Tvätta utan tvätt- och sköljmedel?

Sv: Tvätta utan tvätt- och sköljmedel?

Aha där ser man. Har inte testat själv så jag har inte riktigt någon åsikt, men det var ju tråkigt att höra

Delvis knapplån.

Jag aldrig förstått det här med tvättnötter ur ett miljöperspektiv. Kan det verkligen varje mer miljövänligt att frakta tvättnötter från Indien, än att använda grumme tvättsåpa?

En resa från Indien + tillverkning (hur görs tvättnötter?) vs. tillverkning och distribution av tvättmedel + tillverkning av plastförpackning + rening av tvättvattnet.

Tror inte att det tar så många tvättar innan tvättnötterna har gått om tvättmedel (vilket som) i tävlingen minst miljöpåverkan.

Men om man då ser till effekten verkar det vara mer rimligt att jämföra tvättnötter med bara vatten, och då ger de såklart en onödig miljöpåverkan.

Det är så många faktorer som spelar in. Nötterna kan man använda många gånger, tvättmedlet tar ju slut. Nötterna kan man lägga i komposten, tvättmedelsrester blir en belastning på reningsverken (läckage till naturen?).
Förpackningen, transporten, restprodukten.. Det är så otroligt mycket mer komplicerat än vad som produceras närmast..
Vill man verkligen spara på miljön kanske man ska tänka ett varv extra innan man ens startar maskinen. Som redan sagts i tråden tvättar vi nog lite oftare än vad som egentligen behövs. Vädring och skakning kommer man långt på!.

Ang nötter
Ja, det kanske inte är mer än placeboeffekt. Men som sagt, jag har överlevt otroligt bra utan tvättmedel till vardagskläder i några år. Ingen har någonsin påpekat att mina kläder luktar eller drar till sig smuts på något sätt. Kanske är alla i min omgivning för finkänsliga för att säga något.

Det enda som tvättas i tvättmedel här är underkläder, sängkläder, stallkläder, jobbkläder, träningskläder. Och då underdoserar vi tvättmedlet.

Fläckar gnuggas med lite galltvål innan tvätt, oavsett om det är med eller utan tvättmedel.

En resa från Indien + tillverkning (hur görs tvättnötter?)

De växer på träd. Det är ett släkte som heter Sapindus.
Kan tillägga att det finns flera olika sorter, en del är effektivare som rengöringsmedel än andra.

Intressant! Då är ju frågan hur de odlas, och fortfarande då om de alls har någon effekt.

Tvättnötterna växer på träd. Plockas och torkas. Fraktas med båt (det mest miljövänliga alternativet) till Sverige. Och allt som tidigare nämnts om att det inte blir tusen olika ingredienser som fraktas hit och dit, förpackas hit och dit, sätts ihop i en produkt som förpackas igen och fraktas till butik.

Men framförallt: Dom ställer inte till med skada om dom kommer ut i miljön.

Jag köpte mina från tvåleriet, jättebra. Använde dom i många år innan min sambo veto:ade bort dom. Det enda är att dom inte biter bra om det är riktigt smutsigt/stinkigt, men hur ofta är ens kläder egentligen mer än "lite ofräscha"? Och 5 nötter i en hopknuten socka räcker till typ 20 tvättar, så dom är superekonomiska.

Finns väl iofs saponin-rika växter som växer i Sverige också, men man är ju sällan så driftig att man orkar plocka och torka en samling växter att köra i sin tvättmaskin ^^.

En resa från Indien + tillverkning (hur görs tvättnötter?) vs. tillverkning och distribution av tvättmedel + tillverkning av plastförpackning + rening av tvättvattnet.

Men tvättnötterna distribueras och förpackas också? Eller?

Jag har alltid trott att tvättsåpa inte har speciellt stor påverkan på miljön, om någon, men jag kanske har fel?

Håller i övrigt med om att man i första hand ska låta bli att starta tvättmaskinen, genom vädring och att tvätta bort enstaka fläckar.

Senast ändrad:

Men tvättnötterna distribueras och förpackas också? Eller?

Jag har alltid trott att tvättsåpa inte har speciellt stor påverkan på miljön, om någon, men jag kanske har fel?

Direktimport från producenten: http://tvaleriet.se/

Tvättsåpa vet jag inte så mycket om, Grummes hemsida har ingen innehållsförteckning och sånt ogillar jag starkt.

Jag har kanske varit naiv angående tvättsåpa. Men nu har jag i alla fall skickat iväg en fråga till Grumme om innehållsförteckning!

Tvättnötterna växer på träd. Plockas och torkas. Fraktas med båt (det mest miljövänliga alternativet) till Sverige. Och allt som tidigare nämnts om att det inte blir tusen olika ingredienser som fraktas hit och dit, förpackas hit och dit, sätts ihop i en produkt som förpackas igen och fraktas till butik.

Men framförallt: Dom ställer inte till med skada om dom kommer ut i miljön.

Jag köpte mina från tvåleriet, jättebra. Använde dom i många år innan min sambo veto:ade bort dom. Det enda är att dom inte biter bra om det är riktigt smutsigt/stinkigt, men hur ofta är ens kläder egentligen mer än "lite ofräscha"? Och 5 nötter i en hopknuten socka räcker till typ 20 tvättar, så dom är superekonomiska.

Finns väl iofs saponin-rika växter som växer i Sverige också, men man är ju sällan så driftig att man orkar plocka och torka en samling växter att köra i sin tvättmaskin ^^.

Varför ville inte din sambo fortsätta att använda tvättnötterna?
Jag tänker om de är så bra, varför byta ut dem?

Men nu har jag i alla fall skickat iväg en fråga till Grumme om innehållsförteckning!
+1
Jag med tycker det är lite dåligt att dem gör ordentligt med reklam för att dem är så miljövänliga och bra men inte kan redovisa det på sin hemsida, så jag skrev med till dem.

Sköljmedel eller inte tycker jag beror på hur hårt vatten man har i området. Skulle jag inte använda något sköljmedel (vilket händer då och då) kan kläderna stå för sig själva när jag har torkat dem. Fruktansvärt stela och obekväma. Frottéhanddukar river man sig på och jag upplever att mörka kläder tappar färgen snabbare.
Har du provat Grummes "plus bomullsfröolja"?
Tvättsåpa vet jag inte så mycket om, Grummes hemsida har ingen innehållsförteckning och sånt ogillar jag starkt.
Tja, den finns på deras förpackningar i alla fall. SÅ här står det på den variant jag nämnde ovan:
20131202_1623371_zps4e7eac58.jpg

PLUS gjorde ju en jämförelse mellan olika tvättmedel, bl.a Grumme och de var inte alls mycket miljövänligare som de själva hävdade. Nä men vi jobbar på det var svaret när de konfronterades med resultatet.

Har googlat och fortfarande fattar jag inte hur tensider påverkar miljön... (Lite trög?)

Bla medverkar till övergödning. Vissa tensider är riktigt giftiga för vattenlevande organismer, bidrar till fiskdöd, kväveövergödning mm.
Det är ett stort och invecklat område..

Det enda som tvättas i tvättmedel här är underkläder, sängkläder, stallkläder, jobbkläder, träningskläder. Och då underdoserar vi tvättmedlet.

Men vad har ni för andra kläder/annan tvätt utöver de där du nämnt? Det känns ju som att du raddat upp majoriteten av de kläder en använder :D

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Senast: Helly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 246
Senast: machafuko
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025