Tvätta utan tvätt- och sköljmedel?

Sv: Tvätta utan tvätt- och sköljmedel?

Det är så marknadsföring funkar :p

Ibland vill man inte veta vad som finns i olika vardagsprodukter och hur de påverkar naturen. För stora mängder av vad som helst ger problem.

Tja, jag har vardagskläder också ;) Vanliga jeans och t-shirts.

Välkommen i klubben :D Jag väljer att tro att jag vet bättre, och då har jag i varje fall gjort vad jag kunnat.

Brukar som sagt tänka mig för innan jag ens startar tvättmaskinen. Vi tvättar kanske en gång i veckan (oftast sambons svettiga träningskläder :p), inte speciellt mycket mer.

Diskmaskinen körs alltid helfull med en kvarts tablett. Det räcker utmärkt.

Om inte annat är det jäkligt skönt att slippa köpa sånt där, man köper ett storpack någon enstaka gång om året bara :D

Va fan... jag känner mig oerhört lurad.

Varför känner du dig lurad? De flesta av de produkterna renas bort i reningsverkets många olika steg och efterföljande "finputsbassänger", och bryts ned till andra, mindre farliga ämnen och tas upp av växter, alger och plankton innan de når helt "okontrollerade" vattendrag som inte hör till reningsverket. Det är inte som att det går rakt ut i ett vattendrag och orsakar omedelbar fiskdöd och brutal övergödning som Sthu ger sken av. Såvida du inte har en trekammarbrunn/tvåkammarbrunn utan efterföljande rening såklart.

Varför känner du dig lurad? De flesta av de produkterna renas bort i reningsverkets många olika steg och efterföljande "finputsbassänger", och bryts ned till andra, mindre farliga ämnen och tas upp av växter, alger och plankton innan de når helt "okontrollerade" vattendrag som inte hör till reningsverket. Det är inte som att det går rakt ut i ett vattendrag och orsakar omedelbar fiskdöd och brutal övergödning som Sthu ger sken av. Såvida du inte har en trekammarbrunn/tvåkammarbrunn utan efterföljande rening såklart.

Därför att jag, helt utan att kollat upp saken, trodde att tvättsåpa var helt ofarligt och inte innehöll någonting som t ex tensider :banghead:.

+ VLMF

Vad är hemligheten? :D Tvättmedlet?

Min häst har alltid varit helt sjukt statisk. Och mitt hår!!! Och mina kläder. Nu i efterhand har jag insett att när jag slutade använda schampo (av den anledningen) och bara tvättar med balsam så har all statisk elektricitet i min närhet minskat så drastiskt mycket att jag inte tänker på det längre!

Förr hade jag alltid sköljmedel i allt men nu har jag på sin höjd Grumme med bomullsfröoljagrejen blandat med vanlig Grumme.

Helt galet faktiskt och kom inte på det förrän efter något år :o

Fast tensider är nog det som ger effekt även i tvättnötterna. Det enda tensid betyder är att det är en fettlöslig och en vattenlöslig del, alltså kan smutsen/fettet i klädesplagget lösa sig i vattnet och sköljas bort.

Enkelt beskrivet är det tex betydligt mer tensider i schampo än balsam men det finns fortfarande tillräcklig del i balsam för att tvätta bort "naturliga" grejer (inte silikon o sånt tex).

Vad det är för tensider i Grumme har jag dock ingen aning om!

Nonjoniska tensider och anjoniska tensider stod det på förpackningen. Men det gör inte mig ett dugg klokare. Också enzymer då, men det gör mig inte klokare det heller.

Men sen blir jag ännu mer förivrrad, för på hemsidan är innehållsförteckningar myyyycket längre:
http://grumme.se/sortiment/innehallsdeklarationer

Tensider är som connemara skriver snarare en egenskap på molekylen/strukturen. Det är inget eget "ämne" eller vad man ska kalla det om det är vad du menar? Vanlig handtvål och yes diskmedel innehåller också tensider, liksom schampo och balsam. Och typ ketchup, vanlig mjölk osv.

Senast ändrad:

Jag förstår egentligen inte hur något så ospecifikt som "tensider" får lova att stå på en innehållsförteckning... Lika otäckt och konstigt som "parfym"...

Ja, det är sjukt ospecifikt, det håller jag med om. Men kollar man på länken här ovan till en innehållsförteckning så är det en mängd "kemiska" namn, dessa är antagligen de som benämns tensider i det här fallet.

Nonjoniska är utan laddning, anjoner är minus o katjoner plusladdade. Ytkemi är dock inte min grej direkt :-P

Jag har läst runt lite på nätet och det verkar som en del tvättar med linoljesåpa. Denna såpa är fetare än vanlig såpa och verkar inte göra tvätten hård. Vill man ändå ha den mjukare kan man tydligen skvätta i lite ättika i sköljmedelsfacket. Vill man ha lite extra doft kan man droppa i lite eterisk olja. Jag vet dock inte vart man ska hälla den för vet inte om det år så bra att blanda eterisk olja och ättika...eller så får man kanske välja något av dem. Här läst om några som tvättar i gulsåpa också vilket ska funka bra. Man ska bara använda 1-3 msk såpa då det skummar mkt.

Jag har läst runt lite på nätet och det verkar som en del tvättar med linoljesåpa. Denna såpa är fetare än vanlig såpa och verkar inte göra tvätten hård. Vill man ändå ha den mjukare kan man tydligen skvätta i lite ättika i sköljmedelsfacket. Vill man ha lite extra doft kan man droppa i lite eterisk olja. Jag vet dock inte vart man ska hälla den för vet inte om det år så bra att blanda eterisk olja och ättika...eller så får man kanske välja något av dem. Här läst om några som tvättar i gulsåpa också vilket ska funka bra. Man ska bara använda 1-3 msk såpa då det skummar mkt.

Flera använder även linoljesåpan som handtvål, schampo, allt städ (inte till plastgolv). Ska själv testa när jag får tag på det:D

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Senast: Helly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 246
Senast: machafuko
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka