stjarnhimmel
Trådstartare
Danmark?Fast sedan 1660 är avfienden Danmark inte en stormakt längre.
Vi kan göra det lagom besvärligt för andra länder att använda Sverige i händelse av konflikt genom att ha ett värnpliktsförsvar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Danmark?Fast sedan 1660 är avfienden Danmark inte en stormakt längre.
Vi kan göra det lagom besvärligt för andra länder att använda Sverige i händelse av konflikt genom att ha ett värnpliktsförsvar.
Danmark?
Och inte Danmark utan Danmank..Ja arvfienden. Visst har vi krigat mot Ryssen också med våra vapenbröder turkarna, men ryssen har ju inte revanch att fordra.
Hotet kommer från Danmank!
Och inte Danmark utan Danmank..
Alltså.Nej för att det skulle flytta natos gräns närmare Ryssland, särskilt om vi skulle gå med samtidigt som Finland. Det skulle irritera Ryssland utan att vi får något för det mer än ett ännu mer spänt läge.
Problemet för Sveriges del är att Ryssland anser att framför alltNej, det har egentligen aldrig funnits någon risk att ryssen skylle angripa Sverige annat än som del av att man också angriper hela nato.
Alltså.
Natoländer, som idag också har en direkt landgräns till Ryssland är,
från norr till söder:
Norge.
Estland.
Lettland.
Litauen.
Polen.
Om Sverige skulle gå med i NATO, skulle inte något av dessa länder flytta in i Ryssland.
Problemet för Sveriges del är att Ryssland anser att framför allt
Estland. Lettland. Litauen.
är en del av dess intressesfär. Och dessa tre länder var snabba som attan att söka och få medlemsskap i NATO, när Ryssland var på dekis efter Sovjets sönderfall.
Om Putin skulle vilja återta denna mark är ett anfall på Sverige väldigt, väldigt reellt. Det skulle rent av anses vara taktiskt korkat av Ryssland att inte ta *) Gotland i samma ögonblick som baltländerna.
*) Med NATO: 'försöka ta'. Utan NATO: 'ta'.
Vi är alla olika.Och? Eftersom dessa länder som du tänker dig att Ryssland vill återta så är de medlemmar i Nato.. så är inget isolerat anfall inte aktuellt. Har egentligen inte heller aldrig varit aktuellt. Att Ryssland skulle få för sig att skydda ryska minioriteter eller i intressen i baltikum är alltså inget skäl för Sverige att gå med i Nato.
Vi är alla olika.
Du tror på den stora snälla ryska björnen, missförstådd av västvärlden.
Jag tror på en betydligt mer aggresiv Rysk björn.
Ungefär som den björnen som härjar just nu i östra Ukraina.
idén har ju inte slutat diskuteras för det.2009.06.16 röstade Sveriges riksdag bort värnpliktstanken.
Så konflikten, förlåt, det fullskaliga kriget i östra Ukraina beror på att man från Ukrainskt håll har petat på den ryska björnen med vassa pinnar?Nej, men tror nog att björnen reagerar olika, Nato-kramarna tror man kan underkuva den, möjligen dressera den genom att ständigt peta på den med vassa pinnar.
Östra Ukraina är ett bra exempel på vad som kan hända om Sverige och Finland går med i Nato.
Dom behöver inte slås ut, flygförarna har redan somnat in för gott innan anfallet startar för det ser sabotageförbanden till. Om nu någon trott att spionaget mot sverige och försvarsmaktens nyckelpersonal avtagit-upphört iom. att muren föll så kan jag trösta er med att så inte alls är fallet, allt är noga uppdaterat in i minsta detalj.Om det skulle komma till ett riktigt skarpt läge med flyganfall mot Sverige, skulle samtliga svenska jaktplan vara utslagna innan de ens lämnat marken då de, i bästa fall (doch endast 2 stk), står på 30 min beredskap, resten står på +60 min beredskap.
..
Jag tror som du, att gå med i Nato skulle bara bli en provokation mot Ryssland.Min magkänsla säger mig att risken för att vi blir indragna i ett eventuellt krig skulle öka om vi vore medlemmar i Nato.
Jag vill helst slippa att gå med i Nato.
Det är snarare så att om det blir krig mellan Ryssland och väst, i form att att baltstaterna annekteras med samma retorik som Krim, så skulle garanterat delar av Sverige bli en del av den ryska buffertzonen - om vi vore alliansfria.Jag kan också tänka att om vi går med i NATO så kommer det kunna öka risken att dras in i konflikter eller krig.
Samtidigt som vi skulle ha en större back-up än om vi står själva?
En del av ryska buffertzonen- kan du utveckla det?Det är snarare så att om det blir krig mellan Ryssland och väst, i form att att baltstaterna annekteras med samma retorik som Krim, så skulle garanterat delar av Sverige bli en del av den ryska buffertzonen - om vi vore alliansfria.