Typisk "barnmat"?

_Charlotte_

Trådstartare
Ursäkta en kanske dum fråga :o
Men det är så här att jag behöver tips på vanlig, enkel mat som barn ofta gillar. Tänk spaghetti och köttfärssås, hamburgare, lasagne, pannkakor och sånt.
MEN, några viktiga måsten:
1. Det måste gå snabbt att laga
2. Det bör vara ett fisk- eller fågelrecept
3. Barn (10-årsåldern) som inte har så stor matlagningsvana ska kunna vara ganska delaktiga

Har ni några bra tips?

Ursäkta en kanske dum fråga :o
Men det är så här att jag behöver tips på vanlig, enkel mat som barn ofta gillar. Tänk spaghetti och köttfärssås, hamburgare, lasagne, pannkakor och sånt.
MEN, några viktiga måsten:
1. Det måste gå snabbt att laga
2. Det bör vara ett fisk- eller fågelrecept
3. Barn (10-årsåldern) som inte har så stor matlagningsvana ska kunna vara ganska delaktiga

Har ni några bra tips?

Nej egentligen inte, men jag antar att fiskpinnar är vad barn brukar äta när det gäller fisk. De kan lugnt steka fiskpinnar utan erfarenhet i alla fall (min fyraåring kan vara delaktig i det) och det går snabbt att laga. Servera med makaroner så slipper ni koka potatis i en evighet också, o frysta ärtor kanske, lägg frysta ärtor i skål, häll över vatten från vattenkokaren.

Fågel vet jag inte, det är kanske så att alla barn äter fågel punkt, så inga speciella enkla recept kommit upp? Stekta kycklingfileer lindade i bacon (men då måste barnet ta i rå kyckling, det är kanske tveksamt). Dela sönder en färdiggrillad kyckling och gör en sallad på den? Då kan de få skära salladen (eller trasa sönder med tassarna om de inte får ha kniv tror vissa är jättestrikta med sådant) och öppna majsburken och koka lite bulgur och skära gurka kanske.

(I övrigt skulle de väl kunna hjälpa till med att lägga in några kycklinglårfileer i ugnen med kryddning och koka morötter till eller en fisk-detsamma. Men "barn" om man menar kräsna barn så är det nog bara fiskpinnar som är standard 1a som du har att spela på. Å andra sidan brukar väl barn i allmänhet äta lite vadsom?)

@_Charlotte_
Skiva kyckling filéer. Stek tills de är nästan klara. I med en burk färdig pesto samt en burk créme fraishe. Servera med pasta.

Lägg tinade lax filéer i en ugnsform. Blanda ihop vitlök, persilja,pressad citron, smör, olivolja, salt och peppar till en liten smet. Smeta över laxarna. In i ugnen på typ 175 grader i 20 minuter. Servera med potatis eller broccolibuketter.

Skålla tomater och ta bort skalet. Dela tomaterna i åttondelar. Lägg tomaterna tillsammans med créme fraishe, färsk basilika, salt, peppar i en stekpanna. Precis innan servering häll i kräfstjärtar och blanda runt. Servera med pasta.

Här är våra standard recept :)

Mvh Miks

Vår dotter (11 år) är väldigt förtjust i lax.
Det är ju väldigt lätt att laga även för barn. Brukar köpa sådana där frysta portionsbitar som är lätt att lägga i ugnsform med citron, dill och vitpeppar på.
Liten stund i ugnen så är den klar.
Orkar/hinner man med att koka potatis så är det gott till. Annars funkar pulvermos.
Sås finns det några olika varianter att välja på (pulverpåse Blåband/Knorr) som är lätta att vispa ihop.

Just mina ungar är inte så förtjusta i torsk, men jag var som barn glad i det. Går att byta ut laxen i övre "receptet" till annan fisk.
Kokt torsk är lätt & gott.
Koka i vatten med fiskbuljongtärning.

Är det ok att dina barn får använda vassa knivar så går strimlade kycklingfileér snabbt att tillaga och göra någon gryta av.
Stek/bryn strimlad kyckling med gul lök.
Morot i tärningar/slantar/strimlor är gott att lägga i. Stek dem en stund med löken och kycklingen. Salta, peppra och häll i grädde (av valfri sort) & ex.vis broccoli, paprika, majs, ärtor. Går att använda färdiga frysta wokgrönsaker för att spara tid.
Låt koka en stund.
Gott med ris till.

Pastasallad. Barnen kan göra i princip hela jobbet. Man väljer ingredienser som barnen gillar, de skär, de kan koka makaroner och vill man undvika tjafs om att "jag gillar inte dittan eller datten" så låter man bli att blanda ihop allt i en skål utan låter alla blanda sin egen sallad.

• Gilla
Reactions: Sar
Tacos med kyckling istället för köttfärs. Antingen köpa en grillad kyckling som man plockar ur eller strimlade kycklingfiléer som man tacokryddar.

Tack för alla era tips!
Rå kyckling som ska hanteras är jag lite skeptisk till, vassa knivar går bra.
Jag ska höra mig för lite mer vad kidsen kan tänkas tycka om så blir det nog bra det här :)

Korv stroganoff är snabbt och enkelt att göra!
Frittata brukar vi göra också, där kan man slänga i lite vad man vill. Basen är skivad potatis som man slänger in i ugnen på en plåt med höga kanter. Sedan kan man lägga i lite vad man vill, korv, bacon, lök, svamp, spenat, lax osv. Efter en stund häller man över ägg blandat med mjölk och tillbaka in i ugnen.
Enkel, gott och går att variera!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 562
Senast: Guldaskig
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka