tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Sv: tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Men det är det som är så helt fel i mina ögon. Väljer man en kyrka så väljer man allt.

Att kyrkan skulle vara den enda tillräckligt stora samlingslokalen i en liten by är ju en otroligt lam ursäkt. Vi firar både lucia och skolavslutningar utomhus och det borde alla andra också kunna göra.

Och för mig är det helt obegripligt att man inte kan se på en kyrka som en lokal som alla andra, om den används som en lokal som alla andra.

Men det är det som är så helt fel i mina ögon. Väljer man en kyrka så väljer man allt.

Att kyrkan skulle vara den enda tillräckligt stora samlingslokalen i en liten by är ju en otroligt lam ursäkt. Vi firar både lucia och skolavslutningar utomhus och det borde alla andra också kunna göra.

Lite konstigt att vilja fira Lucia men att inte kunna vara i en kyrka. Motsägelsefullt rycker jag.

Jag håller med om att man måste ha teoretisk undervisning och kontext, också. Men jag tror att vi ser helt olika på gudstjänstens roll. Jag tycker inte att gudstjänsten är till för gud, utan för människor. Den är till för att fokusera på vår andliga gemenskap och för att påminna oss om vad det är att vara människa. Jag tycker mycket väl att man kan lära barn att delta i en kyrka utan att delta just i trosbekännelsen om de inte känner för det. Jag tycker å andra sidan att det är oproblematiskt att delta i den för att känna efter hur det känns. Svenska kyrkan är överlag ganska dåliga på att plocka fram de här värdena och de har ett rituellt förhållningssätt till bön som är tråkigt tycker jag. Där finns det betydligt bättre exempel, tex när man ber förbön inom andra kyrkor. Jag ser det som att man ber *för* något, alltså riktar sina tankar mot något, snarare än att man ber *till* någon/gud. Och med tanke på hur otroligt varierande gudsbilden är bara inom svenska kyrkan så skulle man mycket väl kunna tänka sig gud som en metafor för sin positiva/generösa kraft inom sig. Man måste inte tänka gud=gubbe i himlen. Så ser jag på saken. :)
och jag antar att du är troende och besöker kyrkan då och då

för mig som inte är troende tycker jag att andlighet är ett ord för svammel och blahablaha. Och jag kan inte se något enda skäl till att barn ska behöva delta i detta via skolan. Den biten måste ligga på föräldrarna att se till att barnen får, om de tycker att det är av vikt.

Och för mig är det helt obegripligt att man inte kan se på en kyrka som en lokal som alla andra, om den används som en lokal som alla andra.

Församlingshem är ju helt okej. Sen finns det säkert fula och tråkiga kyrkor som man kan använda enbart som samlingslokal. De två kyrkorna hon finns hos oss ger inte riktigt det intrycket tycker jag.

Lite konstigt att vilja fira Lucia men att inte kunna vara i en kyrka. Motsägelsefullt rycker jag.

Jag skulle absolut kunna ha lucia i en kyrka. Men det är Skolverket som tycker man kan vara där men inte blanda in gud. Och då tycker jag det är jätteknepigt att blanda in kyrkan ö h t. Jag har en gammal bekant som blivit präst. Hon tackade nej till att vara i kyrkan under en skolavslutning. Präst är inget man slutar att vara för några timmar. Det är större än så. Jag tyckte hon tog rätt beslut.

Sen ger traditioner en kontinuitet. Vi börjar bli vansinnigt rädda för traditioner i Sverige. Jag upplever att våra nyanlända invånare värnar om "sina" traditioner och inte har några problem med "våra".
Jag håller SÅ med dig! Och jag vet inte hur många människor som anser sig vara super-PK, supertoleranta och superdupermultikultiomfamnande som tycker att andra kulturers traditioner är jättespännande och bra (svennebananiga icke-muslimer som firar eid till exempel) men som gladeligen driver med svensk jul till exempel. Jättemärkligt tycker jag.

Jag skulle aldrig fnysa åt nån som inte är troende men som firar eid för att hans släkt alltid gjort det och det är tradition i hans land, för att det är en tradition han tycker om, uppskattar och vill bevara, lika lite som jag driver med svenskar som råkar uppskatta julen eller midsommar.

För övrigt har ingen av mina invandrade kollegor som inte firar jul någonsin drivit med svenskar och deras vurm för jul. Däremot svenskarna som inte gillar julen själva verkar inte kunna hålla föraktet inne. Lite fascinerande...

Jag skulle absolut kunna ha lucia i en kyrka. Men det är Skolverket som tycker man kan vara där men inte blanda in gud. Och då tycker jag det är jätteknepigt att blanda in kyrkan ö h t. Jag har en gammal bekant som blivit präst. Hon tackade nej till att vara i kyrkan under en skolavslutning. Präst är inget man slutar att vara för några timmar. Det är större än så. Jag tyckte hon tog rätt beslut.

Vad jag menar är att Lucia är ett delvis kristet firande där det ofta finns med psalmer osv. Att tycka att detta är ok men inte kyrkan som byggnad är ganska märkligt.

Vad jag menar är att Lucia är ett delvis kristet firande där det ofta finns med psalmer osv. Att tycka att detta är ok men inte kyrkan som byggnad är ganska märkligt.
i vår skola har barnen firat lucia, utan att sjunga en enda psalm... Däremot en massa andra juliga trudelutter, t.ex tre gubbar från pepparkakeland, lulle lelle och tomtarnas julnatt och sånt.
(och jodå, jag har bra koll på vad som är psalmer)

Och tänk, ändå är Lucia just en sådan högtid som iaf de flesta jag känner alltid har firat i skolan och inte i kyrkan. Det brukar gå alldeles utmärkt att fira denna (delvis) kristna högtid i helt sekulära lokaler. I skolor, på äldreboenden, utomhus, på arbetsplatser osv.

Jag gillar att veta att min familj samlas varje år för midsommarfirande på samma plats. Jag gillar tanken på att när/om jag och min sambo får barn kommer det barnet döpas i samma dopklänning som sambons farfars farfar döptes i och alla i familjen efter honom.

En gång på tv var det någon rätt överklassig familj på Djursholm el dyl där barnet firade sin student. Då mamman intervjuades uttryckte hon just hur bra hon trodde att det var för barnet att fira sin student på samma vis som familjen gjort i generationer.

Det var första gången jag kom i kontakt med den uppfattningen, och jag har ännu inte riktigt förstått den, får jag erkänna.

Traditioner är trygghet. Man vet vad som kommer att hända. Lite tråkigt på ett sätt men tryggt. Jämför med att vi alltid har Kalle Anka på julafton och innan satt alltid Arne Weise i sin TV-studio.

Sen ger traditioner en kontinuitet. Vi börjar bli vansinnigt rädda för traditioner i Sverige. Jag upplever att våra nyanlända invånare värnar om "sina" traditioner och inte har några problem med "våra".

Nå, jag är väl i sammanhanget relativt nyanländ och jag är till min stora glädje inte uppvuxen med Kalle Anka som en jultradition. Ej heller Arne Weise - är han inte död?

Varför är tryggheten i att veta vad som kommer att hända vid de relativt få dagar per år som vi har traditioner för på det detaljerade viset viktig? Då ser jag nog årets förlopp i stort, men årstider, sommarledighet osv som mer intressant ur trygghetsaspekten.

Men nog är en del av Luciasångerna påtagligt religiösa på ett lite besvärligt vis? Tex Gläns över sjö och strand. Jag tycker faktiskt inte att det där är rader som är så himla enkla att skriva under. Om de ska sjungas eller inte vid skolans luciafirande har jag ingen direkt åsikt om, men jag vet att jag själv tycker att de är besvärliga att sjunga med i.

Jag tycker att det är bra att man intresserar sig för och protesterar mot värderingar som man anser att barnet tar skada av, tex ojämställdhet och etnocentrism. Men kyrkans värderingar? Och religion överhuvudtaget? Jag kan inte se något tecken på att barn får osunda värderingar av att befinna sig i kyrkor lite då och då. Snarare är det en nyttig kunskap att ha med sig. Jag har själv aldrig varit i en moské eller deltagit i en muslimsk gudstjänst och jag anser att det är en stor brist i min allmänbildning, särskilt med tanke på hur mycket prat det är om islam idag.

+ 1 på den.

Och tänk, ändå är Lucia just en sådan högtid som iaf de flesta jag känner alltid har firat i skolan och inte i kyrkan. Det brukar gå alldeles utmärkt att fira denna (delvis) kristna högtid i helt sekulära lokaler. I skolor, på äldreboenden, utomhus, på arbetsplatser osv.

Ja jag har aldrig förespråkat att Lucia skall firas i kyrkan.

En gång på tv var det någon rätt överklassig familj på Djursholm el dyl där barnet firade sin student. Då mamman intervjuades uttryckte hon just hur bra hon trodde att det var för barnet att fira sin student på samma vis som familjen gjort i generationer.

Det var första gången jag kom i kontakt med den uppfattningen, och jag har ännu inte riktigt förstått den, får jag erkänna.

Var jag har jag skrivit att jag tror att det är "bra" att göra på samma sätt som man har gjort i generationer? Att man uppskattar att göra på ett visst sätt betyder väl inte att man tycker att det är bättre för folk att göra på det sättet och att de far illa om de avstår.

Nja, troende kallar jag mig inte utan, som jag skrev, sökande. Och min poäng är att det går utmärkt att tänka själv och se gudstjänster som något annat än en upplevelse som man måste tro på till varje bokstav för att det öht ska bli relevant. Så för mig är det både allmänbildning och som ett tillfälle till att fundera på hur det står till med mänskligheten, både min egen och omvärldens.

Du menar alltså inte att det direkt finns något värde i att bevara traditioner, men du råkar gilla det för egen del?

Du menar alltså inte att det direkt finns något värde i att bevara traditioner, men du råkar gilla det för egen del?

Eh nej. Det enda jag skrev var att ditt Djursholmsexempel inte hade ett dugg med vad jag tidigare skrivit att göra.

Nja, troende kallar jag mig inte utan, som jag skrev, sökande. Och min poäng är att det går utmärkt att tänka själv och se gudstjänster som något annat än en upplevelse som man måste tro på till varje bokstav för att det öht ska bli relevant. Så för mig är det både allmänbildning och som ett tillfälle till att fundera på hur det står till med mänskligheten, både min egen och omvärldens.
men bara för att Du är sökande och finner det intressant, så måste du ju inse att de finns ganska många som ser det som het ointressant att delta i. jag själv får bara ont i magen av det som i mitt tycke är sagor och hittepå. Jag tycker det är lika obehagligt och ointressant att sitta med på en gudstjänst som jag skulle tycka att det vore att gå på politiskt möte i ett parti som jag inte sympatiserar med.

Och det är fortfarande så att man KAN göra saker på fritiden också.
Det är inte skolans sak att inviga sina elever i andlighetens värld. Skolan ska ge kunskaper om de alternativ som finns och med dessa kunskaper ge eleverna möjlighet att välja vad de vill prova att delta i.

Den är till för att fokusera på vår andliga gemenskap och för att påminna oss om vad det är att vara människa. Jag tycker mycket väl att man kan lära barn att delta i en kyrka utan att delta just i trosbekännelsen om de inte känner för det. Jag tycker å andra sidan att det är oproblematiskt att delta i den för att känna efter hur det känns. Svenska kyrkan är överlag ganska dåliga på att plocka fram de här värdena och de har ett rituellt förhållningssätt till bön som är tråkigt tycker jag. Där finns det betydligt bättre exempel, tex när man ber förbön inom andra kyrkor. Jag ser det som att man ber *för* något, alltså riktar sina tankar mot något, snarare än att man ber *till* någon/gud. Och med tanke på hur otroligt varierande gudsbilden är bara inom svenska kyrkan så skulle man mycket väl kunna tänka sig gud som en metafor för sin positiva/generösa kraft inom sig. Man måste inte tänka gud=gubbe i himlen. Så ser jag på saken.

Den biten har jag nästan lite mer svårt för än ren och rak tråkig gudstjänst med bön till gud. Det finns ingen plats i mig som är ett hål som behöver fyllas på det sättet.

Gubbe i himlen eller positiv kraft inom mig är same same.

Däremot finns plats för ritualer som upprepas igen och igen. Inte behov, men plats (Midsommar, Jul, påsk osv).

Senast ändrad:

Nå, jag är väl i sammanhanget relativt nyanländ och jag är till min stora glädje inte uppvuxen med Kalle Anka som en jultradition. Ej heller Arne Weise - är han inte död?

Varför är tryggheten i att veta vad som kommer att hända vid de relativt få dagar per år som vi har traditioner för på det detaljerade viset viktig? Då ser jag nog årets förlopp i stort, men årstider, sommarledighet osv som mer intressant ur trygghetsaspekten.

Jag förstår inte vad det har med saken att göra om du är nyanländ eller inte. Jag uppfattar inte att invandrare tycker att traditioner är mindre viktigt än infödda svenskar gör rent generellt.

Och vad just exakt du och jag tycker är inte jätteviktigt heller. Däremot tycker jag att det är bra om man kan försöka förstå att andra kan värdera traditioner på ett annat sätt än vad vi gör. Att kräva en förklaring varför det är viktigt känns rätt konstigt.

Nu förstår jag inte hur du menar. Jag skriver hela tiden att det är jättemärkligt att fira lucia i kyrka men utesluta gud. För mig är det okej med kyrka om man inte utesluter gud. Vill man inte ha gud väljer man en annan lokal.

Men du tycker det är okej att fira lucia som ett kristet firande i en kyrka och utesluta gud? Annars tycker du ju som jag och det verkar du inte vilja göra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 800
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar