TW Vikt - tankar efter kontakt med dietist.

Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en dagbok så att det blir lätt för mig att hålla koll på allt. Det här är en lång resa, mina hormoner ser bra ut, exakt samma värden som när jag var smal osv osv.

Har du problem med ätstörningar - läs inte här. Det kommer vara triggande. I övrigt så vill jag ha tråden mest för min egen skull. Visst, har du något revolutionerande tips så absolut. Men jag är trött på att läsa "åh så lågt kan man inte ligga i kalorier". Jag vet att min kropp är konstig, att jag borde rasa i vikt. Men tyvärr så ser det inte ut så för mig. Jag har kämpat i flera år med detta utan att egentligen komma någon vart, förutom om jag lägger mig sjukligt lågt i kaloriantal.

Hur som helst, efter kontakt med dietist så fick jag en app där jag ska registrera allt jag äter. Första veckan gick han med på att lägga mig på 800 kalorier och vi konstaterade snabbt att jag nog har legat otroligt lågt i mitt proteinintag. Så jag har köpt på mig proteinpulver för att ordna till det. Jag gick ner 1 kilo första veckan, detta var nog endast vätska pga proteinbrist. Jag var väldigt svullen i benen innan. Men han verkade nöjd med mina framsteg. Och jag var nöjd med, eftersom det gav mindre smärta i benen.

Han ville ta upp kaloriantalet till 1056/dag. Sagt och gjort... Jag tar fortfarande proteinpulver då jag aldrig får i mig tillräckligt med protein annars. Och som jag befarade innan jag började gå dit så går jag nu upp i vikt. Jag hade hoppats att mer protein skulle vara lösningen till mitt problem med vikten, men så verkar tyvärr inte vara fallet. Och även om det är skönt att inte ha samma smärta i benen längre så vill jag verkligen gå ner i vikt.

Det blir spännande att se om han har någon lösning på detta i framtiden. Om det går att hitta något som gör att jag faktiskt går ner i vikt utan att för den delen svälta sig fullständigt. Jag har svårt att tro det går, jag kan liksom inte se vad det skulle vara.

Nästa tid är 1/10, så det är ju två veckor kvar tills dess. Kanske börjar vikten gå neråt innan dess, vem vet? Men jag är verkligen inte hoppfull. Det är dock skönt att äta så mycket som jag gör nu. Såhär mycket har jag inte ätit på jag vet inte hur länge, flera år.
 

Detta har du antagligen redan fått uppkollat, men är hormoner så som progesteron, testosteron och östrogen kollade? Under olika faser men främst den luteala då den är längst. Jag har för mig att du nämnt något av dessa tidigare så ber om ursäkt om detta är något du redan har koll på.
 
Detta har du antagligen redan fått uppkollat, men är hormoner så som progesteron, testosteron och östrogen kollade? Under olika faser men främst den luteala då den är längst. Jag har för mig att du nämnt något av dessa tidigare så ber om ursäkt om detta är något du redan har koll på.
Jag kollas årligen då jag går hos en av de ledande gynendokrinologerna i Sverige. Visst har vi inte utrett detta specifikt, men jag ligger normalt till för tidigt förklimakterie. Visst skulle man kunna lägga till hormoner till det, eftersom jag har haft extremt höga nivåer av östrogen som ung, men jag är lite osäker på om jag vill det? Jag minns P-pillrenas tid och jag vantrivdes enormt med mig själv då, och grät så fort minsta grejj gick emot mig. Inte lite heller, vi pratar störtgråt. Så jag är lite smårädd för sådan medicinering.
 
Inget revolutionerande här heller men en fråga :)
Har ni diskuterat operation (t ex Gastric Bypass) eller vill man först förstå varför du går upp i vikt när du inte ”borde” göra det?
 
Jag kollas årligen då jag går hos en av de ledande gynendokrinologerna i Sverige. Visst har vi inte utrett detta specifikt, men jag ligger normalt till för tidigt förklimakterie. Visst skulle man kunna lägga till hormoner till det, eftersom jag har haft extremt höga nivåer av östrogen som ung, men jag är lite osäker på om jag vill det? Jag minns P-pillrenas tid och jag vantrivdes enormt med mig själv då, och grät så fort minsta grejj gick emot mig. Inte lite heller, vi pratar störtgråt. Så jag är lite smårädd för sådan medicinering.

Det har hänt mycket på den fronten, jag hade själv vidriga år på tidigare 00-tal med p-piller, sen uppehåll fram till förra året och nu jättenöjd med Qlaira, som inte fanns då. Ska vara mer bioidentiskt. Fått mycket mindre pms, allmänt stabilare.
 
Jag har raderat några inlägg och flyttat ut diskussionen om plats att träna till en egen tråd.

Lägger in länken:
Jag valde att radera tråden. Någon får gärna starta upp en ny tråd om ämnet om ni tycker att det behövs.
 
Senast ändrad:
Inget revolutionerande här heller men en fråga :)
Har ni diskuterat operation (t ex Gastric Bypass) eller vill man först förstå varför du går upp i vikt när du inte ”borde” göra det?
Jag kvalificerar "tyvärr" inte för det. Och jag tror inte att det skulle göra någon större skillnad. Jag har ju legat på 500-700 kalorier under flera år. Mitt problem är alltså inte att jag äter för mycket, som det kanske är för de flesta andra. Utan det är något annat som är fel.
Det har hänt mycket på den fronten, jag hade själv vidriga år på tidigare 00-tal med p-piller, sen uppehåll fram till förra året och nu jättenöjd med Qlaira, som inte fanns då. Ska vara mer bioidentiskt. Fått mycket mindre pms, allmänt stabilare.
Jo, men jag vill ha kvar min ägglossning så det är frågan hur det skulle fungera speciellt bra då.
 
Jag kvalificerar "tyvärr" inte för det. Och jag tror inte att det skulle göra någon större skillnad. Jag har ju legat på 500-700 kalorier under flera år. Mitt problem är alltså inte att jag äter för mycket, som det kanske är för de flesta andra. Utan det är något annat som är fel.

Jo, men jag vill ha kvar min ägglossning så det är frågan hur det skulle fungera speciellt bra då.

Nä haha p-piller är ju till för att stoppa ägglossning, så det är ingen bra idé om du vill ha kvar den.

Jag ville stoppa min och få några år "lugn och ro" efter att ha ägglossat friskt, men också haft extrema hormonåkturer (och 3 gravideter, 1 barn) i 15 år.

Sen går man ju ofta upp i vikt också av piller. Jag märkte ingen viktuppgång men det har varit kämpigt att minska, men nu på 5 dagar motion i veckan och skippa onödigt socker så rör det på sig.
 
Nä haha p-piller är ju till för att stoppa ägglossning, så det är ingen bra idé om du vill ha kvar den.

Jag ville stoppa min och få några år "lugn och ro" efter att ha ägglossat friskt, men också haft extrema hormonåkturer (och 3 gravideter, 1 barn) i 15 år.

Sen går man ju ofta upp i vikt också av piller. Jag märkte ingen viktuppgång men det har varit kämpigt att minska, men nu på 5 dagar motion i veckan och skippa onödigt socker så rör det på sig.
Haha, jag gillar min ägglossning väldigt mycket :D Bästa tiden i månaden ju! Men alla är vi olika.
 
Haha, jag gillar min ägglossning väldigt mycket :D Bästa tiden i månaden ju! Men alla är vi olika.

Ja ägglossningen är fantastisk, men jag blir så kåt och dum i huvudet och blivit gravid av misstag 3 gånger 😂. Det är väldigt många dagar per månad man får undvika penetrationssex om man ska vara helt säker, speciellt för mig då ägglossningen kan flytta lite på sig beroende på om jag är stressad eller glad.

Veckan före mens har varit hemsk för mig dock, när det var som värst hade jag suicidala tankar som lättade dagen mensen kom.
 
Ja ägglossningen är fantastisk, men jag blir så kåt och dum i huvudet och blivit gravid av misstag 3 gånger 😂. Det är väldigt många dagar per månad man får undvika penetrationssex om man ska vara helt säker, speciellt för mig då ägglossningen kan flytta lite på sig beroende på om jag är stressad eller glad.

Veckan före mens har varit hemsk för mig dock, när det var som värst hade jag suicidala tankar som lättade dagen mensen kom.
Kondom har fungerat hyffsat för mig. Men nu är jag steriliserad och satan så mycket mer sex vi har :d:d:d Jag blir inte alls lika öm efteråt som jag blev med kondomer. Uppskattar verkligen min sterilisering! Även att ärret fortfarande är rätt stort och fult.
 
Kondom har fungerat hyffsat för mig. Men nu är jag steriliserad och satan så mycket mer sex vi har :d:d:d Jag blir inte alls lika öm efteråt som jag blev med kondomer. Uppskattar verkligen min sterilisering! Även att ärret fortfarande är rätt stort och fult.

Ja, jag klarar inte riktigt kondomer av bland annat det skälet.

Överväger sterilisering men tänkte vänta några år, utifall att min karl skulle ångra sig och vilja ha barn ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 706
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 323
Senast: Yeah but
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 381
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp