Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/juridisk-vagledning/skolan-och-kyrkan-1.162940Skolan eller förskolan får besöka en kyrka, moské, synagoga eller någon annan religiös lokal inom ramen för religionsundervisningen. Det ska då vara ett inslag i undervisningen som för- och efterarbetas av läraren
Det fetmarkerade har aldrig varit något problem när det gäller skolavslutningar och då gick jag ut nian i slutet av åttio-talet.Avslutningen eller samlingen kan ske i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse.
jag är nog böjd att hålla med dig där
vår skola har faktiskt ingen julavslutning, utan här är det luciafirandet som används för att tacka personalen för den gångna terminen och sjunga lite julsånger.
Våra barns skola är just en sådan liten skola. Luciafirandet klämmer vi in i gympasalen, men skolavslutningen på våren är i kyrkan - på kvällstid, så att föräldrar kan vara med. Jag erkänner att jag granskar innehållet hårt, men hittills har det klarat sig genom mitt trånga nålsöga. Och då har till och med prästen haft en del av avslutningen. Men vi har nog världens tramsigaste präst (han borde ha varit dagisfröken, tror jag ) som verkar ha järnkoll på var gränsen går. Och då tycker jag att det är okej.
Jag är en av de ateister som tycker att det här är en stor och viktig fråga. För mig är det ett stort och viktigt principiellt avstånd jag har tagit från religion och jag uppskattar inte att lyssna på "guds ord".
Jag står ut vid de fåtal tillfällen någon närstående ber mig delta i en religiös sammankomst, som tex bröllop eller dop. Men jag mår nästan lite illa av att lyssna på prästens ord.
Löjligt kanske en del tycker. Men för mig är det att likställa vid om någon skulle tvingas att sitta och lyssna på Hitlers propaganda.
(Nu menar jag inte att moderna präster kan liknas vid Hitler utan liknelsen handlar om hur det känns att lyssna på något som man tar avstånd från).
Jag håller till stor del med dig och som varande väldig icketroende så undviker jag normalt kyrkor, av respekt för dem som tror.
MEN faktum är att där våra barn går i skolan så finns ingen annan samlingslokal som rymmer tillräckligt många människor. Det skulle ju kännas väldigt dumt att behöva transportera in alla deltagare in till centralorten... Så jag har resignerat i detta fallet och insett att detta nog är bästa alternativet.
OKEJ, är du då beredd att skippa julen, dess traditioner och julklappar? Födelsedagsfirande och dess presenter? Påsken?Någon som är förvånad över att JB sympatiserar med det traditionella?
Inte jag iallafall
KL
Jag är en av de ateister som tycker att det här är en stor och viktig fråga. För mig är det ett stort och viktigt principiellt avstånd jag har tagit från religion och jag uppskattar inte att lyssna på "guds ord".
Jag står ut vid de fåtal tillfällen någon närstående ber mig delta i en religiös sammankomst, som tex bröllop eller dop. Men jag mår nästan lite illa av att lyssna på prästens ord.
Löjligt kanske en del tycker. Men för mig är det att likställa vid om någon skulle tvingas att sitta och lyssna på Hitlers propaganda.
(Nu menar jag inte att moderna präster kan liknas vid Hitler utan liknelsen handlar om hur det känns att lyssna på något som man tar avstånd från).
OKEJ, är du då beredd att skippa julen, dess traditioner och julklappar? Födelsedagsfirande och dess presenter? Påsken?
OKEJ, är du då beredd att skippa julen, dess traditioner och julklappar? Födelsedagsfirande och dess presenter? Påsken?
Det är ett firande av julen etc som motsätter sig till eller ?
Födelsedagsfirande har visst kyrkligt ursprung. Gåvorna vi ger till den som fyller år. Firande av födelse precis som visemännen firande Jesus.
Visst är det olämpligt gällande det om lärarna speciellt om det sker när det fortfarande finns elever kvar på skolan. Det har jag inte sagt något heller, det finns AFTER WORK för sådana aktiviteter.
Det är ett firande av julen etc som motsätter sig till eller ?
Födelsedagsfirande har visst kyrkligt ursprung. Gåvorna vi ger till den som fyller år. Firande av födelse precis som visemännen firande Jesus.
Visst är det olämpligt gällande det om lärarna speciellt om det sker när det fortfarande finns elever kvar på skolan. Det har jag inte sagt något heller, det finns AFTER WORK för sådana aktiviteter.