Sv: Tygblöjor
Vi kör tygblöjor på heltid och har gjort det sedan vi kom hem från BB.
Vi vill inte belasta miljön mer än vi redan gör. För varje barn som använder engångsblöjor producerar man 1½ TON sopor! Plus att tillverkningen av engångsblöjor inte är direkt miljövänlig.
När vi mot all förmodan skulle använda en engångsblöja så tycker vi att det luktar jätteäckligt, urin blandat med kemikalier, så vi springer hela tiden och kollar att sonen inte har bajsat eftersom det luktar illa.
Med tyg luktar det antingen kiss eller bajs, inte onaturlig kemikalieblandning.
Tygblöjor kostar runt 4-5000:- inkl. tvätt. Sedan kan man använda samma blöjor till fler barn, barn nr 2 kostar alltså bara tvättkostnaden.
Engångsblöjor uppskattas kosta 12-15 000:- för ett barn, barn nr 2, 3, 4... lika mycket.
Ett tygbarn blir oftast blöjfria runt 2 år medan engångsbarn blir det runt 3½ år. Vår son är 20 månader och gör det mesta på pottan sedan i somras men på dagis och natten använder han ännu blöja. Med tygblöjorna känner de ju att de blir våta/kladdiga och lär sig att säga till när det behövs.
Jag ser inga vinster med att engångsblöjorna känns torra så där galet länge. Även om de känns hyfsat torra så finns ju ändå allt kiss där, hur mysigt är det att gå med kiss i blöjan i flera timmar innan den byts?
Tygblöjor kan du både köpa och sälja begagnat så blir det ännu billigare.
Uppgifterna ovan kommer från en sån där föräldra-barn-tidning som jag inte kommer ihåg vad den heter, läser de oftast inte så jag vet inga namn men jag passade på i väntrummet på BVC.
Som du ser så förespråkar jag tygblöjor men det är självklart upp till var och en.
Var dock beredd på att det är en viss inkörningsperiod på tygblöjor. Det är bassligt att få till det rätt i början och att hitta rätt märken som passar ens barn (precis som med engångs).
När de är riktigt små så är det lätt att de "drunknar" i ett tygpaket, många vet jag avvaktar att börja med tygisar fram till att bebisen är ett par månader när det är enklare att få det rätt.
Vi använde små vikblöjor med skalblöja i början för att sedan övergå till pocketblöjor (en skalblöja med en ficka i som du kan stoppa i olika inlägg i så du kan reglera hur mycket uppsugning du vill ha, precis lika enkel att använda som en engångs) när han blev äldre.
Tvättar gör vi ungefär varannan-var tredje dag. Blir det inte fullt så slänger vi i lite handdukar och underkläder samtidigt. Kom ihåg att använda betydligt mindre tvättmedel än till vanlig tvätt, och använd inte heller sköljmedel. Vill du mjuka upp och ta bort lukt, använd ättika. Vi använder bara ättika på all tvätt numera, då slipper man den oljiga känslan som blir med sköljmedel. Vi varierar tvättemperaturen mellan 60-90 grader.