Tygblöjor

Sv: Tygblöjor

Är det miljöfaktorn man vill åt är det väl det här man ska satsa på:

http://www.blojfribebis.se/

http://www.ecsweden.se/

Absolut! Men eftersom tråden handlade om tygblöjor så svarade jag utefter det :)
Vi har inte ec:at fullt ut men rutinkissat vår son sedan han var ett par månader och det funkar kanon! Vi har sparat många blöjbyten på det och som sagt så har sonen gått på potta hemma sedan i somras (vid ca 15 månader) men har blöja på dagis och när vi är ute eller iväg.

Du tog orden ur munnen på mig:D

Vill lägga till att om man vill ha svar från många rutinerade tygblöjeanvändare, köpa begagnade blöjor mm så är sjalbarn toppen!:)

Sjalbarn är jättebra! Likaså finns det en grupp på facebook som heter tygblöjor som också är kanonbra! Det finns en bra sälj- och köpsida där med :)

Måste bara få flika in och hålla med...
Som den mikrobiolog som jag är så tvättar jag nästan aldrig något i 40 grader. De flesta bakterier/ mikroorganismer trivs bra i 40 grader och fukt. Hemma tvättas det mesta i 60 grader och lakan i 90 grader. Sorry för OT...:)

//Qbaby

Samma här!

Hmm trosor och strumpor får ju åka tumlare men resten vågar jag inte.

Däremot ska jag nog ta tag i det där med 60 grader faktiskt. Allt som går få åka det nu, inklusive jeans som ska gå i 40 (de borde ju tåla det).

Mitt syskonbarn har då aldrig kissat eller bajsat i något handfat. Hon har hållits över toastolen, det är ju toastolen som är gjord för att ta emot avföring. I handfatet tvättar man händer.

Däremot ska jag nog ta tag i det där med 60 grader faktiskt. Allt som går få åka det nu, inklusive jeans som ska gå i 40 (de borde ju tåla det).

Kan meddela att jag växt upp med torkumlare som favorithusdjur och det går i regel utmärkt att tumla det mesta som är erkänt tumlingsbart dvs inte är märkt med tumlingsförbud ex ull, linne, siden etc

Sådant som i regel går att tumla hårt är frotté, sängkläder, underkläder, kläder i bomull. Att ta i beräkningen är viss procentuell krympning första tvätten men även detta brukar stå med på tvättrådsetiketten.

Jag har under hela min livstid aldrig varit med om någon tumlingsolycka och då tumlar jag i princip allt. Med de senaste generationernas tumlare har jag heller inte märkt av att tumlingen förkortar klädernas livstid.

Våga tumla ;)

Kl

Jag ratade tygblöjor, och använde pampers hela tiden tills barnet var blöjfritt vid 2,5 år.
Jag tyckte det var mycket meck ändå med flaskor (ammade inte) vakennätter och kolik för att ovanpå det lära mig knyta blöjor. Ser ingen enda fördel utöver miljön, och då gör jag hellre annat. Dyra i inköp är de också, alla kan ju inte fynda begagnat.

Med de senaste generationernas tumlare har jag heller inte märkt av att tumlingen förkortar klädernas livstid.
Det handlar inte om tumlarens kvalitet så mycket som klädernas kvalitet. Det ludd som hamnar i luddfiltren är de korta fibrerna från tygerna. Är det många korta fibrer så är det "sämre kvalite" på tyget och då släpper det ifrån sig större andel av tygets fibrer och därmed håller det sämre.

Vi hängtorkar allt utom frottehanddukar, som blir så mycket skönare om man tumlar dem...

Då sambon och jag fått godkänt av läkare 1 av 2 att skaffa barn så börjar ju funderingarna komma.
Senaste funderingen är tygblöjor. Är det mer ekonomiskt verkligen? Med tanke på att man måste köra dem i tvättmaskinen och då förbrukar el och vatten.
Är det hygieniskt?

Vad kostar vanliga (engångs) blöjor och hur länge brukar barn behöva ha dem?

Jepp, det är ekonomisk och miljövänligt.

Det är inte samma sak som att det är ekonomiskt privatplanet, eftersom det finns priskrig på blöjor, men den förlusten tar affären igen på andra varor.

Funkar bra att tvätta med annan vittvätt. Rimligen spolar man av först med handdusch i toastolen och sen lägger i blöt

allt kan torktumlas, en del saker bara en gång. Till små barn kan allt torktumlas, det som inte fixade provet... tja, det är inte sånt man ska ha i alla fall.

Intressant läsning! Det där med att bli blöjfri tror jag på, att de med tyg blir det snabbare än med engångs.
Hur gör ni på dagis? Får ni ha tyg där eller engångs?
På vårat dagis får man inte ens ha "easy up" utan bara vanliga snibvarianter. Tror inte de skulle gå med på tygblöjor.

Är du säker på det? Varför de inte vill ha easy up är förmodligen för att de byter blöjor utan att kränga av byxorna helt. Så med en tygblöja "pocket" borde det inte vara något problem.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 348
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka