Tycker du att Sverige ska gå med i NATO?

Jag beklagar, men med den händelseutveckling nutiden har tagit de senaste 10 åren har jag bytt sida och är för ett medlemskap. Sverige är för strategiskt viktigt för att Putin ska låta oss vara ifred och då snackar jag inte bara om Gotland utan hela inloppet till Östersjön. Man måste inte vara Einstein för att inse hur viktigt det är för Putin att få ut sin ubåtsflotta i händelse av oro + att det är inte allt för länge sedan vi hade gott om tavelförsäljare som åkte riket runt och kartlade både personer och omgivningarna.

Spaningsverksamheten har inte minskat efter murens fall och Putins tillträde, snarare tvärt om. Personligen tror jag att allmän värnplikt, såväl manlig som kvinnlig, faktiskt är av godo. Dagens unga behöver utmana sig själv och inse att de klara så väldigt mycket mer än ta selfies, lacka naglarna och shoppa. ;)

Jag tror det är bättre att du läser på om det själv än att jag ska försöka sammanfatta det. Det finns en del av att läsa gratis på nätet av t.ex. Gene Sharp.
Om du menar From Dictatorship to Democracy så är du nog så illa tvungen att behöva förklara för fler än mig hur dess ickevåld är tänkt att fungera i praktiken, den dag Rysslands ambassadör säger till vår regering att de skyndsamt behöver använda Gotland, och därför förväntar sig att omedelbart få suveränitet över ön.

Tror du -och ni andra- att det är något som är troligt att ske inom överskådlig framtid eller är rädslan för det överdriven?

Med tanke på att Putin invaderat och anekterat, Tjetjenien, delar av Kazakstan, Georgien, Krim halvön + de delar av östra Ukraina som gränsar till Svarta havet så är tanken inte helt främmande.

Se bara vad Putin och hans KGB kollegor iscensatte i Moskva med gisslan dramat i teatret där de skyllde på Tjetjener (eller var det Kazakstaner?) för att kunna gå in med full militär styrka i landet ifråga. Visade sig väl till slut att de såkallade terroristerna var krigsfångar ryssarna tagit några månader tidigare ...

Jag beklagar, men med den händelseutveckling nutiden har tagit de senaste 10 åren har jag bytt sida och är för ett medlemskap. Sverige är för strategiskt viktigt för att Putin ska låta oss vara ifred och då snackar jag inte bara om Gotland utan hela inloppet till Östersjön. Man måste inte vara Einstein för att inse hur viktigt det är för Putin att få ut sin ubåtsflotta i händelse av oro + att det är inte allt för länge sedan vi hade gott om tavelförsäljare som åkte riket runt och kartlade både personer och omgivningarna.

Spaningsverksamheten har inte minskat efter murens fall och Putins tillträde, snarare tvärt om. Personligen tror jag att allmän värnplikt, såväl manlig som kvinnlig, faktiskt är av godo. Dagens unga behöver utmana sig själv och inse att de klara så väldigt mycket mer än ta selfies, lacka naglarna och shoppa. ;)

Jag håller med dig i allt förutom NATO-medlemsskap :) jag tycker fortfarande att vi ska upprätthålla iaf skenet av alliansfrihet (för jag är inte naiv, jag vet att vi egentligen inte varit det) för det har gett oss användbart spelutrymme tidigare.

Att göra värnplikt tror jag skulle tillföra väldigt mycket individuellt för de unga men även landet som helhet.

Den bästa lösningen vi har är ett starkt FN - och inte den snöpta post-WWII-konstruktion vi har idag. Bort med säkerhetsrådets vetorätt. Utan den hade både Palestinafrågan och Syrien-kriget varit löst idag - och därmed hade också IS aldrig fått luft.

Vi ska inte en ens nämna skämtet som är "säkerhetsrådet" :yuck:

Säkerhetsrådet är nog en bra sak (vissa skyndsamma uppkomna saker kanske inte har tid att processeras genom hela FN-församlingen...), om man
1) plockade bort vetorätten, samt
2) funderade igenom konceptet 'ständiga medlemmar'.

Jo, fast det kommer ju inte att hända inom överskådlig framtid vilket betyder att vi har några jäkla dinosaurier där som ENDAST bryr sig om sig själva och inte FN:s egentliga syfte.

Den bästa lösningen vi har är ett starkt FN - och inte den snöpta post-WWII-konstruktion vi har idag. Bort med säkerhetsrådets vetorätt. Utan den hade både Palestinafrågan och Syrien-kriget varit löst idag - och därmed hade också IS aldrig fått luft.

Vi ska inte en ens nämna skämtet som är "säkerhetsrådet" :yuck:

Så länge USA, Kina och Ryssland sitter med veto rätt kommer kommer FN aldrig att kunna göra något vettigt.
Problemet är väl att om man tar bort veto rätten för dem lämnar de bara FN och agerar precis som de gör i dag utanför FNs inseende.

Jo, fast det kommer ju inte att hända inom överskådlig framtid vilket betyder att vi har några jäkla dinosaurier där som ENDAST bryr sig om sig själva och inte FN:s egentliga syfte.
Så länge USA, Kina och Ryssland sitter med veto rätt kommer kommer FN aldrig att kunna göra något vettigt.
Problemet är väl att om man tar bort veto rätten för dem lämnar de bara FN och agerar precis som de gör i dag utanför FNs inseende.
Detta en dock en betydligt konstruktivare väg att försöka staka ut för en bättre värld, än att lägga ned alla vapen i hopp om att alla andra kommer härmas.

Sedan ska vi inte glömma det positiva för många unga, speciellt killarna, att göra lumpen ett år innan ev högskola/universitet. Det gav många samhällsvinster i sig.
Exakt! Jag blev handräckningsvärnpliktig, sk. malaj pga. en medfödd skada i en fot som gjorde att jag aldrig skulle pallat att bli fotsoldat eller stridis men det hindrade ju inte att jag fick vara med och panga, kasta lite handgranater :banana: mm. när trupp var ute på det övningsfält där jag servade allt från punkterade cyklar till stridsvagnar mm. Sen när jag skulle mucka så råkade dom glömma bort mig så jag halkade in där nånstans och blev civilanställd några månader tills nästa grupp kom och löste av så oficiellt har jag inte muckat än och har lite kontakt med "gröna firman" än.

Jag fick massor med erfarenhet där som sk. "grå arbetskraft" som dom slöhögarna som bara smet undan allt kallade tjänsten. Visar man inget intresse annat än att slöa så får man också själadödande och meningslösa uppgifter, visar man intresse och vilja har man precis hur kul som helst och lär sig massor. :)

Jag vill att vi ska hålla oss till ett nordiskt samarbete (och upprustning av försvaret). Jag vet inte vad samarbetet som finns, Nordefco, egentligen innebär? Och vad det innebär för samarbetet att Danmark och Norge redan är med i Nato? Skulle så mycket hellre se ett starkt nordiskt försvar utan Nato, men det kanske är omöjligt.

Att lära sig ta ansvar, lära sig ta hänsyn till andra och framförallt att lära sig veta hut. Väldigt nyttigt och värstingarna sa bara gubbjävel en enda gång till befälen för bestraffningen sved ordentligt. Vem vill tvingas bo kvar över helgerna och inte få gå ut annat än till matsalen på ett ställe man hatar? Väldigt nyttiga erfarenheter av hur det går när man inte sköter sig och vet hut, uppgifterna som delades ut var absolut inga oöverstigliga uppgifter.

Killarna är ofta lite senare än tjejerna i utvecklingen i den åldern och har verkligen nytta av det där året. När jag pluggade på universitetet märktes det skillnad på de som gjort värnplikt och inte. De som gjort den var i de flesta fall mer mogna och hade ett helt annat självförtroende.

Killarna är ofta lite senare än tjejerna i utvecklingen i den åldern och har verkligen nytta av det där året. När jag pluggade på universitetet märktes det skillnad på de som gjort värnplikt och inte. De som gjort den var i de flesta fall mer mogna och hade ett helt annat självförtroende.
Fast beror inte det på att tjejerna förväntas vara duktiga, sköta skolan, hjälpa till hemma?
Medan killarna är det mer "boys Will be boys. När jag var i tonåren var ens kravet på killarna att de skötte sin fotbollsträning typ.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 797
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 388
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama