Typiskt hästfolk

Sv: Typiskt hästfolk

kl*

min lärare i patologi osv varnade hela klassen för "hästtjejer" för vi kommer tydligen in om och om igen med knepiga skador och vägrar ta det lugnt och läka ut :p

Mina tankar stämmer väldigt bra ihop med schelin_j, backar inte för skitgöra, har konstant blå märken. Även delen om att hästmänniskor är raka och viljestarka.

för mig är en typisk hästmänniska en som inte är rädd för att skita ner sig eller hugga i när det behövs och bra på att se lösningar också istället för problem. Nåt som också är typiskt är att alltid hitta torkade morosbitar, bandskarvar, isolatorer, höbôs och liknande i fickorna.

*KL*
Tyvärr är min erfarenhet att en typisk hästmänniska sällan betalar fakturor..:mad:
Och jag är inte ensam om den erfarenheten.

*KL*
Tyvärr är min erfarenhet att en typisk hästmänniska sällan betalar fakturor..:mad:
Och jag är inte ensam om den erfarenheten.

Fast frågan är då...är det en riktig hästmänniska??? ... eller, är det en människa med taskig moral som råkar ha häst? ;)

Det kan man ju fråga sig. Otur i så fall att det fullkomligt kryllar av folk med dålig moral som råkar ha häst...

Det här är faktiskt ett enormt utbrett fenomen. Hovslagare, veterinärer, stallägare, foderförsäljare, snickare mfl, alla är de fruktansvärt trötta på folk som vill ha men inte betalar. "Hästfolk" är många gånger ett skällsord. Trist tycker jag.

Man tolkar ju saker lite olika. De jag ser som riktiga hästmänniskor värnar om sina hästar, sköter ekonomin kring dom och håller sig väl med de övriga yrkesgrupper man faktiskt är beroende av som hästägare.

många av mina tankar står redan med men två kom jag på som passar in hos många. tex krogen? ne har morgon fodringen eller tävling imorgon. stökigt inne med lera i hallen o halm/spån brevid sängen men rent i stallet o kan mocka en box i en timme. och bilen.... full av skräp o kanske tom en spånbal i bak eller en höbal. händer här väldigt ofta.. min sambo måste ha ett fruktansvärt bra tålamod... samma med vänner som inte är hästmänniskor... att dom orkar höra mig prata om hästarna som mina barn medans dom pratar dagis o blöjor o jag pratar ny sadel eller liknande ;)

Det kan man ju fråga sig. Otur i så fall att det fullkomligt kryllar av folk med dålig moral som råkar ha häst...

Det här är faktiskt ett enormt utbrett fenomen. Hovslagare, veterinärer, stallägare, foderförsäljare, snickare mfl, alla är de fruktansvärt trötta på folk som vill ha men inte betalar. "Hästfolk" är många gånger ett skällsord. Trist tycker jag.

Känner igen det där, TYVÄRR!

Min hovis tex, numera tar han betalt kontant INNAN han skor pga han råkat ut för så många som "glömmer" plånboken var å varannan gång eller inte betalar fakturorna.
Jag förstår honom, för det är inte enkelt att som liten egenföretagare som försöker göra rätt för sig inte får betalt för sitt arbete när han dessutom gjort det bra.

Synd att folk inte förstår att göra rätt för sig, för det lönar sig i längden.
Jag fick min belöning precis innan jul, då bjöd han på skor + sluor så jag behövde bara betala verkningen.
Bara för att jag alltid har en hel å ren häst som står redo när han kommer och jag betalar alltid utan det minsta krångel osv.
I höstas var min häst akut halt, då kom min kära hovis ut trots att han dels var ledig och skulle umgås med sina små barn och dessutom bor 1h bilfärd från mig.
För besväret ville han inte ha en endaste krona, bara för att han tycker jag är en bra kund :love:

KL.

Hästfolk är envisa och har stark vilja (vilket ibland uttrycker sig som en besservissermentalitet). De tror dessutom att de är odödliga (först rider vi klart, sedan fixar vi i stallet, sedan äter vi och därefter åker vi till akuten och kollar upp min brutna arm...). Och hästen kommer alltid först, man har inte råd att hyra en film för 30 spänn för pengarna är slut men kan samma helg "skaka fram" flera tusen till någon hästpryl.

kl

Tycker Schelin_j sa det mesta bra, annars är väl ett typexempel att man hanterar andra människor som man hanterar hästar? Med fast hand och tydlighet, men tål inte en massa trams. ;) Och även rent fysiskt, att man flyttar på folk för att komma förbi istället för att säga något. :p

Vet inte om det finns några definierande 'drag', men jag vet att folk jag träffar inte brukar tro att jag håller på med hästar.
Så jag passar väl inte in i den mallen folk har i huvudet, men vad den är vet jag inte.
Men jag kan tänka mig att många pratar mycket som sin häst, ungefär som en förälder pratar om sitt barn.

För mig så tycker jag typiskt hästfolk (hästfolk= mig i detta fallet) är tex att jag räknar alla utgifter som inte är helt nödvändiga i 'stalltermer'. Tex ah, tröjan kostar 300 spänn. Det är en verkning för lilleman. Ny mobil 3000 :eek: Det är nästan 2 stallhyror för tant osv.

Och att jag kollar in ridmöjligheter överallt jag är. Även fast jag inte har någon häst i närheten. Man har väl kanske också en radar ute för stall och hästar och hovslagare?

Hehe jag räknar "allt" i höbalar... "hm, nja det kostar ju 4 höbalar" så jag låter bli :o

Gemerellt går nog inte att se på civilklädda vilka som är hästmänniskor och inte... men faktiskt så har en del en viss hållning och ett visst sätt att röra sig har jag märkt :) Jag är ganska nyinflyttad i min kommun och har upptäckt att flera jag såg på coop och tänkte att de ser ut som ryttare har jag faktiskt stött på ute på ridklubben också.

Oj. Jag betalar mina räkningar som alla andra, men just såna fakturer som har med hästarna att göra är jag extra noga med och betalar gärna i förtid för att verkligen veta att det kommit fram i tid. Jag vill verkligen inte stå utan veterinär/hovis/foder etc pga obetald faktura om det skulle krisa.

Jag har heller aldrig hört att hästfolk skulle vara dåliga på den biten, snarare har jag trott att det är lite tvärtom. De som ger ut tjänster på faktura till hästfolk har sällan ens en kreditkoll innan, så jag har antagit att hästfolk är så duktiga på att betala för sig (sina hästar) att det inte "behövs".

Man ska dock skilja på "hästmänniskor" och "människor med häst"... :angel:

kl

Tycker Schelin_j sa det mesta bra, annars är väl ett typexempel att man hanterar andra människor som man hanterar hästar? Med fast hand och tydlighet, men tål inte en massa trams. ;) Och även rent fysiskt, att man flyttar på folk för att komma förbi istället för att säga något. :p

Eller smackar och knuffar på dom i mataffären av bara ren vana. :o

Angående skador ja, när gipset skulle av på min ena fot (inte hästrelaterad skada (den gången) :angel: så behövde jag inte åka in till sjukan, läkaren skickade istället sin kompis veterinären hem till mig för att såga upp gipset eftersom han skulle åt samma håll. :rofl:

Jag skulle vilja säga att det finns två typer av typiskt hästfolk;

De "riktiga" hästmänniskorna: Drivna människor med mål i livet, ansvarstagande och hårt arbetande. Sätter alltid hästen i första rummet. Detta syns då ofta även i hemmet och i bilen, som också är någon typ av stall.

"Wannabes": Komplicerade människor som tror att hästar är porslinsdockor och att man kan köpa framgång med pengar. Dessa människor tror att alla kan ställa upp bums meddetsamma om det är något med deras hästar, samtidigt som de själva egentligen inte vill göra skitgörat. Märkeskläder och märkesutrustning är det viktigaste. Och herregud, om någon rider med ett par skitiga märkeslösa skydd - STACKARS häst! ;)

(hoppas ni fattar ironin)

Nu kanske det här är lite mer "lustigt" menat men jag är så tråkig att jag alltid tänker "vad fan" om typ varenda sak som skrivs. Allt är grova generaliseringar ju, jag stämmer inte in på hälften fast jag räknar mig själv till hästmänniska.

Så nej, jag tycker inte man kan märka alls på folk om de är hästmänniskor eller inte. Olika som folk är mest tycker jag.

HAHA det kan jag faktiskt erkänna att jag gör ibland.

Och ibland när folk beter sig lite halvilla har jag lust att vissla åt dem. Gör jag alltid när hästen är lite på gränsen i beteendet :angel:

Vet inte om det finns några definierande 'drag', men jag vet att folk jag träffar inte brukar tro att jag håller på med hästar.
Så jag passar väl inte in i den mallen folk har i huvudet, men vad den är vet jag inte.
Men jag kan tänka mig att många pratar mycket som sin häst, ungefär som en förälder pratar om sitt barn.

För mig så tycker jag typiskt hästfolk (hästfolk= mig i detta fallet) är tex att jag räknar alla utgifter som inte är helt nödvändiga i 'stalltermer'. Tex ah, tröjan kostar 300 spänn. Det är en verkning för lilleman. Ny mobil 3000 :eek: Det är nästan 2 stallhyror för tant osv.

Och att jag kollar in ridmöjligheter överallt jag är. Även fast jag inte har någon häst i närheten. Man har väl kanske också en radar ute för stall och hästar och hovslagare?

Exakt så är jag oxå:D Kul att flera tänker på dom detaljerna:D

Hos mig brukar dock främmande (killar mest) på ex.krogen kunna påpeka "erkänn du håller på med hästar".
Det fattar inte jag!! Första ggn det hände rusade jag i smått panik in på toa och sniffade på mig själv, kollade efter hörester,ja allt som skulle kunnat vara hästrelaterat..men ingenting!!!!
Det är,och fortsätter vara ett jäkla mysterium för mig:crazy:

Hos mig brukar dock främmande (killar mest) på ex.krogen kunna påpeka "erkänn du håller på med hästar".
Det fattar inte jag!! Första ggn det hände rusade jag i smått panik in på toa och sniffade på mig själv, kollade efter hörester,ja allt som skulle kunnat vara hästrelaterat..men ingenting!!!!
Det är,och fortsätter vara ett jäkla mysterium för mig:crazy:

Det har hänt mig flera gånger också och jag förstår inte heller hur folk kan se det :confused: Eller en gång när jag hade byxor på mig så sa personen att det syndes på mina lår och rumpa dvs snygga och väl musklade :p

Säger som min lärare sa till mig -"Hästfolk har mycket pondus och har en vana att ta en ledarroll"

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?