Tyska stallar

linafina

Trådstartare
Ni som har arbetat i tyska stall eller varit där hur är deras stallar? Jag tänker på det här med luften/hygienen i stallet och om hästarna får vara ute osv.

Idag fick jag höra att många hästar därifrån blir dåliga i luftrören eftersom deras stallar är dåliga.

Jag skulle vilja veta hur mycket sanning där är i det?
 
Sv: Tyska stallar

Sanningen är väl att det är som i Sverige. Ha sett stallar runt om i Hamburg som sett ut som slott. Stenlagda gårdar, blänkande "sängknoppar" på boxväggarna mm. Men har också sett uteboxar på landsbygden som lika gärna kunde ha stått i Sverige eller England. Vilka hästar som har det bäst? Svårt att säga. Upplever det som hästarna i England mår bättre oavsett om det handlar om galopp, hopp eller dressyrhästar. Men klimatet spelar in med. Det är mildare i England än vad det är i Tyskland och Sverige. Gräset är grönare en längre tid på året vilket gör att hästarna kan vara ute mer.

Kan hända handlar det inte bara om ventilation utan även om underlag i boxarna. Känns som vi i Sverige har mer att välja mellan avseende strömaterial och det är ju något som sätter sin prägel på miljön i stallet. Det handlar om temperatur, luftfuktighet, dammtäthet, mögelsporer och inte minst luftombyte. Även hästar kan ju utveckla allergi...
 
Sv: Tyska stallar

Min erfarenhet av tyska stall är att de inte är sämre än svenska vad gäller luft. Visst finns det säkert en del dåliga stall i Tyskland, men det finns det i Sverige också. Jag har sett en hel del uteboxar. När jag var där var det populärt att bygga "paddockboxen", vilket är en box med boxhage framför så hästen kan gå in/ut som den vill.

Skillnaden är hagvistelse. Många ridhästar går inte i hage alls. Det är främst unghästar och pensionärer man har ute. Undantag finns naturligtvis.

Det är också vanligt med djupströbäddar, vilket betyder att man inte mockar dagligen utan bara ströar nytt. Bädden tas sedan ut med traktorn när den blivit för tjock. En dåligt skött djupströbädd är naturligtvis inte bra för luftrören, men ströas det ordentligt är det inga problem.

Tror inte hosta är så mycket vanligare än här faktiskt.

Vi svenskar är ibland väldigt snabba att slå oss för bröstet och döma ut andra länders hästhållning även om vår ibland också lämnar en del att önska. Jag ser många hästar här som står med lera till knäna eller föl/unghästar helt utan jämnårigt sällskap etc.
 
Sv: Tyska stallar

Nu känner jag bara till ett stall, då jag jobbat där. 30 km söder om Hamburg.
Där fanns tre stallar, två av dem hade uteboxar (dvs hästarna tittade rakt ut på gården, bättre luft än så kan det väl inte bli) och det tredje stallet var inomhus, lite gammalt med tegelväggar i boxarna, men det var mer kallt än varmt i det stallet.
Hästarna hade paddockar att gå i, ofta två och två (pga hagarnas storlek) men det fanns också större gröna hagar där ponnyer och pensionärer gick.
Medelmåttig klass på stallsområdet.

Hästarna gick ute från 07-15. Med utetäcken på sig dygnet runt.

Min erfarenhet är att tyskar är väldigt noga med hästarna och hur gårdarna ser ut, det var ett himla sopande och krattande jämt ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Grazing
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 040
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Emro
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp