiska elitryttare kanske, allt är ju relativt....
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

mer till Yrla.

Du tyckte ngnstans i rollkurstråden att detta med ansiktsuttryck var fånigt.

I artikeln i länken så nämns det att "The horse shall appear content"
Nu kan du engelska - men om nån ev inte skulle kunna - så betyder det ju att hästen skall verka NÖJD

Balkenhol använder nästan samma uttryck. Han säger Shine content.
Hur man ser på om en häst är nöjd beskrivs såhär...
av en annan tysk beridare Stationerad i USA. (Dock i min översättning )



Jag tycker ju inte att det kryllar av hästar som går sådär direkt.

Om jag skall beskriva hur det ser ut rörelsemässigt så skulla jag säga att det är som om hsäten sätter sig i en mjuk soffa - men reser sig som från en trampolin.

Lite udda beskrivet.

Elever brukar beskriva det som om det plötsligt blir en fri och otvungen rörelse


Såhär säger ju länken angående losgelasseneheit

Ja, det här med ansiktsuttrycket är intressant, men just fånigt tror jag bestämt inte att jag skrev. :confused:

Jag tolkar lösgjordhetens som så att den ska vara grunden för arbetet. Den ska finnas där innan dagens träning påbörjas och ska kunna lockas fram när helst ryttaren vill pausa i träningen. Lösgjordheten är en beredvillighet att spänna muskler och slappna av.

"Hästen är nöjd och belåten och psykiskt avslappnad" (som det står i Ridhandboken). Men själva muskelbyggandet har jag svårt att förstå hur det hos någon - människa som häst - kan ske under total avslappning, det måste ju till ett visst mått av positiv stress för att kunna prestera. Så det arbetet har jag svårt att förstå hur det skulle kunna ske utan ansträngning som beridaren skriver.

Att lösgjordheten hela tiden ska finnas där tolkar jag alltså som att närhelst ryttaren så vill under ridpasset ska hästen vara beredd att sänka halsen framåt och neråt om ryttaren erbjuder stödet där.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

Ja, det här med ansiktsuttrycket är intressant, men just fånigt tror jag bestämt inte att jag skrev. :confused:

Jag tolkar lösgjordhetens som så att den ska vara grunden för arbetet. Den ska finnas där innan dagens träning påbörjas och ska kunna lockas fram när helst ryttaren vill pausa i träningen. Lösgjordheten är en beredvillighet att spänna muskler och slappna av.

"Hästen är nöjd och belåten och psykiskt avslappnad" (som det står i Ridhandboken). Men själva muskelbyggandet har jag svårt att förstå hur det hos någon - människa som häst - kan ske under total avslappning, det måste ju till ett visst mått av positiv stress för att kunna prestera. Så det arbetet har jag svårt att förstå hur det skulle kunna ske utan ansträngning som beridaren skriver.

Att lösgjordheten hela tiden ska finnas där tolkar jag alltså som att närhelst ryttaren så vill under ridpasset ska hästen vara beredd att sänka halsen framåt och neråt om ryttaren erbjuder stödet där.

Kan inte instämma mer:bow: Precis så tänker jag också. Och så känns lösgjordhet.

Men arbete består av många olika delar där en del är som du skriver ren muskelbyggnad, en del stretcha, för att öka rörligheten ytterligare, osv och om man som människa eller häst TAR I så syns det som ett annat uttryck i ansiktet än arbete där man inte gör det lika mycket. En GP-häst arbetar mkt samlat och med hög anspänning, (inte spänning) och kan inte se helt fridfull ut i ansiktet.

För mej är hästens uttryckoch ansiktsuttryck inte samma sak, det kan synas i ansiktet, och på kroppen att hästen anstränger sej,
genom att den är varm och blodårdror mm syns tydligare, men uttrycket kan ändå vara positivt och engagerat, dvs hela utsrålningen med rörelser, öronspel mm.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

*kl*
Jag ser gärna att flertalet användare i den här tråden skärper till sig, ni vill ha seriösa diskussioner, se då till att det blir det och inte en massa blaj. Vill ni ha sådana trådar så skriv dem på gnägg.

Personliga vendettor föreslår jag att ni tar via pm.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

För mej är hästens uttryckoch ansiktsuttryck inte samma sak, det kan synas i ansiktet, och på kroppen att hästen anstränger sej,
genom att den är varm och blodårdror mm syns tydligare, men uttrycket kan ändå vara positivt och engagerat, dvs hela utsrålningen med rörelser, öronspel mm.

Jag måste bara säga att jag tycker att det här var väldigt bra beskrivet. Och "precis så" tänker jag. :bow: Att det går att se ansträngd ut, men ändå nöjd och harmonisk.

Fast, i ärlighetens namn kan vi väl aldrig helt säkert veta angående det här med ansiktsuttryck, rynkor och liknande i och med att vi de facto inte är hästar själva.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

:Det vi pratar om här är ju hur ryttaren utbildas. Och jag håller ju med om att många tränare missar ryttaren och varför. Är inte lika optimistisk beträffande elevernas inställning som fio. :crazy:
Har hört rätt ofta tex "henne kan kan inte rida för hon håller på med samma hela tiden man kommer aldrig framåt" osv.

Men då kanske "hon" inte kan lära ut grunderna på ett korrekt sätt för när dom kan det så kommer man framåt vare sig man vill eller inte :D Märker man inte det då är det något fel på elevens inställning
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

Men arbete består av många olika delar där en del är som du skriver ren muskelbyggnad, en del stretcha, för att öka rörligheten ytterligare, osv och om man som människa eller häst TAR I så syns det som ett annat uttryck i ansiktet än arbete där man inte gör det lika mycket. En GP-häst arbetar mkt samlat och med hög anspänning, (inte spänning) och kan inte se helt fridfull ut i ansiktet.

För mej är hästens uttryckoch ansiktsuttryck inte samma sak, det kan synas i ansiktet, och på kroppen att hästen anstränger sej,
genom att den är varm och blodårdror mm syns tydligare, men uttrycket kan ändå vara positivt och engagerat, dvs hela utsrålningen med rörelser, öronspel mm.

Exakt så uppfattar jag också det! :bow: Motsatsen till lösgjordhet är spänning, inte anspänning. Och anspänningen kan vara hur hög som helst utan att lösgjordheten går förlorad (t ex över ett högt hinder). Hästen kan inte hoppa ordentligt om den har spänningar men måste ta i som sjutton för att komma över.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tyska utbildningsskalan

* kl *

Hmmm...ordning i klassen :p Va kul ni har då !!

yrla

Jag tolkar hursomhelst utbildningsskalan mer som själva grunden för hur HÄSTEN ska utbildas, det vill säga det förutsätts att en outbildad ryttare inte sätter sig på en outbildad häst. En inriden häst betraktas ju enligt teorin som klar med grunden i utbildningsskalan även om man måste återgå till i synnerhet lösgjordheten (fortfarande enligt teorin). Sitsen förutsätts ryttaren ha någorlunda i ryggmärgen för att kunna ge sig in på utbildningsskalan
Jag tror att det inte riktigt stämmer här för utbildningsskalan
Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling
ska innfinna sig vid varje ridtillfälle. Det är bara graden av samling som kan skilja sig beroende på hur hästens styrka, muskler el då utbildning.
Har egentligen inte med hur långt hästen är utbildad utan mer ett ridsätt som andvänds när man utbildar för att främja hästens bästa möjliga sätt att andvända sin kropp.

QUOTE]Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan. :o[/QUOTE]

Det är väll här svårigheten kommer- dels för att tränaren först måste lära eleven sits och sitshjälper vikt, bollsäte mm- kordination av hjälpgivning - rörelsernas hjälper och sen slutligen korrigeringsridning med utbildningsskalan som en röd tråd.

Om nu eleverna kunde aceptera en lång period av longerad sitsträning utan tyglar skulle tränarens uppgift vara enklare men nu vill alla skaffa sig häst först och kunskap sen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tyska utbildningsskalan

Exakt så uppfattar jag också det! :bow: Motsatsen till lösgjordhet är spänning, inte anspänning. Och anspänningen hur hög som helst utan att lösgjordheten går förlorad (t ex över ett högt hinder). Hästen kan inte hoppa ordentligt utan spänningar men måste ta i som sjutton.

Nu fattar jag inte alls vad du menar?? Menar du spänningar som en spänd dressyrhäst?? En hopphäst som är spänd hoppar nämligen inte särskilt bra.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

* kl *



Men åter till ämnet, fortfarande ingår ju inte sitsen i utbildningsskalan på det sättet, korrektheten i grundläggande delar av sitsen förutsätts ju finnas hos den ryttare som ger sig in på att utbilda eller vidareutbilda hästen (enligt skalan). Så jag förstår alltså fortfarande inte hur vi utifrån sitsen hos ryttare kan säga att det svenska systemet ger tusan i utbildningsskalan. :o[/QUOTE

Det är väll här svårigheten kommer- dels för att tränaren först måste lära eleven sits och sitshjälper vikt, bollsäte mm- kordination av hjälpgivning - rörelsernas hjälper och sen slutligen korrigeringsridning med utbildningsskalan som en röd tråd.

Om nu eleverna kunde aceptera en lång period av longerad sitsträning utan tyglar skulle tränarens uppgift vara enklare men nu vill alla skaffa sig häst först och kunskap sen.


Du det ligger en poäng i det där, jag tror att många tränare kanske följer utbildningsskalan rakt av utan att fatta att ryttaren inte har den grundkunskapen som krävs för att klara av det och tränaren har inte den grundkunskapen att lära ut en korrekt sits och inverkan.

Angående sitsträning så är det ju väldigt mkt på modet nu och det skall sitstränas hit och dit vilket är väl bra.

Det krävs rätt mkt att kunna se exakt vad ryttaren gör för fel och kan inte tränaren se det och korrigera sitsen i den vanliga träningen förstår inte jag varför det hux flux skall ordna upp sig för att dom hamnar på en lina :confused:
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

Men du begreppen gäller fortfarande inte sitsen utan hur hästen ska arbeta och det förutsätter visserligen en hel del i sitsen, men det står inte i dessa kriterier. Alltså gäller de hästen.

Det är utbildningen men även varje ridtillfälle på sätt och vis, fast då till det hästen uppnått. Man kan inte samla en varje gång som bara ännu uppnått att arbeta i balans fram mot handen. :idea:

Men sen ska tränaren hjälpa ryttaren att nå dit och där kommer sitsen in.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

Det krävs rätt mkt att kunna se exakt vad ryttaren gör för fel och kan inte tränaren se det och korrigera sitsen i den vanliga träningen förstår inte jag varför det hux flux skall ordna upp sig för att dom hamnar på en lina :confused:

Men om nu balans - följsamhet och inverkan med säte kan läras in på lina och samtidigt teoretiskt inlärn av hjäpgivning mm så skulle det vara mer värt pengarna för lektioner.
Sen kunna få en praktisk övn på en redan utbild häst så skulle det bli en röd tråd som nu utbildn.skalan är men den är till hästen och utbildn.stegen till ryttaren.
 
Sv: Tyska utbildningsskalan

Men då kanske "hon" inte kan lära ut grunderna på ett korrekt sätt för när dom kan det så kommer man framåt vare sig man vill eller inte :D Märker man inte det då är det något fel på elevens inställning

Ja, det är kanske frågan bara hur lång tid det tar och om eleven är beredd attt ta den tiden. Det varierar nog. Folk köper ilband hästar som kan mer än de själva tex och tror att det är bara att köra på då.
Men det är som du säger också. Alla varianter finns ju. Jag är inte fullt så svartsynt på eleverna som det kan låta kanske;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp