Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tyska utbildningsskalan

Hur menar du nu- olika betydelse, förklara gärna?

Om man skall tolka hur begreppet lösgjord ofta används, så lägger en del in, eftergiven - att hästen följer tygeln - att den är någorlunda avspänd.

Och här diksuteras det som om bara hästen inte är spänd så går den rätt men losgelassenheit handlar om ett snäpp till.

Ett "mode" som är mycket svårt att komma till och kräver 100 % balans av ryttaren och 100% balans av hästen ( det är här som takten och renheten i gången kommer in )

När hästen är helt ren i gången takten (handlar om bäckenet - återfår den sin natuliga fjädring i bakdelen)
Då kommer också hästens naturliga ryggrörelser igång - den axiala rotationen som jag tjatar om - och swingandet.

En häst som inte går med rena grundgångarter och som inte swingar med ryggen är alltså inte losgelassen och det vittnar kanske om hur väldigt svårt det är att komma till detta "mode" och då ännu svårare att behålla det.

Självklart är det ännu svårare om hästen är på tävling, att hitta de första kvaliteterna och ibland blir det pankaka av allting - men man kan också så om det aldrig någonsinn hittats till de kvaliteterna

= hästen är felutbidlad

Senast ändrad:

Om man skall tolka hur begreppet lösgjord ofta används, så lägger en del in, eftergiven - att hästen följer tygeln - att den är någorlunda avspänd.

Och här diksuteras det som om bara hästen inte är spänd så går den rätt men losgelassenheit handlar om ett snäpp till.

Jag måste fråga Susan vad du grundar det här på? Jag använde ordet "eftergiven", vilket du självklart slog ner på, i ett speciellt samamnhang. :crazy: men du ahr faktiskt ingen som helst aning vad jag lägger i varken det eller i ordet lösgjord.

Var ser du att vi diskuterar så här? Peka gärna på inlägg som tyder på att "här diskuteras" så.

För mej låter det som egna slutsatser utifrån en föreställning om kunskapsnivån här på forumet och bland de flesta dressyrryttare inkl eliten:crazy:

Om du hela tiden underförstått ska antyda okunnighet hos hela ryttarkåren (med några få undantag, de flesta i Tyskland), så vad kan vi svara i trådarna? Det är rätt självklart att det blir lite underliga diskussioner. :crazy: Du sitter med facit, hela tiden. Andra här svara rätt eller fel i dina ögon. Det blir inte plats för diskussion.

Och fortfarande handlar det här inte om sakfrågan utan om argumentationsteknik.

Exemplet här och en rad andra kan gå under beteckningen "härskartekniker", att ta poäng på andras bekostnad och därmed sänka dem.

Kompetens är en sak, (om man nu har den), frågan är hur den används, i förhållande till andra.

Att dessutom kunna bedöma tränar-, domar- och ryttarkåren i Sverige rakt av bara, som om man suttit i något slags granskningskommitté, minst, det säger mycket men inten det du vill, kanske. :crazy:

Och det värsta av allt är att jag inte har andra ideal än du, och jag tror itne nån annan har det heller här. Mina reaktioner handlar inte alls om det. Hur mycekt du än antyder att jag och andra "är förvirrade", "inte är insatta" eller är "okunniga". Vad i :devil: vet du om det, egentligen, baserat på diskussioner i ett internetforum:eek:

Sorry b_a_l del vis OT, men inte helt faktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Har oxå slarvat bort den:o
Såg faktiskt honom rida en MSV på Jojo på den tiden. Fin häst, men vart tog den vägen sen? Helsyskonen Pepe, Zizi(?)m. fl såg man senare. Vem kommer inte ihåg Broknäs-Fifi.
*OT igen*

Och jag minns ju självklart frugans fullblod, top nåt minns inte i stressen på jobbet nu:crazy: :o

Om man har ett begrepp som man tycker är bra fast på ett annat språk, där innebörden står för flera svenska begrepp, kan man väl göra en separat tråd om det.

Att i varenda tråd säga att våra kriterier är felaktiga eller ofullständiga, blir en ständig uppläxning. Det är kanske kul att håna folk o alltid använda Grin-Olle-smileysen efter, men tråden spårar ofta ur när en vet bäst.

Kan man inte bara säga att JAG tycker att det är bra, men ändå försöka att förstå vad de menar med svenska begrepp.

om man tycker att eftergiven o lösgjord är "fula" begrepp, så kan man väl blunda lite o bortse från sin egen värdering av själva ordet.

Om man har ett begrepp som man tycker är bra fast på ett annat språk, där innebörden står för flera svenska begrepp, kan man väl göra en separat tråd om det.

Att i varenda tråd säga att våra kriterier är felaktiga eller ofullständiga, blir en ständig uppläxning. Det är kanske kul att håna folk o alltid använda Grin-Olle-smileysen efter, men tråden spårar ofta ur när en vet bäst.

Kan man inte bara säga att JAG tycker att det är bra, men ändå försöka att förstå vad de menar med svenska begrepp.

om man tycker att eftergiven o lösgjord är "fula" begrepp, så kan man väl blunda lite o bortse från sin egen värdering av själva ordet.

Man tycker det, ja.

Här har man lärt barnen att i diskussioner säga : "jag tycker..... "
Inte "så här är det..." = bättre diskussionsklimat:crazy:

Jag ber redan nu om ursäkt att jag lägger mig i, för jag vet hur extremt tråkigt det blir.

Men de förhållningregler du nämner är det mer än en som överträder om och om igen. Det är faktiskt inte bara Susan som skriver "såhär är det", jag tkr snarare att det är ett välutbrett fenomen (vilket jag säkert gjort mig skyldig till själv!).

Det klappas på huvudet på vissa användare "bravo, precis så är det" t ex, som om någon satt inne med sanningen? Jag reagerar ofta på det, och inte är det en ensam användare som gör så? (Själv försöker jag ändra mitt uttryckssätt och skriva "så upplever jag det också" istället).

Många svarar ju inte direkt på inlägg utan svarar på någon annans inlägg längre ner, men med direkt adress till någon annan. Fegt.

Det här med att glömma och gå vidare, det känns avlägset?

Peace.

Det här med att glömma och gå vidare, det känns avlägset?

Javisst, så snart det är historia så. Men jag svarade på ett nytt inlägg, så.....

Jag ignorerar för det mesta, men ibland blir det lite väl mycket faktiskt.

Vi syndar nog alla, men att genomgående skicka underförstådda idiotförklaringar av resten av världen, det gör inte alla.

*kl*
Och nu är vi långt ifrån ursprungsfrågan och troligtvis är det ämnet avhandlat tillräckligt nu...Jag spikar igen nu.

/B_A_L

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar