Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tyska utbildningsskalan

Jag brukar inte skriva speciellt många inlägg här inne, men jag måste bara få fråga dig ang dina Globenkommentarer.

Hur mycket har du tävlat och på vilken nivå? Jag har inte tävlat mycket alls, men jag har befunnit mig på tävlingar upp till nationell nivå både på ponny och stor häst och det finns ALLTID spända hästar som inte är losgelassen (om vi nu ska prata tyska). Det är en utopi att alla hästar på tävling ska vara som du vill att de ska vara.

Även om de hästar som var med i Globen varit ute i alla möjliga sammanhang så förstår iaf jag att en del av dem såg ut som de gjorde. (Eller inte, jag är ju bara en svensk tant som inte har någon som helst ridutbildning i bagaget)

Det är ju allmänt känt att jag inte tävlar

I ditt första stycke håller jag med dig - även i att det är en utopi att alla hästar alltid skall vara avspända. Och särskilt inte på tävling.

Det jag skriver är att vi kanske lägger olika betydelse i begreppet.

och detta är ju ett diskussionsforum?

*Delvis KL antar jag*
Jag tror att det är lite om att tävla för första gången, när man kommer in på spektakulära arenor.

Alla vet att hästar ser allt nytt i sin omgivning. Bara att den där stenen har fått snö på sig, kan vara farligt.

På en regional tävling för x antal år sen hade arrangören klätt in domarborden med blå plast.

Det var rutinerade ekipage som inte ens kom i närheten av kortsidan under hela programmet.
Första ggn mitt sto såg ett upphöjt bord- gick hon in i sig själv o vågade inte ens titta. Den ritten fick vi ta som samhällskunskap- att bara ta sig runt.

*oxå delvis KL* Nja jag tror dock mest allt sådant beror på hur mkt man utsätter sin häst för i sk miljöträning, att enbart rida på tävlingar hjälper inte.

Hur kommer det sig att min ft häst kan gå på en dressyrbana där det spelas fotboll 2 meter intill (arrangörsmiss var det skall jag tillägga att det blev så) och bollar tjongas in i stålskyddsnätet utan att ens vifta på örat? min häst reagerar inte överhuvudtaget på sådant som sker runt om i omgivningen medans 70% av klassens dressyrhästar inte ens kunde fullfölja tävlingen. Jo förmodligen för att min häst är oerhört miljötränad pga sitt gren.

så det går ju att få bort om man tar sig utanför ridhuset då och då ;)

Tilläggas skall att den som vann red oxå på en ft häst och jag var 3:a :D

Sen kan han ju vara spänd inne på själva banan med sig själv sas och explodera men det har inte med vad som finns utanför att göra.

Senast ändrad:

*oxå delvis KL* Nja jag tror dock mest allt sådant beror på hur mkt man utsätter sin häst för i sk miljöträning, att enbart rida på tävlingar hjälper inte.

Hur kommer det sig att min ft häst kan gå på en dressyrbana där det spelas fotboll 2 meter intill (arrangörsmiss var det skall jag tillägga att det blev så) och bollar tjongas in i stålskyddsnätet utan att ens vifta på örat? min häst reagerar inte överhuvudtaget på sådant som sker runt om i omgivningen medans 70% av klassens dressyrhästar inte ens kunde fullfölja tävlingen. Jo förmodligen för att min häst är oerhört miljötränad pga sitt gren.

så det går ju att få bort om man tar sig utanför ridhuset då och då ;)

Tilläggas skall att den som vann red oxå på en ft häst och jag var 3:a :D

Sen kan han ju vara spänd inne på själva banan med sig själv sas och explodera men det har inte med vad som finns utanför att göra.

Bäst att säga på en gång jag håller på sätt och vis med. Men det är en skillnad på häst och häst. Eftersom vi pratar fortbollsplaner så : :idea:

Vi hade två exaklt lika gamla tävlningsponnies som vi utbildat själva.
De var exakt likadant ridna av samma ryttare mestadels utan ridhus.
Som 5-åringar var de ute en del och tävlade tillsammans. Vid ett tillfälle alldeles intill en fortbollsplan (kanske samma:idea: ) där det tränades målskott under hela tävlingen, på målet närmast banan.

Den ena hoppade felfritt utan att blinka. Den andra var knappt styrbar på den delen av banan. OCh den som var minst styrbar var f ö en ponny som tränades och tävlades ft:idea: Det gjorde inte den andra, som var ren hoppare.
Nu hade den ena Urbino i sig som en förklaring - men inget är ju enkelt bara på ena eller andra sättet.

Kund einte låta bli att lägga tilll det.

Antingen skulle jag föredra att du skrev rakt ut vem, var, hur o varför eller (eftersom det förmodligen skulle bryta mot forumreglerna :cool: ) tar det i pm till likasinnade.:idea:
[/QUOTE]

Verkligen en bara idé!!!

Senast ändrad av en moderator:

Bäst att säga på en gång jag håller på sätt och vis med. Men det är en skillnad på häst och häst. Eftersom vi pratar fortbollsplaner så : :idea:

Vi hade två exaklt lika gamla tävlningsponnies som vi utbildat själva.
De var exakt likadant ridna av samma ryttare mestadels utan ridhus.
Som 5-åringar var de ute en del och tävlade tillsammans. Vid ett tillfälle alldeles intill en fortbollsplan (kanske samma:idea: ) där det tränades målskott under hela tävlingen, på målet närmast banan.

Den ena hoppade felfritt utan att blinka. Den andra var knappt styrbar på den delen av banan. OCh den som var minst styrbar var f ö en ponny som tränades och tävlades ft:idea: Det gjorde inte den andra, som var ren hoppare.
Nu hade den ena Urbino i sig som en förklaring - men inget är ju enkelt bara på ena eller andra sättet.

Kund einte låta bli att lägga tilll det.

Men det här var inte hoppning det här var dressyr, och inga ft hästar är väl styrbara på hoppbanan har jag hört :D

Ja, men nu tillhör du kategorin- Kamikazeryttare:crazy: o hästarna blir väldigt trygga med sådana eller så säger du åt dem- gå annars :devil: :angel:

Det är omöjligt att träna på allt som kan vara "farligt"
Läste i ett annat forum där ngn tyckte att man skulle skotträna hästarna:confused: Vi bor inte i US där alla har vapen tillhands.:banana:

Ja, men nu tillhör du kategorin- Kamikazeryttare:crazy: o hästarna blir väldigt trygga med sådana eller så säger du åt dem- gå annars :devil: :angel:

Det är omöjligt att träna på allt som kan vara "farligt"
Läste i ett annat forum där ngn tyckte att man skulle skotträna hästarna:confused: Vi bor inte i US där alla har vapen tillhands.:banana:

:idea: Men du, ta och släng in hästen och åk hit en måndag kväll för då skott-tränar dom hundarna på brukshundsklubben här intill:D
Det har hänt flera gånger att jag råkat går förbi, så skotträdda - nej
inte här inte.:idea: Så har du det gjort, menar jag om du ska tävla i USA...

Jag har en skjutbana, mitt över dalen här.
Mina är bryr sig inte, det som är läskigast här för nya hästar är mina grisar:D

Eller när försvaret har sina Anatovhelikoptrar på service på Arlanda, då vänder de över min hästhage, så lågt att till och med dyngstacken flyttar sig.....
Men de har de slutat med nu, de flyger mot skogen till,,,mimus ringde operativa insats ledningen,,,:angel:

Det KAN komma sig av att det just var ft hästar.
En häst med för vekt sinnelag, kan inte bli en god ft häst, eller visst, den kan, men det försvårar arbetet om man vill nå ända till svår klass.

Min häst, går i ridhus ca 10 ggr/termin, oftast mindre, han skulle nog inte gillat en fobollsmatch.
Å andra sidan blev han inte ft häst, som jag hade hoppats på.

Det KAN komma sig av att det just var ft hästar.
En häst med för vekt sinnelag, kan inte bli en god ft häst, eller visst, den kan, men det försvårar arbetet om man vill nå ända till svår klass.

Min häst, går i ridhus ca 10 ggr/termin, oftast mindre, han skulle nog inte gillat en fobollsmatch.
Å andra sidan blev han inte ft häst, som jag hade hoppats på.

Hingsten jag red tog jag över av en ft-ryttare för han var för feg:D Ville inte göra läskiga saker:crazy:
Men han blev inte rädd som andra för våldsamheter i omgivningen eller fotbollsmatcher, han mest deppade ihop och blev inåtvänd och svettades och undvek att se på det farliga. :crazy: "nu dör jag, det finns inget att göra, jag ger upp". :rofl:
En pudel i stooooort format. :p

Ursäkta pudelägare, och OT.

Det är ju allmänt känt att jag inte tävlar

I ditt första stycke håller jag med dig - även i att det är en utopi att alla hästar alltid skall vara avspända. Och särskilt inte på tävling.

Det jag skriver är att vi kanske lägger olika betydelse i begreppet.

och detta är ju ett diskussionsforum?

Hur menar du nu- olika betydelse, förklara gärna?

KL
för övrigt har inte en j-l svarat på mitt senaste inlägg, vilket jag finner oerhört oartigt. Vilka delar gillade ni inte, var det att jag påpekade att de flesta av oss ej är elit utan gemene mann :D

KL
för övrigt har inte en j-l svarat på mitt senaste inlägg, vilket jag finner oerhört oartigt. Vilka delar gillade ni inte, var det att jag påpekade att de flesta av oss ej är elit utan gemene mann :D

Inte till någon speciell, men ibland kan man faktiskt tro något annat när man läser vissa inlägg...

Gemene man tror jag ibland inte ger sig in i diskussionerna pga inläggens karaktär.

Hur löd frågan?? :angel: *börjar bli måååååååånga sidor nu.*

Min erfarenhet ang utbildning så är det en del här uppe som jag har i min absoluta närhet som har lite väl bråttom. Det ska gå FORT, man tittar på eliten hur fort det går för dem, man ser inte till individens behov osv, osv..
Att bygga upp hästen både ur hållbarhetsaspekt samt att man börjar i "rätt ände" är inte så självklart för alla.

Det var bara en spekulation varför inte fler användare skriver i trådarna, jag kan ju ha helt fel.

Fast det var ju inte det den här tråden skulle handla om heller. Jag låter er andra diskutera den tyska utbildningsskalan - jag ska titta på tv.

Inte till någon speciell, men ibland kan man faktiskt tro något annat när man läser vissa inlägg...

Gemene man tror jag ibland inte ger sig in i diskussionerna pga inläggens karaktär.

Hmm. det var ett filosofiskt resonemang för att nånstans nyansera hela diskussionen och försöka sätta det i perspektiv, hur det är i vardagen, och IRL - som jag ser det....Hoppas du inte såg det som ngt annat, vad jag ser har jag inte skrivit ngt opassligt alls?

Malinsky: inlägg nr 73 - ej en fråga - utan kanske ett försök till att väcka lite alternativa tankar samt korrigering av hela debatten, som ibland rör sig lite väl högt över förankrat markplan, med tanke på oss samtliga deltagare i diskussionen, och vår bakgrund och tillvaro - som ganska vanliga gemene man - om du frågar mig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar