Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En resa från Indien + tillverkning (hur görs tvättnötter?)
En resa från Indien + tillverkning (hur görs tvättnötter?) vs. tillverkning och distribution av tvättmedel + tillverkning av plastförpackning + rening av tvättvattnet.
Men tvättnötterna distribueras och förpackas också? Eller?
Jag har alltid trott att tvättsåpa inte har speciellt stor påverkan på miljön, om någon, men jag kanske har fel?
Tvättnötterna växer på träd. Plockas och torkas. Fraktas med båt (det mest miljövänliga alternativet) till Sverige. Och allt som tidigare nämnts om att det inte blir tusen olika ingredienser som fraktas hit och dit, förpackas hit och dit, sätts ihop i en produkt som förpackas igen och fraktas till butik.
Men framförallt: Dom ställer inte till med skada om dom kommer ut i miljön.
Jag köpte mina från tvåleriet, jättebra. Använde dom i många år innan min sambo veto:ade bort dom. Det enda är att dom inte biter bra om det är riktigt smutsigt/stinkigt, men hur ofta är ens kläder egentligen mer än "lite ofräscha"? Och 5 nötter i en hopknuten socka räcker till typ 20 tvättar, så dom är superekonomiska.
Finns väl iofs saponin-rika växter som växer i Sverige också, men man är ju sällan så driftig att man orkar plocka och torka en samling växter att köra i sin tvättmaskin ^^.
Varför ville inte din sambo fortsätta att använda tvättnötterna?
Jag tänker om de är så bra, varför byta ut dem?
+1Men nu har jag i alla fall skickat iväg en fråga till Grumme om innehållsförteckning!
Har du provat Grummes "plus bomullsfröolja"?Sköljmedel eller inte tycker jag beror på hur hårt vatten man har i området. Skulle jag inte använda något sköljmedel (vilket händer då och då) kan kläderna stå för sig själva när jag har torkat dem. Fruktansvärt stela och obekväma. Frottéhanddukar river man sig på och jag upplever att mörka kläder tappar färgen snabbare.
Tja, den finns på deras förpackningar i alla fall. SÅ här står det på den variant jag nämnde ovan:Tvättsåpa vet jag inte så mycket om, Grummes hemsida har ingen innehållsförteckning och sånt ogillar jag starkt.
Det enda som tvättas i tvättmedel här är underkläder, sängkläder, stallkläder, jobbkläder, träningskläder. Och då underdoserar vi tvättmedlet.