Tygeltag...

Sv: Tygeltag...

Sök efter en ridlärare till dig själv, ring ngn som är duktig på sits o hjälperna. Ta ett par lektioner själv bara om alla hjälper så kommer det göra susen. Är man osäker på dem, hur ska man då kunna gå vidare? :) mao, lägg en bra grund nu så spelar det ju ingen roll om hon provar dig eller busar.

Att dra händerna uppåt, är en NO NO, iaf på min häst då får han bara ÄNNU mera kraft och drar iväg med en. Han drog ett par ggr men det är borta numera helt, tack vare dressyrlektionerna. :)
 
Sv: Tygeltag...

Har gjort så någon gång också - att vi har valt en annan väg en bit och sedan mötts igen. Får kanske göra så när jag märker att det blir lite för mycket.
 
Sv: Tygeltag...

Har ridlärare på gång, inväntar bara ett par kompisar också så att vi kan få ner kostnaderna något. Så hoppas på att bli en duktigare ryttare när vi kommer igång framöver. Fram till dess jobbar jag på efter bästa förmåga.
 
Sv: Tygeltag...

Förresten Mysaan, hur jobbade du med din häst för att få henne lugnare när det var andra hästar med? Är det sådant vi har skrivit om tidigare här eller har du fler tips?

Så undrar jag över en sak till.. Emellanåt, både i hagen och när vi rider, slänger hon på ett speciellt sätt med huvudet. Har fått för mig att det är något framför allt travare gör, framför allt när det blir lite stressigt men även i andra sammanhang. Är det något du känner igen?

Min förra häst slog också gärna med huvudet lite på sned när han blev stressad elelr bara upplivad ibland också. Vet inte om det är typiskt travare för jag har ännu inte sett det på denna.

Nej det är sånt vi skrivit tidigare. Halvhalter, tempoväxlingar osv. Skitjobbigt när han nästan taktade och inte ville lyssna. Men det absolut viktigaste är att du inte låser handen vilket jag upptäckte att jag gärmna gjorde när han skvätte omkring. det blev nämligen värre. Utan mjuk hand och jobba massa med vikt och sits. Min var värst i traven men där släppte jag helt enkelt till långa tyglar och sedan red jag lätt i den takt jag ville ha honom i och det fungerar kanon efter lite övning.
 
Sv: Tygeltag...

Det där med huvudet är mindre viktigt - man får väl se det som en liten personlig grej som hästen har.

Betr "kompisberoendet" jobbar jag vidare på samma sätt som vi skrivit om tidigare då. Vet inte om det var en testgrej hon körde igår för det hjälpte verkligen att ta tag i tyglarna ordentligt. Däremot måste jag träna på att mjukna i handen snabbare precis som du skriver. Det är jag lite för långsam med tror jag. Ska testa att trava med lite längre tyglar ikväll och se hur hon beter sig då.

Börjar annars verkligen känna mig hemma på henne, det är så stor skillnad på första veckorna då jag undrade vad jag hade gett mig in på. Vi har jobbat rätt mycket från marken också och det har gett resultat. Jätteroligt när man märker hur kontakt, respekt mm ökar. Det trodde jag inte för ett par år sedan när jag tog upp ridningen igen att jag skulle stå här med egen häst och nästan känna mig lite nyförälskad. Mycket jobb men så härligt det är med hästliv! :love:
 
Sv: Tygeltag...

Jaha, så var det dags igen. Hur är det Dantelagen lyder - man ska inte tro att man är något eller kan något och definitivt inte att man är fullärd! :crazy: Skämt åsido, det där vet jag redan men det är så typiskt - just när man tror att man fått ordning på något kommer det en ny släng. Å andra sidan är det väl lite det som är charmen med hästar - ingen tur är den andra lik.

Var ute igår med två kompisar och deras hästar. Första kvarten på väg till ridbanan gick kanonbra. På ridbanan blandad kompott - mycket skrittarbete som gick alldeles utmärkt. Sedan lite arbete i trav - gick skapligt. Och så några varv i galopp som förutom ett litet glädjeskutt över att få springa gick rätt OK men har en del att jobba på. Sedan fortsatte vi en annan väg hemåt. Sista biten som i normal skritt tar cirka en kvart var min lilla tjej alldeles hopplös. Försökte dra hela tiden så det blev många volter och ännu fler halter. Testade allt som jag kunde komma på i tipsväg och som kompisarna rekommenderade utan resultat. Till slut blev jag så less på henne så jag gjorde som "skogsridmulle" skrev om -jag klev av och tänkte att "nu får det bli som det blir, det här går inte!". Och vad hände - jo, jag fick en häst som blir som ett lamm på två röda sekunder! Kolugn, bryr sig inte ett skvatt om de andra. Vi kan göra halter, vända... och inte tillstymmelse till stress. Tror ni jag var förvånad eller?

Skönt iofs att hon är lugn från marken, känns för mig viktigare att det funkar som grund än att hon är lugn när jag rider men strulig från marken. Så nästa gång jag rider ska jag ut själv med henne för att kolla hur hon funkar, om det är sällskapet, mitt sätt att rida eller sadeln (hoppas inte, haft ett elände att hitta en som funkar) som påverkar henne. Mer markarbete, mer ridövningar väntar - åh, så kul! (OK, bara lite ironi i det.) :angel:
 
Sv: Tygeltag...

Haha, en del hästar är snabba att ta ner en på jorden när man tycker sig kommit på något!

En sak jag funderar på är att du säger att du lägger volter. Jag har haft en sån där hoppetossa som inte kunde skritta emellanåt. Volter blev hon bara värre av. Vad som däremot funkade var att göra tvära serpentiner. Lösa tyglar, bara vända tvärt, inte dra bakåt. Skapa arbete liksom. Få henne att vara tvungen att tänka var hon sätter fötterna och inse att det är bra mycket bekvämare att skritta lugnt för då får man gå rakt fram.

Hoppas du förstod, annars får du hojta!
 
Sv: Tygeltag...

Ja, jag tror jag förstår hur du menar. Ska testa det om (när?) hon blir sådan nästa gång. Försökte ställa henne och göra lite öppna bl a men det funkade inte. Tror att jag var lite för sen med att reagera när hon började stressa iväg, måste nog öva på att sätta igång henne med serpentiner eller annat jobb lite snabbare så att hon inte hinner komma upp i varv så mycket.

Tack för tipset!
 
Sv: Tygeltag...

jag har haft en riktigt stressad travare som jag började rida western på... mitt största problem var eftergiften, man blir så lätt fast i handen och det gör bara allt värre.. så glöm aldrig att släppa efter så fort hon gör rätt.
min gick mycket bättre på lite längre tyglar då hon inte hade samma stöd från bettet, när jag red i skogen hade jag även hackamore för då fick hon heller inte samma stöd...blev en helt annan häst.
jag har inte läst hela tråden, men har du provat olika bett?
det kan göra stor skillnad.
 
Sv: Tygeltag...

Testat att rida henne på ridbanan idag men funkade inte alls. Jättestressad, försökte sticka i galoppen, drog ner huvudet... Bad då kompisen som ridit i hur många år som helst och som är van vid att rida olika hästar att prova och det gick inte heller bra.

Men vi tror att vi vet varför. Jag tittade ordentligt när kompisen red och då såg jag att sadeln dels lyfter/vippar framåt vid varje steg med bakbenen samt också rör sig för mycket i sidled. Dessutom får man inte riktigt rätt stöd för knäna utan kontentan av det hela är att man hela tiden får jobba för att kunna sitta rätt, man hamnar inte naturligt i balans i sadeln och detta stör troligtvis hästen ganska rejält. Tror inte hon har ont av sadeln, däremot att hon har svårt med sin balans eftersom ryttaren hamnar fel och det försöker hon springa ifrån.

Fick dessutom från en instruktör som jobbade med en annan tjej rådet att skaffa ett pessoabett. Rider just nu på tredelat tränsbett och har tidigare haft ett rakt bett och det är enligt instruktören alldeles för milt för henne. Ska låna ett pessoa och testa samt också rida i en ridgjord ett par gånger och se hur det funkar. Kan ju förstås också testa hackamore på henne. Får väl prova en sak i taget så det inte blir ett virrvarr av olika grejor på för kort tid.

Så nu börjar vi alltså om igen med sadeleländet. Nu vete 17 om det inte blir en bomlös eftersom hon är så svår att hitta en bomsadel till - ska fundera lite mer. Som tur är lyssnar hon kanonbra från marken så det blir till att tömköra, gå skogspromenader, kanske lite träning på "kaoscavaletti" och diverse sådant. Och det är ju lite roligt också även om det såklart hade varit bäst att komma igång ordentligt med ridning för instruktör. Måste ju ha grejor som funkar bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Tygeltag...

:eek:
Och du tror INTE att hästen får ont av en sån sadel?!
Hästars ryggar är grymt känsliga.

Hur märker du att hästen har ont i huvudet?
Det gör du inte. Bara på sätt som hästen avreagerar sig, kanske är bufflig eller inte så samarbetsvillig för dagen.
Detsamma gäller dåligt passande sadlar (förutom dom smarta hästarna som säger ifrån redan när man lägger på sadeln eller spänner gjorden). Men det kan så snabbt orsaka så stora problem att någon med tränat öga faktiskt kan SE det till skillnad från huvudvärk.
Och hur märker man det då?
Några exempel har du redan rabblat upp.
*Motvilja att lyssna på bettet
*Motvilja mot bettet rent allmänt, ryggont och övrig smärta tar dom ofta ut över bettet genom att vifta med huvudet/tugga på bettet/spänna sig vid tygeltag.
*Stress vid ridning
*Ovilja att höja ryggen. Eftersom det är lättare för hästarna att fixera ryggen i trav märks det som regel mest i skritt/galopp. Om det inte är så extremt att det blir tölt eller grisepass istället för trav.


Angående pessoa:
Tänk nötknäppare för hästens gom.
För det första är bettet delat med en skarv som går upp mot gommen vid minsta tygeltag (observera att benet uppe i gommen bara är ett par mm tjockt = känsligt). För det andra har den dessutom hävstång vilket ökar trycket mot gommen ytterligare. För det tredje har det ingen kedja till skillnad från många andra hävstångsbett som ska hindra bettet att flyttas framåt i munnen/upp för mycket i gommen.
Vi snackar alltså gomknäckarbett! :p

Ska du ha ett bett med hävstång så använd hellre oledat pelham (helst med dubbla tyglar istället för delta för mindre förvirrande inverkan) med kedja eller jaktkandar med kedja.
Nackdelen du får jämfört med tränsbett är att det kan bli grymt mycket svårare att styra/ställa/böja på ett oledat bett. Men tvådelat bett med hävstång är nog bland de värsta bett ur hästmunsaspekt man kan ha.

Nog för att du inte verkar vilja din häst något ont och har en sund (ödmjuk) inställning, men just nu känns det som lite mycket "nu ska vi lösa ridproblemen på hästens bekostnad!" :devil:
 
Sv: Tygeltag...

Stopp stopp, inte byta bett! Börja med att fixa till en sadel som ligger rätt. Det är en klok häst som reagerar på sadeln, hon talar om för dig att något är fel. Var rädd om den egenskapen!
 
Sv: Tygeltag...

Har funderat av och till under dagen och nej, jag ska inte byta bett utan gå tillbaks till det raka som funkade bra i början. Känner själv att det blir fel att ta till tuffare bett för jag tror inte det är där felet ligger. Hon är normalt sett väldigt mjuk och lyhörd så det känns helt tokigt att ta till vare sig pessoa eller pelham i nuläget. Men tack för att ni reagerar, det känns skönt att få bekräftelse på att det man tänker inte är helt fel. Eftersom hon dessutom är så lugn och sansad så fort jag (eller någon annan) kliver av från hennes rygg så tror jag inte att byta bett är till någon nytta. Men vad tror ni om hackamore? För-/nackdelar?

Och beträffande sadeln vet jag inte hur jag ska göra. Den hon har nu ligger som sagt inte bra. Men Totola, vad jag förstår gillar du inte bomlöst eller missuppfattar jag? Som mina tankar går just nu har jag två alternativ: 1) (förmodligen det bästa) - ta ut en duktig sadelutprovare och byta in min sadel 2) sälja nuvarande sadel och köpa en bomlös (i så fall en Barefoot London). Gissar att du kommer att säga att jag ska ta alternativ 1 eller har jag fel? :crazy:

Det som från början handlade om tygeltag i den här tråden har utvecklats till något helt annat men ni ska veta att jag är så tacksam för all hjälp ni ger mig och i förlängningen också min häst. :bow:
 
Sv: Tygeltag...

Byt inte bett!!! Jag är av åsikten att man ska jobba för att ha ett milt bett i munnen. Eftersom det ändå fungerade härom dagen ganska bra så tror jag att det är sadeln.

Min dam fungerar inte alls just nu utan bara kickar och nitar. Sadeln ligger inte hundra. Provar man nya visar hon med tydlighet redan när den läggs på om hon gillar den eller inte.

Vad det gäller sadelalternativ så är jag grymt skeptisk mot bomlöst även om det lutar åt att jag också kommer får köpa det.

Jag tycker även du ska ta ut en massör eller så. Har hon gått och spänt sig för att försöka komma undan sadeln så kan hon vara spänd/öm över ryggen nu.

Lycka till!
 
Sv: Tygeltag...

Nej, jag behåller det raka bettet som hon verkar trivas bäst med. Tyvärr blir man ju lite påverkad av vad folk runt omkring tycker när man inte kan så mycket själv men när man sedan tänker efter i lugn och ro så är såklart inte alla tips och råd bra. Och dessutom känner jag mig inte säker på att klara av att använda så skarpa bett på rätt sätt och då är det bättre att låta bli.

Betr bomlöst eller ej så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Har ridit islandshäst med bomlöst och det har varit kanon. Suttit riktigt bra men det är skillnad på gången på islandshäst och ridtravare så vet inte hur det skulle funka på min tjej. Tyvärr har hon en riktigt svår rygg att hitta sadel till. Kort, lite överbyggd, en inte jättehög men ändå en skaplig manke och så är hon ganska smal. Låter inte så besvärligt men har nog provat ett tiotal sadlar och ännu inte hittat rätt variant, därav tanken på bomlös dressyrsadel. Mm, får kolla upp det här ordentligt känner jag. :confused:
 
Sv: Tygeltag...

Hittade ett inlägg om hackamore och känner att inte heller det är något alternativ i nuläget.
 
Sv: Tygeltag...

Men vad tror ni om hackamore? För-/nackdelar?

Och beträffande sadeln vet jag inte hur jag ska göra. Den hon har nu ligger som sagt inte bra. Men Totola, vad jag förstår gillar du inte bomlöst eller missuppfattar jag?

Öhum, du måste nog ha missuppfattat! :p Jag har ägt sisådär 5 olika bomlösa och rider för närvarande bara bomlöst :angel:
Tänkvärt är dock att det inte är någon hit att hoppa i bomlösa sadlar (att hoppa lite sporadiskt på låga hinder är en sak, hoppträna/-tävla en annan) eller stå alltför mycket i stigbyglarna. Om du vill hoppa eller allmänt har en lite vinglig häst föreslår jag att du antingen försöker hålla kvar vid bomsadlar och får den kollad alt. bytt ca en gång per halvår tills hästen känns "färdig" i ryggen, eller så letar du efter en mer Engelskliknande bomlös sadel i fastare material. Alltså inte modell soffkudde utan "vanlig" sadel med mjukare bom, riktiga bossor och bra kanal för ryggraden. Oftast är dom dyrare men har man råd är det en bra investering.

Tänk också på att hästen troligtvis redan har hunnit få känningar i ryggen. Att ta ut Equiterapueft eller liknande för att kolla igenom hästen kan vara en bra idé, tyvärr är det inte alltid problemen försvinner trots att sadeln är bytt annars.

Angående hackamore så är det en av de bettlösa varianter jag gillar minst (jag har provat en del! :p ) pga att det är lätt att hästarna knäcker av i nacken och det är svårt för ryttaren att ställa/böja, och styra för den delen.
*Ridkapson gillar jag men det är ganska skarpt ändå för att vara bettlöst, kan vara en bra början för att skola in på bettlöst för att sen gå över till "snällare" om hästen är känslig. Lätt att ställa med.
*Sidepull är ett snällt alternativ (men man får tänka på att har det rep över nosen blir det ganska skarpt och mycket friktion, de som är platta på nosdelen är å andra sidan väldigt snälla jämförbart med att rida i grimma), lättare att ställa/styra jämfört med hackamore eftersom det går att ta ledande tygeltag men jämfört med vanligt bett är det svårt att styra/ställa/böja.
*Bitless Bridle är också ganska snällt (två remmar som i ett kryss över huvudet). Brukar vara lättare att ställa med men kan bli otydligt vid eftergifter, att tränset blir för segt med eftergifter.
*Repgrimma kan vara en bra idé om man t ex tränat en del NH från marken redan och vill överföra till ridningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tygeltag...

Sorry, då missförstod jag dig. :angel:
Ska nog göra som du säger - ta ut en equiterapeut för säkerhets skull. Märker ingenting när jag själv håller på med henne, tvärtom gillar hon när jag borstar, kör lite "hemmamassage" osv, å andra sidan är jag ju ingen expert.

När det gäller sadel så har jag fått för mig att den jag tittat på är en sådan som du beskriver, typ lite mer "vanlig" sadel. Ska ta reda på lite mer. Tycker iofs att det är rätt kul att hoppa lite men behöver nog jobba mer med andra saker först och främst. Blir jag mer intresserad av hoppning framöver kan man ju tänka sig att ha en bomlös dressyrsadel för dressyrträning, skogsridning mm och en hoppsadel/allround mot hopp de gånger man hoppar annat än småhinder i skogen.

När det gäller bett/inte bett lugnar jag mig tills jag vet att jag har en sadel som fungerar innan jag gör några större förändringar. Skulle vara kanon om jag kunde lära mig rida i bara repgrimma men då måste jag nog träna lite (hm, hur mycket är lite i mitt fall tros, vågar inte riktigt tänka på det än :angel:) till först.

OK, nya tag imorgon då. Jag SKA få ordning på det här! Tycker så mycket om min lilla häst och allt som har med hästliv att göra så vill absolut inte ge mig. :love:
 
Sv: Tygeltag...

Ja, bomlös dressyrsadel med möjlighet att skaffa "vanlig" hopp låter som en bra idé. Men som sagt - bossor under sadeln och ordentlig kanal för ryggraden! :p Helst bra benstöd och stöd i sitsen.

Låter som att du har en bra plan. Lycka till! :)
 
Sv: Tygeltag...

Tack!

(Får jag vara frågvis och höra efter vad du har för häst/ar och sadel/sadlar? Vet inte hur mycket moderatorn tillåter när det gäller märken och annat men fått för mig att det är OK så länge man inte nämner försäljningsställen. Och känner du att du inte vill svara så är det såklart OK också. Är bara lite nyfiken och försöker lära mig så mycket som möjligt.)
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Tora
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 683
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: tara
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp