Tygeltag...

Sv: Tygeltag...

Det skulle inte hjälpa dig ändå för det är en märkeslös demosadel! :p
Googla runt och titta på lite olika alternativ så du har att jämföra mellan.

En grej man kan behöva vara beredd på (med ev. undantag för sadlar som måttbeställs) är att kunna padda upp även om sadeln inte kräver specialpad. För att kunna höja fram/bak för din sits skull eller för att kunna fylla ut där hästen är omusklad.
Trots att det är bomlösa sadlar så behöver dom "passas in". Med fördelen att man inte har någon bom att anpassa sig efter iaf (man vill ju helst inte padda om eller stoppa om en bomsadel för mycket för att inte bommen ska ligga snett på hästryggen).
 
Sv: Tygeltag...

OK, var bara lite nyfiken som sagt. Ska kika runt lite och se om jag kan hitta ännu fler varianter av bomlösa än de jag tittat på hittills. Just den som jag tittat på ska man ha en specialpad till och enligt det jag kan läsa mig till om den tror jag den kan funka på min häst. Dessutom verkar det som om många som använder den är helnöjda och det finns inte många begagnade ute till salu. Förhoppningsvis betyder det att den funkar bra på många hästar. Men som sagt, ska inte ta första bästa utan ta reda på så mycket info som möjligt om andra också.

Nu har hon tappat en sko också men det är bara 1½ vecka tills vår ordinarie hovslagare kommer på besök så tror att det får bli någon lugn tur i skritt i ridgjorden och en och annan skogspromenad på mjuka skogsstigar fram tills dess. Med lite tur kanske jag hinner fixa en sadel så att jag kan börja rida lite mer ordentligt igen när hovslagaren varit här. Ska varmsko tjejen för första gången, hoppas det funkar lika bra som för kompisens två fullblod. Inte en tappsko över huvud taget sedan hon började varmsko sina. :laugh:

Ska också försöka tömköra henne lite och börja i hagen imorgon eller på måndag för att se hur hon är då. Någon som har erfarenhet av hur ridtravare är vid tömkörning? Borde ju rimligtvis funka bra men någon trodde att de kanske kunde bli lite heta. Själv tror jag inte det utan att det ska väl till rätt miljö och rätt utrustning med sulky osv om tävlingskänslorna ska svalla ordentligt. Dessutom finns det ju en anledning till att hon inte passade på banan, hon är inte en häst som vill ligga först bl a.
 
Sv: Tygeltag...

Min vallack som jag hade fungerade kanon att tömköra rakt fram och ute osv. Men jag tömkörde på volt mycket också och då blev han het men inte okontrollerbar.

Denna dam jag har nu går inte att tömköra alls men det beror inte på att hon är travare utan på hennes bagage.

Låter som vi har lite samma sadelproblem förresten. Min dam kräver smal bom, inte för rak bom och ganska rejält framvalv eftersom hon är ganska hög över manken tycker jag. Hittar inte heller en sadel som passar så trots att jag är skeptisk mot bomlöst kanske jag blir tvugen att köpa en sådan.
 
Sv: Tygeltag...

Jag förstår hur du menar... Det jag funderar på är bara; Om man tar händerna uppåt borde ju hästens reaktion vara att dra upp huvudet, och DÅ är det verkligen inte lätt att få stopp.

Håller inte riktigt med dig även om du skrev väldigt bra om nödstoppet - att ta i en tygel.

Drar man uppåt i tyglarna brukar många hästar snarare sänka huvudet än höja det, men drar man neråt i tyglarna höjer de flesta huvudet och försöker kämpa emot.
Brukar höja handen lite när jag ska stanna så jag kan tänka mig att det är effektivt att dra uppåt i tyglarna om man skulle behöva stanna snabbt.
Det är dock ganska meningslöst att dra i båda tyglarna, eftersom att häsen kan springa hur mycket den vill även om du drar med i princip hela din kraft. Att dra i ena tygeln brukar däremot fungera.
 
Sv: Tygeltag...

Har tyvärr mycket att göra på jobbet så är inte i stallet förrän ganska sent. Hade tänkt att tömköra i hagen men det hinner bli mörkt och vi har ingen belysning där. Får vänta tills på fredag när jag är ledig med tömkörningen.

Betr sadeln så har jag kontakt med en jobbarkompis fru som säljer/provar ut sadlar. Har ett rykte om sig att vara kanonduktig och hon har lovat att hjälpa mig att få till det. (Snappar jag upp något tips som jag tror kan vara bra vidareberordrar jag till dig, Mysaan. Låter som du testat en hel del så det kanske inte är till någon hjälp men man vet ju aldrig...)

Red i ridgjorden i söndags och med lite support från min ridkompis gick det kanonbra. Skrittade, travade, gjorde massor med halter, vändningar, volter, öppna... Gör jag rätt så gör min häst sitt absolut bästa. Märker att jag har svårt att koordinera hjälperna. Sitsen är bra, skänklarna OK, men inte händerna. Fladdrar med yttertygeln, låser för fast/länge med inner. Pust, pust, mycket jobb kvar! Måste verkligen få hjälp av tränare snart men skor på hästen och en sadel som passar är såklart ett måste först. Sedan ger jag nog 17 i att vänta på övriga utan skaffar mig hjälp själv istället. :crazy:
 
Sv: Tygeltag...

Min lilla tjej har ju inte tagit upp huvudet när hon rejsat/försökt rejsa med mig utan tvärtom dragit ned huvudet mellan benen och sedan stuckit. En tygel funkar om det finns plats men om det skulle hända på en smal stig vet jag inte riktigt vilket som är bäst.

Precis som du skriver hjälper det ju inte att bara dra i båda tyglarna, då kan de ju springa hur mycket som helst. Tar gärna emot fler tips - frånsett så klart att jag som tidigare nämnts behöver få min häst lydigare och mig själv bättre på att rida. Jobbar på det.
 
Sv: Tygeltag...

Får man vara nyfiken och fråga var du bor? Jo jag har testat endel men det där med sadel är svårt. Har nu hittat en som kanske ligger bra men vi får se. Annars blir det nog bomlös elelr barbackagjord. Problemet är ju att man inte kan/ska rida allt för länge i barbacka gjorden.

Funderar på att köpa en sådan där bommätare och sedan trampa iväg till affären. Men med min otur hittar jag väl ingen sadel under 8000 kr till henne.
 
Sv: Tygeltag...

Klart du får. Bor cirka 1.5 mil söder om Jönköping i ett mindre samhälle, strax söder om Taberg. Själv då, vilken småländsk "byhåla" bor du i?

Nej, det här med sadlar är ett elände - ett dyrt sådant också. Har förlorat ett antal tusenlappar redan. :( Hoppas nu verkligen att jag kan få hjälp så att jag kan börja rida på allvar.
 
Sv: Tygeltag...

Då bor vi inte sååå himla långt från varandra. Bor själv några mil utanför Vimmerby.

Nä sadlar är inte skoj alls håller nu tummarna för att denna sadel jag väntar på passar så jag kan rida.
 
Sv: Tygeltag...

Nej, det är ju inte så långt bort. Om du har vägarna åt vårt håll får du gärna höra av dig - lite fika kan man ju alltid stå till tjänst med. :laugh: (Speciellt om man kan få lite hästprat som extra tilltugg.)

Håller också tummarna för dig och hoppas det funkar bra med sadeln när den kommer. Och hoppas självklart att jag får det att funka för min del framöver med.
 
Sv: Tygeltag...

Måste bara få berätta hur glad jag är. :D Har fått nya dojor på hästen och tårna är ordentligt klippta (så duktig hovslagare, första gången jag har just honom) och så har jag börjat rida i ridgjord i väntan på en bomlös som är beställd och ska levereras i slutet av månaden.

Det här med att strunta i sadeln är det bästa jag gjort. Min lilla tjej går så suveränt bra med ridgjorden så det är knappt jag har lust att sätta på en sadel igen. Såklart jag ska göra det och börja öva mer på banan med diverse övningar men just nu kan man knappast tro att det är samma häst jag rider.
Lyhörd, travar jättefint, inga problem med galoppen i skogen (har inte provat på banan i ridgjorden, känns inte som om jag har tillräckligt med balans för mer avancerade övningar än).

Har gått tillbaks till det raka bettet och rider med ganska lösa tyglar utan några som helst problem.

Dessutom hade vi en liten minikurs förra helgen för en ridinstruktör (Kajsa Ränkfors) och jag fick en del bra tips om hur jag ska göra om pållan blir lite stressad och det funkar också kanonbra.

Har självklart massor kvar att jobba med men nu känns det bara som en rolig utmaning att få till det ännu bättre.

Så gissa om jag helt plötsligt fått ett helt annat "hästliv". Jag njuter av varenda minut vi är ute och rider och min lilla söting är så duktig.:love:
 
Sv: Tygeltag...

Grattis! Jätteskoj att läsa om era framsteg. Hoppas det fortsätter så här nu. Men ha i bakhuvudet att det kan komma bakslag. :D
 
Sv: Tygeltag...

Tack!
Jo, det är klart det kommer att bli bakslag, inte minst med tanke på att jag har otroligt mycket kvar att lära mig. Nu har vi ridit i skogen i första hand och jag misstänker att när vi väl börjar jobba på ridbanan igen får jag säkert ta itu med en hel del. Det känns ändå otroligt roligt att vi börjar kännas som ett team, den känslan fanns inte alls på samma sätt tidigare. Har fått ett helt nytt tänk och "go", längtar redan efter nästa ridtur när jag precis hoppat av efter en. Och så känns det som om pållan har en helt ny tillit till mig, så nog har det hänt en del. Bakslagen får jag väl försöka hantera efter hand som de dyker upp. (Ska nog skriva ut en del av inläggen i den här tråden och lägga någonstans nära till hands när jag framöver tycker det känns motigt så jag kan gå tillbaks och ändå känna hur mycket det gått framåt.):)
 
Sv: Tygeltag...

Skummade igenom tråden lite snabbt och vet inte om någon sagt något om det, men det skrevs att man ska dra händerna uppåt för att få hästen att stanna enklast. Visst kan man göra det - men det är det hårdaste man kan göra i hästens mun då man vrider bettet! På en känslig häst är detta inte att rekommendera...

Ser att du redan fått en massa bra tips så har nog inget att tillägga :D
Bara små vanliga tips och komihåg som att ha rörliga händer så man inte är stum i handen. Man ska inte vara rädd att ta i hästen - bara man alltid är rörlig och följsam, dvs mjuk i handen. Har fått lära mig att om hästen är mycket känslig kan man när man svänger ta ut handen åt sidan, det är mildare än när man sitter och styr med händerna vid manken.

Lycka till med balans och form, får hoppas du får möjlighet att rida för tränare snart! :D
 
Sv: Tygeltag...

Ha inte längre tyglar än att du snabbt kan röra händerna bakåt och få ordentlig kontakt med munnen, om du måste stanna. Att vara för "hård" i handen, och ha för korta tyglar kan stressa en känslig häst eftersom den aldrig får vara ifred i munnen.

Om en häst sticker med mig använder jag nödstopp. Dra i en tygel (förslagsvis på den sida där du har mest utrymme) och böj hästes huvud ordentligt och tvinga hästen runt på en liten liten volt. Då kan den varken sticka, stegra eller bocka.

Det här med att använda nödstopp fick jag aldrig lära mig förren jag fick en medryttarhäst som jag skulle rida Nh på. Men varför lär inte ridskolan ut detta? Tycker de att det är fel metod att använda eller något?
Det borde snarare vara en säkerhetshöjare för ridskolebarn tycker jag, om de från början får lära sig att använda detta, ifall hästarna skulle skena iväg med dem. För ofta är det ju ändå lönlöst för en ovan och om det är ett barn, även inte så stark ryttare att få stop på en häst i sken, genom att bara dra i hästen mun som det brukar se ut?
 
Sv: Tygeltag...

Tack för inlägget! Ska tänka lite extra på hur bettet rör sig i munnen vid olika rörelser framöver. Som tur är har jag inte behövt ta till någon typ av nödstopp senaste veckorna, tvärtom funkar hon (som så många andra hästar) allra bäst när jag tar så lite som möjligt i tyglarna och istället använder sits och skänklar mer. Måste så klart se till att ha kontakt med hennes mun men försöker hela tiden att vara så mjuk och följsam jag bara kan. Är fortsatt jättenöjd med hur hon funkar att rida i ridgjorden och vad det gör för min balans mm.

Det där med tränare ska jag ta tag i så fort jag har fått en fungerande sadel och en bra plats att vara på, det är ju lite mörkt på kvällarna nu så ska försöka hyra ridhuset som ligger närmast till hands alt låna transport och åka till något ridhus där vi är några fler som kan träna tillsammans. Tyvärr styr ju de eländiga slantarna väldigt mycket, tänk om man kunde vara lite mer oberoende av pengafrågan - så skönt det skulle vara. Tja, de flesta av oss sitter väl i samma båt och det är bara att kämpa på.:grin:
 
Sv: Tygeltag...

Du säger att din häst går i form mycket lätt. Men ändå känner du att du inte har en jämn kontakt med tyglarna och att hästen inte accepterar din hand. Det går liksom inte ihop. En häst som går på tygeln är lyhörd och accepterar din hand och dina tygeltag.

Så dressyr, dressyr och dressyr. Driv in i handen så du får stöd där och se till att halvhalterna och förhållningarna fungerar. Ta hjälp av en duktig tränare.
 
Sv: Tygeltag...

Jo, hon går mycket lätt i form, framför allt om någon ryttare som är mer duktig och rutinerad än vad jag är sitter på henne. Och när jag får till det så fungerar det riktigt bra för mig med. Mitt problem är väl att jag inte är riktigt jämn i min ridning, behöver jobba mer på balans och koordination av hjälper.
Som jag också skrivit tidigare så har nog en hel del av problemet legat i att det inte funkat med sadeln. Sedan jag började med ridgjorden funkar allt mycket, mycket bättre.

Jag kanske varit otydlig i mitt sätt att skriva men är fullt medveten om att det är mitt sätt att rida som behöver bli bättre, hästen är helt fantastisk - framför allt med tanke på att hon är en ridtravare - när hon bara får rätt signaler. Så jag jobbar på för att bli den ryttare hon förtjänar och för att hon ska gå så fint i form som hon kan när allt stämmer. Och ja, tränarhjälp är en självklarhet framöver. ;)
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Tora
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 683
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: tara
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp