tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Sv: tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Så kanske det är? Har ingen koll, var på tok för länge sedan jag gick i grundskolan. :)

Jag är en sån som söker och har under perioder haft nån sorts relation till religiositet och andlighet på olika sätt och jag kan tycka att vi är alldeles för rädda för religion i Sverige. Vad tror vi ska hända om man befinner sig i kyrkan? Svenska kyrkans gudstjänster tycker jag dessutom är väldigt utslätade och ganska osociala jämfört med andra där kollektivet understryks mer, jag har svårt att tro att nån skulle bli "lurad" in i religionen av ett kyrkobesök där. Men för att man ska få en varierad diet bör barnen lämpligtvis testa på andra religioners ceremonier och traditioner, inte bara den svenska.

Med tanke på att våra barn ska verka i ett globalt samhälle så är det rätt problematiskt om de är helt obekanta med religiösa riter och sammanhang, religion ÄR stort på många håll, även om man inte känner sig bekväm med den tanken. De största religionerna bör alla ha kommit i kontakt med rent konkret anser jag, det hör till allmänbildningen att veta hur man beter sig om man går in tex i en katolsk kyrka.

Alltså, saken är väl den att de FÅR gå till kyrkan om detta är en del av undervisningen. Så här står det på skolverkets sida:
Skolan eller förskolan får besöka en kyrka, moské, synagoga eller någon annan religiös lokal inom ramen för religionsundervisningen. Det ska då vara ett inslag i undervisningen som för- och efterarbetas av läraren
http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/juridisk-vagledning/skolan-och-kyrkan-1.162940
(min fetmarkering, det är väl där skon klämmer)

Avslutningen eller samlingen kan ske i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse.
Det fetmarkerade har aldrig varit något problem när det gäller skolavslutningar och då gick jag ut nian i slutet av åttio-talet. :)
Det känns som många överdriver! :D
Skolverket borde lägga energi och pengar på andra saker att bestämma! :cool:

Det jag frågar om är vad folk, tex du, är orolig för ska hända om barnen går dit? Behöver det vara ett sånt hallå om ett deltagande i kyrkan/moskén/synagogan/etc? Jag har aldrig hört talas om någon som blivit religiös eller som bytt till svenska kyrkan pga besöken via skolan. Däremot borde man självklart variera sina besök till olika kyrkor, även om det kan vara besvärligt på mindre orter. Jag ser inte ett deltagande i en gudstjänst som en förpliktelse, dvs att man ljuger om man deltar utan att tro på gud. Jag ser det nog mera som att hela livet består av en massa lajvande rollspel, där kyrkor är en del av utbudet och där just svenska kyrkan känns väldigt ofarlig. Jag tycker att det rent av kan vara bra och sunt att då och då testa av vad man står i frågan genom att besöka kyrkor och religiösa sammanhang.

jag är nog böjd att hålla med dig där
vår skola har faktiskt ingen julavslutning, utan här är det luciafirandet som används för att tacka personalen för den gångna terminen och sjunga lite julsånger.

Våra barns skola är just en sådan liten skola. Luciafirandet klämmer vi in i gympasalen, men skolavslutningen på våren är i kyrkan - på kvällstid, så att föräldrar kan vara med. Jag erkänner att jag granskar innehållet hårt, men hittills har det klarat sig genom mitt trånga nålsöga. Och då har till och med prästen haft en del av avslutningen. Men vi har nog världens tramsigaste präst (han borde ha varit dagisfröken, tror jag :p) som verkar ha järnkoll på var gränsen går. Och då tycker jag att det är okej.

Vi har inte någon gemensam avslutning med hela skolan till jullovet utan elever och lärare brukar ha lucia firande själva, och så har varje klass sitt egna julfirande avslutning som klassföräldrarna fixar. Våran gympasal är så pass liten att vi inte ens kan samlas enbart föräldrarna på föräldramötena utan de måste dela upp i två kvällar för att få plats med alla för den "allmänna" informationen.
Till skolavslutningen får vi inte plats i våran "bykyrka" heller, eller ialla fall inte tidigare utan då har vi åkt till en sommarkyrka som oxå ligger i närheten och haft sommaravslutning där på kvällen. Den känns rätt lite som kyrka, visserligen finns det ett kors i den, men lokalen används även som konsertlokal och utställningslokal och sista åren har inte prästen närvarat. Tidigare år har han varit med och mest önskat alla barn och vuxna ett riktigt skönt sommarlov.

Jan Björklund tycker också att debatten är fånig. Ur artikel i SvD:

"- Man ska absolut få sjunga psalmer i kyrkan på skolavslutningen, prästen ska få läsa upp julevangeliet, referera till Bibeln och berätta varför vi firar denna kristna högtid, säger utbildningsminister Jan Björklund till TT.

- Däremot ska man inte tvinga någon att till exempel be eller lyssna till trosbekännelsen. Jag tycker att Skolverkets tolkning av skollagen är alldeles för nervös och sätter för strikta gränser. Det är ju en traditionell högtid som firats i många hundra år i kyrkan, det är en del av vårt kulturarv. Om den här tramsiga debatten fortsätter år efter år är jag helt beredd att se över skollagen, även om jag tycker att den redan nu ger utrymme för psalmer och julevangelium i kyrkan vid skolavslutningen."

Någon som är förvånad över att JB sympatiserar med det traditionella?
Inte jag iallafall :cool:

KL

Jag är en av de ateister som tycker att det här är en stor och viktig fråga. För mig är det ett stort och viktigt principiellt avstånd jag har tagit från religion och jag uppskattar inte att lyssna på "guds ord".
Jag står ut vid de fåtal tillfällen någon närstående ber mig delta i en religiös sammankomst, som tex bröllop eller dop. Men jag mår nästan lite illa av att lyssna på prästens ord.

Löjligt kanske en del tycker. Men för mig är det att likställa vid om någon skulle tvingas att sitta och lyssna på Hitlers propaganda.
(Nu menar jag inte att moderna präster kan liknas vid Hitler utan liknelsen handlar om hur det känns att lyssna på något som man tar avstånd från).

Jag är en av de ateister som tycker att det här är en stor och viktig fråga. För mig är det ett stort och viktigt principiellt avstånd jag har tagit från religion och jag uppskattar inte att lyssna på "guds ord".
Jag står ut vid de fåtal tillfällen någon närstående ber mig delta i en religiös sammankomst, som tex bröllop eller dop. Men jag mår nästan lite illa av att lyssna på prästens ord.

Löjligt kanske en del tycker. Men för mig är det att likställa vid om någon skulle tvingas att sitta och lyssna på Hitlers propaganda.
(Nu menar jag inte att moderna präster kan liknas vid Hitler utan liknelsen handlar om hur det känns att lyssna på något som man tar avstånd från).

Fast är det verkligen en stor och viktig fråga att präster inte får predika framför skolbarn? Det är väl snarare en icke-fråga som varit alldeles självklar bra länge?

Att lyssna på rektorn som håller tal och en klasskamrater som spelar upp en pjäs är knappast "guds ord" bara för att de uttalas i en kyrka.

Jag håller med dig helt, samtidigt som jag håller med Mino #22. Jag har ingen riktig rak linje. Samtidigt som jag sörjer alla gamla vackra psalmer/sånger som man inte vill sjunga idag. Men de är ju inte viktiga, men traditionella för mig.

Vi kan göra kyrkobesök med sexåringar, men då får alla föräldrar lämna samtycke innan vi tar med deras barn. Annars får barnen stanna.

Det kanske har varit självklart i din omgivning men det inte är min erfarenhet. Jag har varit med om att präster inte kunnat hålla sig från att predika vid skolavslutningar osv. Och det under de senaste åren.

Jag har inget problem med att man ska vara i kyrkan. Jag har problem med att prästen inte kan hålla sig borta eller iallafall vara tyst om sin tro.

Jag håller till stor del med dig och som varande väldig icketroende så undviker jag normalt kyrkor, av respekt för dem som tror.

MEN faktum är att där våra barn går i skolan så finns ingen annan samlingslokal som rymmer tillräckligt många människor. Det skulle ju kännas väldigt dumt att behöva transportera in alla deltagare in till centralorten... Så jag har resignerat i detta fallet och insett att detta nog är bästa alternativet.

Fast egentligen är det där med lokal så fånigt och ska men verkligen behöva ha riktlinjer för det. Jag är förmodligen mer norrut än vad du är ifrån och vi har nästan alltid firat utomhus. Tex sommarlovet börjar i juni så hur svårt kan det egentligen vara att lösa en skolavslutning?

Håller fullständigt med dig! För börjar man tex skippa dessa gamla fina traditioner med så fina psalmer.
Då kan man skippa jul, påsk, födelsedagar och namnsdagar.
För varifrån kommer alla dessa firande av egentligen om inte kyrkligt :D

Någon som är förvånad över att JB sympatiserar med det traditionella?
Inte jag iallafall :cool:

KL

OKEJ, är du då beredd att skippa julen, dess traditioner och julklappar? Födelsedagsfirande och dess presenter? Påsken?

OKEJ, är du då beredd att skippa julen, dess traditioner och julklappar? Födelsedagsfirande och dess presenter? Påsken?

Födelsedagsfirande har ju knappast ett kyrkligt ursprung.

Jag kan inte förstå problemet med att ha skolavslutning i en kyrka. Men dina jämförelser är ju väldigt konstiga. Det är väl ingen som får sina julklappar eller födelsedagspresenter i skolan?

Jag tycker det är ytterst olämpligt att lärarna sitter i personalrummet och dricker nubbe och sjunger snapsvisor under skoltid strax innan midsommar. Men det betyder inte att jag tycker lärarna ska vara beredda att skippa midsommarfirandet privat.

Det är ett firande av julen etc som motsätter sig till eller ?
Födelsedagsfirande har visst kyrkligt ursprung. Gåvorna vi ger till den som fyller år. Firande av födelse precis som visemännen firande Jesus.
Visst är det olämpligt gällande det om lärarna speciellt om det sker när det fortfarande finns elever kvar på skolan. Det har jag inte sagt något heller, det finns AFTER WORK för sådana aktiviteter.

Efter alla liknande diskussioner här på buke torde det numera inte vara någon nyhet att yule firades långt innan Sverige kristnades. Påskkärringarna har inte så mycket med kristendom att göra heller. Luciafirandet (ljusets högtid) förekom också före vi kristnades.

Att fira traditionella högtider är en sak, för många idag är väl högtider inte mycket mer än tillfällen då man kan träffa släkten. Att fira icke-religiösa högtider (tex. skolavslutning) på något slags religiöst sätt i ett sekulärt samhälle känns bara helt barockt.

Vill man sjunga psalmer är det väl bara att delta i kyrkans verksamhet på den egna fritiden?

Vi formar, skapar och för vidare traditioner själva. Tycker man att psalmer är viktiga att föra vidare är det bara att göra det men blanda inte in mig i det.

Födelsedagsfirande har visst kyrkligt ursprung. Gåvorna vi ger till den som fyller år. Firande av födelse precis som visemännen firande Jesus.
Visst är det olämpligt gällande det om lärarna speciellt om det sker när det fortfarande finns elever kvar på skolan. Det har jag inte sagt något heller, det finns AFTER WORK för sådana aktiviteter.

Du tror inte att gåvor till föräldrar och barn när ett nytt barn kommer till världen förekommit utan kristendomen? Det om något är väl en "naturlig" sak att fira.

Så du menar att om man motsätter sig kyrkligt julfirande i skolan så motsätter man sig alla typer av julfirande över allt? Det kan jag väl inte påstå att man måste sätta likhetstecken emellan.

Födelsedagsfirande har inte kristet ursprung. Tvärtom bannlystes först födelsedagsfirande som hedniskt av kyrkan, även om man senare började fira Jesus födelsedag.

Jesus själv firade dock inte sin födelsedag (utav vad man kan läsa i bibeln). Bibeln nämner inte födelsedagsfirande över huvud taget.

Senast ändrad:

Nu har du redan fått svar från andra användare. Jag firar inte några högtider i kyrkan, och utöver det så ser jag inga direkta samband.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar