Sv: Tyska utbildningsskalan
Hej! Hörde uppropet och ska försöka svara så gott det går...
Nu jobbade jag ju där under rätt kort tid, två månader under en sommar. Tror att man, om man ska kunna redogöra i detalj för en viss metod ska man ha varit på plats i många år.
Jag jobbade alltså hos en man vid namn Bernhard Fischer. Han hade segrar upp till GP-nivå samt arbetat med att visa hingstar osv. Han var sk "Pferdewirtschaftmeister", med inriktning dressyr.
Jag kommer ihåg att han berättade en hel del om sin utbildning, men jag kommer inte ihåg så mycket, alltså ang utbildningsanstalt osv. Han hade bla ridit mycket för Hinnemann, som om jag inte är helt ute och cyklar, är en företrädare för den klassiska dressyrutbildningen.
Nåväl, jag kan ju bara vittna om det jag såg där, och vilken typ av träning jag fick i min tur av Bernhard. Eftersom det här var ett utbildningsstall så red vi väldigt mycket, och det fanns inte tid för att sitta ner och diskutera ridteori. Men det som lyste igenom i Bernhards undervisning var mycket fokus på en korrekt sits, korrekt handposition osv. Minns att han tjatade mycket på en elev som satt konstant snett, vikt i midjan med axlarna i olika höjd.
Mig var han inte på så mkt ang sitsen, eftersom han tyckte att jag hade en bra kontroll över mina positioner, däremot blev det mer teknisk undervisning eftersom hästarna där skulle tränas i rörelser på hög nivå, som jag då inte hade någon "mängderfarenhet" av att sitta och rida. Dvs passage, piaff, bytesserier, saxar osv.
Ang hästarna så var han väldigt individanpassad. På de flesta var han noga med att de under ett pass skulle ridas fram i låg form, absolut ingen rk, men han kunde acceptera att de var något bakom lod så länge de inte var bakom hand. De utbildade hästarna skulle sedan upp i formen genom att sätta sig och näsan skulle då vara i lod eller ngt framför. "Nase vor", är en kommentar som satt sig i hjärnan på mig, så det måste han ha tjatat mkt om :smirk:
Det fanns ett undantag, och det var Wenke (en av mina utbildningshästar som en väninna till mig sedan köpte hit till Sverige). Kommer väl ihåg att henne MÅSTE jag rida låg och rundare i formen, dvs framme till bettet men bakom lod. Han poängterade att hon så länge ridits i för hög och låst form, med sänkt rygg, att hon behövde mycket träning i den riktigt låga formen för att slappna av.
Han var allergisk mot joxande händer, man fick leda och lossa om man behövde det (på Wenke t ex) men tjatade mycket om "ruhige Händer", alltså lugna händer i all inverkan.
Utbildningsskalan som ni diskuterar här pratade han en del om, inte så att han rabblade den, men refererade till den hela tiden i sina intruktioner.
Eftersom jag inte hunnit läsa hela denna tråden har jag inte koll exakt på vilka diskussioner som uppkommit, men fråga gärna om det är ngt specifikt.