tveksam om besiktning

alexvb

Trådstartare
Siste några år har jag haft väldigt mycket otur med hästar.
Jag klarade av att köpa hästar med allvärdiga problem gång efter gång. Två hästar blev vet. godkänd, men det blev senare klart att de hade så allvärdiga problem att de inte var lämpligt till ridhäst.

Nu har jag fåt nog och har legat sadlar på hyllan.
Fortfarande finns det två hästar kvar (som grasklippare), men de kommer inte att klarar sig mycket år till. Jag är rätt säkert att det är siste vinter för iaf en av de. Andra hästen har artros och det är svårt att säga hur länge hon känns ok ändå
Sen har jag en gammel (men tuff) shettis till. Hon mår rätt bra för hennes ålder, men är inte lämpligt till körning mm.

Jag vill gärna sätsa på hobby-körning med en lilla häst och har redan kollad en jättetrevligt shettis.
Ägare tycker att det är okej när jag pratar med hennes vet. om hästens histori.
Nu är jag tveksam om jag ska göra en besiktning ändå.
Om jag pratar med en vet, som känner till den lilla, kommer jag att vinna mycket mer med besiktning?

Jag har, som sagt, inte särskilld bra erfarenhet med detta och det koster ändå 2000. Ingen problem när det skulle ge lite säkerhet. Men till nu blev det absolut inte så

Vad rekommanderar ni?

Sv: tveksam om besiktning

Jag har inte besiktigat någon av de shettisar jag har köpt - eller jo en, avelshingsten, för att han skulle kunna försäkras i inköpssumman. Jag tycker själv att jag har tillräckligt stora kunskaper för att avgöra om det är en tillräckligt frisk ponny jag har framför mig. Sen beror det ju också på vad man ska ha den till. Shettisar är ju generellt ganska friska hästar.
Men det är ju en risk man tar om man låter bli.

Jag har hållet på med hästar en stor del av livet (och jag är 52) och man kan säga att jag haar väll lite kundskap med. Tyvär var jag för dumt med köpet av de hästarna som blev besiktigat och litade jag inte på min egen magkänska, som sa att något kändes inte rätt.
Pga alla problem jag hade innan trodde jag att jag hade blivit för mistänksam, för jag såg fel i nästan varje häst jag kollade.
dessutom var jag för impulsiv med köpet, som inte var smart heller.

Pga alla problem jag har haft, tror jag nog att jag fick även mer kundskap... inte mest roligt sätt att lera sig, men hur som helst ...

Ägare som säljer denna shettis har ingen problem med att fråga hennes vet att informera mig om hästen och ska även skicka vet. journalen om hennes histori. Viktigt till mig, framtförallt för att få det klart att det finns ingen histori med fång eller ekzem
(har redan kollad hovarna... de ser bra ut... jag har tyvär även erfarenhet i denna område)

Meningen med shettis är bara att göra lite promenadkörning/hobbykörning och ha det kul. Ingen tävlingen. Ingen ridning (jag har ju ingen småbarn) och ingen avel.

Om jag avsåg att använda hästen hade jag absolut besiktigat. Och en shettis hade jag kostat på en fångröntgen för att slippa överraskningar till sommaren. De bilderna kostar inte många kronor i relation till hur mycket det kostar att behandla och mecka med att ha en häst som inte kan gå ute som de andra.

Ja för hur vet du att du får se alla journaler? Det kan ju finnas något på ett annat ställe. Min dam har journaler på 2 olika hästsjukhus och det ena stället är inte jättelogiskt att fråga i första vändan. Detta trots att jag inte flyttat mer än några enstaka mil sedan jag köpte henne.

Ja... man har ingen säkerhet. Jag har funderad en hel del och såg på journalen att hon har haft influenz. Nu har jag tagit beslutet att besiktiga henne ändå, för det kan även vara att luftväger ställa till problem.

Hur gör ni med besiktiging? I holland är det vanligt att man gör en besiktning på köpares kostnad, om hästen bli godkännt. Om hästen inte bli godkännt står ägare för kostnader.

Vad bruker man göra här?

Det är föresten ingen dyrt lilla häst, men jag har haft hälsaproblem met 3 av mina 4 hästar och vet att det kan bli väldigt dyrt och att man kan bli väldigt lessen, om de inte mår bra.
Desutom vill jag nu, efter några år, entligen ha en (lilla) häst som faktisk får att använda. Även om det bara gäller hobby-körning

Du vet ju inte vad du får se, att få se 20 % av underlagen (när resterande 80 % ligger hos en annan veterinär och bevisar att hästen har haft fång) hjälper ju inte ett dugg.

Du har rätt- Jag hade redan tagit beslutet att besiktiga hästen. Säljera har erbjudet att står för kostnader när den lilla inte bli godkänt, som jag tycker är jätterimligt. (tror dock att kliniken var inte van när man informera om en besiktning av en shettis :) )

Du har rätt- Jag hade redan tagit beslutet att besiktiga hästen. Säljera har erbjudet att står för kostnader när den lilla inte bli godkänt, som jag tycker är jätterimligt. (tror dock att kliniken var inte van när man informera om en besiktning av en shettis :) )

Jätte bra beslut!
Glöm inte röntgen, bla fångröntgen. Så du slipper överraskningar som någon sa innan.
Ska man vara extra noga så ska man ta en oberoende vet, alltså inte den varken du eller ägaren går till i vanliga fall. Allt för att få en så ärlig överblick över hästen som vanligt. =)
Lycka till med ditt köp! :)

Jag hade absolut besiktat.. Så slipper du förhoppningsvis otrevliga överaskningar när du börjar köra ponnyn sen.

Mvh Domino_s

Hon blir besiktigad i kliniken. Man har aldrig någon garanti för framtiden, men det är ju bra att untvika onödiga risken. Kliniken är oberoende.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 948
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 555
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 688
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil