tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Sv: tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Och jag har inga problem med att politiska eller religiösa företrädare får komma och prata om sin religion/politik men det är något annat än att utöva den.

Men få vet jag, du skulle inte motsätta dig att dina barn dras ut i ett SD-demonstrationståg. Det är ju bara allmänbildning.

Jag kräver ingen förklaring. Jag är rent yrkesmässigt intresserad av argument för att traditioner har ett värde i sig, därför att jag stöter på den åsikten i ett jobbsammanhang och jag fattar i det sammanhanget inte varför det spelar någon roll att det handlar om en tradition.

Det har naturligtvis stort värde för enskilda människor, det handlar om känslor (Dvs det är ologiskt, irrationellt och luddigt). Det är knappast någon som påstår att frekvensen lunginflammation sjunker i en grupp sjunker om de har traditioner.

Men om du är intresserad rent yrkesmässigt lär det väl finnas forskning du kan titta på. Ritualer, traditioner, gudstro osv (Det kanske till och med ligger i generna, vem vet, det finns tecken på att behovet av att tro på någonting, gudar, spöken, yoga ligger i hur hjärnan är kopplad).

Men jag tror att man måste ha sett Kalle Anka på jul som mycket liten för att till fullo förmå uppskatta just den traditionen, faktiskt.

Jag tror som sagt det är det som är en grej med tradition, att minnas känslor man haft vid tex andra jular andra år instinktivt.

Det är inte något att se ned på egentligen, traditioner kan till och med vara mycket unga. Ett par tre år, någon gång startas de alla (minnas sin bröllopsdag tex, en tradition jag o min man totalt glömmer år efter år men som andra ärar).

(Lite som en bok man läst och älskat när man var liten. Det är inte sannolikt att man någonsin kommer att veta vad man skulle tyckt om man läste den första gången som 30-åring, man minns ursprungskänslan från 10 åringen.)

Och det gör man, besöker olika religiösa byggnader och pratar med deras representanter.

Men politik är en del av samhället på ett annat sätt än religion. Alla människor blir påverkade av vem som är statsminister på ett annat sätt än av vem som är ärkebiskop.

Man ska inte behöva UTÖVA religion i skolan.
DET är mitt argument. Utöver religion, oavsett vilken, gör man för att man tror eller är intresserad av det budskap som förmedlas. Det är inget man ska behöva bli påtvingad, i en skola dit eleverna är tvungna att gå.

Man ska lära sig mer om de olika religionerna i skolan och om nyfikenheten väcks så står det vem som helst fritt att söka sig till utövande av religionen utanför skoltid.
Dvs precis det som skolverket beskriver.

Sen vet jag inte varför just jag och ateisterna skulle vara de som anser att det ska vara så här. Det finns väldigt många fler som vill ha religionsundervisning i skolan, utan att eleverna ska behöva utöva religionerna.

Jag håller med om att ingen ska behöva utöva religion i skolan.

Däremot är det knepigt att dra gränsen mellan vad som är tradition och vad som är religionsutövande.

I Läroplanens del "Skolans värdegrund och uppdrag" så står följande:

"Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv - värden, traditioner, språl och kunskaper - från en generation till nästa".

Att tvingas knäppa sina händer och be är ju att tvingas utöva religion. Men att tända adventsljus och sjunga adventssånger, vad ska det klassas som? Att man överför ett kulturarv och en tradition? Att sjunga "Den blomstertid" vid avslutningen? Det är ju som sagt handlingar och sånger knutna till kristendomen, eller hur? Men likt förbaskat är det en svensk tradition att göra så och därmed något skolans ka värna om och överföra. Eller?

Hur skulle ni tolka läroplanens text?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 800
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar