Typiskt hästfolk

Home

Trådstartare
Hej hej!
Vad är typiskt hästfolk egentligen? Något speciellt dom brukar göra till skillnad från "vanligt" folk? Eller har ni för er att dom (vi) brukar se ut på något speciellt sätt? Vara på något speciellt sätt?
Eller något annat som är typiskt? :D

Sv: Typiskt hästfolk

Min sommarjobbskollega sa häromdan att det inte märktes att jag håller på med hästar, då hästmänniskor enligt honom "inte har några andra intressen, inte sminkar sig och aldrig varierar sin klädsel oavsett om det är fest eller vardag". Det tyckte jag var kul (om än kanske inte så överensstämmande med verkligheten, men han är ju 19-årig hockeykille också). :D

Vet inte om det finns några definierande 'drag', men jag vet att folk jag träffar inte brukar tro att jag håller på med hästar.
Så jag passar väl inte in i den mallen folk har i huvudet, men vad den är vet jag inte.
Men jag kan tänka mig att många pratar mycket som sin häst, ungefär som en förälder pratar om sitt barn.

För mig så tycker jag typiskt hästfolk (hästfolk= mig i detta fallet) är tex att jag räknar alla utgifter som inte är helt nödvändiga i 'stalltermer'. Tex ah, tröjan kostar 300 spänn. Det är en verkning för lilleman. Ny mobil 3000 :eek: Det är nästan 2 stallhyror för tant osv.

Och att jag kollar in ridmöjligheter överallt jag är. Även fast jag inte har någon häst i närheten. Man har väl kanske också en radar ute för stall och hästar och hovslagare?

Använder bilen som förvaringsutrymme. Ganska självsäkra. Prioriterar bort nästan allt som inte har med hästar att göra. Och dom riktigt skickliga hästmänniskorna lyckas också uppfostra sin familj och omgivning till att bli hästmänniskor.

Jag tycker de flesta "Inte har råd "
Alla pengarna går till Hästarna:o

Hej från Hambo

För mig är en typisk hästmänniska ett positivt omdöme generellt sett och karakteriseras av bland annat:

En stark känsla för djur, och främst då hästar. En hästmänniska har lärt sig lite av hästarnas kroppsspråk och fungerar oftast utmärkt tillsammans med de flesta hästar och kan förstå signaler och annat och därför hantera hästen på ett korrekt och juste sätt och även sätta gränser så att hästen förstår vad människan menar.

Inte rädd för att hugga i - lite skit under naglarna, några blåmärken och muskelvärk är ingen orsak till att inte jobba lite!

Lägger oftast mer pengar på att köpa funktionsduglig utrustning till sig själv och hästen än på "kläder till det vanliga livet".

Törs stå för sin åsikt, vara tydlig och klar och rak i ryggen i de flesta situationer.

Tyvärr innebär också en typisk hästmänniska i andra sammanhang något åt det nördiga hållet och kan användas som skällsord när det till exempel blivit gräl eller strul i ett stall. Just den typiska hästmänniskans förmåga att framföra sina synpunkter i all oändlighet väcker ju ofta dispyter till liv.

Sedan har jag sett avarter också, människor som älskar sina hästar och anpassar sina liv till dem men som inte kan förmedla sina åsikter till andra människor. Då blir det gärna sådana där tvättstugekonversationer på stallets whiteboard... vilket ju definitivt inte är något bra. Hellre ett rejält gräl än en massa surande i halvtystnad och skitsnack!

Vet inte om det egentligen särskiljer sig så mycket mellan "hästfolk" - "hundfolk" - "vanligt folk" ...det enda jag direkt kommer på är läkares reaktioner när man kommer in...som i mitt fall ett antal ggr...med gamla skador. Vet inte hur många gånger jag fått höra att det är just "typiskt hästfolk att gå och dras med skador istället för att åka in direkt" :o ...

Det har du rätt i! Hände mig senast i veckan. Och alla vi i vårt stall i alla fall har en massa gamla/nya krämpor och skador som vi alla resonerar 'Jaja, så länge det inte blir värre...' kring.

Och jag upplever att många läkare avslutar sin undersökning så fort de får veta att man har häst. Lösningen blir helt enkelt "sälj hästen". Det rådet har jag fått på allt från eksem till hjärnskakning :crazy:

I sjukvården har jag upplevt att man tar för givet att kan vissa saker för att håller på hästar.
Som t ex när skulle sitta länge i väntrummet i väntan på en expertläkare och bad om en linda för det gjorde mindre ont i min skadade fot då. Ja då fick jag lindan i handen med orden det klarar ju du som har häst själv.
Eller när jag bröt tummen och blev satt vid sidan om röntgenplåtarna i väntan på doktorn.
När han kom frågade han om jag tittat på dem , vilket var svårt att undgå i det lilla rummet. Ja svarade jag sanningsenligt. Hur tycker du det ser ut? frågade doktorn. Tja sa jag det ser OK ut med min lilla erfarenhet. Bra då kör vi på det sa doktorn och gick ut :confused:

*kl*

Vi rynkar inte på näsan för minsta lilla skit! Vi har oftast en "grundstyrka" i kroppen som byggts upp efter år av hästhantering :)

Det mest typiska jag kan komma på har nog redan nämts i tråden.. Nämligen:
Inte speciellt känsliga för sjukdomar/ skador osv.. Feber? ta en ipren o kör på:devil:
Lägger mer pengar på hästens täcken/utrustning än ens egna kläder.
ex: HW täcke 1200kr, KÖP!! Jeans 999kr.. tvek ...

haha mina tankar iaf!:rofl:

De flesta av oss kan räkna foderstater till många olika sorters hästar, men själva kommer vi knappt ihåg att äta alla dagar.
/B

Och jag upplever att många läkare avslutar sin undersökning så fort de får veta att man har häst. Lösningen blir helt enkelt "sälj hästen". Det rådet har jag fått på allt från eksem till hjärnskakning :crazy:
Har aldrig hänt mig...kan ju bero på att hästen i fråga varit död sedan länge :o ...gick 15 år med kvaddad axel efter att ha fått en häst över mig. Då sökte jag inte läkarvård när det var färskt. Men å andra sidan gäller det oavsett för jag gick i 20 år med fraktur i handleden (kunde inte begripa varför den var så svag:crazy: ) efter en trafikolycka, innan jag kom mig för att kolla upp den:cool:

Kanske som min mamma, som kommer i ridbyxor, chaps och välputsade ridskor när hon vill vara "fin" i hästsammanhang. T.ex. så följde hon med när jag var och provred hästar. Hon skulle verken rida eller övrigt kolla på hästen utan hon var bara med, men trots det var hon "uppklädd" i nytvättade helskodda ridbyxor, rena fina chaps och putsade ridskor. Hon var finare än mig som ändå var den som skulle köpa häst :rofl:

Samt att hästfolk ofta tenderar att bry sig mer om sin häst en dem själva, som folk redan konstaterat här. Krockar vi med bilen + släp är det hästen vi tittar till först innan vi ens tillåter ambulanspersonalen att komma i närheten av oss. Går vi omkull med hästen ringer vi till vet om hästen verkar det minsta skadad, men att vi själva har brutna revben, brutna nyckelben, hjärnskakning och blåmärken, "äh, det går över med lite alvedon när jag kommer hem från stallet om sådär 4 timmar efter att vet varit och kollat på hästens skrubbsår".

Jag själv är i en situation just nu där jag verkligen skulle behöva nya ridskor. Sulan är helt avsliten, och jag skojar inte.. Använder gympaskor för tillfället, och det är inte helt bra att rida i. Men planerar jag att köpa nya ridskor snart? Nä, hästen ska ha 4 st barfotaboots först och sen en sadel om jag hittar någon :D

För mig så tycker jag typiskt hästfolk (hästfolk= mig i detta fallet) är tex att jag räknar alla utgifter som inte är helt nödvändiga i 'stalltermer'. Tex ah, tröjan kostar 300 spänn. Det är en verkning för lilleman. Ny mobil 3000 :eek: Det är nästan 2 stallhyror för tant osv.

Och att jag kollar in ridmöjligheter överallt jag är. Även fast jag inte har någon häst i närheten. Man har väl kanske också en radar ute för stall och hästar och hovslagare?

:D Jag kan inte göra annat än att hålla med. Både den ekonomiska biten och att jag spanar in skogsvägar som verkar helmysiga trots att jag kan vara i en helt annan stad :angel:. Kul att du är likasinnad!

Samt att hästfolk ofta tenderar att bry sig mer om sin häst en dem själva, som folk redan konstaterat här. Krockar vi med bilen + släp är det hästen vi tittar till först innan vi ens tillåter ambulanspersonalen att komma i närheten av oss. Går vi omkull med hästen ringer vi till vet om hästen verkar det minsta skadad, men att vi själva har brutna revben, brutna nyckelben, hjärnskakning och blåmärken, "äh, det går över med lite alvedon när jag kommer hem från stallet om sådär 4 timmar efter att vet varit och kollat på hästens skrubbsår".

Jag själv är i en situation just nu där jag verkligen skulle behöva nya ridskor. Sulan är helt avsliten, och jag skojar inte.. Använder gympaskor för tillfället, och det är inte helt bra att rida i. Men planerar jag att köpa nya ridskor snart? Nä, hästen ska ha 4 st barfotaboots först och sen en sadel om jag hittar någon :D

Hände mig senast förra veckan, hästen går före det mesta.. speciellt mig själv ;). Just nu är jag singel men min fd sambo muttrade alltid när jag la mycket pengar, tid och omtanke på hästen istället för annat. Prioriteringar :)

*kl*
Typiskt hästfolk att ha konstiga ekonomiska prioriteringar, tyckte ex senast idag att jag inte hade råd att köpa en pizza men överväger att specialbeställa en dressyrsadel till hästskrället för 30000 :crazy:

Sen håller jag helt med om maten, katastrof om hästen skulle ha något för lite av nåt i foderstaten medan man själv ofta glömmer bort att äta över huvud taget.

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?