Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tyska utbildningsskalan

Hmm. det var ett filosofiskt resonemang för att nånstans nyansera hela diskussionen och försöka sätta det i perspektiv, hur det är i vardagen, och IRL - som jag ser det....Hoppas du inte såg det som ngt annat, vad jag ser har jag inte skrivit ngt opassligt alls?

Nej mackan det var nog inte till dej alls. :bow:

Min tränare har utbildats till beridare på en statlig ridskola i Tyskland.

Hon har blivit trimmad i att alltid ha axlar och bäcken i rätt position utifrån varje rörelse. Detta är en stor del i ryttarens grundutbildning i Tyskland på den statliga beridar utbildningen, och på SRS.

Här i Sverige har jag aldrig hört någon tala om det. det är väl en av de "grejjer" man "hoppar över"

Skriver jag om det här - så blir jag hånad av somliga

jag börjar inte grina för det - det visar ju bara att man inte är så insatt

Är din tränare svensk då?
Det finns ju faktiskt en hel del svenska ryttare/tränare som utbildats i Tyskland. Det är inte helt ovanligt. Så egentligen är de ju då utbildade enligt det här systemet? Gäller det hoppryttare i Tyskland också? Dem ser man ju ofta i djup o rund.:confused: Har jag för mej, eller är det inte så?:confused:

Ang grina,- nej varför skulle du det? Det ska väl jag göra, som inte är så insatt:cry:

Hoppas du inte såg det som ngt annat, vad jag ser har jag inte skrivit ngt opassligt alls?

Klart du inte har!

Och jag vet ditt framtida nya yrke..!!

DIPLOMAT!! :banana:

Jag är helt övertygad om att Jan Eliasson kommer att få sig en rejäl match av dig i framtiden vad det gäller innehavet av befattningen "Sveriges topp-diplomat"... ;)

Med risk för att vara tjatig, men...
hoppryttarna som rider med en uppsjö av moderna skarpa bett o dessutom starka män, borde väl klara av att dra ner hästarna huvud:confused: Gramanen används mkt flitigt av de allra duktigaste tyskarna.

Sen undrar jag hur det kommer sig att det var tyskarna som gick till FEI ang HF-metoden. Varför just dem? Anser de att deras sätt är allenarådande?
Var det för att de för första ggn blev nerputtade från segerpallen eller att rikta fokus ifrån tysklands träningsmetoder o dessutom få A. ur balans- bara jag som spånar igen.

Med risk för att vara tjatig, men...
hoppryttarna som rider med en uppsjö av moderna skarpa bett o dessutom starka män, borde väl klara av att dra ner hästarna huvud:confused: Gramanen används mkt flitigt av de allra duktigaste tyskarna.

Sen undrar jag hur det kommer sig att det var tyskarna som gick till FEI ang HF-metoden. Varför just dem? Anser de att deras sätt är allenarådande?
Var det för att de för första ggn blev nerputtade från segerpallen eller att rikta fokus ifrån tysklands träningsmetoder o dessutom få A. ur balans- bara jag som spånar igen.

Spånar vidare: Det var ju tyska ryttare som började med djup o rund - utbildade i tyska systemet:confused: :confused:
Jag anser inte att systemet är fel, tvärtom, men idealisering av en hel nations ryttare.

jag har också ridit för TYSK beridarelev som sagt, även om det var för 20 år sen ( men systemet var nog samma), och hon red då inte som ett föredöme själv, därav att vi var flera som inte red för henne längre. Mkt mkt hand:eek: o lärkvingar. Och inte lärde hon ut mer av grunderna, då red ajg samtidigt för en svensk, - han som tjatade om takt-en som grund:idea: Mer korrekt i vad han lärde ut än tyskan.:crazy: Fast förstås är jag ju dåligt insatt, så - det var säkert tvärtom....

Hade ju nästan glömt den parentesen i mitt ridliv, men för balansens skulll drar jag upp det.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Det skulle vara kul att höra Tuas bild av hur de red/tränade i tyskland när hon jobbade hos en tysk beridare där!! Det är väl inte hela sanningen, men jag tycker det skulle vara intressant!

Tuuuuuuuuuuuuuua!??

Hur menar du nu- olika betydelse, förklara gärna?

KL
för övrigt har inte en j-l svarat på mitt senaste inlägg, vilket jag finner oerhört oartigt. Vilka delar gillade ni inte, var det att jag påpekade att de flesta av oss ej är elit utan gemene mann :D

Du får vänja dig, de allra flesta svarar inte på mina inlägg heller, vare sig jag skriver på dressyr eller på något annat forum.

Men det behöver inte vara för att man inte gillade något, det kan ju vara precis tvärtom.

Jo, vi skriver nog förbi varandra. :D

Jag refererar hela tiden till den tyska utbildningsskalan utifrån de standardiserade verk vi har i Sverige, alltså de från tyska översatta Ridhandböckerna. När jag alltså skriver att jag har tolkat något på ett eller annat sätt talar jag utifrån böckerna specifikt, eftersom de är de enda officiella (från ridsportförbundet) jag känner till i Sverige (de enda sedan arméns ridinstruktion :confused: ).

Jag menar alltså inte i första hand hur jag personligen har uppfattat en viss del av utbildningsskalan utan hur jag tolkar de officiella riktlinjer som finns för klassisk ridkonst (de som är nedtecknade i handböckerna). Det uppfattade jag också vara ämnet för tråden ;)

En personlig åsikt är däremot att när det nu i Sverige äntligen finns både medel och önskan att standardisera utbildningen av hästar och ryttare som bygger på just de gamla tyska principerna för klassisk ridkonst borde det väl ligga i allas intresse att verkligen använda sig av dem och hålla sig till de riktlinjerna. Det är ju ändå den mest tillförlitliga källan vi har för närvarande. Åtminstone mer tillförlitlig än våra personliga uppfattningar. :crazy:

Precis som du skriver är det alldeles självklart att sitsen och annat väsentligt i ryttarutbildningen är en grundförutsättning för att någon ridning att tala om ska komma på fråga, men jag menar fortfarande att de bitarna inte ingår i utbildningsskalan i sig, sådan den finns nedtecknad i ridhandböckerna. (Det är väl också därför det står (ständigt och upprepas) att det absolut viktigaste vid utbildning enligt klassisk ridkonst är: En välutbildad häst är den bästa läromästaren och En unghäst hör ihop med en erfaren ryttare.)

Så tolkar i alla fall jag det. :idea:

Glöm inte Erik Lettes bok. Han har med utbildningsskalan. Sen har Tibblins bok varit officiell på dressyrdomarutbildningen./T_B

Glöm inte Erik Lettes bok. Han har med utbildningsskalan. Sen har Tibblins bok varit officiell på dressyrdomarutbildningen./T_B

Menar du den som kom ut på 80-talet?
Synd att halva boken var dressyrprogram som blev inaktuella ganska fort. Tibblins bok är bra, men G. Hedlunds är bättre som har massor med illustrationer, även på exakt hjälpgivning vid utförandet av det mesta- även sätets inverkan.

Jag gillade också Gunnar Hedlunds bok.

Det som är lite spännande i sammanhanget = utbildningsskalan är att Erik Lette skriver så tydligt om den, redan på den tiden. Sen var det Tibblins bok som blev den "officiella läroboken".
Sen är ju utbildningsskalan inget konstigt. Bara ett pedagogiskt grepp för att göra det tydligt att man inte skall springa innan man lärt sig gå, ungefär.

Men ridhandböckerna är ju inga böcker i den meningen, utan de officiella riktlinjerna för klassisk ridkonst från ridsportförbundet. Alltså de grundläggande dokumenten för ridkonst. Jag tror vare sig Tibblins eller Lettes böcker kan göra anspråk på det. :D

Hej! Hörde uppropet och ska försöka svara så gott det går...

Nu jobbade jag ju där under rätt kort tid, två månader under en sommar. Tror att man, om man ska kunna redogöra i detalj för en viss metod ska man ha varit på plats i många år.

Jag jobbade alltså hos en man vid namn Bernhard Fischer. Han hade segrar upp till GP-nivå samt arbetat med att visa hingstar osv. Han var sk "Pferdewirtschaftmeister", med inriktning dressyr.

Jag kommer ihåg att han berättade en hel del om sin utbildning, men jag kommer inte ihåg så mycket, alltså ang utbildningsanstalt osv. Han hade bla ridit mycket för Hinnemann, som om jag inte är helt ute och cyklar, är en företrädare för den klassiska dressyrutbildningen.

Nåväl, jag kan ju bara vittna om det jag såg där, och vilken typ av träning jag fick i min tur av Bernhard. Eftersom det här var ett utbildningsstall så red vi väldigt mycket, och det fanns inte tid för att sitta ner och diskutera ridteori. Men det som lyste igenom i Bernhards undervisning var mycket fokus på en korrekt sits, korrekt handposition osv. Minns att han tjatade mycket på en elev som satt konstant snett, vikt i midjan med axlarna i olika höjd.

Mig var han inte på så mkt ang sitsen, eftersom han tyckte att jag hade en bra kontroll över mina positioner, däremot blev det mer teknisk undervisning eftersom hästarna där skulle tränas i rörelser på hög nivå, som jag då inte hade någon "mängderfarenhet" av att sitta och rida. Dvs passage, piaff, bytesserier, saxar osv.

Ang hästarna så var han väldigt individanpassad. På de flesta var han noga med att de under ett pass skulle ridas fram i låg form, absolut ingen rk, men han kunde acceptera att de var något bakom lod så länge de inte var bakom hand. De utbildade hästarna skulle sedan upp i formen genom att sätta sig och näsan skulle då vara i lod eller ngt framför. "Nase vor", är en kommentar som satt sig i hjärnan på mig, så det måste han ha tjatat mkt om :smirk:

Det fanns ett undantag, och det var Wenke (en av mina utbildningshästar som en väninna till mig sedan köpte hit till Sverige). Kommer väl ihåg att henne MÅSTE jag rida låg och rundare i formen, dvs framme till bettet men bakom lod. Han poängterade att hon så länge ridits i för hög och låst form, med sänkt rygg, att hon behövde mycket träning i den riktigt låga formen för att slappna av.

Han var allergisk mot joxande händer, man fick leda och lossa om man behövde det (på Wenke t ex) men tjatade mycket om "ruhige Händer", alltså lugna händer i all inverkan.

Utbildningsskalan som ni diskuterar här pratade han en del om, inte så att han rabblade den, men refererade till den hela tiden i sina intruktioner.

Eftersom jag inte hunnit läsa hela denna tråden har jag inte koll exakt på vilka diskussioner som uppkommit, men fråga gärna om det är ngt specifikt.

Skrev lite otydligt ang Wenkes form ser jag nu, hon skulle ridas låg och rund med nacken i ung samma höjd som manken, och i denna form var det alltså ok att nosen kom strax bakom lod, men med stöd.

Denna häst var det sen, när hon var lösgjord, inga problem att be att komma upp i formen på ett korrekt sätt, efter några veckors ridning.

Nej men för den hugade ryttaren har det funnits information.

Ja, och Lettes bok var rätt populär på 80-talet t o m jag läste sönder den. Tyvärr tillhör den de böcker jag har lycktas tappa bort genom att låna ut:crazy: Så jag håller med, det har funnits.

Axel, som sagt så red vi väldigt mycket, så det fanns inte så mycket tid att diskutera ridteori eller hur andra gjorde. Vi hade liksom nog med jobbet som skulle utföras på DENNA anläggning.

Men jag tror själv Tyskland genom sitt utbildningssystem (och nu menar jag inte vilken metod som lärs ut, utan systemet med beridarutbildning) har möjlighet att nå många elever. Så det system som lärs ut till det stora flertalet är nog ganska likriktat.

Fast är det ju oerhört svårt att likrikta någonting som är så komplext som ridning, så beridare/utbildare som genomgått samma utbildning kommer ju ändå ha en individuell prägel i sin ridning/undervisning.

Bernhard stod själv för en väldigt mjuk ridstil, det såg aldrig forcerat ut, ens när han plockade fram max ur hästarna på tävling. Jag såg överlag väldigt mycket god ridning även på låg nivå på tävlingar, dvs L-klasse och M-klasse. Men visst fanns det "dålig" ridning även här. Ett stall som var ut och tävlade var väldigt präglade av hon som bossade där, hon red väldigt hårt, klämde ur hästarna med kraft och detta präglade alla hennes beridare.

Så även om många utbildas enligt samma skala, så blir ju slutprodukten ändå påverkad av individuell talang och mentalitet....

Sen är det väl i Tyskland som på alla andra ställen, "glada amatörer" finns det ju överallt som pular på mycket på egen hand, och då finns det ju ingen ridlärare som kan inverka på utvecklingen.

Har oxå slarvat bort den:o
Såg faktiskt honom rida en MSV på Jojo på den tiden. Fin häst, men vart tog den vägen sen? Helsyskonen Pepe, Zizi(?)m. fl såg man senare. Vem kommer inte ihåg Broknäs-Fifi.
*OT igen*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar