Mina kelpies är kastrerade men fäller ändå ganska lite mellan sina fällperioder. Jag tycker att du ska sätta dig in i rasen och försöka lista ut vilka linjer som har de egenskaper du gillar och vilka som inte har det. Det finns ju några stora uppfödare med mycket erfarenhet som man kan fråga.
När det gäller aktiv sällskapshund så såg jag att irländsk vattenspaniel var på tapeten. Av dem har jag mycket lite erfarenhet, varit hundvakt till en på 90-talet och hon var snäll men inte den skarpaste kniven i lådan precis. Men portugisisk vattenhund har jag sett några och det är rätt mycket fart i dem. De jag har träffat har varit bra mentalt också, orädda och nyfikna men absolut inga bulldozers. Verkar vara en klippras men vet inte om de fäller trots det. Inte att förväxla med den spanska vattenhunden (perro) som är en helt annan hundtyp med rätt mycket skärpa.
När det gäller pudlar så har jag tränat rätt mycket med den här hunden och hans matte
https://hundar.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=2591294 . Han har blivit pappa till några kullar och jag vet att det finns fler som avlar mot mellanpudlar med lite tryck i. En ras för mig är det inte (vill inte ha känsliga hundar), men såg att du sneglat lite på basenji också och DÄR kan du snacka prinsessor födda i hundkroppar. Eller hund och hund, det är gränsfall. Kanske mer för den som vill ha en katt att kunna promenera med? I koppel då, har aldrig sett någon som har kunnat ha sin lös och lydig.