tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Sv: tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

I så fall fattar jag inte vilket som är ditt och ateisternas argument. Religion är inte irrelevant idag, de som inbillar sig det har ett ytterst lokalt synsätt, och man har inte heller något fog för att det skulle ske en indoktrinering i kyrkorna. Vad återstår? Gå i kyrkan kan man göra privat i så fall? Ja men det kan man väl med hemkunskap, musik och slöjd också, varför är det mer rimligt att skattepengar går till att lära ungar att steka köttbullar?

Måste allt som delges i skolan vara personligen relevant för alla föräldrar?

I så fall fattar jag inte vilket som är ditt och ateisternas argument. Religion är inte irrelevant idag, de som inbillar sig det har ett ytterst lokalt synsätt, och man har inte heller något fog för att det skulle ske en indoktrinering i kyrkorna. Vad återstår? Gå i kyrkan kan man göra privat i så fall? Ja men det kan man väl med hemkunskap, musik och slöjd också, varför är det mer rimligt att skattepengar går till att lära ungar att steka köttbullar?

Måste allt som delges i skolan vara personligen relevant för alla föräldrar?
Man ska inte behöva UTÖVA religion i skolan.
DET är mitt argument. Utöver religion, oavsett vilken, gör man för att man tror eller är intresserad av det budskap som förmedlas. Det är inget man ska behöva bli påtvingad, i en skola dit eleverna är tvungna att gå.

Man ska lära sig mer om de olika religionerna i skolan och om nyfikenheten väcks så står det vem som helst fritt att söka sig till utövande av religionen utanför skoltid.
Dvs precis det som skolverket beskriver.

Sen vet jag inte varför just jag och ateisterna skulle vara de som anser att det ska vara så här. Det finns väldigt många fler som vill ha religionsundervisning i skolan, utan att eleverna ska behöva utöva religionerna.

Nå, jag är väl i sammanhanget relativt nyanländ och jag är till min stora glädje inte uppvuxen med Kalle Anka som en jultradition. Ej heller Arne Weise - är han inte död?
Oj, men du skriver ju på helt fenomenal svenska! Helt otroligt! Eller vad menar du med relativt nyanländ? Nyanländ för mig, och mina vänner, är som min kompis som kom till Sverige som tjugoåring (han är nu 28). Alla andra, särskilt de som hit som barn, skulle aldrig se sig själva nyanlända på nåt vis. Inte heller anser de sig lyckligt lottade som sluppit Kalle Anka, de ser det mer bara som en lite märklig och lustig tradition som de själva aldrig tagit till sig men inte mer än så.

I väldigt många inlägg här på Buke genom åren har du uttryckt otroligt kritiska saker om just "svensk" jul. Håller du på likadant när människor från andra kulturer nämner sina traditioner? Påpekar du då att du ÄR SÅ GLAD att du sluppit växa upp med just deras märkliga syn på födelsedagar/whatever?

Jag förstår inte vad det har med saken att göra om du är nyanländ eller inte. Jag uppfattar inte att invandrare tycker att traditioner är mindre viktigt än infödda svenskar gör rent generellt.

Och vad just exakt du och jag tycker är inte jätteviktigt heller. Däremot tycker jag att det är bra om man kan försöka förstå att andra kan värdera traditioner på ett annat sätt än vad vi gör. Att kräva en förklaring varför det är viktigt känns rätt konstigt.

Jag kräver ingen förklaring. Jag är rent yrkesmässigt intresserad av argument för att traditioner har ett värde i sig, därför att jag stöter på den åsikten i ett jobbsammanhang och jag fattar i det sammanhanget inte varför det spelar någon roll att det handlar om en tradition.

Nu var det ju du som drog in de nyanlända. Jag ser inte de här frågorna som att det handlar om att tex skydda nyanlända troende muslimer eller buddhister från kristna traditioner, utan jag vill själv slippa kristna traditioner därför att jag inte är religiös alls. Jag kopplar inte diskussionen om skolavslutningar i kyrkor till andra religioner, utan till mig själv, som icke-religiös.

Kalle Anka på jul vill jag slippa därför att jag inte tycker att Kalle Anka är särskilt rolig eller intressant. :p

Nej, jag är så klart inte nyanländ! Jag har talat svenska dagligen sedan jag var ca 6 år, och en hel del innan dess också. Men jag tror att man måste ha sett Kalle Anka på jul som mycket liten för att till fullo förmå uppskatta just den traditionen, faktiskt. :D

I min familj skämtar vi om att det är "en gammal svensk jultradition" att se Disney på julafton. Så fort man går minsta steg utanför just den traditionen, så ser den faktiskt väldigt underlig ut. Så jag är ju tillräckligt nyanländ för att vara illa integrerad på den här punkten.

Jag tror dock att jag passerar Jimmie Åkessons svenskhetstest, men jag önskar väl att jag inte gjorde det, men det beror ju mer på brister hos JÅ än hos svenskheten.

Jag klarar även medborgarskapsprovet map språk och kännedom om landet i det land där jag föddes, jag testade på nätet häromdagen.

Jag har vänner som är födda här som inte fattar kalle anka-grejen så det har nog inte så mycket att göra med hur pass "nyanländ" man är. De vännerna är både svenskar som inte firar jul och främst då muslimer som inte firar jul alls och som därför inte rutats in i Kalle Anka-grejen. Ingen av dem har dock uttryckt nån glädje över att slippa den traditionen, de ser det bara som en kulturyttring som de inte tagit till sig av olika skäl. Förutom svenskarna är det heller ingen av dem som brukar driva med traditioner generellt, de liksom respekterar andra människors kulturer och traditioner så länge det inte skadar nån (vilket dans runt granen sällan gör :p)

Jag är inte mycket för Disney-traditionen jag heller. Men Karl Bertil Jonsson däremot!

Men det är bara exempel och jag förstår inte varför andras traditioner skall ifrågasättas.

Jag är inte mycket för Disney-traditionen jag heller. Men Karl Bertil Jonsson däremot!

Men det är bara exempel och jag förstår inte varför andras traditioner skall ifrågasättas.
det finns ingen anledning att ifrågasätta traditioner som finns för att alla vill ha dem, men när man börjar försöka tvinga på folk traditioner som de inte vill ha, då är man ute på hal is.

det finns ingen anledning att ifrågasätta traditioner som finns för att alla vill ha dem, men när man börjar försöka tvinga på folk traditioner som de inte vill ha, då är man ute på hal is.

Frågan gällde egentligen inte bara julfirande i skolan. Jag tolkade Petruska som att hon inte alls förstod traditioner alls och ville ha en förklaring till varför vi skall hålla fast vid traditioner.

Men om alltid alla skall gilla allt som händer tex i skolan får vi nog ha klasser med en elev i varje.

Bara det att en del skulle ta ett firande som undervisning är ju helt fel. Det kan aldrig räknas som undervisning. Lite mer tanke än så krävs tycker jag. Erbjud detta, men ha en mysig samling på skolan med pepparkakor/tårta. Där finns det möjlighet att bara känna att det viktiga är årets prestation och den kommande ledigheten som är det viktiga.

Fast jag minns ju den förra tråden om böneutrop och där var det många som hävdade att man hade lika mycket kyrkklockor som böneutrop i andra länder och det var inga problem för där levde alla religioner sida vid sida. Men helt plötsligt när vi flyttas till Sverige så blir det jätteproblem med religioner sida vid sida. Någon som kan förklara det?

Jag har dock varit i ett land där man hade en tre till fyra olika religioner. Det spelade ingen roll vad man hade för tro, bara man hade någon och de gifte sig lite kors och tvärs :-)

Frågan gällde egentligen inte bara julfirande i skolan. Jag tolkade Petruska som att hon inte alls förstod traditioner alls och ville ha en förklaring till varför vi skall hålla fast vid traditioner.

Men om alltid alla skall gilla allt som händer tex i skolan får vi nog ha klasser med en elev i varje.
Och mitt svar var väl tämligen allmängiltigt...

Nej, man kan inte få alla att gilla allt i skolan, men man kan absolut få skolan och undervisningen att fungera för alla genom att inte tvinga någon att utöva en religion de inte själva valt att tillhöra, t.ex genom att stenhårt envisas med att traditioner ska följas (ofta då med bisatsen "för så har vi alltid gjort")

Varför ska man inte behöva utöva religion i skolan? Min åsikt är att skolan inte ska sätta en religion före någon annan och det ska absolut inte ska vara som när vi var små och man hade nån sorts morgonbön som en del av "fostran". Men därifrån till att helt utesluta alla religiösa aktiviteter är steget långt. Jag tycker att teoretiska kunskaper måste varvas med praktiska erfarenheter för att det ska ge nåt. Om jag tolkar dig rätt så menar du att du skulle bli förbannad om dina barn kom hem och har fått testa buddhistisk meditation i skolan? Jag tänker nog tvärtom, ju fler erfarenheter barnen får i skolan, desto bättre rustade är de för framtiden. Det känns betydligt mer viktigt än att alla exempelvis måste åka skridskor eller hoppa höjd.

Jag tolkade Petruska som att hon inte alls förstod traditioner alls och ville ha en förklaring till varför vi skall hålla fast vid traditioner.

Om jag inte förstår dem alls, vet jag inte. Det jag undrade, efter att Breaktown frågade något i det sammanhanget, var vilka argument man kan ha för att traditioner i sig är betydelsefulla. Det är inte alls samma sak som att ifrågasätta traditioners existens. Man kan naturligtvis fira varenda traditionell händelse under året med pompa och ståt, utan att direkt tycka att traditioner i sig är värdefulla, om man vill.

Ska vi utöva politik också? Inte bara lära oss teoretiskt om andra världskriget, låtom oss heila och spy galla över judar, toner och förståndshandikappade. Låt oss rollspela lite My lai-massskern för att lära oss om Vietnamkriget. Få barnen att förstå varför hutuer gick ut och våldtog och mördade tutsier genom att indoktrinera dem med politisk propaganda. Eller lite mildare, se till att alla elever deltar i politiska demonstrationer för var och ett av riksdagspartierna. Hur ska vi annars förstå politik?

Politik och religion får man utöva på fritiden! Skolan ska lära ut, inte tvinga elever att delta i politiska eller religiösa aktioner.

Hur menar du, man utövar väl politik och demokratiska processer fortfarande i skolan? Vad annars är elevrådet? Och när det är val i Sverige har man väl tex vanligtvis också ett skolval, där eleverna testar på att välja? Det hoppas jag verkligen.

Du kanske inte har följt mina argument, ett grundargument för att det ska vara lämpligt i skolan är att det inte är skadligt eller manipulativt. Det finns som sagt inget som helst belägg att det skulle vara varken det ena eller andra att göra ett enstaka gudstjänstbesök, särskillt inte om man får erfarenhet av flera olika typer av gudstjänster i de största religionerna. Hur ska barn annars kunna skaffa sig en uppfattning om kyrkan om de har ateistiska föräldrar? Om man är så säker på sin sak så förstår jag inte hur man kan tycka att ett enstaka besök känns hotfullt.

Hur menar du, man utövar väl politik och demokratiska processer fortfarande i skolan? Vad annars är elevrådet? Och när det är val i Sverige har man väl tex vanligtvis också ett skolval, där eleverna testar på att välja? Det hoppas jag verkligen.

Du kanske inte har följt mina argument, ett grundargument för att det ska vara lämpligt i skolan är att det inte är skadligt eller manipulativt. Det finns som sagt inget som helst belägg att det skulle vara varken det ena eller andra att göra ett enstaka gudstjänstbesök, särskillt inte om man får erfarenhet av flera olika typer av gudstjänster i de största religionerna. Hur ska barn annars kunna skaffa sig en uppfattning om kyrkan om de har ateistiska föräldrar? Om man är så säker på sin sak så förstår jag inte hur man kan tycka att ett enstaka besök känns hotfullt.

Att delta i demokratiska processer är något helt annat än att tvingas delta i ett specifikt partis/en specifik ideologis aktioner. Att delta i en gudstjänst kan jämställas med att tvingas delta i ett specifikt partis demonstration i någon slags sakfråga. Skulle det kännas bra för dig om dina barn hade som obligatoriskt moment att gå ut och demonstrera med varje parti som finns representerat i riksdagen? Skulle det kännas helt okej för dig om det var obligatoriskt för ditt barn att delta i en SD-demonstration?

Barn kan skaffa sig en uppfattning om religion (och politiska partier) utefter utbildning i vad de baseras på och hur de påverkar människor och samhället i stort.

Att säga att barn inte kan bilda sig en uppfattning om religion utan att utöva den är ju precis samma sak som att säga att de inte kan bilda sig en uppfattning av ett specifikt partis politik utan att utöva den och det tror jag inte att du anser.

Att sedan ha deltagande av religiösa ceremonier som obligatoriska moment i grundskolan är ju inte förenligt med religionsfriheten som råder eftersom vi har skolplikt och religionsfrihet innebär även frihet från att utöva religion. Man skulle kunna erbjuda det som frivilligt moment efter föräldrarnas medgivande, men inte mer än så.

Igen undrar jag hur du får ihop liknelsen med politik. Det kan ju iofs vara ändrat men jag tror inte alls att det är ovanligt med politiker som kommer och håller tal för barn i skolan, iaf från högstadiet och uppåt. Så var det när jag gick i skolan (kommer fortfarande ihåg ett mycket bra tal som Per Gahrton höll). Att delta under ett tal kan definitivt påverka mer än att gå i en demonstration. Har du öht gått i en demonstration? Jag ser inte det som en särskilt avgörande politisk handling numera när så mycket av den praktiska politiken sker via nätet. Och som sagt, min tanke är inte att man ska ha religiösa inslag varje vecka utan att man vid enstaka tillfällen ska delta i ceremonier i kyrkor/moskéer/synagogor/tempel för att lära sig något om världen och religiösa människors vardag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 800
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar