Tygeltag...

Sv: Tygeltag...

Tycker det beror lite på i vilka situationer och varför den stressar.

Jag skulle nog vilja ha så långa tyglar som möjligt utan att det blir för "tvärt" ihopkortande om man måste ta i tyglarna. Även så finns det t ex hästar som kortar ihop sig i formen för att de är stressade som man inte bara kan släppa tyglarna på helt tvärt och som går bättre med kontakt, att man alltså anpassar tygellängden efter där hästen har huvudet, men successivt försöker smyga ut tygeln allteftersom hästen slappnar av.
Om hästen BLIR stressad av tygeltagen skulle jag vilja försöka "härda" hästen genom att visa den att handen inte är farlig. Då är det lätt kontakt som gäller och som tidigare nämnts - försöka hitta sin egen balans och vara så mjuk som möjligt. Men inte rädd för att ta tygeltag när det behövs, då känns det som att man riskerar att göra för mycket med sitsen (så det blir för överdrivna signaler att man rubbar hästens balans eller orsakar spänning) istället eller bli inkonsekvent, att hästen inte får tydlig feedback från ryttaren.

hursomhelst - lyssna på din egen känsla och sträva efter att skaffa mer teknisk erfarenhet (inte av kompisar utan i första hand tränare du respekterar) så din magkänsla också blir mer utvecklad! :)
 
Sv: Tygeltag...

Ju mer du kan rida med sits och mindre med tygel ju bättre är dte givetvis. Det tar tid att lära känna en häst så stressa inte.

Min nuvarande är väldigt viktkänslig och lyhörd. Så när jag ska göra halt från skritt tex så vinklar jag bara fram bäcknet lite så stannar hon nästan av sig själv.

Så testa lite olika vikthjälper och kolla vilken som verkar fungera bäst och håll dig sedan till den för att inte skapa förvirring.

Den enda vikthjälp du kanske inte ska hålla dig till är om du behöver lägga dig baklänges på hästen för att den ska stanna. :D
(Detta var helt skämtsamt i sista meningen)
 
Sv: Tygeltag...

Jag har en fröken som är lite "tittig" över huvud taget men går oftast snabbt att lugna ner henne. De situationerna som jag mest märker av att hon blir stressad i är när antingen någon av de andra hästarna i sällskapet blir rädda eller när det blev som häromdagen när den andra hästen strulade och försvann utom synhåll.

Tror inte att det är tygeltagen i sig som stressar henne utan det är mer än fråga om att jag måste lära mig sitta till bättre och allt vad som där hör till. Emellanåt får jag till det skapligt bra och hon går riktigt bra "på tygeln/i form" utan att jag behöver ta särskilt mycket i tygeln alls.

Ska göra som ni skriver - lära känna hästen ännu bättre, jobba mer med mig själv (och hästen) och inte bry mig så mycket om tyckarna runt omkring även om de är duktiga och har bra mycket mer erfarenhet än vad jag har. Ska bli roligt att framöver börja träna för instruktör lite mer på allvar.

Betr vikthjälper så svarar hon bra på relativt små hjälper. Får till en rätt OK halt på samma sätt som Mysaan skriver.
Har ännu inte behövt lägga mig baklänges på hästen fast det skulle nog roa övriga som är med om jag gjorde det. :D

Tack igen för support!:rofl:
 
Sv: Tygeltag...

Jag har en fröken som är lite "tittig" över huvud taget men går oftast snabbt att lugna ner henne. De situationerna som jag mest märker av att hon blir stressad i är när antingen någon av de andra hästarna i sällskapet blir rädda eller när det blev som häromdagen när den andra hästen strulade och försvann utom synhåll.

Tack igen för support!:rofl:

Märker du någon skillnad på dig i dessa situationer? Spänner du dig lite grann kanske just för att du vet att hon kommer reagera? Försöker så gott det går att själv slappna av i dessa situationer. Sjung en liten truddelut även om du sjunger falskt. För spänner du dig så förstärker du hästen rädsla och det kan sluta med en ond cirkel.
Sjunga ska du göra för det var någon klok här på buke som sa en gång att: Man kan inte sjunga och spänna sig samtidigt. Och faktiskt stämmer det riktigt bra.
 
Sv: Tygeltag...

Ja, jag tänkte på det igår när vi var ut på en liten tur. Jag försöker slappna av men kommer på mig själv ibland med att jag spänner mig i alla fall. Så det sitter nog en hel del hos mig tyvärr.

Det där med att sjunga var ett bra tips. Har faktiskt gjort det med kompisens fullblodssto. Hon hade en period när hon inte alls mådde bra av olika orsaker. Under denna period var hon ganska knepig och kunde få för sig att bara försöka dra mm. Någon av de gångerna började jag sjunga för skojs skull ("Gamle Svarten" - hihi - falskt och eländigt) och hon lugnade ner sig nästan med en gång. Så då sjöng jag lite då och då när det behövdes. Trodde det var att hon lugnade sig för att hon lyssnade mer på mig än på allt annat runt omkring men det är klart att det var för att jag slappnade av!

Ska absolut ta upp det igen, hade glömt att det funkade. Tack så jättemycket för påminnelsen! :banana:
 
Sv: Tygeltag...

Förresten, kom att tänka på...

Har haft hästen i cirka en månad nu och jag har förstått att hästar gärna testar om man duger som ledare efter ett tag. Kan det vara lite sådant inblandat också? Nu har hon ju lärt känna stallet, stallkompisarna, hagen, omgivningar etc, kanske är det så att hon nu börjar kolla vad jag går för? Vad tror ni?
 
Sv: Tygeltag...

Kan mycket väl vara endel testande inblandat. För att kolla om du är värdig att vara ledare över henne. Därför är det extra viktigt att du är avslappnad och cool.
 
Sv: Tygeltag...

Ridit en sväng själva idag (utan kompisar) och det funkade över förväntan bra. Det blev mycket skritt-halt-skritt-trav-halt... Testade en liten galopp men då blev hon genast lite stressad och ville dra hemåt så det blev till att coola ner och fortsätta skritta. Sjöng lite, gjorde många halter/halvhalter, mycket öppna och mycket tempoväxlingar (efter min förmåga ska jag väl tillägga, är ingen stjärna än men försöker så gott jag kan). Så är ganska nöjd idag, det är väl bara att fortsätta på denna linje antar jag. Hon gillar "Flickorna i Småland" förresten! Varför kommer man inte på texten till lite nya, roliga låtar när man är ute förresten? Totalt stillestånd i hjärnan! (Och nej, jag är inte 100 ännu, bara nästan halvvägs!)

Så nu fortsätter jag att jobba på att lära mig rida snyggt och bli en lugn och bra ledare för min lilla tjej! Tack allihop för bra råd/support! :bow:
 
Sv: Tygeltag...

Jag måste säga att du har den mest uppfriskande attityden jag "sett" på länge.

Du och din häst kommer ha superkul i många år tror jag!
 
Sv: Tygeltag...

Åh, tack så mycket! Vet inte om jag gör något särskilt men försöker verkligen ta till mig allt bra som ni andra skriver om. Det är inte som jag "gör mig till" för jag behöver verkligen lära mig mycket, mycket mer så ett jättetack till alla er som finns där i "hästcyberspace". Det är toppen att ha tillgänglighet till så mycket erfarenhet. :)
 
Sv: Tygeltag...

Härligt att du kände att det fungerade! LÄgg galoppen på hyllan ett tag om hon blir stressad av det. Min förra travare älskade att galopper men hade jättesvårt att varva ner efter en galopp så då var jag så tråkig så han fick bara skritta och göra halt hela tiden tills han kunde skritta normalt igen efter en galopp. Sedan samma med traven. Trava en bit och han börja stressa och då fick man bryta av direkt.

Lycka till med din tjejja!
 
Sv: Tygeltag...

:D Glad att mina råd var till hjälp. Alltid kul om min lilla erfarenhet kan vara till nytta för någon annan. Håll mig gärna uppdaterad på hur det går.
 
Sv: Tygeltag...

Har inte läst hela tråden, men sett att du fått flera bra tips.
I den sitautionen du beskrev när hästen drar skulle jag också tagit en tygel och gått in på volt, på hemvägen kan det vara svårt att få hästen att inte springa ifatt sin kompis och märker jag att jag "inte kan" vinna från ryggen sitter jag av helt enkelt och går. Händer inte så ofta, men jag vill absolut inte att han ska springa iväg.

I sitautioner där jag vet att han är van att springa/om jag känner att han vill springa tycker jag att det lättare blir så om jag fokuserar på det än om jag fokuserar på skritten. Det blir det jag tänker på, med andra ord, snacka om mikrokommunikation!:D

I "vanliga" sitautioner har vi börjat öva på att sakta ner tempot med längre tyglar istället för kortade i kombination med korta förhållningar i en tygel som förstärks av röstkommando och lätt avlastande sits. Man kan väl sig att istället för att lägga i hårdbromsen gör vi ett antal halvhalter får ner tempo och gångart, han kan inte heller ta tyglarna och dra när de är lite längre. Svårt att förklara och lättast att öva på ensam när man kan koncentrera sig på sitt eget ekipage.

Lycka till!:laugh:
 
Sv: Tygeltag...

Ja, jag har fått många bra råd och en hel del har jag testat med framgång. Och det går helt klart absolut bäst när vi är själva ute. Min tjej är ganska svår att få att gå som jag vill när hon har flockkompisarna med ute men det går bättre och bättre.

Det där med "hårdbroms" funkar inte på min häst utan det är precis som du beskriver lättare att få kontakt med henne om jag har lite längre tyglar i kombination med sits, röst etc. Men som jag skrivit tidigare, vi lär oss allt eftersom - både jag och hästen - och det går redan så mycket bättre än när jag skrev första inlägget här. Mycket tack vare alla tips men också för att vi lärt känna varandra lite mer och förstå varandras signaler. Så som sagt, vi jobbar vidare! :banana:
 
Sv: Tygeltag...

Ja, jag har fått många bra råd och en hel del har jag testat med framgång. Och det går helt klart absolut bäst när vi är själva ute. Min tjej är ganska svår att få att gå som jag vill när hon har flockkompisarna med ute men det går bättre och bättre.

Visst var det en ridtravare du hade? Då är det inte så konstigt om hon hottar till sig när polarna är med. Gjorde min gamla också. Ingenting fungerade nästan när man hade kompisar med. Men det är en bit man måste kämpa med också.
 
Sv: Tygeltag...

Ja, det är en ridtravare. Och hon har ofta riktigt bråttom att hinna ifatt kompisarna om vi halkar efter av någon anledning.

Igår var vi ute med kompisen och hennes fullblodssto som är bra mycket snabbare i skritten framför allt och såklart fick min tjej som vanligt brådis att komma ifatt. Men efter ett antal skritt/halt osv samt faktiskt ett par rejäla tag i tyglarna - gick inte att göra volt pga av smal stig utan fick ta uppåt (som en vägg som nämns tidigare) istället gick det faktiskt jättebra. Hon lugnade sig markant och sista raksträckan på hemväg galopperade vi lugnt och sansat utan problem.

Sista biten upp till stallet är en ganska brant backe och där fick hon släppa loss ordentligt och wow, vilken galopp vi fick till. Det var riktigt häftigt, trodde inte hon kunde gå så bra. :rofl:

Det tar sig med andra ord. Ser med förväntan fram mot kvällen, ska nog rida till ridbanan vi har en bit från stallet och se om hon kan gå lika bra där.
 
Sv: Tygeltag...

Förresten Mysaan, hur jobbade du med din häst för att få henne lugnare när det var andra hästar med? Är det sådant vi har skrivit om tidigare här eller har du fler tips?

Så undrar jag över en sak till.. Emellanåt, både i hagen och när vi rider, slänger hon på ett speciellt sätt med huvudet. Har fått för mig att det är något framför allt travare gör, framför allt när det blir lite stressigt men även i andra sammanhang. Är det något du känner igen?
 
Sv: Tygeltag...

Visst var det en ridtravare du hade? Då är det inte så konstigt om hon hottar till sig när polarna är med. Gjorde min gamla också. Ingenting fungerade nästan när man hade kompisar med. Men det är en bit man måste kämpa med också.

Min förra var också sån från början, kunde galoppera på stället om den kom efter och inte fick gå fram för att den blev så uppspelt! :p
Men så hade jag en lite galen ridkompis ett tag som älskade att galoppera och hoppa. Medans jag INTE ville göra det i brist på sadel. Då gjorde vi så att jag vek av på en annan stig parallellt med den hon red på och så möttes vi längre fram. När hästen då lärde sig att hästen kom tillbaka till slut lugnade den ner sig.
Så till slut brydde den sig inte ens när dom plötsligt brände iväg ifrån oss för att hoppa.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Tora
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 683
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: tara
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp