tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Sv: tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Fast jag undrar, hur många vet att "Den blomstertid nu kommer" är en psalm? Det är väl en tradition som alla andra att sjunga just "Den blomstertid..." på en skolavslutning. Iaf vi sjöng den även om vi hade skolavslutning i gympasalen eller på fotbollsplanen. Det är den och "Idas sommarvisa", sen var det sommarlov efter lite tackande och blomsterutdelning.

KL
Jag har bara så himla svårt för att allt som är kyrkligt är omodernt och skrämmande. Jag är förvisso anställd av Svenska Kyrkan och har spenderat otaliga timmar i kyrkor och kyrkliga lokaler, men allt behöver ju inte ha en högre mening.

För några år sedan skulle lågstadieskolan i byn ha skolavslutning till sommaren, regnet öste ner, tiderna var redan satta. Den enda lokalen i byn som rymde 300 pers var kyrkan, så vi öppnade upp och tryckte in barn och föräldrar i alla möjliga hörn och kanter. Brandingenjören var väl inte jätteglad, men vi fick klara oss utan ljus och han stod i dörren och hade koll. De hade aldrig haft avslutning i kyrkan, det var ingen som sa något, jag tror alla var glada för att de fick en lokal. Inte var det mer religiöst än när de hade avslutning på fotbollsplanen. Prästen snackade om glass och de sjöng "Den blomstertid", men mer var det inte.

Fast jag undrar, hur många vet att "Den blomstertid nu kommer" är en psalm? Det är väl en tradition som alla andra att sjunga just "Den blomstertid..." på en skolavslutning. Iaf vi sjöng den även om vi hade skolavslutning i gympasalen eller på fotbollsplanen. Det är den och "Idas sommarvisa", sen var det sommarlov efter lite tackande och blomsterutdelning.

Jag hoppas att alla barn får lära sig det. Det hör väl lite till grundutbildningen att barn får veta lite om de sånger de sjunger. Inget djupt och ingående, men lite kort bakgrund.

Jag har bara så himla svårt för att allt som är kyrkligt är omodernt och skrämmande. Jag är förvisso anställd av Svenska Kyrkan och har spenderat otaliga timmar i kyrkor och kyrkliga lokaler, men allt behöver ju inte ha en högre mening.

Omodernt och omodernt. Är man inte troende så har väl det kyrkliga ingenting med modernitet att göra? Jag är ateist och stuntar i om kyrklighet/religion anses vara på modet eller inte. Det är inte så jag väljer livsåskådning. Skrämmande? Nej, men jag tror inte på Gud och är inte kristen. Jag är inte intresserad av att på olika sätt hänge mig åt kristendomen (eller någon annan religion). Jag är inte intresserad av att stödja den.

För några år sedan skulle lågstadieskolan i byn ha skolavslutning till sommaren, regnet öste ner, tiderna var redan satta. Den enda lokalen i byn som rymde 300 pers var kyrkan, så vi öppnade upp och tryckte in barn och föräldrar i alla möjliga hörn och kanter. Brandingenjören var väl inte jätteglad, men vi fick klara oss utan ljus och han stod i dörren och hade koll. De hade aldrig haft avslutning i kyrkan, det var ingen som sa något, jag tror alla var glada för att de fick en lokal. Inte var det mer religiöst än när de hade avslutning på fotbollsplanen. Prästen snackade om glass och de sjöng "Den blomstertid", men mer var det inte.

Jättebra att det fanns en lokal som kunde användas. På många ställen är det dock inte lokalbrist som gör att man firar i kyrkan. När jag gick på högstadiet hade vi en fullt fungerande och ändamålsmässig aula som gick jättebra att använda till alla slags samlingar, förutom skolavslutningen. Då skulle vi skeppas iväg 5 km utanför orten för att fira i kyrkan. Hål i huvudet? Ja.

Jag hoppas att alla barn får lära sig det. Det hör väl lite till grundutbildningen att barn får veta lite om de sånger de sjunger. Inget djupt och ingående, men lite kort bakgrund.

Absolut. Men menar du att en sång som är en psalm inte också kan bli något annat?

Omodernt och omodernt. Är man inte troende så har väl det kyrkliga ingenting med modernitet att göra? Jag är ateist och stuntar i om kyrklighet/religion anses vara på modet eller inte. Det är inte så jag väljer livsåskådning. Skrämmande? Nej, men jag tror inte på Gud och är inte kristen. Jag är inte intresserad av att på olika sätt hänge mig åt kristendomen (eller någon annan religion). Jag är inte intresserad av att stödja den.

Det är lite lustigt det där med att ateisterna tycker att det är så otroligt viktigt det är att samhället följer deras livsåskådning. Lite bekant på något vis..

Jättebra att det fanns en lokal som kunde användas. På många ställen är det dock inte lokalbrist som gör att man firar i kyrkan. När jag gick på högstadiet hade vi en fullt fungerande och ändamålsmässig aula som gick jättebra att använda till alla slags samlingar, förutom skolavslutningen. Då skulle vi skeppas iväg 5 km utanför orten för att fira i kyrkan. Hål i huvudet? Ja.

Och du ser inget värde i att skolan behåller sina traditioner, gör som man "alltid" har gjord och gör skolavslutningen till en speciell tradition? Att man har alla andra slags tillställningar i aulan är väl anledning om något att inte vara där på skolavslutningen? Även om just det inte gör att man måste vara i just en kyrka. Men om skolans tradition är att fira där ser jag verkligen inte problemet så länge det inte handlar om en religiös ceremoni.

Absolut. Men menar du att en sång som är en psalm inte också kan bli något annat?

Nej, det menar jag inte. Jag gav bara ett svar på frågan om barn verkligen vet att sången ifråga är en psalm. Det gör de förhoppningsvis. Jag har ingenting emot att barn sjunger låtar med religiös anknytning. Barnen bör få sjunga de låtar de tycker är fina vid tex. skolavslutningen (som ju är till för främst barnens skull hoppas jag).

Det är lite lustigt det där med att ateisterna tycker att det är så otroligt viktigt det är att samhället följer deras livsåskådning. Lite bekant på något vis..

I ett sekulärt samhälle där religionsfrihet råder är det väl knappast konstigt att det finns människor som anser att skolan ska vara fri från religiösa inslag (med undantag för religionsundervisningen)? Vi har ju även lagstadgat att skolan ska vara konfessionsfri.

Och du ser inget värde i att skolan behåller sina traditioner, gör som man "alltid" har gjord och gör skolavslutningen till en speciell tradition? Att man har alla andra slags tillställningar i aulan är väl anledning om något att inte vara där på skolavslutningen? Även om just det inte gör att man måste vara i just en kyrka. Men om skolans tradition är att fira där ser jag verkligen inte problemet så länge det inte handlar om en religiös ceremoni.

Nej, det gör jag inte. Traditioner skapas och formas som sagt hela tiden av oss människor och jag ser inget egenvärde alls i att bevara någon tradition statiskt. Det vi anser är värt att bevaras kommer bevaras.

Men, är verkligen terminsavslut i samband med jullovet fortfarande? Tänkte att eftersom höstterminen isf fortfarande är så mycket kortare än vårterminen? Nu när jag pluggar sträcker sig andra perioden på höstterminen in i januari någon gång, är det inte samma sak för barnen? Om inte, hur löser de det med kurser, för en kurs måste väl vara lika lång oavsett om den går på HT som på VT?

I det schemaläggningsprogram som min grundskola använder oss av kan man mata in terminens längd, vilka lov/studiedagar, PRAO, etc eleverna har och sen kan det visa när terminsbrottet egentligen är för precis som du påpekar är det egentligen inte efter jullovet. Vi har vissa läsår inte bytt tex trä/syslöjd då utan räknat ut när det ska göras för att få det jämnt, om det har skiljt mycket.

Och du ser inget värde i att skolan behåller sina traditioner, gör som man "alltid" har gjord och gör skolavslutningen till en speciell tradition?

Vilket skulle värdet i att behålla en viss tradition och att göra som man "alltid" har gjort vara, menar du?

För mig har skolavslutningen alltid varit en riktigt lycklig dag. Jag vill att mina barn ska få uppleva samma lycka och känsla. Jag har dock stått på en skolgård utan desto mer värme. Men någon kanske har varit i kyrkan på just den lyckliga dagen och vill att barnen ska få uppleva den glada känslan.

Jag tycker inte ens om känslan att gå på dop och helst inte bröllop. Det är lite Adam och Eva-känsla över det. Ni vet filmen där de ska gifta sig och tycker det är för mycket snack om gud. Skulle jag däremot bevittna ett bröllop mellan en eller två troende skulle jag känna mig riktigt bekväm! Då skulle jag tycka det var riktigt vackert!

Med det som bakgrund ville jag berätta att jag ändå vill att våra barn ska få uppleva kyrkan och dess traditioner. Men det kan jag fixa själv. Det är inte något som skolan behöver ta ansvar för. Dels föder mina kompisar massor av barn och flera döps. Jag besöker gärna en vacker kyrka vi passerar.

Ibland blir det sådan hysteri att det är skolan som ska erbjuda barnen alla traditioner och lärdomar. Är alla föräldrar inkompetenta? Skolan är ett komplement till hemmet. Eller är skolan barnens liv och så kan hemmet serva med lite mat och sömn?

Vilket skulle värdet i att behålla en viss tradition och att göra som man "alltid" har gjort vara, menar du?

Nu var ju det skrivet utifrån exemplet att skolavslutningen firades på en annan plats än där man hade andra samlingar i skolan.

Men om inte du kan se värdet i att bevara traditioner, och att den fysiska platsen kan ha en del i det värdet, ha då är vi nog väldigt långt ifrån varandra i den här frågan.

när det är en tradition som finns utan någon annan anledning än "så har vi alltid gjort", ser jag inget skäl till att den behöver bevaras. Särskilt inte om traditionen bryter mot skollagen, eller balanserar på gränsen att göra det...

Nu var ju det skrivet utifrån exemplet att skolavslutningen firades på en annan plats än där man hade andra samlingar i skolan.

Men om inte du kan se värdet i att bevara traditioner, och att den fysiska platsen kan ha en del i det värdet, ha då är vi nog väldigt långt ifrån varandra i den här frågan.

Vi har aldrig haft skolavslutning i kyrka under grundskolan. Det måste vara lokala traditioner att man ska vara i en kyrka.

Är det jätteviktigt kan väl kyrkan ordna en träff för föräldrar och barn som man frivilligt kan gå till.

Jag förstår inte hur man kan gå så långt för att bevara en tradition så att man ignorerar gud i hans eget hem. Det är oförskämt tycker jag och tyder på människornas ökade ego. Jag ska ha och ha, men bara på mina villkor. Men jag kräver det ändå. Det är skolavslutningarna som ska ut från kyrkan, inte gud.

Massor av traditioner har gått "förlorade" genom tiderna. Knappast några vi idag ser som en förlust (vi har nog ersatt dem med nya). Sådana vi anser är värda att bevaras kommer bevaras. Om skolavslutningar i kyrkan är tradition på någon skola kommer de lösa det. Om inte annat går det (precis som redan sker på vissa ställen) att anordna frivilligt firande i kyrkan som sker efter skoltid.

En sak jag funderar på är hur ateister gör vid släkt och vänners vigslar, begravningar mm i kyrkan, vägrar de att låta sina barn gå då också?

Det är en stor skillnad mellan att delta tex i gudtjänst och att vara där på studiebesök, jag tycker inte att det räcker. Jag tycker inte heller att det räcker med att den utbildningen får familjerna klara av själva, skolan ska förbereda för livet också, inte bara för jobblinjen. Jag undrar om inte kyrkan (och särskilt frikyrkor med sin stora betoning på samhörighet) kan locka till sig folk genom att samhället i övrigt försöker främmandegöra kyrkan och religiösa människor.

Om det finns ett sådant värde, är jag övertygad om att platsen kan ha en del i det, precis som tex årstiden, färgsättningen och annat.

Men jag är alltså seriöst intresserad av frågan, och det var därför jag undrade vilka värden du ser i att bevara traditioner och göra som man "alltid" har gjort. Redan det att du skrev "alltid", med citationstecken, antyder ju att du ändå ser något slags rörelse eller förändring i det hela.

Jag undrar uppriktigt, för jag kan själv inte komma på några sådana värden, men man hör ju ofta folk betona "det är ju tradition!" som ett argument för att göra saker (ofta rätt underliga saker, typ springa runt en gran och äta för mycket :D).

Så menar att en skolavslutning i kyrkan som inte får innehålla något om gud är utbildande? Då anar jag ännu mer vart dessa riktlinjer kommer ifrån. Och ouch vad vi stackare från min stad gått miste om mycket som fått fira skolavslutning på vår egen skola...

Jag inser att våra barn kommer ha enormt försprång inom mycket eftersom vi ger våra barn det vi tycker att de ska ha, vi lutar oss inte tillbaka och säger att det endast är skolan som kan ge dem större perspektiv.

Läs ovan huruvida mina barn går till kyrkan eller ej. Vi har till och med deltagit i kyrkans verksamhet för föräldralediga. Det satt djupt inne och tog två år. Men jag gjorde det till slut för att barnen skulle få träffa andra barn.

En sak jag funderar på är hur ateister gör vid släkt och vänners vigslar, begravningar mm i kyrkan, vägrar de att låta sina barn gå då också?

Det är en stor skillnad mellan att delta tex i gudtjänst och att vara där på studiebesök, jag tycker inte att det räcker. Jag tycker inte heller att det räcker med att den utbildningen får familjerna klara av själva, skolan ska förbereda för livet också, inte bara för jobblinjen. Jag undrar om inte kyrkan (och särskilt frikyrkor med sin stora betoning på samhörighet) kan locka till sig folk genom att samhället i övrigt försöker främmandegöra kyrkan och religiösa människor.

Min son får inte följa med på begravning, punkt. Oavsett om den är kyrklig eller inte. Vi föräldrar bedömer att han ännu är för liten. När han blir större kan han bestämma själv. Dop går jag inte på då jag anser att det är principiellt fel tillskriva ett litet barn som inte själv kan välja en religion. Är barnet tillräckligt stort för att kunna välja själv går jag. Likaså vid begravning och vigsel, handlar det om vuxna människors egna önskemål kan jag närvara men jag varken ber böner eller sjunger psalmer.

Det finns massor av andra organisationer som ger samhörighet utan religiösa inslag så jag tror faktiskt inte att kyrkorna har någon slags fördel där, annat än den gamla vana att folk söker sig dit av... ja, just gammal vana och inte så mycket pga. religion. Den gamla vanan bryter jag gärna. Jag har ingenting emot lite mer reflekterande över de livsval man gör.

Främmandegöra religiösa människor är det väl ingen som försöker göra?

Men är kyrkan nödvändigtvis en del av livet som man MÅSTE förberedas för på något sätt? Om man nu inte har något intresse av kyrkan, så varför ska man tvinga in sina barn på gudstjänster där - annat än i undervisningssyfte från skolans håll? (och OM detta ska ske, så ska det inte vara ensidig, utan flera olika trosinriktningar ska besökas)

Jag har inget alls emot om kyrkor och samfund lockar till sig folk, om dessa går dit på frivillig väg. Det finns en bra samhörighet i församlingarna och många trivs bra med den trygghet som detta ger. Märk väl, jag kan se detta trots att jag gjort ett högst medvetet val att stå utanför - pga att jag helt enkelt inte vill ha detta! Men det är inget som barnen ska bli inlurade i via skolan.
De flesta föräldrar är fullt kapabla att själva ge barnen vad de behöver. Ibland blir jag så trött på den allmänna misstro som finns mot föräldrars förmåga - ser samma sak när det gäller frågan om att ha barn på dagis eller hemma. Jag har själv fått svar här på föräldrasidan (för några år sedan), av en upprörf förskollärare som inte kunde förstå vad vi föräldrar kunde ge barnen för erfarenheter som inte förskollärarna kunde göra. De jobbade ju efter samma värdegrund etc... Jag minns inte exakt svaret jag fick, men kontentan av det var att jag tyckte att jag blev lite underkänd som förälder att jag inte skulle kunna ge mitt barn samma saker som de kunde göra. Den stora skillnaden är att jag kan påverka våra barn att se på saker och ting på samma sätt som VI i VÅR familj gör, t.ex miljöengagemang, djursyn etc. Att det finns något utanför den värdegrund som står i läroplanen...

Nu blev det ett litet avsteg från trådens ämne, men...

Jag tycker att det är bra att man intresserar sig för och protesterar mot värderingar som man anser att barnet tar skada av, tex ojämställdhet och etnocentrism. Men kyrkans värderingar? Och religion överhuvudtaget? Jag kan inte se något tecken på att barn får osunda värderingar av att befinna sig i kyrkor lite då och då. Snarare är det en nyttig kunskap att ha med sig. Jag har själv aldrig varit i en moské eller deltagit i en muslimsk gudstjänst och jag anser att det är en stor brist i min allmänbildning, särskilt med tanke på hur mycket prat det är om islam idag.

Med "kyrkans" värderingar antar jag att du avser Svenska kyrkans. De finns gott om andra församlingar (kristna som övriga) som har väldigt osunda värderingar. Även om Svenska kyrkan har neutraliserat sig väldigt mycket (så pass att även kristna flyr dem) så är ett av mina problem med religion öht att du förväntas att "bara tro". Du ska bara acceptera och tro på en eller flera högre makter. Det är iaf oftast inte så att man fokuserar på att på vetenskapligt sätt försöka bevisa en gudomlig existens utan antingen försöker man bevisa existensen på olika pseudovetenskapliga sätt eller så uppmanas man att bara tro. En för mig en i grund och botten väldigt osund inställning i livet. Man kan bli väldigt sårbar för i synnerhet auktoriteter när man lär sig detta från tidig ålder. Oavsett om det sker i en religiös eller i en icke-religiös kontext.

Jag kan inte se något tecken på att barn får osunda värderingar av att befinna sig i kyrkor lite då och då. Snarare är det en nyttig kunskap att ha med sig.
Det är väl ändå stor skillnad på att ta skada av eller vara nödvändig. Skolan FÅR, som sagt, besöka kyrkor i undervisningssyfte om de då återknyter till de har gjort i kyrkan på lektionerna sen, att man diskuterar från olika synvinklar. DÄR får man sin allmänbildning. Det är inte alls nödvändigt att man ska sitta och följa gudstjänster för att bli allmänbildad!

Detta håller jag helt med om, det var svenska kyrkan jag menade.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar